Головна » Хімія

Поширення солей у природі та їх практичне значення

Мета уроку: Систематизувати знання учнів про хімічні властивості класів неогранічних сполук на приклад  хімічних властивостей солей; показати поширення солей у природі, їх практичне значення

Тип уроку: Поглиблення й систематизація знань

Форми роботи: Виконання вправ, робота в групах з підручником, розповідь вчителя, міні-семінар

Обладнання: підручник, періодична ситема  хімічних елементів  Д.І. Менделєєва, мапа «Корисні копалини України».

Реактиви і обладнання: штатив з пробірками, в яких знаходяться зразки солей: Купрум(II) сульфат, Кальцій карбонат, Натрій хлорид, Натрій карбонат.

Хід уроку.

Організація класу
Актуалізація опорних знань

 

Вправа 1: Експериментальна задача:

 (Виконує учень біля демонстраційного столу)

Довести амфотерність Алюміній гідроксиду.

Доведення амфотерності Алюміній гідроксиду складається з двох етапів:

Перший етап – добування Алюміній гідроксиду: в пробірку наливаємо 1-2 мл розчину Алюміній хлориду, туди додаємо стільки ж Натрій гідроксиду, спостерігаємо утворення білого аморфного осаду Алюміній гідроксиду

 

AlCl3 +3NaOH → 3NaCl + Al(OH)3

 

Другий етап - доведемо амфотерність Алюміній гідроксиду. Розділимо утворений осад на дві пробірки:

 

а) в одну доливаємо розчину хлоридної кислоти, спостерігаємо розчинення осаду:

 

Al(OH)3 +3HCl → AlCl3 + 3H2O

б) в другу пробірку доливаємо розчин Натрій гідроксиду до розчинення осаду:

 

H3AlO3  +NaOH → NaH2 AlO3 + H2O

 

Висновок: Алюміній гідроксид – амфотерний гідроксид, оскільки він взаємодіє як з кислотами так і з основами.

 

Вправа 2: Встановіть відповідність між назвами та формулами солей

(Виконує учень біля дошки)

Назва солі                                   Формула

 

Ферум (II) сульфат                       Na2SO4
Калій карбонат                              Fe2(SO4)3
Купрум (II) нітрат                        Cu(NO3)2
Натрій сульфат                                K2CO3

Повідомлення теми, мети уроку
Вивчення нових знань

Методи роботи: розповідь вчителя, робота в групах з таблицями підручника за індивідуальним планом, міні-семінар

Розповідь вчителя

Серед неорганічних сполук за поширеністю у природі солі посідають друге місце після оксидів. Так, гірські породи та глина складаються з солей силікатної кислоти, що мають складну будову, тому їхні формули записують через формули оксидів, наприклад, формула польового шпату  K2O*Al2O3*SiO2 глини Al2O3*2SiO2*2H2O.

Поширеність покладів солей в Україні ілюструє малюнок 15 підручника (ст.95) (учні розглядають малюнок і показують місця родовищ солей на мапі)

Солі мають широке застосування. Наприклад, найбільш відома вам сіль  - Натрій хлорид або кухонна сіль використовується у приготуванні харчових продуктів, як консервант (соління риби, м’яса, грибів, квашення овочів тощо). Як сировина Натрій хлорид використовується для виробництва  Натрій гідроксиду, металу натрію, неметалу хлору, хлоридної кислоти, мила,  синтетичних миючих засобів.

Кістки хребетних тварин і людини містять кальцій ортофосфат Ca3(PO4)2

а зуби ще й кальцій флуорид CaF2

Солі входять також до складу крові, клітинного соку, нервової та м’язової тканин.

З курсів природознавства та ботаніки вам відомо, що для повноцінного росту і розвитку рослинам потрібні хімічні елементи Калій, Нітроген, Фосфор. Їх вносять у грунт у вигляді мінеральних добрив. За своїм складом майже всі мінеральні добрива  - це солі, зокрема,

 

Ознайомившись з малюнком 16 підручника (ст. 96) ви розширите знання про застосування солей

Робота в групах

Клас ділиться на групи по 4 учня. Кожній групі видаються зразки солей:

Група № 1 – Купрум (ІІ) сульфат (мідний купорос)

Група № 2 – Натрій карбонат (сода)

Група № 3 – Натрій хлорид (кухонна сіль)

Група № 4 – Кальцій карбонат (крейда)

та план, за яким вони будуть давати характеристику певній солі

План характеристики солі

 

Зовнішній вигляд, молекулярна формула, кількісний і якісний склад молекули, хімічна назва солі.
Назва мінералу, до якого входить дана сіль, знаходження в природі (показати на мапі).
Добування даної солі двома способами (Наприклад: взаємодія кислотного оксиду з основним оксидом, взаємодія кислотного оксиду з основою, взаємодія основного оксиду з кислотою, взаємодія кислоти з основою).

Записати відповідні рівняння реакцій добування солі

Застосування солі

 

Узагальнення і систематизація знань.

Міні-семінар:

Один учень від групи виходить до дошки, до мапи і розповідає про задану сіль за вищевказаним планом. Рівняння відповідних реакцій записує на дошці.

Підсумок уроку

Вправа мікрофон.

Учні по черзі формулюють висновки:

Солі належать до поширених у природі складних неорганічних речовин, серед  яких найбільше хлоридів, силікатів, карбонатів, сульфатів, ортофосфатів.
Частина солей використовується відразу після видобутку, а частина піддається  хімічній переробці з метою добування нових речовин.
Солі знаходять найрізноманітніше застосування у хімічній промисловості та багатьох інших галузях народного господарства, а також у побуті.
Україна багата покладами солей

Домашнє завдання

Вчити § 20 (Підручник Ярошенко О.Г., 8 кл.), реферати на тему: «Солі. Їх застосування»


Теги: Левчук В.І., солі
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 2339/161


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar