Головна » Українська література |
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Галини Пагутяк; проаналізувати її твір, виявити ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви, розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, вміння толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію; узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки, формувати етичні смаки школярів; виховувати почуття пошани до творчості Г.Пагутяк, позитивних рис характеру; прищеплювати любов і повагу до тварин. Тип уроку: комбінований Обладнання: портрет Г.Пагутяк, дидактичний матеріал (картки, інформативне гроно)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми і мети уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань Чи є у вас вдома тварини? Як ви до них ставитесь? ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Життєвий і творчий шлях Галини Пагутяк ГАЛИНА ВАСИЛІВНА ПАГУТЯК
Народилася 26 липня 1958 р. в с. Залокоть Дрогобицького району на Львівщині, згодом родина переїхала у село Уріж. Тато Галини Василівни — Василь Пагутяк, мама — Іванна Басараб. Наймолодша з трьох доньок в сім'ї. Вважає себе нащадком молдовського господаря Дракули (Влад Цепеш або як ще його називає Галина Пагутяк Влад Басараб) Закінчила українську філологію Київського державного університету ім. Т. Шевченка (тепер - Київський національний університет ім. Т. Шевченка). Працювала у школі, у Дрогобицькому краєзнавчому музеї, приватній школі, Львівській картинній галереї. Член Національної спілки письменників України. Живе у Львові. Авторка багатьох книг. Має публікації у часописах «Дзвін», «Сучасність», «Кур’єр Кривбасу», «Книжковий клуб плюс». 23 травня 2008 році Галині Пагутяк отримала премію «Найкраща книжка 2007 р. за версією Auction.ua» (роман «Слуга з Добромиля») у рамках Київського книжкового форуму.
2. Робота над твором «Лялечка і Мацько» Г.Пагутяк Прочитайте афоризми та поясніть їх значення. У кого є кішка, той може не боятися самотності. Собака – це не сенс життя, але завдяки їй, життя набуває особливого змісту. Відгадайте загадки Нехай вона - як є, крутійка, Від верхівки до хвоста. Шубка, руда голівка, Як кличуть її? (Лисиця) Хвіст пухнатий, швидка вправність, Золотаво-рудий мех. Якщо голодно, крутійка Курей уважає краще всіх. (Лисиця) Хитра крутійка, руда голівка, Хвіст пухнатий - врода! А кличуть неї... (Лисиця) Руда крутійка, Хитра так спритна, До нас у сарай потрапила, Курей перерахувала. (Лисиця) Вище кішки ріст, Живе в норі, у лісі. Пухнатий рудий хвіст, Усе знаємо ми... (Лисові) У кого із всіх звірів Хвіст пушистий і довгий? (У лисиці) За деревами, кущами, Промайнуло начебто полум'я, Промайнуло, пробігло... Немає ні диму, ні пожежі. (Лисиця)
3. Виразне читання уривків твору.
4. Визначення теми, ідеї, головної думки, жанру твору. Тема: зображення життя хлопчика Олега та його дружби із лисом Мацьком, які потрапляли у цікаві ситуації і намагалися підтримати один одного. Ідея: засудження брехні, підступності, зради; уславлення чистих та дружніх стосунків між твариною та людиною;возвеличення поваги до тварин та схвалення ухвалення здатності людини до співчуття та милосердя. Головна думка: Дружба – це найдорожче, що може бути у людини, а особливо, якщо це дружба між людиною та твариною. Жанр: Повість-казка
Казка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо. 5. Обговорення розділів твору за питаннями І розділ 1. Якого кольору був костюм у мами? (білого) 2. Хто, за словами мами, мав прийти з лісу та забрати хлопця, якщо він не буде слухати бабусю? (Вовк) 3. Чи був тато у Олега? (Ні, мама сама його виховувала) 4. Куди збиралася їхати мама Олега? (На море0 5. Як назвала сусідка хлопця? (Лялечка) ІІ розділ 1. До кого навідувався Мацько у село? (До курей) 2. Улюблена справа лиса? (Малярство) 3. Як звали видатного лиса-співака, про якого мама розказувала лису? (Марчело) 4. Для чого Мацько хотів малювати? (Щоб прославити лисячий рід) 5. Хто був найвищим авторитетом для лиса? (Сорока) 6. Що подарувала Сорока Мацьку? (Окуляри з блакитними скельцями) 7. Чому Мацько не зміг піти до села вночі? (Йому здавалося, що він заблукає і не знайде дорогу до села) 8. Що було зображено на першій картині Мацька? (Першу картину було намальовано за один день. На ній було зображено пень, з-за якого виглядала жахлива зубата потвора. Як пояснив сам лис, то був автопортрет) 9. Як відреагувала на малюнок сорока? («Фе, - сказала сорока, - це так примітивно!») ІІІ розділ З ким мама поїхала на море? (З дядею Володею) ІУ розділ 1. Де жив Мацько? (У заповіднику у лісі) 2. На які теми Мацько малював? (Про лісове життя та цивілізації) 3. Яке явище природи Мацько ненавидів? (Дощ) 4. Як звали сестру лиса? (Мінка) 5. Який сюрприз зробив Мацько сестрі? (Намалював її у заячій шубці) 6. Які художники мешкали в лісі? (Борсук Джума, щурик Альцест) 7. Що малював Джума? (Малював лише баранячі стегенця й називав це криваве м'ясо натюрмортом) 8. Хто був прихильником творчості Альцеста? (Миші - лісові, польові, сільські) 9. Що захотів влаштувати Мацько у лісі для звірів? (Виставку картин) 10. Як звали друзів – кабанців сороки? (Лорд і Мілорд) 11. Як відреагувала сорока на виставку? (Була страшенно невдоволена його поведінкою) 12. Хто не повірив Сороці про погані наміри Мацька? (Стара одинока ворона) 13. Який запах був найулюбленішим у Мацька? (Запах курей) 14. Що трапилося з картинами Мацька, коли він спав? (Миші кинулись на них) У розділ 1.Що пообіцяла бабуся лялечці після обіду? (Пити на річку) 2. Що наснилося хлопцеві? (Море. Велике-велике. Він іде з мамою берегом, йому дуже хочеться пити, але ніде немає води. Морська вода солона і пити її не можна. Лялечка ніколи не куштував солоної води, а мам не дає йому зачерпнути. Він виривається. Море шумить) 3. Куди побіг після сну хлопчик і що побачив? (До Славка, який робив рогатку) 4. За що хотів відлупити дід Олега? (За погане слово) 5. З ким зустрівся очима Олег? (З лисом) УІ розділ Як звали їжачка? (Грицько) УІІ розділ Як звали чоловіка Мінки? (Маркіян)
УІІІ Про що розповів Лялечка бабусі? (Про лиса) ІХ розділ Де стояла хата лісника? (На узліссі)
ХХ розділ На кого чекав лялечка у саду? (На лиса)
ХІ розділ Якого кольору був лис? (Зеленого) ХІІ розділ Що лис відчув, зарившись у солому? (Щось волохате, то була кішка)
ХІУ розділ Про що розмовляв Мацько з Олегом? (І про ліс, і про дитячий садок, про міліціонерів, про море, про собак, про їжу, про маму)
ХУ розділ Як відреагував Лялечка, коли не побачив Мацька? (Засмутився) ХУІ розділ Коли починалося свято? (Увечері)
ХУІІ розділ Де дівся ровер? (Дід переховав його)
ХУІІІ розділ Куди лис запросив Олега? (У ліс на карнавал) ХІХ розділ 1.Хто прибіг на допомогу Олегу? (Лис з лисицею) 2. Куди вирушив лис з Лялечкою? (Додому) 3. Кого побачив Олег, коли відкрив очі? (Бабусю) 4. Чи повірила бабуся в історію про лиса? (Ні) У.Закріплення вивченого матеріалу 6. Скласти інформативне гроно Мацька
Найчарівніший з лисів Самозакоханий Маляр Культурний Мацько Наївний Довірливий Творчій Найгеніальніший Сміливий Найнезвичайніший
7. Скласти інформативне гроно Сороки Розумна Хитра Сорока Образлива Всезнаюча Освічена
8. Літературна вікторина «Пізнай героя» Надто дорожив своїм елегантним золотистим убранням, а особливо пишним хвостом з білим кінчиком, ніби вмоченим у солодку сметанку. Лапки й нього були до колін темно-коричневі. (Мацько)
УІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів УІІ. Домашнє завдання Намалювати ілюстрацію до твору «Лялечка і Мацько», скласти план твору, дібрати матеріал для характеристики образу Мацька.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |