Головна » Правознавство

Власність у нашому житті

Мета: ознайомити учнів з поняттям «власність»; навчити розрізняти форми власності, наводити приклади права володіння, користування,розпорядження майном; ознайомити учнів з нормами Цивільного кодексу України щодо права власності; охарактеризувати підстави набуття та реалізації права власності неповнолітніх; розвивати вміння аналізувати правові ситуації на підставі нормативних актів; виховувати правову культуру та почуття відповідальності.

Обладнання: Конституція України, витяги з Цивільного кодексу України, мультимедійна дошка, опорний конспект «Будинок знань»,фрагмент фільму «Робінзон Крузо».

Основні поняття: «власність», «володіння», «користування», «розпорядження», «власність приватна, державна, комунальна».

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

пояснювати, що таке власність;
які види власності існують в Україні;
називати шляхи набуття права власності;
як здійснюються права власності неповнолітніх;
аналізувати правові ситуації на підставі Цивільного кодексу щодо права власності.

Складати опорний конспект»Будинок знань»

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Структура уроку

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

ІІІ Вивчення нового матеріалу:

1. Право власності, його зміст.

2. Набуття права власності.

3. Права неповнолітніх осіб щодо розпорядження майном.

IV Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.

V Підсумок уроку.

Хід уроку.

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

Ви можете згадати, яку власну річ ви мріяли отримати в сім років?
Про яку власну річ ви мрієте зараз?
Яке слово я вживала найчастіше?

(власна річ)

Слайд№1,2,3

Отже, тема нашого уроку «Власність у нашому житті»

-Якщо узагальнити мрії дорослих людей,то всі вони мріють про власний будинок.

Сьогодні ми будемо створювати «Будинок знань».

Щоб побудувати міцний будинок,треба закласти «фундамент»

Слайд№4,5,6,7,8,9,10

Слово вчителя

Основою Цивільного права є право власності, адже немає жодної людини у світі, яка хоча б чимось не володіла. Поняття «власність» існує майже стільки, скільки існує сама людина. В різні часи і в різних народів були свої способи і методи регулювання права власності, хоча сама суть цього поняття залишалась незмінною.

На «лінії часу» вчитель разом з учнями згадує оновні історичні події,пов’язані з правом власності.

6-4 тис.років-«Неолітична революція»

1097-Любецький з’їзд

1789 –Велика французька буржуазна революція

30-ті роки ХХ століття -колективізація

 Робота у групах.

Завдання групам

Група 1. Опрацювати  Конституцію України, стаття 41.

Група 2. Опрацювати Цивільний кодекс,статті 316-317.

Група 3. Опрацювати Цивільний кодекс,статті 319,321.

По закінченні роботи в групах учні коментують опрацьовані статті і приходять до висновку, що згідно з Конституцією України, Цивільним кодексом України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Учитель. Правознавці називають ці права тріадою власності.

Слайд№11,12,13,14

Продовжіть речення

Я маю велосипед, тобто я ним ……..
Я їжджу на цьому велосипеді щоденно до місця своєї роботи, тобто я ним ……...
Я продав свій велосипед, тобто я ним ……..

Слайд№15,16,17,18

Цивільний кодекс України, ст. 317 п.2. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місце знаходження майна

Цивільний кодекс України, ст.321. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Вилучати власність можна лише після виплати компенсації за це майно.

Конфіскувати, тобто вилучати майно без компенсації, можна тільки за рішенням суду.

Робота над поняттями «виплата компенсації», «конфіскація».

Правові ситуації:

Визначте, на скільки правомірні дії?

У зв’язку з реконструкцією центральної площі міста, безоплатно була вилучена частина власності громадян, які проживали поряд із центральною площею.

2. У громадянина Петренка, підозрюваного у скоєнні правопорушення,        була конфіскована частина його майна за рішенням дільничого міліціонера.

Шляхи набуття права власності

Слайд №19,20,21,22,23

Конституція України, ст.13.

Завдання.

1. Що є власністю народу України?

2. Які органи влади розпоряджаються власністю народу України від його імені?

Склад, кількість і вартість майна, якими може володіти людина не обмежується, крім випадків передбачених законом. Такі обмеження встановлені, зокрема,  щодо зброї, боєприпасів, вибухових речовин, наркотичних і психотропних засобів.

Завдання

Визначіть, до якої форми власності належить

1.Мобільний телефон.

2.СЗШ №158 м.Києва

3. Снігоприбиральна машина.

4. Парк «Софіївка»

5.Кімната в гуртожитку

6. Кінотеатр «Ленінград»

7. ЖЕК

8. Ракетна установка.

9. Фотоапарат.

10. Заповідник «Асканія-Нова» .

Набуття права власності.

Законодавство передбачає різні способи набуття права власності на майно.

Цивільний кодекс України

Ст.328. Підстави набуття права власності

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема з правочинів  (дії особи направлені на набуття, зміну чи припинення цивільних прав чи обов’язків)
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону, або законність набуття права власності не встановлена судом

Шляхи набуття власності.

Учитель.

Право власності може виникати за наявності певних юридичних фактів,що

Поділяються на первісні та похідні.

 

Буква закону.

Цивільний кодекс України ст.31,32

Слайд№24,25,26

Право власності неповнолітніх:

1. Часткова цивільна дієздатність

(до 14 років) – дрібні побутові угоди, особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності. Іншим майном, що їй належить розпоряджаються батьки в її інтересах.

2. Неповна цивільна дієздатність

(з 14 до 18 років) – самостійно розпоряджатися заробітком, стипендією, укладати договір банківського вкладу, здійснювати права на результати інтелектуальної діяльності; інші правочини за згодою батьків.

3. Повна цивільна дієздатність: 18 років, реєстрація шлюбу, особа 16 років, яка працює за трудовим договором, записана батьком чи матір’ю дитини.

Слайд№27

Учні за алгоритмом аналізують статтю з ЗМІ

Робота в парах.

IV Узагальнення та систематизація знань і вмінь.

Учитель підводить учнів до висновку, що власник володіє, користується і розпоряджається майном на власний розсуд, незалежно від волі осіб, але не на шкоду іншим особам, інтересам суспільства.

Учні дають відповідь на запитання: «Чи є острів власністю Робінзона Крузо?»

Учні роблять висновок, що Робінзон володів і користувався живою і неживою природою острова, але не можуть стверджувати, що він ним розпоряджався, оскільки не було осіб,  з якими у нього була б потреба з’ясовувати відносини щодо права власності на острів. Учитель робить висновок, що власність - це відношення соціальне, оскільки характеризує не відношення суб’єкта до об’єкта, а відношення  між суб’єктами стосовно об’єкта.

Слайд №28

V Підсумок уроку

Рефлексія:

-Я умію …..

-Я знаю….

-Я розумію….

-Я складаю …..

-Я розрізняю …..

-Я запам’ятав …..


Теги: право власності, Осьмак О.С.
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 1144/174


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar