Головна » Українська література

Степан Руданський «Наука». Аналіз твору. Проблематика вірша. Образи матері та батька, їхня життєва наука

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: ознайомити учнів  із віршем С. Руданського “Наука”; разом   усвідомити ідейно – художній зміст твору, його значення, визначити проблематику вірша,особливості форми твору;  поглиблювати та вдосконалювати вміння  учнів працювати за  проектною методикою;

Розвиваюча: розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власної позиції щодо порушених у творі проблем.

Виховна: виховувати в учнів почуття людської гідності, пошани до праці людини, любові та поваги до батьків.

ТИП УРОКУ:    урок – проект, вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ

 УРОКУ:            портрет письменника, тексти з творами С. В. Руданського,  

                                  текст твору  „ Наука”,

                                  комп’ютерна підтримка, музичний супровід.

 

ТЕОРІЯ

ЛІТЕРАТУРИ:  аналіз віршованих творів, поняття  антитези, проблематика

                             твору, особливості форми твору.

 

ХІД УРОКУ

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

Добрий день, любі діти. Рада вас бачити на  нашому уроці, тема якого «Степан Васильович Руданський. Вірш «Наука». Ми пригадаємо основні віхи  життєвого шляху  письменника, торкнемося історичних подій, які лягли в основу написання вірша, і, звичайно ж, познайомимося із самим твором та його  персонажами, проаналізуємо образи героїв твору, підведемо підсумки.
Правила нашого уроку сьогодні:
Ми позитивно налаштовані,
Усміхаємося,
Підтримуємо один одного.

Я сподіваюся, що кожен із вас очікує чогось хорошого і цікавого від сьогоднішнього уроку. Тому я пропоную вам записати свої очікування на цих сонячних колосках, а наприкінці уроку ми побачимо, що буде далі.

 

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

                    Учитель:

Його називали «найвеселішою людиною у найсумнішому місці», бо він писав гумористичні твори, працюючи лікарем. Над усе любив Україну, але жив далеко від рідного краю. Часто був голодний, але при потребі ділився із своїми пацієнтами останнім. Він – український письменник, лірик і гуморист одночасно, Степан Васильович Руданський.

                        Давайте пригадаємо, що ми знаємо про його життя і творчість.

             Перевірка домашнього завдання ( по групах) (слайди)

 Група 1.

 

Група 2. Отримала завдання наступного змісту:

Проаналізувавши біографічні відомості з життя письменника та його вірш «Пісня», скласти психологічний та національний портрети Степана Руданського.

 

Степан Руданський, за словами його сучасників, був людиною хорошої, доброї вдачі. Про це свідчать нам і складені портрети письменника: і національний, і психологічний. А особливо любили лікаря Руданського бідні люди, які завжди озивалися про нього лише з теплотою. Ось послухайте, що казали про письменника прості люди (слайд).

 

      А він платив їм такою ж любов’ю і турботою: лікував їх безкоштовно, ділився і дахом над головою, і останнім куснем хліба,  не стидався працювати з ними у полі і, звичайно, писати для них свої твори, сміятися разом із народом, цінувати  народну мудрість.

Так про мудрість народну, а саме про науку батьківську, йде мова у вірші Степана Руданського «Наука».

         Кожна мати і кожен батько замислюються над майбутнім своєї дитини, мріють про те, щоб у неї була щаслива доля, щоб жила вона заможно і в пошані. Тому змалку вчать своїх дітей, наставляють, як досягти успіху і щастя в житті.І роблять це батьки відповідно до своїх уявлень, переконань. Що це за наука? Давайте спробуємо розібратися, проаналізувавши твір Степана Руданського.

 

3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Виразне читання – інсценування вірша. Показ слайдів.

 

Фрагменти презентації.

 

Учитель:   

Дякуємо вам за гарно інсценований і розказаний вірш. Я думаю, він торкнувася душі кожного з вас. Ви уважно прослухали твір і, я думаю, можете надати мені відповіді на такі питання:

1.   Яка, на вашу думку, тема цього твору?

 Зі скількох частин складається твір? Його будова?
Який між ними зв’язок?

 

Очікувані відповіді:

1.  Тема твору: батьківська настанова щодо досягнення  життєвого успіху і щастя їхньою дитиною.

 

Будова твору:

    1-ша частина –материна наука;

    2-га частина – батькова наука.

Зв’язок – протиставлення.

 

Учитель:

Тут ми з вами знайомимося із новим для нас поняттям із теорії літератури – антитезою (слайд).

Запишемо у зошити, що називається антитезою.

 

(Учні записують у зошити інформацію зі слайда).

 

Учитель:

У нас є три групи учнів, які отримали випереджаюче завдання:

 Вони самостійно ознайомилися із віршем «Наука» та визначили суть повчання кожного із батьків, а також спільне  та відмінне  у їхній науці.

 

Група 1. «Прихильники» материної науки.

Показ презентації.        

 

Група 2. «Прихильники» батькової  науки.

Показ презентації.

 

Учитель:

Молодці, я вдячна вам за роботу. А ми всі працюємо далі.

 

Зараз ми з вами методом «мозкового штурму» спробуємо визначити проблеми, які піднімає Степан Руданський у вірші. Вони поділяються на дві групи:

проблеми «вічні», які є актуальними для будь – якого часу;
проблеми епохи, тобто проблеми, які характерні для конкретого часу, у нашому вірші це проблеми 19 століття.

Учні називають проблеми, показ  учительських  слайдів  із  відповідями.

- А що ви можете сказати про особливості форми твору, його звучання?

(Слайд)

 

4. ЗАКРІПЛЕННЯ  ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.

 

Учитель: - А зараз група під назвою «Спільники» підіб’є підсумки нашої роботи, визначивши спільне і відмінне у науці обох батьків.

 

Група 3.  «Спільники»

Показ презентації.

 

5. Підсумки. Домашнє завдання

Дякуємо групі «Спільників». Молодці!

А наш урок наближається  до завершення. Умнички, ви гарно справилися із завданням, всі добре працювали на уроці. Але, на жаль, все рано чи пізно закінчується. 

Запишіть, будь ласка, домашнє завдання:   скласти усний твір – роздум « Яка «наука» мені ближча і чому?»

Щодо оцінок за вашу сьогоднішню роботу. Ви всі сьогодні працювали прекрасно і заслуговуєте високих оцінок, але щоб конкретизувати бали кожного з вас, я пропоную старшим групи за таблицею «Критерії оцінювання»  виставити оцінки  всім членам своєї групи. Наступного уроку ми проаналізуємо, узгодимо їх та виставимо у журнал і щоденники.

 

На початку уроку у вас  були певні очікування. Зараз, якщо ваші очікування справдилися, ви  перенесе свій колосок  у наш степ, на батькове поле, яке завжди було, є і буде символом роду людського, його родючості, життєлюбства, символом праці і нагадуванням того, що,  де б не були ми, куди б не заніс зернятка нашого життя бурхливий вітер змін, вітер прогресу людської цивілізації, треба завжди пам’ятати, з якого ми поля, де наше коріння, хто наші батьки. Треба шанувати матір і батька своїх, бо вони дали тобі  життя, вони прагнуть хорошої долі і щастя для кожного з вас. І треба пам’ятати, що немає на землі нічого вічнішого за красу людської праці.

 Бачите, як заколосилося наше поле, прославляючи і утверджуючи життя на землі.

- Дякую всім за  урок. До побачення.


Теги: Малоіваненко Ю.Г., Руданський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1610/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar