Головна » Географія

Води суходолу. Річка та її частини. Режим і живлення річок

Мета:

Поглибити та систематизувати знання про річки, отримані на уроках природознавства; ознайомити учнів з частинами річок, їх режимом та способами живлення.
Розвивати вміння визначати за картою напрямок течії річки, знаходити її частини; складати комплексну характеристику річки за типовим планом, користуючись картами атласу; показати взяємозв’язок живлення та режиму річок з кліматом території, по якій вони протікають.
Виховувати бережливе ставлення до запасів прісних вод гідросфери.

Обладнання: підручник, атласи, настінна фізична карта світу, презентація.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь.

«Бліц-запитання»

Що таке гідросфера?
З яких частин складається гідросфера?
Яка частина гідросфери припадає на світовий океан? (96,5%)
Що називається морем?
Які види морів ви знаєте?
Що таке внутрішнє море, наведіть приклади, покажіть на карті?
Наведіть приклади і покажіть на карті окраїнні моря?
Що таке затока? Наведіть приклади, покажіть на карті приклади найкрупніших заток.
Що таке протока? Приклади.
Які острови за походженням ви знаєте?
Наведіть приклади материкових островів, коралових і вулканічних?
Що таке півострів? Наведіть приклади, покажіть на карті найбільші півострови.
Які властивості морської води ви знаєте?
Що таке солоність? В яких одиницях вона вимірюється?
Який середній рівень солоності морської води? Назвіть і покажіть на карті найсолоніше  і найпрісніше моря Світового океану.
Які чинники впливають на рівень солоності Світового океану?
Як змінюється температура поверхневого шару води в Світовому океані?
Як змінюється температура води в Світовому окані з глибиною?
Які види руху води є в морях і океанах?
Які причини сейсмічних хвиль в океані? Де їх можна найчастіше спостерігати?
Як людина використовує енергію припливів і відпливів?
Що таке океанічні течії? Які вони бувають?
Як відрізняють теплі течії від холодних?
Які ресурси Світового океану ви знаєте?
Що відноситься до біологічних ресурсів океану?
Що таке планктон, нектон, бентос?
Чому необхідно боротися із забрудненням світового океану?
Чому вчені різних країн об’єднують свої зусилля для вивчення Світового океану?
Яку частину складають води суходолу? (3,5%)
Що відноситься до вод суходолу?

ІІІ Мотивація навчальної та  пізнавальної діяльності?

Світовий океан є колискою сучасної цивілізація. Ми знаємо, що Світовий океан відіграє величезну роль у розвитку людської цивілізації. Сучасні країни, маючи вихід до морів і океанів, відразу отримують вигідність свого географічного положення як, наприклад,  наша країна.

Однак  в давнину люди селилися не тільки біля морів і океанів, а  й біля великих річок.

Назвіть давні цивілізації, що виникли в долинах великих річок? (Ніл – Єгипет, Інд і Ганг – Індія, Хуанхе і Янцзи – Китай, межиріччя Тигру та Євфрату – Месопотамія) На цих територіях виникали давні осередки землеробства, які поклали початок давнім «річковим» цивілізаціям.

Якщо ми подивимося на карту світу, то побачимо, що ріки немов «блакитні артерії » вкрили поверхню  Землі, як кровоносні судини  тіло людини. Ріки дуже різні і не схожі одна на одну. Кожна з них має свій характер то лагідний, то норовистий. Вони є основним постачальником прісної води на планеті та відіграють важливу роль у природі і житті людини. Вони змінюють обличчя нашої планети своєю невтомною роботою, мають величезні запаси енергії. Сьогодні ми познайомимося з цими унікальними природними об’єктами, з’ясуємо, з яких частин складається річка та поговоримо про режим і способи живлення річок.

IV Вивчення нового матеріалу.

Проблемне питання:

Як течія річки пов’язана з рельефом території?
Як режим та живлення річок пов’язані з кліматом території, по якій вони течуть?

Що таке річка.

Річка  – це природний водний потік, що рухається в заглибленні, створеному його рухом – руслі.

Складові річки.

Витік – місце, де ріка бере свій початок (джерело, льодовик, озеро, болото).

Гирло – місце впадіння річки в море, озеро чи іншу річку. Більшість річок несуть свої води до морів і океанів. Якщо річка впадає в Чорне море як Дніпро, то вона відноситься до басейну Атлантичного океану.

Річкова долина – звивисте заглиблення, що простягається від витока до гирла.

Річище – найглибша частина річкової долини, де водний потік постійний.

Тераси – території, розташовані вище заплави, що виникли внаслідок руйнівної дії вод річки (ніколи не заливаються водою).

Річкова система – головна річка з притоками (праві і ліві).

Басейн річки – територія суходолу, з якої річка за допомогою приток збирає атмосферні опади (Амазонка має площу водозбірного басейну 7 187 тис. кв. км. ).

Вододіл – лінія, що розділяє басейни суміжних водойм.

Напрямок і характер течії річки залежить від рельєфу місцевості, де вона протікає.

                                               Річки за характером течії

                  рівнинні                                                гірські

  спокійні, з повільної течією                       бурхливі, з швидкою течією,                                                                                                                                            трапляються водоспади.

Пороги – кам’янисті  поперечні підвищення з твердих порід на дні річки. Бувають і на рівнинних, і на гірських річках. Вони заважають судноплавству (на Дніпрі між Дніпропетровськом і  Запоріжжям на поверхню виходило 9 гранітних порогів, які в 1932 р. були затоплені після спорудження Запорізької ГЕС.

Живлення річок.

Що необхідно для того щоб у річці завжди була вода?

Особливістю річок є постійний рух води. Якщо ріка перестає поповнюватися водою – вона пересихає. Для того щоб цього не трапилося ріка завжди повинна поповнюватися водою, тобто живитися.

Види живлення річок:

Дощове.
Снігове.
Підземними водами.
Талими льодовиковими водами.
Мішане (переважання одного з джерел).

Наприклад Дніпро взимку живиться підземними водами, навесні талими, а восени дощовими і підземними. Тому кількість води в річці за сезонами змінюється.

Режим річки – це зміна рівня води в річці протягом року.

Повінь – найвищий рівень води в річці, викликаний основним джерелом живлення в один і той самий час (більшість річок України повноводні навесні під час танення снігу).

Межень – період найнижчого рівня води в річці.

Паводок – раптове короткочасне підвищення рівня води в річці. Вони трапляються будь-якої пори року після випадання сильних дощів або відлиг (річки Карпат).

Льодостав – період нерухомого льодового покриву на річці (зима).

Льодохід – рух крижин і крижаних полів на річках під дією течії чи вітру.

Взимку для річок рівнинної частини України характерний льодостав. Навесні з таненням снігів настає повінь. Влітку – межень. На ріках Карпат і Криму після сильних дощів трапляються паводки.

Основними заабруднювачами води є хімічні, нафтопереробні й целюлозопаперові заводи, великі тваринницькі комплекси, гірничорудна промисловість. Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають синтетичні миючі засоби. Ці речовини надзвичайно стійкі, зберігаються у воді роками. Більшість із них містить фосфор, що сприяє бурхливому розмноженню у воді синьо-зелених водоростей і «цвітінню» водойм, яке супроводжується різким зниженням у воді вмісту кисню, «заморами» риби, загибеллю інших водних тварин. Під час «цвітіння» Каховського та інших «рукотворних» морів на Дніпрі стоїть сморід, а хвилі викидають на берег трупи риби, що задихнулася.

Біологічне забруднення водойм полягає у надходженні в них зі стічними водами різних мікроорганізмів (бактерій, вірусів), спор грибків, яєць червів і т. д., багато з яких є хвороботворними для людей, тварин і рослин. Серед біологічних забруднювачів перше місце посідають комунально-побутові стоки (особливо, якщо вони неочищені чи очищені недостатньо), а також стоки підприємств цукрових заводів, м'ясокомбінатів, заводів, що обробляють шкіру, деревообробних комбінатів. Особливої шкоди біологічне забруднення водойм завдає в місцях масового відпочинку людей (курортні зони узбережжя морів). Через поганий стан каналізаційних та очисних споруд останнім часом в Одесі, Маріуполі й інших містах узбережжя Чорного й Азовського морів неодноразово закривались пляжі, оскільки в морській воді було виявлено збудників таких небезпечних хвороб, як холера, дизентерія, гепатит тощо.

В.М.Пєсков сказав: «Річки треба вважати найважливішою державною цінністю. Тільки так можна зберегти Радість, яку нам дають води, що течуть, і можливість у будь-яку хвилину втамувати спрагу. Адже немає на Землі напою кращого, ніж склянка холодної чистої води».

Висновки:

V Закріплення вивченого матеріалу.

Закінчіть речення:

Природний водний потік, що рухається в заглибленні, створеному його рухом… (річка).
Голова річка з усіма своїми притоками утворює… (річкова система).
Зміна рівня та витрат води в річці протягом року називається …(режим річки).
Межа, що відокремлює річкові басейни… (вододіл).
Річка Дніпро за характером течії …(рівнинна).
Річка Колорадо за характером течії …(гірська).
У більшості  річок України повінь настає …(навесні).
Паводковий режим характерний для річок (Карпат і Кримських гір).

Географічний практикум (практична робота).

Складіть характеристику річки за вибором, користуючись планом у таблиці
Зробіть висновок про зв'язок живлення та режиму річки з кліматом тієї території, де  вона протікає

Назва річки

В якій частині якого материка протікає

До басейну якого океану належить

Місце витоку

Куди впадає

Напрямок течії

Основні притоки (праві і ліві)

Живлення

Режим

3. Завдання: користуючись картами атласу, з’ясуйте до басейну яких океанів належать річки: перший ряд – Хуанхе, Лєна, Інд; другий ряд – Дунай, Міссісіпі, Конго; третій ряд – Волга, Парана, Ніл.

VI Підсумок уроку.

VІІ Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 32 до статті «Робота річок».
Підготувати повідомлення (презентації) про великі річки планети.
Описати режим та живленні річки Рось.
Закінчити практичну роботу.


Теги: Познякова С.В., Річкова система
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1286/162


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar