Головна » Хімія |
Мета: закріпити знання учнів про класифікацію вуглеводів, будову молекули глюкози (лінійної та циклічної форми), фруктози як ізомера глюкози, рибози та дезоксирибози. Розглянути хімічні властивості глюкози: повне і часткове окиснення, відновлення, взаємодію з гідроксидами металів, види бродіння, реакцію естерифікації. Закріпити практичні вміння та навички щодо виконання хімічного експерименту, повторити правила БЖД під час роботи з хімічними реактивами. Розвивати хімічну мову, пам’ять, логічне мислення, спостережливість, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати хімічні явища. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Метод: бесіда з використанням демонстрації та лабораторного експерименту. Між предметні зв’язки: біологія, основи здоров’я. Обладнання та реактиви: таблиці « Будова молекули глюкози », «Класифікація вуглеводів »; « Чорний ящик »; реактиви: розчин глюкози, купрум ( ІІ) сульфат, натрій гідроксид, аргентум (І) нітрат, амоній гідроксид, кальцію глюконат, сорбіт, штативи з пробірками, пробіркотримачі, спиртівки. Хід уроку І. Організація класу ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок а ) «Мікрофон» - Які речовини називаються вуглеводами? - Яка класифікація вуглеводів? - На основі яких дослідів було зроблено висновок про будову молекули глюкози? - У чому полягає відмінність у будові молекули глюкози і фруктози? б ) Хімічний диктант (на екрані) 1. Глюкоза – найпоширеніший представник … 2. Глюкоза – безбарвна … речовина, … у воді, … на смак. 3. У природі поширена в … і … організмах, входить у … людини. 4. Молекулярна формула глюкози … 5. Велика кількість атомів … наштовхує на думку про наявність … груп. 6. Наявність … груп стверджує взаємодія з купрум (ІІ) гідроксидом. 7. Наявність … групи стверджує взаємодія з купрум (ІІ) гідроксидом при нагріванні. 8. За хімічною будовою глюкоза - … ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Учень вносить «чорний ящик». У ящику знаходяться: скляна блискуча іграшка на ялинку, дзеркало, шоколад в обгортці з фольги. Проблемне запитання: Що спільного між цими предметами? В кінці уроку ми дамо відповідь на це запитання. Розглянувши хімічні властивості глюкози, ми ознайомимось з деякими лікарськими засобами: глюконатом кальцію, сорбітом. Також зрозуміємо, які відбуваються такі незамінні в природі процеси як бродіння, повне окиснення глюкози та розглянемо її значення для живих організмів. IV. Вивчення нового матеріалу Хімічні властивості глюкози обумовлені наявністю гідроксильних та альдегідної груп. Тому глюкоза вступає в реакції, характерні для спиртів і альдегідів. Реакції окиснення (реакції, характерні для альдегідної групи). Демонстрація. Взаємодія глюкози з аргентум (І) оксидом: O tº, H2O O CH2OH – ( CHOH )4 – C + Ag2O + NH3 CH2OH – ( CHOH )4 – C + 2Ag глюкоза H амоній глюконат ONH4
Спрощений запис цієї реакції: O tº, NH4 OH O CH2OH – ( CHOH )4 – C + Ag2O CH2OH – ( CHOH )4 – C + 2Ag глюкоза H глюконова кислота OH Якого кольору стали стінки пробірки? Це якісна реакція на альдегідну групу. Вона називається реакція «срібного дзеркала». Лабораторний дослід. Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом: а ) зміна кольору речовини при додаванні купрум (ІІ) гідроксиду; б ) зімна кольору речовини при додаванні купрум (ІІ) гідроксиду при нагріванні: O tº O CH2OH–( CHOH )4–C + 2Cu(OH)2 CH2OH – (CHOH)4 – C + 2 CuOH +H2O глюкоза H глюконова кислота OH tº 2СuOH Cu2O + H2O - Наявність яких функціональних групп підтверджує даний дослід? Реакція відновлення: O Ni CH2OH–( CHOH )4–C + H2 CH2OH – (CHOH)4 – CH2OH глюкоза H сорбіт (шестиатомний спирт)
Сорбіт міститься в ягодах, фруктах, водоростях, має солодкий смак. Вперше був виділений з плодів горобини. Сорбіт не підвищує вмісту глюкози в крові, тому його використовують замість цукру в харчуванні людей, хворих на цукровий діабет. 4. Утворення сахаратів: O O CH2OH – ( CHOH )4 – C + Ca (OH)2 CH2OH – CH – CH – (CHOH)2 – C + 2H2O H O O H Ca кальцій глюконат Реакції бродіння: а) спиртове бродіння (ферментативне, під дією дріжджів) дріжджі С6H12O6 2C2H5OH + 2CO2 етанол б) молочнокисле бродіння C6H12O6 2CH2 – CH – COOH OH молочна кислота Реакція етерифікації: O C6H7O (OH)5 + 5HOOC–CH3 C6H7O( C )5 + 5H2O O – CH3 Одна молекула глюкози взаємодіє з п’ятьма молекулами оцтової кислоти, що підтверджує наявність у молекулі глюкози п’яти спиртових гідроксогруп. Повне окиснення глюкози: C6H12O6 + 6O2 6CO2 + 6H2O VI. Закріплення знань Відтворення інформації: Які типи хімічних реакцій характерні для глюкози? 2. Оперування поняттями: а ) які з вивчених органічних сполук забезпечують реакцію «срібного дзеркала»: - вуглеводні; - спирти; - вуглеводи; - карбонові кислоти; - альдегіди. б ) дати відповідь на проблемне запитання: Що спільного між предметами, котрі знаходяться в «чорному ящику»? («Срібний» ефект досягається завдяки реакції «срібного дзеркала») VIІ. Домашнє завдання Вивчити §28, с.198–202 Підготувати інформацію про значення процесів бродіння та повного окиснення глюкози. Виконати завдання. Дано речовини: гліцерол, альдегід, оцтова кислота, глюкоза. Як за допомогою одного реактиву розпізнати ці речовини? Скласти план дослідження.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |