Головна » Географія

Основні річкові системи України

  Мета: ознайомити учнів з особливостями річкової мережі України, її залежністю від клімату й рельєфу; формувати вміння характеризувати річки за типовим планом; характеризувати екологічні проблеми річок, перспективи їх  розв’язання; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта України, атласи, зошити для ПР, відеосюжет «Екологічний стан річок України»

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь

                                             Хід уроку:

                                   Річки можна розглядати як продукт клімату.

                                                                                         О. Воєйков

   1. Актуалізація опорних знань.

    Бліцопитування:

 Учитель називає поняття, які вчили в попередніх курсах географії з даної теми,  учні дають визначення.

Терміни: повінь; паводок; межень; річка; гирло; річкова долина; русло річки;заплава;режим річки;повінь(аналіз схем, малюнків.

          2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

        Вітер може стихнути і гілки дерев зупиняться нерухомо. Море іноді заспокоюється, стає гладеньким як дзеркало. Але є в світі дещо, що ніколи не зупиняє свій рух і вічно летить в далину. Це річки.

        Вода в них істинно жива: річка ввесь час міниться,  в ній постійно щось рухається і переливається.

       Річки дають життя полям, містам і цілим країнам. Воду річок використовують для водопостачання, зрошення та інших господарських цілях.

   3. Вивчення нового матеріалу.

1. Закономірності розподілу водного стоку на території України.

   Україна забезпечена водними ресурсами недостатньо, за цим  показником займає одне з останніх мість у Європі. Чому?

   2. Важлива проблема  - ефективне використання прісних вод та їх охорона.  Вирішенню цієї проблеми сприяє знання таких показиків як похил і падіня річки.

 Падіння річки (П)- це різниця між висотами поверхні води біля витоку та гирла.

Похил річки(Пр)- це величина падіння, розділена на довжину річки.

  Пр=П:Д, П-падіння; Д- довжина.

            Завдання:

Визначте падіння і похил річки Тетерів.

 Розв’язання:

Витік-300м

Гирло-90м

Довжина річки-385км

1) П=300-90=210м

2) Пр= 21000см(210м): 385км=55см/км

Завдання:

Скласти характеристику р.Дніпро, р.Пд. Буг, р. Сів.Донець-самостійно по-рядах., використовуючи текст підручника, атласи.

                            Колективне обговорення:

Чому річки називають „ голубими артеріями”?
До басейнів яких океанів несуть свої води річки України?
Де густіша річкова  мережа? Чому?
Які річки переважають: гірські чи рівнинні? Чому?

3. Характеристика найбільших річкових систем України(за планом).

                           План характеристики річки:

1. Назва.

2. Де бере початок, довжина.

3. Напрям  і характер течії.

4.. Найбільші притоки

5.Падіння річки, похил річки.

6. Тип живлення, режим.

7. Куди впадає.

8. Гідрологічні споруди, господарське використання.

4.   Екологічні проблеми річок України.

    Дніпро і Дністер – головні водні, життєдатні артерії нашої держави,

В басейнах яких проживає близько 80 % населення.

    Колись Дніпро – одна з найбільших річок Європи- був чистоводним, зі стабільною екосистемою, що нормально функціонувала тисячоліттями, мала велику біологічну продуктивність, годувала й поїла міліони людей, що жили в його

дасейні.

         „ З інших же рік Борисфенес (Дніпро) найбільш прибутковий: він має найпрекрасніші й найрозкішніші пасовиська для худоби, пречудову рибу у величезній кількості, вода на смак дуже приємна, чиста...”

                                                               Геродот у 5 ст. до н.е.

 4.    Про екологічний стан річок України ми дізнаємось, переглянувши відеосюжет.

Обговорення, виступ експертів.

 5. Закріплення.

                           Робота в групах над завданнями.

1. Доведіть і доповніть  слова О.Воєйкова: „ Річки – продукт клімату”.

2.По яких річках і з якими державами проходить державний кордон України?

3.На який річках України побудовані ГЕС?

4. Чому праві притоки Дністра-Стрий,Бистриця, Свіча- більш повноводні порівняно з лівими?

5. Які види живлення річок вам відомі? Якою є структура водного живлення й режиму стоку річок нашого краю?

6. Чому р. Дніпро між м. Дніпропетровськ та м.Запоріжжя має пороги?

Підсумок уроку.

Д/З §21.Практична робота №4.

Нанести на контурну карту річки України.


Теги: Річкова система, Онученко Л.М.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 589/233


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar