Головна » Хімія

Розчин та його компоненти. Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв'язок

Мета уроку: Розширити і узагальнити знання учнів, ознайомити з властивостями води як універсального розчинника; розвивати знання про хімічний зв'язок і будову речовини на прикладі будови молекули води й поняття про водневий зв'язок.

Формувати предметні, міжпредметні, комунікативні та інформаційні компетентності. Стимулювати інтерес до предмету, розвивати інтуїцію, творчість.

Виховувати товариськість, взаємоповагу і вміння співпрацювати, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Форми роботи: «Мікрофон», учнівська презентація, демонстрація досліду, розповідь вчителя, самостійна робота

Обладнання: опорні конспекти, лабораторний посуд, хімічні реактиви: мідний купорос, калію перманганат

Девіз уроку: «Природа навчає нас, що все у світі взаємообумовлено і має свою          

                       причину»

 

Хід уроку

 

1. Організація класу.

 

- Доброго, доброго, доброго дня Вам, учням і колегам!

Ви посміхаєтесь. В пісні є такі слова: « Человек идет и улыбается, значит человеку хорошо», а в іншій – « От улыбки станет всем светлей». Я бажаю всім присутнім в класі, щоб світло і тепло завжди були поруч з Вами. Щоб зігрітим було не тільки Ваше тіло, але й душа. Попри всім негараздам, радійте кожному прожитому дню, йдіть по життю з високо піднятою головою. В той же час, будьте добросердними, толерантними, до людей ставтесь так, як би Ви хотіли, щоб вони ставились до Вас.

На думку спав вірш В.Симоненка « Ти знаєш, що ти людина, ти знаєш про це чи ні…»

Людини в систематичній біологічній класифікації, який таксон? Рід. А вид? Людина розумна – Homo sapiens.

Тож, мої любі розумники та розумниці, починаємо працювати.

 

2. Активізація опорних знань.

 

- Завдання на встановлення відповідності.

Установіть відповідність, утворюючи логічні пари. ( Додаток 1 )

( Взаємоперевірка )

 

Перевірка творчого завдання.

 Деякі учні класу отримали завдання підготувати казку, вірш про роль розчинів у природі та житті людини. То ж запрошую їх до слова.

 

3. Сприйняття й первинне засвоєння нового матеріалу.

 

- Поглянемо на дошку. Ознайомтесь з темою і метою уроку.

Спрогнозуйте те, що ви хочете взяти для себе з цього уроку.

 

Сьогоднішній урок навчить нас…

Сьогоднішній урок навчить мене…

На сьогоднішньому уроці я дізнаюся…

На сьогоднішньому уроці я навчуся…

 

Поняття розчин вам не нове. Але, як говориться в приказці: «Повторение – мать учения», розширити та узагальнити знання про розчин та його склад нам допоможе Захаров Сашко. Будь ласка.
Як відомо, крім пошуків філософського каменю й еліксиру життя, алхіміки мали ще одну мету: знайти універсальний розчинник.З цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому вигляді значну кількість речовин, у тому числі сульфатну кислоту, оцет та інше. Однак у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речовину, як вода.

Ми з вами почали працювати над проектом «Вода як найцінніший природний оксид. Властивості води. Охорона природних водойм від забруднення». Зібрали певний матеріал, почали його опрацьовувати.

Запрошую учнів-дослідників ознайомити нас зі своїми доробками відповідно до теми нашого уроку.

 

Багато отримали інформації. Відпочинемо. Але відпочинок наш буде інтелектуальним.

Музична скринька. Вгадай, яка це речовина.

 

Із історії відомо, що через цю речовину виникали бунти. Астрономи кажуть, що із цією речовиною пов’язана назва частини нашої галактики, яка називається «Чумацький шлях». Багато людей платять великі гроші, щоб зануритися в розчин цієї речовини. Деяким хворим вводять 0,85% розчин цієї речовини, який називається «фізіологічним». Без неї борщ – не борщ, і каша – не каша. Вона настільки важлива, що з нею пов’язані різні приказки та прислів’я.

Що це за речовина? Назвати формулу, назву за сучасною українською номенклатурою, яким зв’язком утворена.

 

-Ще раз звернемось до девізу уроку

Повинні дати відповідь на питання: «Чому вода має таку унікальну властивість?»

Увага на екран.

 

Ми звикли склад води позначати формулою Н О, але правильніше було б склад води записувати формулою (Н О) , де n дорівнює 2,3,4 і т.д., оскільки окремі молекули води з’єднані водневими зв’язками, які схематично позначають крапками:

 

                 δ         δ

                  Н        Н                        Хімічний зв'язок між атомами Гідрогену однієї

                    \   δ   /                       молекули і дуже електронегативними елементами

                      О                        ( О, N, F ) іншої молекули називають водневим

         δ        δ       δ        δ             зв’язком.

         Н       Н      Н       Н

             \2δ /             \2δ /

              О                  О

 

Водневий зв'язок значно слабший, ніж йонний або ковалентний, але сильніший, ніж міжмолекулярна взаємодія. Утворенням водневих зв’язків пояснюється збільшення об’єму води при зниженні температури. Цим також пояснюється той факт, що лід легший за воду і не тоне у ній.

 

4. Закріплення матеріалу, перевірка засвоєння знань.

 

- Самостійна робота з опорним конспектом

- Робота з тестовими завданнями.( Додаток 2 )

Оцінення

 

5. Домашнє завдання.

 

Опрацювати конспект, повторити з курсу природознавства 5 кл. ст.27, ст.29.

Виконати вправи 1-2 усім, 3-4 – тим, хто сьогодні отримав 8 балів і більше.

Розчин і його компоненти

 

Розчинник – кількісно переважає і перебуває в тому агрегатному стані, що і розчин, який утворюється.

 

Розчинювана речовина може перебувати в будь-якому агрегатному стані. Так, у воді можна розчинити цукор, а можна і спирт або вуглекислий газ.

 

Властивості води

 

1. Вода – одна з найдивовижніших речовин. Її пречудовим властивостям наша планета зобов’язана тим, що на ній зявилося і розвинулося життя. Жодна інша рідина не має такої сили корисних властивостей.

 

2. Вода – не тільки джерело життя на Землі, а й сировина для промисловості, джерело енергії, фактор, що визначає погоду, клімат на планеті. ¾ земної поверхні вкриті водою, що утворюють океани, моря, ріки та озера.

 

3. Особливі особливості води:

    а) Вода – найсильніший розчинник. У ній розчиняються майже всі речовини. Вчені вважають, що в морській воді містяться усі без винятку елементи, які є на Землі.

    б) Майже у всіх речовинах під час плавлення збільшується обєм. Вода є аномалією. Лід має більший об’єм, ніж вода, з якої він утворився, тому він плаває на воді.

    в) Під час охолодження густина води, як і інших речовин збільшується, але тільки до певної межі, +14˚С. Під час охолодження від +4˚С до 0˚С густина води зменшується.

    г) Вода має величезну теплоємність. Для того, щоб нагріти 1 літр води на 1˚С треба витратити велику кількість тепла. Охолодивши один метр кубічний води на один градус, можна нагріти тисячу метрів кубічних повітря на три градуси. Завдяки цій властивості вода чудово пом’якшує клімат.

   ґ) Вода має високу приховану теплоту плавлення. Щоб розплавити один кілограм льоду, треба витратити 79 кілокалорій теплоти. У сталі цей коефіцієнт нижчий майже вдвічі, а у свинцю – в 15 разів. Це рятує нас від катастрофічних весняних повеней, дає можливість ґрунтам увібрати достатню кількість вологи на літо.

 

Вода як розчинник.

Будова молекули води, поняття про водневий зв'язок

 

У молекулі води між атомами Гідрогену і атомом Оксигену зв’язки ковалентні полярні.

 

Атоми Гідрогену розміщені під кутом 104,5˚, що спричиняє несиметричність структури і полярність молекули води.

Ми звикли склад води позначати формулою Н О, але правильніше було б склад води записувати формулою (Н О) , де n дорівнює 2,3,4 і т.д., оскільки окремі молекули води з’єднані водневими зв’язками, які схематично позначають крапками:

 

                 δ         δ

                  Н        Н                        Хімічний зв'язок між атомами Гідрогену однієї

                    \   δ   /                       молекули і дуже електронегативними елементами

                      О                        ( О, N, F ) іншої молекули називають водневим

         δ        δ       δ        δ             зв’язком.

         Н       Н      Н       Н

             \2δ /             \2δ /

              О                  О

 

Водневий зв'язок значно слабший, ніж йонний або ковалентний, але сильніший, ніж міжмолекулярна взаємодія. Утворенням водневих зв’язків пояснюється збільшення об’єму води при зниженні температури. Цим також пояснюється той факт, що лід легший за воду і не тоне у ній.

 

Виконати вправи 1-2 усім, 3-4 – тим, хто сьогодні отримав 8 балів і більше.

 

1. Напиши рівняння реакцій з водою:

    а) активного металу;

    б) оксиду активного металу;

    в) оксиду неметалу.

 

2. Обчисліть масу лугу, що утворюється внаслідок згоряння водню об’ємом 1,12 л

    ( за н.у.)

 

3. Чому лід не тоне у воді?

 

4. З водою масою 36 г прореагував оксид металічного елемента зі ступенем окислення +2 масою 306 г. Обчисли кількість речовини гідроксиду металічного елемента, що утворився при цьому, і назви його.

 

Додаток №1

Гетерогенні системи

 

1. Грубодисперсні розчини

 

( 3 ) зависі, у яких крапельки однієї рідини рівномірно розподілені між молекулами іншої рідини, якщо рідини нерозчинні одна в одній ( молоко, олія к воді)

 

2. Суспензії

 

( О ) зависі, у яких частки твердої речовини рівномірно розподілені між молекулами рідини ( кава, ліки, фарби )

 

3. Емульсії

 

( Н ) зависі, у яких газоподібні речовини рівномірно розподілені в рідкій речовині ( збиті вершки, мильна піна )

 

4. Аерозолі

 

( Р ) зависі, характеризуються тим, що частки речовини в розчині мають досить великі розміри, які можна розрізнити оком

 

5. Колоїдні розчини

( Ч ) зависі, у яких крапельки рідини рівномірно розподілені між молекулами газоподібної речовини ( туман, лак для волосся, балон з отрутохімікатами)


6. Піни                               ( И ) дисперсні системи, у яких розміри часток досить малі, не видимі неозброєним оком, але помітні з допомого


Теги: хімічний звязок, розчини, Мільшина Г.М.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 2476/243


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar