Головна » Українська література

Леся Українка. Життєвий і творчий шлях

Мета: допомогти учням глибше ознайомитися з життям і творчістю письменниці, привідкрити сторінку її особистого життя; розвивати навички образного мислення; на прикладі життя поетеси виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадянську позицію, патріотизм.

Обладнання: портрет письменниці, виставка її творів, вислови письменників про Лесю Українку, кросворд, психологічний портрет- таблиця, музичний супровід, мультимедійна дошка, презентації учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Епіграф:                                                 Якби мої думи німії

                                                                та піснею стали без слова,

                                                                вони б тоді більше сказали,

                                                                ніж вся моя довга розмова.

              Леся Українка

 

                                        Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Мозковий штурм.

За фрагментами уривків назвати твори Лесі Українки, які вивчались у попередніх класах.

 

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас.

Спи ж, мій малесенький,

Пізній бо час.               («Колискова»)

 

«Мамо, іде вже зима,

Снігом травицю вкриває,

 

В гаю пташок вже нема…

Мамо, чи кожна пташина,

В вирій на зиму літає?» -

В неньки спитала дитина.

                                       («Мамо, іде вже зима…»)

Як дитиною, бувало,

Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

«Що болить?» - мене питали,

Але я не признавалась –

Я була малою горда, -

Щоб не плакать, я сміялась.

                                       («Як дитиною, бувало…»)

Хотіла б я піснею стати

У сюю хвилину ясну,

Щоб вільно по світі літати,

Щоб вітер розносив луну.

                                     («Хотіла б я піснею стати…»)

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки.

Вона летіла хутко, мов стокрила.

За нею вслід співучії пташки!

                                      («Давня весна»)

Золотих не хочу лаврів,

З ними щастя не здобуду.

Як я ними увінчаюсь,

То поетом вже не буду.

Не поет, хто забуває

Про тяжкі народні рани,

Щоб собі на вільні руки.

Золоті найдіть кайдани.

                                     («Давня казка»)

         2. Бесіда з учнями.

Як би ви охарактеризували поезію Лесу Українки за читацьким сприйняттям?
Які риси характерні її поезії (Ліризм, мрійливість, високі поривання, мелодійність і т. ін.).

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Про Лесю Українку написано багато наукових розвідок, навіть художніх творів, але загадку її геніальності та сили духу не розкрито й досі.

Ми сьогодні спробуємо привідкрити завісу її творчого та особистого життя.

Учні класу отримали випереджувальні завдання, вони приготували презентації до уроку.

2. Учень знайомить з цікавими фактами з життя Лесі Українки.

3. Учитель.

Відомий літературознавець Борис Степанишин  виділяє ще такі основні риси характеру Лесі Українки, як принциповість, скромність, самокритичність, велика сила волі, почуття людської гідності, милосердя, працьовитість, делікатність, жертовність, безстрашність і самостійність.

Леся Українка зростала в родині інтелігентній, освіченій.

4. Учень знайомить з родовідним деревом Косачів-Драгоманових.

5. Учитель.

Розповідь про Лесю Українку була б далеко не повною, коли б ми не торкнулися особистого життя поетеси, її почуттів.

Презентація учня про Лесю Українку і Сергія Мержинського.
Інсценізація «Твої листи завжди пахнуть зів’ялими трояндами…».
Виразне читання вірша «Уста говорять: він навіки згинув»    

     (Звучить романс «Коли розлучаються двоє»).

Учитель

25 липня 1907 року Леся Українка виходить заміж за Климента Васильовича Квітку, людину, яка через усе життя пронесла любов до Лесі, не бажаючи поєднувати свою долю ні з ким іншим.

10. Презентація учня про чоловіка Лесі Українки «Забута тінь».

11. Учитель. 

Леся Українка не терпіла бездіяльності, пасивності, уважно стежила за розвитком суспільно-політичного руху, протестувала своєю єдиною зброєю – словом. Цій творчій активності митця ми завдячуємо її безсмертними творами.

Іван Франко сказав: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст сеї слабосилої, хорої дівчини. Це чи не поодинокий мужчина на всю тогочасну Україну».

Лірика, драматичні поеми великої української поетеси сьогодні належать до кращих здобутків світової культури.

12. Презентація збірок Лесі Українки.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Переглянувши презентації і прослухавши повідомлення, учні  змальовують психологічний портрет письменниці (добра, талановита, товариська, відповідальна, принципова, мужня, віддана справі, працьовита, скромна, самокритична, милосердна, делікатна, жертовна, безстрашна, самостійна).
Складання сенкану.

Леся Українка

Мужня, вольова

Любить, працює, допомагає

Живе повноцінним життям

Оптимістка

Кросворд «Перевір себе».

VІ. Підбиття підсумків уроку.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.

Мене вразило …
Леся Українка відкрилася для мене як …
Лесю Українку я вважаю …

 

2. Які риси характеру Лесі Українки ви хотіли, щоб були притаманні вам?

 

Виставлення і коментування оцінок.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Знати біографію Лесі Українки, скласти хронологічну таблицю.


Теги: Леся Українка, Христосенко О.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1640/163


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar