Головна » Географія |
Мета: Поглибити та систематизувати знання про річки, отримані на уроках природознавства; ознайомити учнів з частинами річок, їх режимом та способами живлення. Обладнання: підручник, атласи, настінна фізична карта світу, презентація. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І Організаційний момент. ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь. «Бліц-запитання» Що таке гідросфера? ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності? Світовий океан є колискою сучасної цивілізація. Ми знаємо, що Світовий океан відіграє величезну роль у розвитку людської цивілізації. Сучасні країни, маючи вихід до морів і океанів, відразу отримують вигідність свого географічного положення як, наприклад, наша країна. Однак в давнину люди селилися не тільки біля морів і океанів, а й біля великих річок. Назвіть давні цивілізації, що виникли в долинах великих річок? (Ніл – Єгипет, Інд і Ганг – Індія, Хуанхе і Янцзи – Китай, межиріччя Тигру та Євфрату – Месопотамія) На цих територіях виникали давні осередки землеробства, які поклали початок давнім «річковим» цивілізаціям. Якщо ми подивимося на карту світу, то побачимо, що ріки немов «блакитні артерії » вкрили поверхню Землі, як кровоносні судини тіло людини. Ріки дуже різні і не схожі одна на одну. Кожна з них має свій характер то лагідний, то норовистий. Вони є основним постачальником прісної води на планеті та відіграють важливу роль у природі і житті людини. Вони змінюють обличчя нашої планети своєю невтомною роботою, мають величезні запаси енергії. Сьогодні ми познайомимося з цими унікальними природними об’єктами, з’ясуємо, з яких частин складається річка та поговоримо про режим і способи живлення річок. IV Вивчення нового матеріалу. Проблемне питання: Як течія річки пов’язана з рельефом території? Що таке річка. Річка – це природний водний потік, що рухається в заглибленні, створеному його рухом – руслі. Складові річки. Витік – місце, де ріка бере свій початок (джерело, льодовик, озеро, болото). Гирло – місце впадіння річки в море, озеро чи іншу річку. Більшість річок несуть свої води до морів і океанів. Якщо річка впадає в Чорне море як Дніпро, то вона відноситься до басейну Атлантичного океану. Річкова долина – звивисте заглиблення, що простягається від витока до гирла. Річище – найглибша частина річкової долини, де водний потік постійний. Тераси – території, розташовані вище заплави, що виникли внаслідок руйнівної дії вод річки (ніколи не заливаються водою). Річкова система – головна річка з притоками (праві і ліві). Басейн річки – територія суходолу, з якої річка за допомогою приток збирає атмосферні опади (Амазонка має площу водозбірного басейну 7 187 тис. кв. км. ). Вододіл – лінія, що розділяє басейни суміжних водойм. Напрямок і характер течії річки залежить від рельєфу місцевості, де вона протікає. Річки за характером течії рівнинні гірські спокійні, з повільної течією бурхливі, з швидкою течією, трапляються водоспади. Пороги – кам’янисті поперечні підвищення з твердих порід на дні річки. Бувають і на рівнинних, і на гірських річках. Вони заважають судноплавству (на Дніпрі між Дніпропетровськом і Запоріжжям на поверхню виходило 9 гранітних порогів, які в 1932 р. були затоплені після спорудження Запорізької ГЕС. Живлення річок. Що необхідно для того щоб у річці завжди була вода? Особливістю річок є постійний рух води. Якщо ріка перестає поповнюватися водою – вона пересихає. Для того щоб цього не трапилося ріка завжди повинна поповнюватися водою, тобто живитися. Види живлення річок: Дощове. Наприклад Дніпро взимку живиться підземними водами, навесні талими, а восени дощовими і підземними. Тому кількість води в річці за сезонами змінюється. Режим річки – це зміна рівня води в річці протягом року. Повінь – найвищий рівень води в річці, викликаний основним джерелом живлення в один і той самий час (більшість річок України повноводні навесні під час танення снігу). Межень – період найнижчого рівня води в річці. Паводок – раптове короткочасне підвищення рівня води в річці. Вони трапляються будь-якої пори року після випадання сильних дощів або відлиг (річки Карпат). Льодостав – період нерухомого льодового покриву на річці (зима). Льодохід – рух крижин і крижаних полів на річках під дією течії чи вітру. Взимку для річок рівнинної частини України характерний льодостав. Навесні з таненням снігів настає повінь. Влітку – межень. На ріках Карпат і Криму після сильних дощів трапляються паводки. Основними заабруднювачами води є хімічні, нафтопереробні й целюлозопаперові заводи, великі тваринницькі комплекси, гірничорудна промисловість. Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають синтетичні миючі засоби. Ці речовини надзвичайно стійкі, зберігаються у воді роками. Більшість із них містить фосфор, що сприяє бурхливому розмноженню у воді синьо-зелених водоростей і «цвітінню» водойм, яке супроводжується різким зниженням у воді вмісту кисню, «заморами» риби, загибеллю інших водних тварин. Під час «цвітіння» Каховського та інших «рукотворних» морів на Дніпрі стоїть сморід, а хвилі викидають на берег трупи риби, що задихнулася. Біологічне забруднення водойм полягає у надходженні в них зі стічними водами різних мікроорганізмів (бактерій, вірусів), спор грибків, яєць червів і т. д., багато з яких є хвороботворними для людей, тварин і рослин. Серед біологічних забруднювачів перше місце посідають комунально-побутові стоки (особливо, якщо вони неочищені чи очищені недостатньо), а також стоки підприємств цукрових заводів, м'ясокомбінатів, заводів, що обробляють шкіру, деревообробних комбінатів. Особливої шкоди біологічне забруднення водойм завдає в місцях масового відпочинку людей (курортні зони узбережжя морів). Через поганий стан каналізаційних та очисних споруд останнім часом в Одесі, Маріуполі й інших містах узбережжя Чорного й Азовського морів неодноразово закривались пляжі, оскільки в морській воді було виявлено збудників таких небезпечних хвороб, як холера, дизентерія, гепатит тощо. В.М.Пєсков сказав: «Річки треба вважати найважливішою державною цінністю. Тільки так можна зберегти Радість, яку нам дають води, що течуть, і можливість у будь-яку хвилину втамувати спрагу. Адже немає на Землі напою кращого, ніж склянка холодної чистої води». Висновки: V Закріплення вивченого матеріалу. Закінчіть речення: Природний водний потік, що рухається в заглибленні, створеному його рухом… (річка). Географічний практикум (практична робота). Складіть характеристику річки за вибором, користуючись планом у таблиці Назва річки В якій частині якого материка протікає До басейну якого океану належить Місце витоку Куди впадає Напрямок течії Основні притоки (праві і ліві) Живлення Режим 3. Завдання: користуючись картами атласу, з’ясуйте до басейну яких океанів належать річки: перший ряд – Хуанхе, Лєна, Інд; другий ряд – Дунай, Міссісіпі, Конго; третій ряд – Волга, Парана, Ніл. VI Підсумок уроку. VІІ Домашнє завдання: Опрацювати параграф 32 до статті «Робота річок».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |