Головна » Географія

Урокз географії. Японія

Мета  уроку: вивчити  особливості  економіко-географічного  і  політико-географічного  положення,  населення  і  господарства  країни;  підкреслити  основні  причини  економічного  піднесення країни;  виховувати  вміння  працювати  в  колективі ;  повагу та терпимість  до  історії  інших  народів  світу;  розвивати  творчий  потенціал  учнів, вміння  працювати  з  різними  джерелами  географічної  інформації.

Тип  уроку:   урок  вивчення  нового  матеріалу

Форма  уроку:  урок-подорож  (з  комп’ютерною       підтримкою )

Міжпредметні  зв’язки:  історія,інформатика.

НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ  ЗАБЕСПЕЧЕННЯ  ТЕХНОЛОГІЇ    УРОКУ

Наочні   посібники:  політична   карта  світу,атласи,  учнівські  презентації   з теми.

Дидактичний  матеріал: учнівські  комп’ютерні  презентації. Додаток 1

Підручники:В.Ю.Пестушко ,Г.Ш. Уварова .

Реалізація   диференційованого  підходу:  індивідуальні  і  групові  завдання.

Оцінювання  знань,  умінь, навичок  учнів: оцінювання  індивідуальних  і  групових  завдань, тести.

Домашнє  завдання:опрацювати  параграф 36,вивчити висновки у зошиті,робота  з  тематичною  картою  атласу «Японія», у  зошиті  ( письмово ) записати   основні  чинники  «японського  феномену » (5-6 чинників).     

ХІД  УРОКУ

I. Організаційний  момент.

Оформлення  дошки: тема  та  план.

Створення  психологічної  атмосфери ( привітання ).

Підготовка  необхідного  обладнання.

II.Мотивація  навчальної  діяльності.

… Ми  продовжуємо  працювати  в  азіатському  регіоні  і  вивчаємо  країну  Японію.ЯПОНІЯ –загадка  нашого століття,існує  поняття  «японське  економічне  диво», яке  вивчають  провідні  економісти      і  політики    світу.Японію  називають  «Країною  Сонця,що  сходить»(червоний  сонячний  диск  на  прапорі  та  кругла  золота  хризантема  - національна  квітка  Японії,на  гербі, також  символізують  Сонце.)

*А що  ми  вже  знаємо  про  Японію?

( на  дошці  записати  слова  про  Японію,значення  яких  пояснюють  учні )

(передбачуванні слова: кімоно, ніндзя, сакура,Хіросіма,ікебана,Фудзіяма, Тойота …)

*Чому  ми  знаємо  про  Японію   більше , ніж  про  будь-яку  іншу  країну  Азії?

( вона  лідер в  економіці  світу;  має  своєрідний  колорит; для  нас  європейців  -загадка )

? * Чи  варто  нам  вивчати   таку  далеку  країну ?

(так,досвід  ЯПОНІЇ  може  бути  корисним  для  інших  країн, для  країн  НІК  ).

Отже,вивчаємо  економіко-географічну  характеристику  Японії.

III. Актуалізація   знань.

Вчитель.     1. Будь-яку  країну  вивчаємо  за  типовим  планом.  Пригадаємо  його  перед   складенням  ЕГХ   країни( план  записано  на  дошці  )

                      2.Групи  працювали   над  окремими  питаннями  з  використанням  різноманітних  джерел  географічної  інформації.    Результати  роботи  груп   ---це  презентаціїї ,які  ми  розглянемо    в  ході  уроку .

                      3.У  зошиті –тема,дата, записи  висновків  до  кожного  пункту  плану .

IV.Вивчення  нового  матеріалу.

1.Вчитель. - Знайомство  з  країною  починається  з  візитної     картки.

ЯПОНІЯ-  високорозвинута    постіндустріальна  країна  Азії

Столиця----------ТОКІО

Населення------127,6  млн.  осіб

Площа-----------372,2 тис. км  кВ.

Державний  устрій  --- конституційна  монархія

Адміністративний    поділ----46 префектур

Мова  офіційна----японська

Релігія-----синтоїзм,буддизм, (є  християни )

Економічні  зв’язки  Україна-Японія:  торгівельні,економічні.культурні.

2.Вчитель.-  Розглянемо  особливості  ЕГП  країни, слово  групі  географів.

*Держава-архіпелаг у Східній  Азії,  4  острови великі:  Хонсю.Кюсю,Сікоку, Хоккайдо, безліч  дрібних   островів ( близько    4000 )

*Морська  країна,Тихий  океан.

*Сусідня  з  ядерними  державами  ( Росія,  Китай )

*Територіальні  претензії  до  Росії  щодо  Курильських  островів,Сахаліну.

ОТЖЕ, Японія  держава-архіпелаг, морська  країна.

3. Вчитель. - Для  розвитку  господарства  важливе  значення  має  ПРП країни,його  оцінку  зробить   друга  група  географів.

* Гори—80 %

*Більше  1000 землетрусів  на  рік

*150  вулканів,40  з  них –діючі,  ФУДЗІ  -  символ  Японії

*Родовищ  корисних  копалин  промислового   значення  дуже  мало

*Клімат –помірний,мусонний, субтропічний,навесні  і  восени  --тропічні  циклони;  з серпня  по  жовтень  -  тропічні  урагани ( тайфуни )

*Ліси  мішані , хвойні, більшість  штучні.

ОТЖЕ,РЕЛЬЄФ  ГІРСЬКИЙ ,ДЕФІЦИТ  ТЕРИТОРІЇ, ЗЕМЛЕТРУСИ,  ВУЛКАНИ,З  КОРИСНИХ  КОПАЛИН –ВАПНЯК,  СІРКА;

КЛІМАТ-ПОМІРНИЙ,МУСОННИЙ,СУБТРОПІЧНИЙ;

ЦУНАМІ, ТАЙФУНИ;

Є—РЕСУРСИ  МОРІВ,

ВОДНІ,  ЛІСОВІ.

4.Вчитель. - Є   такий  вислів  «Японія  стала  провідною  державою  світу маючи  лише  один  вид  ресурсів  - трудові».     Розглянемо  особливості  населення  і  трудових  ресурсів  Японії.  Надаємо  слово  демографам.

*127.6 млн.  осіб, 7  місце  в  світі

*найнижча  дитяча  смертність, найдовша  середня  тривалість  життя—82 роки

*густота  висока –понад  300 осіб  на  1 км  кв.

*одно національна країна,99%--японці

*природний  приріст –дуже  низький

*урбанізація—90%, 11  міст-мільйонерів (Нагоя,Саппоро,Кобе,Кіото,Кавасакі,Осака, Йокогама)

*мегалополіс –Токайдо (65 млн.осіб, між  Токіо—Йокогама,Осака—Кобе, 1000 осіб на км кв. )

*трудові ресурси –працьовиті,відповідальні,високої  кваліфікації,відпустка  -9 днів  на рік,  6 денний  робочий  тиждень.

ОТЖЕ,  ЯПОНІЯ  ЄДИНА  КРАЇНА  АЗІЇ, ДЕ  Є ДЕМОГРАФІЧНА  КРИЗА,НАЙБІЛЬША  ТРИВАЛІСТЬ  ЖИТТЯ,ОДНОНАЦІОНАЛЬНА  КРАЇНА, ВИСОКИЙ  РІВЕНЬ  УРБАНІЗАЦІЇ,Є   МЕГАЛОПОЛІС,

ТРУДОВІ  РЕСУРСИ(ВИСОКОКВАЛІФІКОВАНІ,ОСВІЧЕНІ)—ГОЛОВНИЙ  РЕСУРС  КРАЇНИ.                        

    5.Вчитель  До  50-років  XX  економіка  Японії  була мало  розвинена, це  була  відстала  країна  з  феодальним  минулим. З  50-років  стрімкий  ріст  економіки., підвищення  ролі  країни   у  світовому  господарстві.            1948 рік------1% світового  виробництва ;

1980 рік-----10% світового  виробництва.

Зараз  Японія   займає   II місце  у « вісімці » постіндустріальних  країн  світу.Швидкі  темпи  економічного  розвитку  країни  дістали  назву  «японський  феномен»  або «японське  економічне диво».

З’ясуємо : 1)особливості  розвитку  господарства;

                     2)причини «японського  феномену».

Слово  економістам.

1учень—про  історію  країни;

2 учень -   про   причини « японського  економічного  дива.»

ОТЖЕ,  80%  ПРИРОДНИХ  РЕСУРСІВ  ЯПОНІЯ  ІМПОРТУЄ,ГОТОВА  ПРОДУКЦІЯ  (МБ) ВИСОКОЇ  ЯКОСТІ, ЗА  ПРИБЛИЗНО  50  РОКІВ   ВІДБУВСЯ  РОЗВИТОК  ВІД  ФЕОДАЛЬНОЇ   ДО  ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОЇ   КРАЇНИ .

3  учень—характеристика  промисловості 

ОТЖЕ, РОЗВИНУТІ  ГАЛУЗІ : ЕНЕРГЕТИКА,  ЧОРНА  МЕТАЛУРГІЯ,  КОЛЬОРОВА  МЕТАЛУРГІЯ ,

МБ—ПРОВІДНА  ГАЛУЗЬ(АВТОМОБІЛІ, СУДНА, СУПЕРТАНКЕРИ, РОБОТИ. ВІДЕОАПАРАТУРА).

ТЕРИТОРІАЛЬНА  СТРУКТУРА: «ЛИЦОВА  СТОРОНА»-ТИХООКЕАНСЬКИЙ  ПОЯС(4/5 ПРОМИСЛОВОЇ  ПРОДУКЦІЇ), «ТИЛЬНА  СТОРОНА»-ПЕРИФЕРІЙНІ  ГІРСЬКО-ЛІСОВІ  РАЙОНИ О. ХОНСЮ)

4 учень—с/г

*«дефіцит  земель»;

* 3 галузі  спеціалізації: рисосіяння,плодоовочівництво,слабо  розвинене  тваринництво ( мало  кормів ), вилов  морепродуктів (62%);

*АПК  забезпечує  56%  потреб,  довізні  пшениця,кукурудза, боби,соя, м’ясо  тощо.

*склалися  приміські  зони , особливо   яскрава  « рисовий  пояс»( на  узбережжі  Японського  моря )

ОТЖЕ,3  ГАЛУЗІ С/Г: РИСОСІЯННЯ,  ПЛОДООВОЧІВНИЦТВО ,ТВАРИННИЦТВО, I МІСЦЕ  У  СВІТІ  ЗА  ВИЛОВОМ  РИБИ  ТА  МОРЕПРОДУКТІВ.

6.Транспорт. Зовнішньоекономічні  зв’язки.

Вчитель.  - Важливу  роль  у розвитку  господарства  країни  відіграє  транспорт.  Розглянемо  його  особливості   в  Японії.

*внутрішні  перевезення: автомобільний.залізничний. морський  каботажний;

*зовнішні  перевезення:вантажні: морським ; пасажирські:повітряним;

*особливості: дорого  коштує  земля, будівництво  тунелів.  мостів;

*швидкість  на  залізниці  200-250  км/год.; найбільші  порти:Кобе.Осака,Йокогама, Токіо;

Тунель  «Сейкан»-54 км(1988 р.)під  водою  між  Хонсю  і  Хоккайдо

*імпорт: сировина,паливо.

*експорт:  телевізори,роботи,капітал,кораблі.

ОТЖЕ, В ЯПОНІЇ РОЗВИНУТІ   ВСІ  ВИДИ  ТРАНСПОРТУ, КРІМ   РІЧКОВОГО  І ТРУБОПРОВІДНОГО. ЗА  ЕКСПОРТОМ (1 МІСЦЕ  В  СВІТІ, ЗА  ІМПОРТОМ -2  МІСЦЕ  В  СВІТІ )

7. Японські  традиції ,культура, мистецтво,спорт.

Вчитель.  - Японію  називають  « країною  навпаки»:  пальто  подає   жінка,кермо  в  машині  з  правої  сторони, сплять  на  підлозі ,білий  колір –траурний. Тож, познайомимося  з  культурою та  традиціями  японського  народу.

1 учень-про   культуру  та  мистецтво;

2 учень-про  спорт.

V. Первинна  перевірка  та  закріплення  навчального  матеріалу.

*прочитати  підсумки  у  зошиті  ( 2 учні )

*тестування  (взаємоперевірка ) Додаток 2

* робота  з  термінами (на  дошці )

V I. Оцінювання. Виставлення  аргументованих оцінок  за  допомогою  учнів.

V II. Підсумок  уроку.

Однією  з  визначних  пам’яток  Японії є  «Філософський  сад», де  на  піску  розкидані 15 різних  за  розмірами каменів.    Насправді  помічаєш  тільки  14, тому  що   один  з  каменів  завжди  залишається  невидимим, його  загороджують  сусідні.  Сенс   філософії  саду в  тому  ,що  в  житті завжди  є  те ,чого  людина  не  бачить, не  знає.

Так  і    сьогодні  на  уроці ,ми  багато  що  дізналися про Японію,але  багато  чого залишилося  прихованим  для  нас.

Як ви  переконалися , Японія –дивовижна  країна! Японію  і  все  японське  неможливо  і  не  потрібно  копіювати.Японію  можна  використовувати  немовби  дзеркало,в  якому  відбиваються  достоїнства  та  недоліки   того ,хто  в  нього  дивиться.

VIII. Домашнє  завдання.

IX.Рефлексія.

*Що  вдалося  найкраще?

*Що  було  найцікавішим?

*Що найбільше  запам’яталося?


Теги: японія, Багінська О.М.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 819/151


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar