Головна » Хімія

Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали

Мета:освітня: Дати поняття про кристалічні ґратки. Ознайомити з різними типами кристалічних ґраток (атомні, молекулярні, йонні). Розкрити зв'язок між типом хімічного зв’язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин, визначити особливості будови твердих речовин та встановити залежність властивостей речовин від їхньої будови,розширити й поглибити уявлення про зумовленість фізичних властивостей речовин, типом хімічного зв’язку та кристалічних ґраток
Розвивальна:розвивати вміння прогнозувати хімічні властивості сполук на підставі аналізу їх кристалічної решітки, вміння проводити аналіз, узагальнювати, робити висновки; вміння працювати з опорною таблицею, карткою-інструкцією.

Виховна: виховання самостійності, наполегливості в досягненні своєї мети, культури праці.

Тип уроку: комбінований.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
опорна таблиця видів кристалічних граток, картка з інструкцією,моделі кристалічних граток, таблиця « Кристалічні гратки »
        Структура уроку.
  1. Організаційний момент

  2.Актуалізація опорних знань.

  3. Повідомлення теми уроку та мотивація учбової діяльності.
  4. Вивчення нового матеріалу:
             4.1  Будова твердих речовин
4.2 Класифікація кристалічних граток
     4.3 Залежність між хімічним зв’язком, типом кристалічної  решітки і фізичними властивостями

   5.Закріплення матеріалу.

   6. Домашнє завдання.

 7. Підведення підсумків уроку.
 
                                        Хід уроку.
 

. 1. Організаційний момент

Організація класу;
налаштування на роботу;
перевірка наявності підручників, зошитів, щоденників, канцелярського обладнання.

                 Дзвоник всім нам дав наказ

                 До роботи взятись враз!

                  Розпочнемо свій урок,

                  Тож назад не зробиш крок.

                  Будем ми трудитись гарно,

                  Не мине й хвилини марно.

  2.Актуалізація опорних знань.

 ( хімічна естафета - учні утворюють три команди, один учень від кожної команди у дошки виконує завдання, виконавши, передає естафету іншому члену команди. Перемагає та команда яка швидше і якісніше виконає всі завдання.)

 

Завдання 1.Знайди мене.( знайди сполуку, яка утворена з хімічних елементів з       порядковими номерами -15 і 1, 9, 1 і16, 6 і1, 20 і17.( PH3, F2, H2S, CH4, CaCl2)

Завдання 2.Впізнай мене. Визначте тип хімічного зв’язку

Завдання 3. Склади мене. Складіть схему утворення хімічного зв’язку.

Завдання 4. Напиши мене. Написати електронну формулу сполуки

                                               Написати структурну формулу сполуки.

 

3. Повідомлення теми уроку та мотивація учбової діяльності.
 
Тема нашого уроку Кристалічни гратки.Типи кристалічних граток.Залежність фізичних властивостей від типів кристалічних граток.(записуємо в зошитах,на дошці )
Про що б ви хотіли дізнатись? ( бесіда з учнями )
Визначимо мету  пошуку знань?( учні ставлять мету, учитель допомагає, записуємо в зошиті  і на дошці)
Тобі треба
знати поняття кристалічні гратки,типи кристалічних ґраток
уміти:визначати типи кристалічних краток, прогнозувати властивості речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток.
розуміти: залежність фізичних властивостей речовин від їх кристалічної будови;
4. Вивчення нового матеріалу:
  4.1. Будова твердих речовин
Тобі вже відомі такі частинки, як атоми, молекули, йони. Це відносно проста форма організації речовини. У стандартних умовах ці частинки, як правило, індивідуально не існують. За допомогою різних типів хімічних зв'язків вони об'єднуються й утворюють вищу форму організації речовини — хімічні сполуки.Як поділяються хімічні сполуки? (прості і складні речовини). Залежно від фізичних умов речовини можуть існувати в різних агрегатних станах. Які ви знаєти агрегатни стани хімічних сполук? ( твердий, рідкий та газуватий стан)Якщо гази характеризуються повною невпорядкованістю розташування молекул одна відносно одної, то в рідинах деяка впорядкованість частинок спостерігається. Адже для рідин характерна наявність певного об'єму, хоча й відсутня певна форма. Рідини займають проміжне місце між газами і твердими тілами, яким властивий суворий порядок розташування частинок, що утворюють речовину.У твердих речовинах частинки розташовані у просторі суворо закономірно для кожної речовини.
( Під час бесіди складем схему)
 
 

Усі речовини у твердому стані можуть мати таку будову:

 

У кристалічних речовинах атоми, молекули та йони розташовані упорядковано, на певних відстанях. Таке закономірне розташування частинок у кристалах називають кристалічною ґраткою. Щоб якось уявити цю закономірність, у тривимірному просторі об’єднаємо центри молекул прямими лініями, які перетинаються. При цьому утвориться просторовий каркас, який називають кристалічними ґратками.. Місця, в яких лінії перетинаються, називають вузлами кристалічних ґраток( демонстрація моделей кристалічних ґраток)

Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів Структурну впорядкованість кристалічних речовин називають кристалічними гратками.

 

4.2 Класифікація кристалічних ґраток.
Залежно від природи частинок, що містяться у вузлах кристалічних ґраток, та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: йонні, атомні, молекулярні.

Відомі ще й. металічні кристалічні ґратки, їх вивчатимеш пізніше

 

Демонстрація таблиці на дошці

 

                                Кристалічні гратки в сполуках з різними видами хімічного зв’язку

 

Як же можна визначити тип кристалічних граток? У кожного на парті є інструкція визначення типу кристалічних ґраток.

 

Інструкція з визначення типу кристалічної гратки

Визначити до якої групи відноситься дана речовина:

Проста речовина – визначити метал чи неметал:

Ме – мають металічну кристалічну гратку;
неМе – мають молекулярну кристалічну гратку;
винятки – деякі  неМе мають атомну кристалічну гратку.

Складна речовина – визначити клас речовини:

МехОу – йонну кристалічну гратку;
неМехОу – молекулярну кристалічну гратку;
Ме(ОН)х – йонну кристалічну гратку;
НхAn – йонну кристалічну гратку;
MeхAnу – йонну кристалічну гратку.

 Використаємо Ії на практиці.

Визначити тип кристалічних граток хімічних сполук:Са, О2, SO3, HCl,

4.3 Залежність між хімічним зв’язком, типом кристалічної решітки і фізичними властивостями.

 Ми вже знаємо, що властивості речовин залежать від їхнього складу і будови. З’ясуймо, яка залежність існує між хімічним зв’язком, типом кристалічної решітки і фізичними властивостями?

На кожній парті є опорний конспект « Типи кристалічних граток » він нам допоможе знайти відповідь.

Користуючись опорним конспектом заповнимо таблицю «Тип кристалічних ґраток і властивості речовин.»

Виконавши завдання, учні роблять висновки.

Bисновки

У кристалічних речовинах атоми, молекули, йони розміщуються в певному порядку, утворюючи кристалічні ґратки Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів.. Розрізняють атомні, молекулярні, йонні та металічні кристалічні ґратки.

 Між будовою речовини, яка визначається типом хімічного зв'язку і типом кристалічних ґраток, та її властивостями існує певна залежність: чим міцніший хімічний зв'язок, що утримує частинки у вузлах кристалічних ґраток, тим міцніші кристали, тим твердіша речовина, тим вищі її температури плавлення і кипіння. А тому, якщо відома будова речовини, можна прогнозувати її властивості, і навпаки – якщо відомі властивості речовини, можна зробити висновок про її можливу будову.

 

5.Закріплення матеріалу.

Користуючись інструкцією з визначення типу кристалічних граток і таблицею «Тип кристалічних ґраток і властивості речовин.» визначити тип кристалічних граток і спрогнозувати фізичні властивості хімічних сполук.

Перевірка завдання.

 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

6. Домашнє завдання:§ 43 ст.195-198. № 3, 4*

 

7. Підведення підсумків уроку. Аналіз активності учнів.

Чи досягли ми мету, яку поставили? Сподобався вам урок? Якщо сподобався, завершимо урок оплесками.

 

Побажання учням:

Хімію вивчай охоче – І в халепу ти не вскочиш.

Будеш знать про неї все,

Вона користь принесе.

 

Завдання до уроку.

 З перелічених речовин випишіть речовини у порядку зростання міцності кристалічної гратки, вказати тип кристалічної гратки речовин:карбон, цинк оксид, хлоридна кислота, сульфур(ІV) оксид, барій гідроксид, натрій.

 Завдання для самоконтролю

1. У чому полягає відмінність йонних, атомних і молекулярних кристалічних ґраток?
2. Як, знаючи фізичні властивості речовини, можна дійти висновку про тип її кристалічних ґраток? Покажи на прикладі.
3. Поясни причину відмінності температури плавлення речовин із різним типом кристалічних ґраток.
4. За якими ознаками можна віднести до речовин з молекулярними кристалічними ґратками: а) лід; б) нафтален?
5. Молекулярні кристалічні ґратки можуть мати речовини з хімічним зв'язком
(а) йонним;            (в) ковалентним полярним;
(б) металічним;      (г) ковалентним неполярним.
6. Речовини з молекулярними кристалічними ґратками
(а) легкоплавкі;      (в) добре проводять електричний струм;
(б) леткі;                 (г) мають низьку теплопровідність.
7. Речовина, що має найвищу температуру плавлення, — це
(а) йод; (б) лід; (в) кальцій флуорид.

Додаткові завдання
8*. Яке передбачення про кристалічні ґратки речовини можна висловити, якщо відомо, що за стандартних умов вона перебуває у газуватому стані, а за температури - 40 °С ця речовина являє собою безбарвні кристали, які не проводять електричний струм?
9*. Речовина, хімічні зв'язки в якій сформовані між атомами елементів із зарядами ядер +1 і +16, у твердому стані має кристалічні ґратки
(а) йонні; (б) молекулярні; (в) атомні.
10*. Речовина, утворена елементами із скороченими електронними конфігураціями атомів...3s13p0  і...3s23p5, має кристалічні ґратки
(а) атомні; (б) йонні; (в) молекулярні. 


Теги: хімічний звязок, кристали, Новикова Н.А.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 4391/468


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar