Головна » Історія України

Запорізька Січ

Мета уроку: сформувати уявлення про козацьку республіку – Запорізьку Січ; охарактеризувати особливості військово-політичної організації козацтва; пояснити причини виникнення українського козацтва.

Розвивати вміння працювати з історичною картою, характеризувати історичних осіб, визначати основну послідовність хронологічних подій.

Виховувати патріотизм та шанобливе ставлення до історічних подій.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Обладнення: підручник,атлас, комп’ютер

Засоби навчання: ІКТ(відеофільм, презентація з теми «Запорізька Січ»)

Методи навчання: бесіда, робота в групах

Опорні поняття та терміни: козак, Запорізька Січ, козацька республіка, гетьман, кошовий атаман, кіш, курінь, клейноди.

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчання

Історія будь-якого народу, має героїчні і трагічні сторінки. І в героїзмі найповніше виявляються національний характер, його душевна краса, його талант. Ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості. В історичному минулому українського народу було неповторне і легендарне явище, його святиня - Запорізька Січ, що стала синонімом свободи і незалежності, людської і національної гідності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань ( Слайд 3)

Фронтальна бесіда:

1.     Охарактеризуйте становище православної церкви в 16 ст.

2.     Дайте визначення поняття “полемічна література”.

3.     Коли була укладена Берестейська церковна унія та якими були її наслідки.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.     Пояснити значення поняття «козак». (Слайд5)

2.     Соціальний склад козацтва. ( Слайд 6)

( невдоволені шляхтичі, міщани, біглі селяни)

3.     Теорії походження козацтва. (Слайд 7)

«Хазарська»-ототожнює козаків з давніми народами степу.

“Соціальна”-наслідок посилення економічного, політичного, національного, релігійного гніту.

“Уходницька” –з утворенням на території Надніпрнщини громад вільних озброєних людей, що прибували сюди на промисли.

“Автохтона”- козацтво є прямим спадкрємцем, логічним продовженням вічових громад Київської Русі, які за литовської доби не зникли, а тронсформувалися у військово- службові формування.

“Захисна”- пояснює появу козацтва необхідністю дати організовану відсіч наростаючій татарській загрозі.

       Жодна з цих теорій не може самостійно пояснити усю складність виникнення та формування козацтва, оскільки кожна з них базується на якомусь одному чиннику із економічної, соціальної, воєнної чи соціальної сфери. Водночас більшість з них містить рацональні зерна, синтез яких дає можливість наблизитися до правильної  відповіді.

Запитання: «Які причини призвели до появи козацтва в Україні» ( Слайд 9)

Запитання: «Як ви думаєте, що М. Грушевський мав на увазі, говорячи про таке заняття козаків, як «луплення чабанів татарських»

Робота з атласом

1.     З якими країнами межує територія України;

2.     Показати на карті територію Дикого Поля;

3.     Визначити місце розташування Запорізької Січі.

 

Розглянути слайд дати відповідь на такі запитання:

1       Опишіть зовнішній вигляд козака?

2        Як приймали в козаки?

3        Чим займалися козаки?

4        Чому українці йшли в  козаки?

Творче завдання 

З числа наведених рис оберіть і випишіть у зошит ті, що притаманні українському козацтву.

Військова доблесть, мужність, хоробрість, відчайдушність, марнотрацтво, спритність, прагнення слави, байдужість до смерті, винахідливість, чесність, щирість, схильності до лінощів і гультяйства, зневажливе ставлення до релігії, щедрість, повага до старших, неписемність, легковажність,почуття патріотизму, прагнення збагачення, почуття гумору, любов до музики і пісні.

Розглянути картину дати відповідь: «Кого найбільше боялося українське населння»  ( Слайд 10)

 

Переглянути фрагмент кінофільма    «Б. Вишневецький».

 ( Характеристика особи за пам”яткою) http://www.youtube.com/watch?v=HqWrhZ0gBpM

Представлення робіт домашніх груп  ( Учнівські презентації)

1.     група –опишіть зовнішній вигляд Запорозької Січі..

2.     група – пояснити « Устрій Запорізької Січі»

3.     група – охарактеризувати козацькі клейноди.

   

V. Узагальнення знань

 «Яку роль відіграло козацтвота Запорозької Січі в долі українського народу?» (Метод «Мікрофон»)

VІ.   Домашнє завдання     

1.     §5, прочитати.

2.     Заповнити контурну карту ст. 4.

3.     Написати твір-есе із застосуванням нових слів.


Теги: Шлома О.В., Запорозька Січ
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 667/151


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar