Головна » Правознавство

Ти - людина, значить, маєш права

Тема. Ти – людина, значить, маєш права

Мета навчальна: перевірити, поглибити, систематизувати і закріпити знання учнів, оцінити навчальні досягнення.

Мета розвивальна: розвивати вміння роботи в групах, роботи з документами, закріпити здатність вирізняти і помічати порушення прав у наведених ситуаціях, систематизувати права.

Мета виховна: виховувати активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність.

Очікувані результати

         Після уроку учні зможуть:

-         систематизувати групи прав, пояснювати суть кожного права;

-         аналізувати життєві ситуації, пов’язані із порушенням прав;

-         розуміти наслідки недотримання і невиконання обов’язків;

-         пояснювати нерозривний зв’язок ланцюжка права – обов’язки людини і громадянина;

-         називати імена відомих жінок, які реалізувалися у житті (минуле – сьогодення);

-         характеризувати нормативно-правові документи, в яких закріплені права людини.

Обладнання і матеріали: Конституція України, Закон України «Про охорону дитинства», витяги із Конвенції ООН про права дитини, Загальної декларації прав людини; Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Хартії прав людини; відео презентація уроку; портрети видатних жінок: Лесі Українки, Марка Вовчка, Оксани Забужко, Ліни Костенко, Ади Роговцевої, Індіри Ганді, Маргарет Тетчер, Юлі Тимошенко, Ангели Меркель, королеви Вікторії; малюнок Ярослави Нуднової «Хлопчики і дівчатка мають однакові права», уривок з фільму «Кавказька полонянка», мультфільму «Дюймовочка», «Попелюшка», «Колобок», роздавальний матріал – кольорові картки, бланки з тестами, плакати для ігрупової роботи «Групи прав», емблеми команд, пам’ятка «Права та обов’язки учнів», аудіо запис щебетання птахів.

Базові поняття і терміни: права людини, обов’язки людини і громадянина, декларація, конвенція, закон, конституція.

Використані методи і прийоми: робота з документами, «відкритий мікрофон», «Хвилинка компліменту», Метод «Сюрприз», індивідуальна робота на картках, робота в групах, робота з відеоматеріалом, розповідь учителя, бесіда, робота з епіграфом та проблемним питанням, «метод ланцюжок».

Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних методів.

Структура уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вміння учнів.

IV. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

V. Робота у групах.

VI. Підсумки уроку.

VIІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

         Клас поділено на чотири команди, залежно від кількості груп прав і обов’язків, за кольорами. На столі кожної групи знаходиться табличка з назвою команди, на бейджиу кожного учня дублюється назва команди. Колір команди підкреслено і кольором краватки в учня: зелені – особисті (громадянські) права – назва команди «Життя» (одне із найважливіших прав цієї групи); червоні – соціально-економічні – «Розумники» (право на освіту – одне із найважливіших прав цієї групи); сині – політичні права – «Політики»; жовті – культурні – «Креативні».

         Стіл зелених прикрашає дерево – символ життя, червоних – глобус – символ знань, синіх – прапор, жовтих – міні-пам’ятка культури.

                                                                       Ти знаєш, що ти – людина.

                                                                       Ти знаєш про це, чи ні?

                                                                       Усмішка твоя – єдина,

                                                                       Мука твоя – єдина,

                                                                       Очі твої – одні.

                                                                       Більше тебе не буде

                                                                       Завтра на цій землі

                                                                       Інші ходитимуть люди,

                                                                       Інші кохатимуть люди –

                                                                       Добрі, ласкаві й злі.

                                                                       Сьогодні усе для тебе –

                                                                       Озера, гаї, степи.

                                                                       І жити спішити треба –

                                                                       Гляди ж не проспи!

                                                                       Бо ти на землі – людина,

                                                                       І хочеш того чи ні –

                                                                       Усмішка твоя єдина,

                                                                       Мука твоя єдина,

                                                                       Очі твої – одні!

                                                                                  В. Симоненко

І. Організаційний момент.

         Для того, щоб налаштувати один одного на приємний лад, підбадьорити, пропонується провести «Хвилинку компліменту». Учні передають один одному парасольку відповідного кольору всередині групи і кажуть комплімент, та називають ім’я одноклассника, кому адресований цей комплімент. Після цього, команди по черзі піднімать вгору парасольку і кажуть комплімент іншій команді. (Парасолька, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою).

ІІ. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Тема та ідея поезії якнайкраще розкриває суть теми, яку ми розглядали протягом 5-ти уроків «Ти – людина, значить, маєш права» (слайд).

 Ваше домашнє завдання – твір-мініатюра «Які мої права найчастіше порушуються», вивішено на дошці. Серед робіт будуть обрані найкращі, найцікавіші, які і будуть оцінені та прочитані на наступному уроці.

Бесіда. 

Що таке права?
Які нормативно-правові документи регулюють права людини? (слайд) Називаємо документ та даємо визначення поняття конституція, декларація, конвенція, закон.
На які групи поділяються права? (слайд).

IV. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

         Метод ланцюжок. Учні називають право людини, характеризують його, після чого кладуть руку на плече сусіда, називаючи його ім’я. Коли усі учні із однієї групи назвали права, то естафета переходить до іншої групи.

         Проблемне питання. Чи порушуються права людини, які?

         Робота з відеофрагментами.

-         Уривок з «Кавказької полонянки».

-         «Колобок».

-         «Дюймовочка».

-         «Попелюшка».

Після перегляду, учні пояснюють і називають права, які порушено. Це відповідь на проблемне питання.

         Розповідь учителя.

         Права жінок. Особливістю розвитку нашого суспільства є гендерна нерівність. Багато хто жаліється на дискримінацію прав, вимагає зрівняти в правах жінок і чоловіків. Так виник напрямок суфражистів, феміністів, фетишистом. Але не кожен розуміє, що суспільство саме винне у поділі на ремінне та маскулінне. Спробуйте навести приклади з життя на підтвердження цього.

         Робота в групах.

-         Спочатку нас кладуть у дитячі колиски різного кольору – рожеві та сині.

-         Пізніше відводять до «дівчачих» та «хлопчачих» гуртків та секцій.

-         Ми чуємо про «жіночі» та «чоловічі» професії.

-         А також про «жіночі» та «чоловічі» обов’язки у сім’ї.

-         Навіть приказки та прислів’я на кшталт «Вислухай жінку та зроби навпаки» вважаються народною мудрістю.

-         За статистичними даними заробітна плата жінок на третину менша від чоловіків.

-         І безробітних жінок значно більше.

-         Але, в той же час, більше жінок, ніж чоловіків навчаються на лікарів та юристів.

-         Жінки є основними покупцями продуктів харчування, ліків.

-         Але чоловіки в Україні мають всиновлювати дітей нарівні з жінками, але, на відміну від жінок, їм не можна надавати відпустки тривалістю 56 календарних днів.

Розповідь учителя.

Перші спроби для зрівняння чоловіків та жінок у правах зроблено. У статті 24 Конституції України записано (слайд): «Рівність прав жінки та чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній ті культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям».

Прийнято ЗУ «Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків», який вступив у силу 1 січня 2006 року, який передбачає покарання за дискримінацію за статевою ознакою (слайд).

Незважаючи на тривалу дискримінацію за гендерною ознакою, а це є порушенням прав жінок, все ж були і є такі, які досягли значних висот у своїх починаннях, реалізувалися, попри існуючі суспільні стереотипи. Ось вони. (Слайд «Картинна галерея відомих жінок»).

Робота з таблицею.

У вашого класу було випереджальне завдання: провести анкетування жіночої частини нашої школи, мам, бабусь, сусідок на тему «Становище сучасної жінки». Результати вами ж таки оброблені, систематизовані, винесені у таблицю. (Слайд).

Обговорення результатів анкетування. Як бачимо з результатів анкети, сім'я відіграє важливу роль в житті жінки. Але на друге місце жінки-респондентки вивели роботу (85 відсотків з тих, хто погодився заповнити анкету). Дуже часто жінкам доводиться вирішувати фінансові пробле­ми сім'ї. Робота для більшості з них — це запорука сімейного статку. Переважна більшість ваших матусь працює.

         Хтось мудрий сказав: «Світ тримається на ніжних руках жінок. Що буде зі світом, якщо вони втомляться?»

У 2007 році дев’ятирічна харківська школярка Ярослава Нуднова зі своїм малюнком «Хлопчики і дівчатка мають однакові права» стала переможницею від України Міжнародного конкурсу серед 8-10 річних дітей країн світу, що проводився Європейською Комісією. Ярослава зобразила в космічному просторі земну кулю, яку з обох боків утримують своїми руками жінка і чоловік, на вершині планети за учнівським столом сидять дівчинка-учениця та хлопчик-учень.

Малюнок юної художниці наочно демонструє, що мир, добробут і гармонія на Землі можуть бути досягнуті тільки тоді, коли жінки і чоловіки спільно, на засадах рівноправності й взаємодопомоги, творитимуть краще життя для себе, своїх батьків і дітей.

Робота з документами.

Права дитини. У кожної групи є витяги з нормативно-правових документів, які закріплюють права дитини.

Завдання. Знайдіть ті права, які перегукуються з правами, записаними в Конституції України (зелені, жовті – Декларація прав людини, червоні, сині – Конвенція про права дитини).

Обов’язки людини. Кожна людина, окрім прав, має ще й обов’язки.

-         Що таке обов’язки людини?(Слайд)

V. Робота в групах.

Для перевірки того, чи вмієте ви систематизувати права людини за групами, чи розумієте ви, де права, а де обов’язки, ви попрацюєте у групах над завданням. У кожної групи є ватман із зображенням Сонця (у кожної групи Сонце має своє ім’я, залежно від назви команди: особисті права, соціально-економічні права, культурні права та політичні права). Але, на жаль, Сонце не має промінчиків. Допоможіть і йому реалізувати своє право на щастя: виберіть із запропонованих промінців-прав саме ті, які стосуються вашого Сонечка, та приклейте їх. З іншого боку плаката заховалося ще одне Сонечко без промінчиків (у кожної групи Сонце має своє ім’я: особисті обов’язки, соціально-економічні обов’язки, культурні обов’язки та політичні обов’язки).

Завдання не вважається виконане групою до того часу, поки кожен із членів команди не дасть відповідь на завдання на індивідуальній карточці, а потім не повісить ці завдання з титульного боку плаката. По завершенню виконання завдань, кожен член команди піднімає карточку відповідного кольору, що є сигналом завершення роботи.

VI. Підсумки уроку.

Та команда, яка перша справилася із завданням, отримує бонуси – півбала, решту півбала вони отримують за підведення підсумків уроку.

Метод «відкритий мікрофон».

Учитель бере в руку уявний мікрофон, ставить проблемне питання «Що для мене права?» і передає мікрофон учню, який має відповісти на питання учителя та передати мікрофон наступному учню. (Слайд)

         Права для мене – це…

можливість реалізуватися;
самоствердження;
відчуття себе повноцінним громадянином держави;
захищеність;
щастя;
гарант Конституції;
невід’ємний атрибут життя;
подарунок від держави;
спроба назвати себе Людиною;
частина нерозривного ланцюжка Права – Свободи – Обов’язки.

Кожен учень отримує пам’ятку «Права та обов’язки учнів».

Метод «Сюрприз».

     У мене в руках «Чарівна скринька», у ній – найцінніший скарб планети. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть на дно (аудіозапис щебетання птахів).

Кого ви побачили? (Учні називають себе, оскільки на дні скриньки лежало дзеркало).

Слово вчителя. Людина – найбільший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше не буде на Землі. Не важливо, яку професію ви оберете у житті, важливо, чи станете ви Справжньою Людиною. На завершення – вірш (Слайд).

Переверніть надписи на бейджиках (з іншого боку написано – Людина).

VIІ. Домашнє завдання.

1.     Вивчити пам’ятку «Права та обов’язки учнів».

2.     Сторінка 84, завдання 2 (знайдіть помилки у реченнях), письмово.

3.     Складіть письмову пропозицію щодо вдосконалення навчання у нашій школі – своєрідний статут, творчо його оформіть.


Теги: права людини, Попович І.В.
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 2141/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar