Головна » Фізика

Реактивний рух. Розвиток космонавтики. Внесок українських учених у розвиток космонавтики

     Мета:     розкрити фізичну суть поняття реактивний рух, вивчити будову ракети, поглибити знання про закон збереження імпульсу; ознайомити учнів з історією розвитку космонавтики і досягненнями українських учених у цій галузі; розвивати вміння учнів виступати з міні-проектами; виховувати почуття патріотизму і гордості за вітчизняних учених, відомих усьому світові.

   Обладнання:    комп′ютер, екран, проектор, відеофільми «Космос», «Політ Ю.Гагаріна у космос», таблиця  «Будова ракети», реактивний візок, гумові кульки, гумовий шланг з воронкою, кювета, склянка з водою, магнітофон, запис фізичного диктанту, кодоскоп, кодограма відповідей фізичного диктанту, міні-проекти про О.Д. Засядько, М.І.Кибальчича, Ю.В.Кондратюка В.П.Глушка,  К.Е.Ціолковського, С.П.Корольова, Ю.О.Гагаріна, Л.Каденюка,  етапи освоєння космосу, листочки для фізичного диктанту, музичні записи групи «Спейс», зльоту і посадки літака, прожектор, фуражка і три пілотки для екіпажу літака.

   Тип уроку:      нестандартний урок - семінар

                                                     

                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

    1.Вітання з учнями.

    2.Заповнення прізвища та імені у листках самоконтролю.

Листок самоконтролю

Прізвище, імя учня ________________________________  Клас________

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

     Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фізичний диктант проводиться за двома варіантами (запис диктанту на магнітофонній стрічці в два голоси-жіночий для В-1, чоловічий для В-2).

Завдання:    дописати речення

                                                 В-1

1) імпульсом тіла називають добуток …

2) імпульс сили вимірюють у …

3) вектор імпульсу тіла напрямлений так, як …

4) допишіть формулу: F t = …

5) невагомість – це …

                                                       В-2

1) імпульсом сили називають добуток  …

2) імпульс тіла вимірюють у  …

3) вектор імпульсу сили напрямлений так, як …

4) допишіть формулу: m1υ1 + m2υ2 = …

5) перевантаження – це …

  (Учні здають листочки асистентам вчителя, вчитель за допомогою кодоскопа показує відповіді, асистенти перевіряють роботи).

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Шановні учні, сьогодні наш урок відбувається в особливий день –

12 квітня в усьому світі відзначається, як Всесвітній день авіації та космонавтики. (Запис теми уроку, ознайомлення з епіграфом і формулювання мети уроку учнями).

       1. Метод «Зміна ролей»

      Давайте зараз спробуємо уявити себе не в класі, а в салоні літака з назвою «ЗОШ 30/9». Як відомо, жоден літак не обходиться без  досвідченого екіпажу пілотів. Тому, я пропоную роль командира пілотованого екіпажу виконати учню___(учень виходить до дошки і вдягає фуражку льотчика), у ролі штурмана буде_____, у ролі борт-інженера виступає ____ (учні виходять до дошки і вдягають пілотки), а в ролі стюардеси буду я – вчитель фізики (теж вдягаю пілотку). На борту нашого літака присутні екскурсоводи експозиції «Розвиток космонавтики. Україна – космічна держава.».

Стюардеса: Шановні пасажири! Екіпаж літака «ЗОШ 30/9» вітає вас із Всесвітнім днем авіації та космонавтики і бажає цікавої подорожі у історію розвитку космонавтики та освоєння космічного простору.

Борт-інженер: Всі системи і прилади літака працюють в звичайному режимі.

Штурман: Літак до зльоту готовий!

Капітан: Злітаємо! ( Звучить магнітофонний запис гулу літака).

 Створення проблемної ситуації. Фронтальний експеримент.

Стюардеса. Шановні пасажири! Вам пропонується зараз взяти гумові кульки, надути їх, а потім відпустити і поспостерігати за їхнім рухом і обговорити питання в групах, працюючи з текстом підручника:

Чому рухається кулька?
Куди  вона рухається, якщо вона не зав′язана і з неї виходить повітря?

Як називають такий рух?

V. Проведення семінару за планом:

1. Реактивний рух.

2. Будова ракети. Формула швидкості ракети.

3. Освоєння космосу. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики.

Реактивний рух

Стюардеса. Цікавим і важливим випадком практичного використання закону збереження імпульсу є «реактивний рух». Про особливості цього руху та його використання  в природі і техніці нам доповідає борт- інженер_____

 А) Демонстрація реактивного руху в рідині.

 Б)  Демонстрація реактивного візка.

      3.  Будова ракети

Стюардеса. Про будову реактивної ракети нам доповідає командир літака __

  А) Користуючись таблицею «Будова ракети» командир розповідає про будову ракети.

  Б)  Штурман корабля демонструє на екрані монітора комп’ютера старт ракети ( використовує  відеозапис фільму «Космос»).

      4.  Вивід формули для швидкості ракети

 Стюардеса. Яким чином можна змінити швидкість ракети?

На це питання, мабуть краще всіх, знає відповідь штурман нашого літака ___

(Штурман літака виводить формулу для швидкості ракети).

      5. Освоєння космосу. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики.

(Звучить музика групи «Спейс», зал затемнюється, вмикається прожектор.)

Стюардеса.  Космос! Він з давніх часів привертав до себе увагу людини, яка спочатку лише прагнула просто піднятися у повітря, щоб глянути з висоти  на нашу планету. Та коли людина піднялася на висоту пташиного польоту і за допомогою техніки навчилася літати, її мрії сягнули вище – у недосяжні простори Всесвіту. Космос – він приваблює людину своєю загадковістю, своєю неповторністю, але найбільше він приваблює людину можливостями для її діяльності у космічному просторі. Свій внесок у розвиток космічної галузі зробили вчені різних країн і народів. Але наш розповідь сьогодні, в основному, про українців – творців ракетно -  космічної техніки. Слово надається екскурсоводам – дослідникам галереї «Розвиток космонавтики. Україна – космічна держава».

        Розповіді  учнів – екскурсоводів з тем (міні-проекти демонструються на екран за допомогою проектора):

Засядько О.Д. – вітчизняний вчений у галузі ракетної техніки.
Кибальчич М.І. – автор проекту реактивного літального апарату.
Кондратюк Ю.В. – видатний теоретик астродинаміки.
Ціолковський К.Е. – основоположник космонавтики.
Глушко В.П. -  конструктор перших вітчизняних ракетно-рідинних двигунів.
Корольов С.П. – конструктор ракетно-космічних систем.
Етапи освоєння космосу. Ю.О.Гагарін – перший космонавт планети Земля (демонструється відео «Політ Ю.Гагаріна в космос»).

     9.  Леонід Каденюк – перший астронавт незалежної України.

          (Учень в українському вбранні читає вірш Т. Севернюк  «… і слухає вся Україна», другий учень розповідає біографію Л.К.Каденюка).

         Стюардеса.  Шановні пасажири! Щойно ви почули розповіді про вклад вчених, конструкторів у розвиток космонавти  і з цієї інформації ми можемо зробити висновок – що наша держава Україна має потенціл і все необхідне для того, щоб дійсно називатися - космічною державою. Завершити нашу подорож, я хочу словами Леоніда Каденюка: «Відколи пам′ятаю себе, мрія здійнятися в міжзоряну височінь не покидала мене. А після тріумфального навколоземного польоту Ю.Гагаріна – стала моєю життєвою метою». Тож я хочу побажати кожному з вас спланувати свою життєву мету і нехай вона обов′язково здійсниться. Наша подорож завершується. Літак «ЗОШ 30/9» здійснює свою посадку. (Звучить запис гулу літака).

 

VІ. Узагальнення знань

 Інтерактивна вправа «Найрозумніший». Учні відповідають на запитання. 1.  Який рух називають реактивним?

2.  З яких основних частин складається ракета?

3.  Від чого залежить швидкість руху ракети, за відсутності зовнішніх сил?

4.  Від чого відштовхується ракета, розганяючись у космосі?

5.  Наведіть приклади реактивного руху в природі.

6.  Як гальмують космічний корабель?

7.  Назвати прізвища відомих вам українських вчених, які зробили свій внесок у розвиток космонавтики.

8.  Коли відбувся запуск першого штучного супутника Землі?

9.  Коли відбувся перший політ людини в космос?

10.Назвати прізвище і дату здійснення польоту першого космонавта незалежної України.

11.Назвіть прізвище першої жінки-космонавта.

12.В якому році була здійснена перша висадка людей на Місяць?

 (Учні виставляють кількість набраних балів до листків самоконтролю).

VІІ. Підсумки уроку

 1. Інтерактивна вправа «Похвали себе сам за те, що … » (Учні ( за бажанням) хвалять себе за те, як вони працювали, чого вони навчилися на уроці).

 2. Виставлення балів у листках самоконтролю ( Вчитель оцінює роботу учнів за вправу «Зміна ролей» і виступи учнів- екскурсоводів, асистенти роздають листочки з оцінками за фізичний диктант).

VІІІ. Домашнє завдання: Опрацювати  § підручника, підготувати повідомлення про М. Янгеля, В.Челомея,  О. Засядько, П. Поповича, М. Яримовича та І. Богачевського.


Теги: Деркач Н.А., космонавтика, реактивний рух
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1505/162


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar