Головна » Фізика |
Мета: Залежність характеру руху молекул від взаємодії. Дати учням знання про взаємодію молекул і сформулювати поняття дифузії, поглибити знання учнів про рух молекул, встановити залежність швидкості дифузії від температури; Вивчити негативний вплив шкідливих речовин на людину внаслідок дифузії й шляхи запобігання негативним наслідкам цього. Розвивати вміння учнів пояснити фізичні явища; Виховувати старанність і самостійність під час роботи; Розвивати практичні навички та інтерес до фізики. Тип уроку: комбінований. Обладнання: склянки з водою кімнатної температури, скляні пластинки, скляні палички, динамометр, марганцівка, чорнила, пінцети, ароматична паличка, нитка, скоч, сірники, п’яти кубовий шприц без голок, фрагменти відеофільму «Дифузія», комп’ютер, мультимедійна установка. Хід уроку: І. Організація класу. ІІ. Перевірка домашнього завдання. ІІІ. Актуалізація опорних знань: Що таке речовина. ІV. Мотивація навчальної діяльності. V. Пояснення нового матеріалу: 1) – Розв’язання проблеми: якщо всі речовини складаються з молекул між якими є проміжки то чому вони не розпадаються? Для відповіді на поставлене питання провести дослід з прилипанням скляної пластинки до води. Для цього потрібно до скляної пластинки приклеїти двостороннім скотчем нитку і підвісити до пружини динамометра. Якщо таку пластинку опустити на воду, а потім почати піднімати в гору, то пружина помітно розтягнеться. Учні виконують дослід зближення двох скляних пластинок. Ці досліди показують, що між молекулами існує притягання. Притягання існує завжди але на дуже маленьких відстанях, і вже на відстані 0,00001 см. Сили притягання стають вкрай слабкими. Дослід, який підтверджує відштовхування молекул одна від одної. (Учні набирають у шприц воду, закривають отвір і натискають на поршень). Стиснути воду у циліндрі неможливо. Негативний результат досліду дозволяє зробити висновок, що між молекулами існує і відштовхування. Притягання і відштовхування діє одночасно, але при зближені молекул збільшується відштовхування а при віддалені – притягання. 2) Відповідно до сучасних уявлень, атоми та молекули, з яких складається речовина перебувають у неперервному хаотичному русі. Такий рух називається тепловим. Тепловий рух неможливо побачити неозброєним оком, адже розміри молекул дуже малі. Однак існує багато фізичних явищ, пояснити які можна тільки з опорою на той факт що молекули постійно рухаються. Вчитель запалює ароматичну паличку, учні бачать дим, який розсіюється по кабінету, а незабаром відчують і запах. Це доводить, що молекули ароматичної речовини, розповсюджуються по всій кімнаті, тобто молекули ароматичної речовини рухаються. Але кімната заповнена повітрям. Це означає, що молекули пахучої речовини, рухаючись, потрапляють у проміжки між молекулами повітря, яким заповнена кімната, тобто спостерігається дифузія. Дифузією називають взаємне проникнення частинок однієї речовини в іншу, спричинене рухом молекул. Але дифузія яка відбувається у повітрі може бути не тільки приємною, а й шкідливою. Учні наводять приклади: Щорік три мільйони людей гине від забруднення атмосфери. За даними Всесвітньої організації охорони (ВІЗ) здоров'я, від смогу гине в три рази більш людей, чим в дорожніх аваріях. У зменшенні середньої тривалості життя в нашій країні смог також грає не останню роль. Учені прийшли до висновку, що в 5% випадків причиною летального результату є отрути, що містяться в повітрі. Головним джерелом утворення смогу є транспорт і промислові підприємства, які випускають дим у повітря. Смог неважко відчути. Він викликає сухість і першіння в горлі, що нерідка стає причиною хвороби дихальних доріг, роздратування, головний біль. Сьогодні автотранспорт, з вини якого і з'являється смог, страшніше за радіацію. Аби понизити цю небезпеку, слід було б менше користуватися транспортом, влаштовувати санітарно-захисні зони, встановлювати газоочисні споруди, але насправді відбувається навпаки. Опале листя часто разом з побутовими відходами спалюють в парках, скверах, у дворах житлових будинків. Жителі будинків владнують у себе в дворах вогнища з листя, навіть не підозрюючи про те, що подібний спосіб позбавитися від сміття отруює не лише довкілля, але і повільно вбиває людей. Матеріали досліджень, проведених Національним екологічним центром України, свідчать, що з однієї тони рослинних залишків в повітря вивільнюється близько 9 кг мікрочасток диму. У їх склад входять пил, окисел азоту, вуглекислий газ, важкі метали і так далі. У тліючому без доступу кисню листі виділяються сполуки, які можуть викликати у людини ракові захворювання, дратується слизова оболонка очей, відчувається загальна слабкість, кашель, ніяковість в грудях, що може закінчитися набряком легенів із смертельним результатом. При згоранні поліетиленового пакету, в повітря вивільняється до 70 всіляких хімічних сполук, більшість з яких отруйні для людини. 3. В даний час, коли проблема охорони довкілля стала однією з найбільш актуальних, забувають про те, що куріння є концентрованою формою забруднення повітря. Запалена сигарета протягом свого "короткого життя" є джерелом димового потоку (окрім головного потоку, яким насолоджуються курці), який діє на оточуючих, змушених до пасивного куріння і вдихання шкідливих речовин. Дані свідчать про те, що пасивний курець, знаходячись в приміщенні з активними курцями протягом однієї години, вдихає таку дозу тютюнового диму, яка равносильна викурюванню половини сигарети. В даний час доведено, що пасивне куріння є важливим чинником розвитку раку легенів. Викурювання 20 сигарет дає таку ж дозу радіації, як 200 рентгенівських знімків. Від вживання алкоголю одна людина з мільйона вмирає кожні 4-5 днів, від автомобільних катастроф - кожні 2-3 дні, а від куріння - кожні 2-3 години. Від наслідків куріння і вживання алкоголю щорік вмирають більш 3 млн. жителів планети. Починаючи з 1950 року тютюн убив 62 мільйони людей— більш, ніж у Другій Світовій війні. Ви хочете попасти в їх число? - А чи могла б відбуватися дифузія, якщо молекули були б нерухомі і між ними не було б проміжків? Дифузію можна спостерігати у рідинах, твердих тілах. Учні виконують досліди: На чисту скляну пластинку, наносимо скляною паличкою краплю чистої води, а поряд з нею краплю чорнил. Краплі повинні зіткнутися. Учні спостерігають як внаслідок дифузії чорнила проникають у воду. Супровідний текст: Дифузія в рідинах в разі зливу забрудненої води з автогаражів, фабрик і заводів приводить до забруднення чистої води наших річок, каналів, морів. Отруєнню організмів, що живуть в них, до загибелі рослинності. Використовуючи в їжу спійману у них рибу, людина може отруїтися сама. Забруднення грунту теж відбувається унаслідок дифузії. Так надлишки добрив, різних отрутохімікатів тих, що попали на неї при обприскуванні сільськогосподарських культур поширюються в грунті не лише з потоками води, але і в результаті дифузії, а потім потрапляють в плоди, які людина споживає. Якщо дифузію в газах і рідинах спостерігати досить легко, то в твердих тілах явище проходить дуже повільно (врахувати такий недолік, потрібно заздалегідь, за тиждень до уроку, в посудину залити шар розплавленого парафіну завтовшки 5 мм. Відразу в нього по центру кинути кристалик марганцівки. Після того, як парафін захолоне його обережно вийняти з посудини і залишити лежати до уроку. За цей час у парафіні навколо кристалика утвориться бура пляма, показуючи її учням повідомити, протягом якого часу проходив дослід ). Який висновок можна зробити зі поставляючи ці досліди, що до швидкості перебігу дифузії в різних станах речовини? Хаотичний рух молекул назвали тепловим рухом, оскільки за розрахунками, які підтверджені дослідами, з підвищення температури речовини швидкість хаотичного руху збільшується. Приклади: Розчинення цукру в холодній і гарячій воді тощо. Учням пропоную виконати домашні спостереження за розчиненням марганцівки у воді, для цього у дві склянки з водою кидають по 2 – 3 кристалики марганцівки. Одну зі склянок ставлять у холодильник, другу – біля батареї, на підвіконні. Аналіз результатів спостережень не наступному уроці дасть змогу зробити висновок про відповідний зв'язок швидкості руху молекул і температури тіла. VІ. Підсумки уроку: Молекули взаємодіють між собою: вони водночас притягуються і відштовхуються. VІІ. Домашнє завдання: §9 (Л.Е. Гельденштейн)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |