Головна » Хімія

Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників

Цілі уроку: дати поняття про швидкість хімічної реакції та умови, від яких вона залежить; експериментально вивчити вплив окремих факторів на швидкість хімічної реакції; продовжити формування вмінь учнів спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, працювати з хімічним устаткуванням і реактивами, дотримуватися правил техніки безпеки під час роботи з хімічними речовинами; розвивати логічне мислення, розвивати на­вички й уміння складати рівняння хімічних реакцій, розпізнавати типи реакцій за рівняннями реакції; виховання позитивного ставлення до вивчення хімії.

Обладнання і реактиви: Періодична система хімічних елементів Д. І. Мен­делєєва, таблиця розчинності, ряд активності мета­лів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії, обладнання для презентації; гранули цинку, порошок крейди і шматочки крейди, розчини хлоридної кислоти (10%-й і 20%-й), сірники, спиртівка, про­бірки, штатив для пробірок.

Тип уроку: комбінований.

Демонстрація 5. Залежність швидкості хімічної реакції металів із хлоридною кислотою від природи металу.

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Девіз уроку «Досліджувати – значить бачити те, що бачили всі, і думати так, як не думав ніхто» Сент-Дйорд’ї.

До початку нашої роботи я хочу навести слова Тома Едісона – американського вченого, винахідника « Успіх—1% везіння та 99% потіння». Я бажаю вам лише успішного уроку.

Основна частина уроку

Актуалізація опорних знань

         (2 учні працюють з карточками біля дошки)

Картка 1

Термохімічне рівняння реакції горіння фосфору:

4Р + 5О2 = 2Р2О5; ∆H=- 3010 кДж

Визначити скільки виділиться теплоти, якщо спалити 7 моль фосфору?

 

Картка 2

Скласти термохімічне рівняння утворення хлороводню з простих речовин, якщо при цьому виділяється 91,5 кДж/моль теплоти

 

    Фронтальне опитування

•   Що називають тепловим ефектом реакції?

•   Як розрізняють реакції за тепловим ефектом?

•    Від чого залежить величина теплового ефекту? Яких значень він може набувати?

•    Що називають термохімічним рівнянням?

•    Як можна класифікувати хімічні реакції?

   •    Дайте характеристику нижче наведеним реакціям за всіма класифі­каціями.

Слайд

a) H2+I2 ↔ 2HI; ∆H= +53,2 кДж

 б)   NaOH + HCl =NaCl + H2O;
∆H= -56 кДж

Що таке молярна концентрація?

•    Як змінюється концентрація розчинів після добавляння додаткових порцій розчиненої речовини? Після розбавляння водою? Як визначити на скільки змінюється концентрація?

•   Які фактори впливають на розчинність речовин у воді?

•   Назвіть умови протікання хімічних реакцій.

•   Чи можна стверджувати, що з киснем реагують усі метали?

•  Чому реакцію «іржавіння » натрію можна побачити відразу після потрапляння натрію на повітря, а іржавіння заліза у вологому повітрі відбувається значно повільніше?

Вивчення нового матеріалу

 1. Поняття про швидкість хімічних реакцій

Отже, на минулих уроках ми познайомилися з класифікаціями хімічних реакцій. Настав час поговорити про тривалість протікання хімічних реакцій. Ви, напевно, уже здогадалися, що і темою нашого уроку буде швидкість хімічних реакцій.

Слайд

Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників
Мета (після формулювання її учнями)

Швидкість реакції --  одна із суттєвих характеристик реак­цій. Ви вже знаєте, що одні реакції протікають швидко, а інші повільно. Наведіть приклади хімічних реакцій, що проті­кають: а) швидко; б) повільно, (а) Горіння деревини, горіння газу, гасіння соди оцтом; 6) скисання молока, гниття листя, іржавіння цвяха).

Щоб визначити швидкість хімічної реакції, було введено поняття «швид­кість хімічної реакції». Що це за величина? У курсі математики й фізики ви вже зустрічалися з поняттям «швидкість». Як її можна обчислити і що ця величина означає? (відповіді учнів)

Слайд

v = S / t,

де S – відстань, шлях (м),
t – проміжок часу (сек)

 

Питання: чи можна використовувати цю формулу для характеристики швидкості хімічної реакції? Чому ні?

Що змінюється в результаті хімічної реакції?

Критерієм, за яким можна судити про швидкість протікання хімічної реакції може бути зміна вмісту реагентів, і продуктів реакції. Концентрація вихідних речовин із часом зменшується, а продуктів реакції — збільшується. Для кількісної ха­рактеристики хімічних реакцій використовують поняття «швидкість хімічної реакції», що визначається зміною концентрації одного з реагентів за одиницю часу

Спробуйте вивести формулу швидкості хімічної реакції.

Учні висловлюють думку, що в результаті хімічної реакції змінюється кількість речовин, які вступили в хімічну реакцію, тобто їхня концентрація, за визначений проміжок часу.

Слайд

С1 і С2 – молярні концентрації речовин у моменти часу t1 i t2знак (+)  якщо швидкість визначається за продуктами,

 знак (-) --  за вихідними речовинами.

Під час хімічної реакції зміна концен­трації речовин у реакційній суміші відбувається нерівномірно. Це означає, що швидкість у кожен момент протікання реакції може бути неоднаковою. Тому середню швидкість визнача­ють за певний проміжок часу.

Реакції протікають у разі зіткнення молекул реагентів. Швидкість реакції визначаєть­ся кількістю зіткнень та ймовірністю того, що вони приведуть до хімічного перетворення. Число зіткнень визначається концентраціями реагентів, а ймовірність реакції - енергією молекул, що зі­штовхуються.

2. Чинники, що впливають на швидкість хімічних реакцій.

Хімічні процеси можна прискорити. Наприклад, вугільний пил згорить швидше, ніж вугілля, трісочки деревини — ніж поліно. У житті, на виробництві часто доводиться регулювати швидкість хімічних реакцій — прискорювати хімічні процеси або сповільнювати. А для цього необхідно знати, від чого залежить швидкість хімічних реакцій.

Чинниками, які впливають на швидкість реакцій є:

Слайд

Чинники, які впливають на швидкість реакцій:

Каталізатори
Природа реагуючих речовин
Ступінь подрібнення
Концентрація реагентів
Температура

Спробуймо  з'ясувати як.

Повідомлення учня Роль каталізатора в хімічних реакціях

Роль каталізаора в хімічних реакціях.

Речовини, які беруть участь у реакціях і збільшують її швидкість, залишаючись до кінця реакції незмінними, називаються каталізаторами. В чому полягає механізм дії каталізатора?

   Слайд

  А + К = АК

АК + В = АВ + К

   ----------------

   А + В = АВ

                                      

З одним із реагентів каталізатор утворює проміжну сполуку, яка швидко може реагувати з іншою речовиною. При цьому утворюється бажаний продукт, а каталізатор у незміненому вигляді вивільняється. Каталізатор спрямовує хімічну реакцію по новому, енергетично вигіднішому шляху.

 

    Слайд

Реакції, що відбуваються за

 наявності каталізатора, називаються каталітичними, а процес зміни

 швидкості реакції під впливом

каталізатора – каталізом.

Однак, інколи перебіг реакцій необхідно сповільнити, наприклад корозію, тоді використовують відповідні сповільнювачі – інгібітори. Для кожної реакції є свій специфічний каталізатор. Але інколи одна й та сама речовина може впливати на швидкість кількох різних хімічних процесів.

У сучасній промисловості більшість реакцій є каталітичними. Біологічні каталізатори --  ферменти – забезпечують стабільний безперервний перебіг біохімічних процесів. Отже, каталізатори – це речовини, які сприяють підвищенню продуктивності праці й зниженню собівартості продукції, та забезпечують протікання складних хімічних процесів в рослинних і тваринних організмах.

Демонстрація впливу природи речовин та концентрації кислоти на швидкість реакції

Слайд

Вплив природи речовин

2. Демонстраційне відео досліду

Виконання й обговорення лабораторного досліду №5 (Підручник хімії Н. М. Буринської.)

Перед виконанням лабораторної роботи, повторимо правила техніки безпеки.

Тема: Вплив поверхні стикання речовин, концентрації й температури на швидкість хімічної реакції

Мета: дослідити, як подрібнення речовин, концентрація реагентів та температура впливає на швидкість перебігу хімічних реакцій.

 

Слайд

Збільшення поверхні стикання реагуючих речовин

Подрібнення речовин спричинює збільшення поверхні стикання реагуючих речовин, тому частота зіткнень реагуючих молекул збільшується

Слайд

Концентрація реагентів

Чим більша концентрація реагуючих речовин, тим вища  вірогідність зіткнення молекул реагентів

 

Після висновків, які сформулюють учні, демонструються слайди з малюнками підручника 59,60.

Висновок: Дати відповідь на питання: як впливають різноманітні фактори на швидкість хімічних реакцій?__________________________________

IV.              Узагальнення і систематизація знань

1.     За якими ознаками можна судити про швидкість хімічних реакцій?

2.     Чому сірка горить у кисні швидше та яскравіше, ніж у повітрі?

3.     Чому тирса згоряє швидше, ніж дрова?

4.    Запропонуйте способи прискорення таких хімічних процесів, з якими ви зіштовхуєтеся в побуті: розчинення цукру у воді, скисання молока, уповільнення псування м'яса.

V.                 Заключна частина уроку

1.           Чого ми навчилися сьогодні на уроці?

•              Сформулювали поняття «швидкість хімічної реакції».

•              Вивели формулу швидкості реакції.

•             Визначили фактори, що впливають на швидкість хімічної реакції.

•       Експериментально довели залежність швидкості хімічної реакції від окремих факторів.

2.              Чи все було зрозуміло на уроці?

3.               Що викликало утруднення?

VI.              Домашнє завдання 

Слайд

Прочитати §16-17,  Виконати: завдання 4, 5* на с. 106., 4 с.111.

Повторити розділ ІІ.


Теги: Зосим В.Г., хімічні реакції
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1798/156


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar