Головна » Біологія

Харчування та здоров’я

Урок. Харчування і здоров’я

Мета.

Освітня.

вивчити основні аспекти раціонального харчування.
дати поняття про значення вітамінів та мінеральних речовин для обміну речовин

Розвиваюча.

уміння порівнювати та робити висновки та узагальнення.
розвивати логічне мислення, уяву, навички самостійного пошуку знань;
сприяти розумінню учнями переваг здорового способу життя та заохочувати до здобуття знань, умінь і навичок здорового способу життя;
стимулювати до самостійного й усвідомленого вибору життєвої позиції;
порівнювати, працювати в колективі

Виховна.

виховувати в підлітків бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, та ведення здорового способу життя; 

Тип уроку.Засвоєнняновихзнань.                                 

Методи і методичніприйоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний:ілюстрація, демонстрація,презентація.

Прийоминавчання:викладінформації, пояснення, активізаціяуваги та мислення, одержання з тексту та ілюстраційновихзнань,

2. Репродуктивний.

Прийоминавчання: поданняматеріалу в готовомувигляді, конкретизація і закріпленнявженабутихзнань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемногопитання.

Прийоминавчання: постановка взаємопов’язанихпроблемнихзапитань, активізаціяуваги та мислення.

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, слайди,.

Основніпоняття та терміни : рац.харчування, вітаміни, обмін білків, жирів, вуглеводів.

Конспект уроку

І. Організаційний момент.( Привітання класу. Психологічний настрій.)

Добрий день. Я рада вітати вас на уроці. Надіюся , що сьогоднішній урок дасть вам багато знань, які стануть у пригоді протягом життя.

          Ви - молоді, завзяті та кмітливі. Ви – сповненні сил та енергії. Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ, відкриваєте світу себе. Ви хочете все осягнути, все зрозуміти і щоб вас зрозуміли. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви – молоді. Усе життя для вас попереду. Уже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідальні за нього. Дуже хочеться, щоб кожен з вас усвідомив, що будувати своє щасливе майбутнє може тільки здорова людина.

          Давайте пригададаємо, що ж таке здоров’я?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Запитання до фронтальної бесіди:

Народна мудрість стверджує:«Здоров’я – це ще не все, але без здоров’я все інше ніщо».

- Як ви розумієте ці слова?

Проблемне запитання

— Як ви вважаєте, для чого людина щодня вживає їжу?

(Їжа постачає до організму людини поживні речовини, які допомагають йому рости й розвиватися.)

ІІІ. Мотиваціянавчальної діяльності .

Жити , щоб їсти , чи їсти, щоб жити?

Ми часто зичимо одне одному здоров’я. Та самі не завжди дбаємо про нього. Ми намагаємося подобатися іншим та бути красивими, але не завжди впевнені у своїй зовнішності. Запорукою і здоров’я, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя: правильне харчування, особиста гігієна, фізична культура тощо. Як вам подобається така думка:бути здоровим і красивимпотрібновчитися так, як навчаютьсявсього в житті?(Заслухаються думки учнів.)

У людському організмі відбуваються процеси обміну речовин та енергії з довкіллям, розуміння яких є надзвичайно важливе тому, що дає не лише теоретичні знання, але й розкриває секрет здоров я, довголіття та вічної молодості. Дотримуючись основ правильного харчування, ми запобігаємо багатьом захворюванням, зокрема і хворобам через надмірну вагу.

ІV.Вивчення нового матеріалу.( розповідь вчителя разом з демонстрацією презентації)

Тема уроку.  Харчування і здоров’я    

Очікувані результати

Вивчивши цю тему, ви дізнаєтеся:

що  їжа основне джерело енергії;
процеси живлення і травлення;
зможете пояснити функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
обмін речовин і енергії між організмом і оточуючим середовищем;
зможете застосувати знання для самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

 Які ж речовини проникають в організм з довкілля? Звичайно, - кисень та їжа. Що ж відбувається з цими речовинами в організмі? Сучасна наука розкриває таємницю цих перетворень за допомогою мічених атомів, що стали справжніми розвідниками. Вони переконали нас, що існує постійне оновлення речовин в організмі. Хімічні перетворення відбуваються так, що внутрішнє середовище кожної живої клітини нашого організму змінюються кілька разів. За рік людська кров тричі повністю оновлюється. Що активніше життя організму, то енергійніше відбувається самооновлення органів.

«Мозковий штурм»

Від чого залежать енергетичні витрати?

( Відповіді учнів записуються на дошці, а потім аналізуються. Кожна цікава аргументована відповідь учнів оцінюється 2 балами. (Залежно від активності школярів на уроці кількість балів може збільшитися.)

         Енергетичні витрати залежать від віку, статі, росту, ваги, фізичного навантаження, типу ВНД) та решти чинників.

 Витрати енергії в дитячому віці в 1,5-2 рази вищі, ніж у дорослих. Діти (7-10 років) витрачають 70-60 ккал на кг, а дорослі – 35-40 ккал на кг.

Слід пам’ятати, що енергія витрачається не лише на різні види діяльності, я й на основний обмін, тобто на здійснення нормальних життєвих функцій. Ці витрати становлять 7140 кДж (1700 ккал) на добу (20 років, 70 кг).

     Інформаційний бюлетень № 1

Учені підрахували, що протягом доби в людському організмі масою 70 кг:

розкладається 125г білків, 70г жирів, 450г вуглеводів з вивільненням 12 600 кДж енергії;
поглинається 460л кисню і виділяється 403л вуглекислого газу;
гине і змінюється 450 млрд еритроцитів, 22 – 30 млрд лейкоцитів, 270-430  млрд тромбоцитів;
гине та відновлюється 50% епітеліальних клітин шлунка та кишковика;
серце проштовхує від 10 до 70 тисяч літрів крові;
 у вени надходить близько 14кг лімфи;
передсердя і шлуночки скорочуються 86400 разів;
здійснюється 23040 дихальних рухів;
через легені проходить 11520л повітря;
через травну систему всмоктується 7-9л рідини;
утворюється і виділяється з організму 1,3-1,5л сечі;
випаровується через легені 0,4л води та разом з потом – 0,5л.

Раціональне харчування.

“Ratio” - в перекладі з грецької означає розум, наука, а також розрахунок. Таким чином, раціональне харчування - це розумне, точно розраховане забезпечення людини їжею.

         Їжа - це складна суміш харчових речовин ( біля 2000), з яких більше 60 відноситься до числа незамінних . Якість харчового раціону в значній мірі визначається вмістом білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів. При цьому важлива не тільки кількість цих речовин, але і їх правильне співвідношення. Такспіввідношення білків, жирів і вуглеводів повинна складати 1:1:4.

Давайте пригадаємо , -------- Що ж таке білки.  Яку функцію в організмі вони виконують.

 Білки - основа всіх клітин, вони є будівельним матеріалом, а також беруть участь в обміні речовин, у формуванні імунітету, в утворенні деяких сполук, що виконують в організмі складні функції. Білки, на відміну від жирів та вуглеводів, не утворюються з інших речовин, тобто є незамінною частиною їжі. Біологічна цінність різних видів білків обумовлюється їх амінокислотним складом. Із відомих нині 20 амінокислот 8 - незамінні. Вони не синтезуються в організмі і тому повинні обов’язково надходити з їжею.

          Багатими на незамінні амінокислоти є білки тваринного походження, що містяться в м’ясі, рибі, яйцях, молочних продуктах.

Менш повноцінні білки рослинного походження - круп, бобових, хліба, овочів.Білки тваринного походження повинні складати 55% загальної кількості білка в раціоні, що становить в середньому для дорослої людини 86г на добу.

 Як нестача, так і надмір білків у їжі негативно позначаються на здоров’ї.

                  Жири - мають найбільшу енергетичну цінність.( Яку ?)

Вони необхідні для нормальної діяльності центральної нервової системи, для кращого засвоєння білків, мінеральних речовин, жиророзчинних вітамінів А, D, Е. У середньому людині на добу необхідно 102г жирів. Добре засвоюються жири молочних продуктів, рослинні, риб’ячий , гірше свинячий, баранячий, яловичий жири.

Джерелом рослинних жирів є в основному соняшникова, кукурудзяна, соєва та інші олії. При термічній обробці корисні властивості олії втрачаються. Жири синтезовані в організмі при надмірному надходженні вуглеводів і білків, з їжею, містять лише насичені жирні кислоти. Надмір насичених жирних кислот часто є причиною порушення обміну жирів і збільшення вмісту холестерину в крові. Холестерин - “винуватець” розвитку атеросклерозу, що в свою чергу призводить до виникнення стенокардії, ішемічної хвороби серця, атеросклеротичного кардіосклерозу, інфаркту міокарда, інсульту. Дослідження свідчить, що люди з вираженими формами атеросклерозу зловживають жирами, цукром, продуктами високої енергетичної цінності, часто переїдають, нерегулярно харчуються.

Дослідження показали, що харчування високоенергетичною їжею, підвищене вживання жирів, надходження в організм великої кількості холестерину сприяють онкологічним захворюванням, розвитку раку.

Вуглеводи - значне джерело енергії, вони задовольняють 50- 60% добової потреби організму в енергії. Головними постачальниками вуглеводів є продукти рослинного походження: хліб, крупи, макаронні вироби, картопля, овочі, фрукти.

За хімічним складом вуглеводи поділяють на прості (глюкоза, фруктоза тощо) і складні (геміцелюлоза, крохмаль, пектини тощо). Слід пам’ятати, що 80% добової потреби людини у вуглеводах необхідно забезпечувати за рахунок складних вуглеводів, 20% - за рахунок простих легкозасвоюваних, надмір останніх в раціоні може сприяти виникненню ожиріння, цукрового діабету, атеросклерозу. Незасвоювані вуглеводи - грубі харчові волокна, які забезпечують нормальне травлення. Вони створюють відчуття ситості, запобігають запорам, стимулюють жовчовиділення, сприяють виведенню холестерину з організму, нормалізують діяльність корисної мікрофлори кишечника.

Мінеральні речовини незаміннийскладникїжі. Вони входятьдоскладумінеральних солей, органічних кислот.

                   Кальцій - необхідний для побудови кісткової тканини.  Джерелом легкозасвоюваного кальцію є молоко та молочні продукти. Добову потребу в кальції може задовольнити такий набір продуктів: 200г хліба, 100 г гречаної крупи, 100г сиру, 200г молока, 1 яйце, 200г овочів, 200г фруктів.

                 Калій - внутрішньоклітинний елемент, регулює кислотно-основну рівновагу крові, активізує роботу деяких ферментів, бере участь у багатьох процесах обміну речовин, у передачі нервових імпульсів. Калій нормалізує тиск крові.

  Багато калію містить картопля, бобові, яблука, виноград.

                  Залізо - кровотворний елемент, входить до складу гемоглобіну, деяких ферментів. За нестачі заліза спостерігається розвиток анемії. При цьому знижується стійкість організму, з’являється швидка стомлюваність, нудота, зменшується апетит, з’являється головний біль, серцебиття. Важливим джерелом заліза, яке добре засвоюється, є печінка, нирки, телятина, а також фрукти, ягоди, овочі

Фтор - необхідний для розвитку зубів. Бере участь в утворенні кісткових тканин, нормалізує фосфорно-кальцієвий обмін. За недостатнього вмісту фтору у воді виникає карієс, за надмірного - флюороз.  Добову потребу можуть задовольнити 100 г печінки, 100 г оселедців.

Йод - виникнення та поширення ендемічного зобу пов’язані як з дефіцитом йоду в навколишньому середовищі таке і з неправильним харчуванням населення: одноманітна їжа, недостатність в раціоні тваринних білків, надлишок жирів тваринного походження, а також нестача вітаміну С , каротину, вітамінів А , Е, РР, групи В ( В1, В2, В6), нестача олій, рибних страв, овочів.

  Добову потребу в йоді можуть забезпечити такі продукти: 1 куряче яйце, 100 г морської риби, 300г овочів, 500мл молока.

 Для профілактики ендемічного зобу необхідно споживати йодовану кухонну сіль, яку потрібно зберігати у темному сухому місці, у закритому посуді.

                  Фосфор - входить до складу білків, кісткової тканини. Виконує важливу роль в обміні речовин, функції нервової тканини, м’язів, печінки, нирок. За нестачі його спостерігається розм’якшення кісток, за надмірного надходження - порушення засвоєння кальцію і виведення його з кісток.   Основна кількість фосфору надходить до організму з молоком і хлібом.

                        Магній - бере участь в обміні вуглеводів, входить до складу кісток, забезпечує нормальну діяльність м’язів серця і його кровопостачання, регулює діяльність нервової системи. Магній розширює судини, стимулює рухальну функцію кишок і жовчовиділення, сприяє виведенню холестерину з кишечника. Надмір магнію знижує засвоєння кальцію. При нестачі магнію в організмі вагітної підвищується ризик народження фізично і психологічно неповноцінної людини.  Велика кількість магнію  є у доступних для нас продуктах: у гречаних крупах, квасолі , горосі, халві, житньому хлібі, чорній смородині, кукурудзі, моркві.

        Вітаміни           

Загадкове явище цікавило хіміка КазиміраФунку. У його лабораторії з’явилися клітки з голубами. Він годував їх виключно очищеним рисом, і через деякий час голуби захворіли.

Але тільки-но хворим голубам вводили жовту кристалічну речовину, одержану з висівок, птахи одужували.

Цій жовтій кристалічній речовині він дав назву «вітамін», з’єднавши одному слові латинське vita – «життя» та грецьке амін – «належність доамінокислот».

Вітаміни.

Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі.(Запис у зошитах) На добу організмові необхідні мізерні кількості вітамінів, але, незважаючи на це, вони відіграють роль в обміні речовин та енергії.. Існує близько 50 вітамінів. Їх ділять на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні.А,Д,Е,К-----В,С,РР

Вітамін А (ретинол) - необхідний для нормального

 росту, функції зору, обміну речовин. Ретинол

надходить до організму з продуктами тваринного

 походження, з рослинною їжею - у вигляді

каротину, який у печінці перетворюється на вітамін. 

Багатим на цей вітамін є жовток яєць, печінка, вершкове масло, а на каротин - морква, томати, абрикоси, перець, гарбуз.

                                              Вітаміни групи В

необхідні для розумової і фізичної
 праці.
Містяться вони у житньому хлібі,
вівсяній та гречаній крупах, у горосі,
квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін С –
запобігає застуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту, лікує цингу  поліпшує роботу печінки, функцію нервової та ендокринної систем
Багато його в капусті, картоплі, помідорах, цибулі, шипшині, часнику, лимонах, чорній смородині.

Вітамін D –
зміцнює кістки, запобігає рахітові.
Міститься в молоці, печінці, житньому хлібі, яйцях, риб’ячому жирі.

Вітамін Е (токофероли) - сприяє засвоєнню жирів, вітамінів А, Д, бере участь в обміні білків, вуглеводів, впливає на функцію статевих та ендокринних залоз. Багатими на токофероли є зернові та овочі, жирні молочні продукти, яйця, олія, горох, квасоля, гречана крупа, м’ясо, риба, шпинат, абрикоси.

Висновок

З наведених прикладів, ми з’ясували, що при нестачі вітамінів в організмі виникають певні хвороби ,які можуть ,навіть, призвести до смерті.

При відсутності вітамінів виникає хвороба – авітаміноз;
При нестачі – гіповітаміноз;

При надлишку (а буває й таке) – гіпервітаміноз.

Порушується обмін речовин, проходить інтоксикація організму.

    Культура харчування

 Вважають, що людина помирає не від певної хвороби, а від свого способу життя.   “Наше здоров’я в наших руках” проста істина, основа здорового способу життя. Здоровий спосіб життя - це фізична активність, правильне харчування без переїдання і порушення режиму, відмова від шкідливих звичок (пияцтво, куріння), зловживання окремими продуктами. Почуття міри треба виховувати з молоду. 

 Харчування відноситься до тих факторів навколишнього середовища, вплив яких на організм відбувається не зразу, а поступово. У зв’язку з цим шкода неправильного харчування також виявляється не зразу, а люди часто відносяться до питань харчування з недостатньою увагою і серйозністю.

 Якщо ж з’явилися зайві кілограми - підвищіть рухому активність, скоротіть калорійність раціону за рахунок цукру, борошняних і кондитерських виробів, білого хліба, картоплі. Більше використовуйте в раціоні сирі овочі, з них салати з олією. Відмовтесь від гострих закусок, приправ, які збуджують апетит.

 Отож і в наш непростий час не забувайте, що правильно організоване харчування допоможе зберегти здоров’я, енергію високу працездатність.

Формула розрахунку ідеальної ваги .

 Вагу в кг розділити на квадрат зросту в м. «хороша» вага для людини лежить в межах між 19 і 26, при цьому Ідеальна вага – 21-24.     Якщо число до 30, у вас зайва вага, а більше 30 – ожиріння. Навпаки, показник нижче 19 говорить про зайву худорбу.

             Наслідки неправильного харчування:

Ожирі́ння  (огрядність, відгодованість)  — надлишкове відкладення жиру, збільшення маси тіла за рахунок жирової тканини. Ожиріння — хронічна хвороба, що веде до підвищеного ризику виникнення цукрового діабету, гіпертонічної хвороби, інфаркту міокарда, жовчокам'яної хвороби

Булімія– захворювання, в основі якого лежить нервово-психічний розлад, що виявляється в неконтрольованому споживанні їжі, зосередженості на їжі, калоріях, вазі.

Хворий страждає нападами невгамовного голоду, користується засобами для схуднення, приймає проносні, викликає у себе блювоту. Буліміки відрізняються заниженою самооцінкою, почуттям провини, зайвою самокритикою, мають спотворене уявлення про власну вагу.

Анорексія (в перекладі з грецької – “немає апетиту”, an – негативний префікс, orexis – апетит) – захворювання, що характеризується порушенням роботи харчового центру головного мозку і проявляється відсутністю апетиту, відмовою від їжі.

Анорексія – захворювання з високою смертністю – гине до 20% від загального числа хворих. Причому, більше половини смертних випадків є наслідком самогубства, причиною ж природної смерті анорексиків в основному стає серцева недостатність внаслідок загального виснаження організму.

V. Систематизація та закріплення вивченого матеріалу.

Дослідження складу улюблених продуктів учнів :

Сухарики, «Мівіна», чіпси, напої «Пепсі», «Спрайт», «Кока кола»

Мета дослідження: дослідити хімічний склад даний продуктів та визначити шкідливі для здоров’я компоненти.

Вчитель

Давайте уважно подивимося на упаковку деяких продуктів харчування. По-перше, треба переконатися в тому, що упаковка не ушкоджена. На кожній упаковці є етикетка з назвою продукту та інформації про нього. Упаковки різних фірм повинні відрізнятися від конкурентних, допомагати покупцю в пошуці товару, надавати товару образ, відповідати рівню ціни. А як дізнатися, яка держава є виробником даного товару. Придивіться, що крім тексту на етикетці є загадкові смужки різної товщини з цифрами. Це – штрихкод. А що ж він означає?

 Консультація №1 «Про що нам розповідає штрихкод?»

 Штриховий код являє собою послідовність штрихів та проміжків визначеного розміру, за допомогою яких кодуються цифри, букви та інші символи. Закодовану в штриховому коді інформацію можна автоматично зчитати за допомогою спеціальних пристроїв - сканерів штрихового коду.       Приклади деяких кодів країн: Україна -482, США і Канада - 000–139; Франція – 300–379; Германія – 400–440; Японія – 450–459, 490–499; Росія – 460–469; Велика Британія – 500–509; Греція – 520; Польща – 590; Фінляндія – 640–469; Китай – 690–695; Турція – 869; Австрія – 900–919.

        У штриху-коді перші 2-3 цифри означають країну-виробника, наступні 5 - підприємство-виробник, ще 5 - найменування товару, споживчі властивості, розміри, масу, колір. Остання цифра - контрольна, для перевірки правильності зчитування штрих-коду сканером.

ВЧИТЕЛЬ

Сьогодні ви, мабуть, чимало чуєте про існування харчових добавок, і часто запитуєте себе: «Як можна зменшити ризик для здоров’я?» Читайте склад продуктів харчування! Повірте, вивчивши склад своїх улюблених продуктів харчування ви будете здивовані. А допоможе розібратися нам з харчовими добавками технолог харчової промисловості.

  Консультація №2 «Знайомтесь: харчова добавка!»

(учень в ролі технолога харчової промисловості презентує інформацію про харчові добавки; заздалегідь учень готує комп’ютерну презентацію своєї доповіді)

     Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, готових продуктів з метою надання їм певних якісних показників.
Харчові добавки використовуються з метою: надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання харчових продуктів, полегшення технологічної обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного процесу.

    З давніх - давен людина використовує натуральні харчові добавки, такі як дріжджі,желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль. Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок. Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань, в США перевищує 1500, в країнах ЄС досягає 1200, в Росії — 415, в ФРГ — 350, в Україні — 221. Радою ЄС розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок з літерою "Е" (від слова Європа або від англ. — їстівний).
Існує їх класифікація в системі СodexАlimentarius:

Е100-Е182 - барвники
Е200-Е299 - консерванти
Е300-Е399 - антизакислювачі
Е400-Е499 - стабілізатори
Е500-Е599 - емульгатори
Е600-Е699 - посилювачі смаку та аромату.
Е700-Е899 - запасні індекси
Е900-Е999 – піногасники

При частому вживанні деякі харчові добавки можуть причинити небезпеку здоров'ю людини.

Позначення:

ШШ - шкідливий для шкіри
З - заборонений
К - канцерогенний
ДН - дуже небезпечний
Н - небезпечний
П - підозрілий

РШ - розлад шлунку
АТ - артеріальний тиск
В - висипання
Х - холестерин
РК - кишкові розлади

Отже, читайте етикетки продуктів харчування на наявність в них різноманітних «Е-шок»Вчитель

В останній час на етикетках можна побачити помітки про те, що товар виготовлений з трансгенних або генномодифікованих продуктів.   А що означає?

   Консультація №3 «ГМО - шлях до вимирання людства?»

(учень в ролі генного інженера презентує інформацію про трансгенні і генномодифіковані продукти, заздалегідь учень готує комп’ютерну презентацію своєї доповіді)

     Поштовхом до створення геномодифікованих організмів була благородна мета — зупинити голод, що переслідує до мільярда населення планети. Нині виникла інша проблема: науковці не можуть спрогнозувати, якими будуть наслідки такого втручання з точки зору біологічної єдності світу та життєдіяльності живих організмів, у тому числі людей. Екологи переконані: оцінити вплив генетичного забруднення за короткий час дуже важко, а ризики, пов’язані з ним, починають виявлятися поступово (мал.2)

Практикум «Первинна екологічна експертиза»

Учні об’єднуються в групи, кожній з них пропонується продукт харчування (картопляні чіпси, напій «Кока-кола», батончик «Снікерс»)

Виконання практикуму

Тема: Первинна екологічна експертиза

Мета: навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз отриманої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність в раціоні людини.

Хід роботи

1. Заповніть картку первинної екологічної експертизи за планом:

Назва продукту

Упаковка (вид, стан)

Підприємство - виробник, його адреса

Маса товару

Склад

Калорійність

Строк придатності

Дата виготовлення

Штрих код (країна - виробник)

Наявність ГМ - продуктів та харчових добавок

Попередження про небезпеку

 Корисні поради з питань гігієни харчування

 • Всі продукти тваринного і більшість рослинного походження обов’язково піддавати тепловій обробці з метою запобігання харчовому отруєнню та кращого засвоєння.

 • Вегетаріанська їжа (рослинна) є неповноцінною за вітамінним і амінокислотним складом. Вегетаріанство небезпечне для дітей.

 • Якщо моркву заправити олією чи сметаною, то організмом засвоюється 60% каротину, який міститься в ній, а якщо не заправити - не більше 6%.

  • Правильна очистка, нарізка овочів і фруктів, красиве оформлення страв викличуть апетит і страва буде з’їдатися з великим задоволенням, їжа з апетитом забезпечує нормальне травлення і краще засвоєння харчових речовин.

           Основні принципи раціонального харчування:

Пiдтримуйтепостiйнеспiввiдношеннямiж основними компонентами харчування в пропорцiї 50:20:30. Щоденне вживання калорiй повинно розподiлятися так: 50% — на вуглеводи, 20% — бiлки i 30% — жири.
Дотримуйтесь правила 25-50-25 для визначення кiлькостiкалорiй на кожен прийом їжi: 25% калорiйповиннi припадати на снiданок, 50% — на обiд, 25% — на вечерю. Це допоможе утримувати нормальну вагу тiла.
Їжу рекомендується приймати 4 рази на день, але не менше 3-х разів, а       хворим 5-6 разів.
Важливо харчуватися в одні і ті ж години. За 1,5 години до сну необхідно з’їсти легку вечерю.
Енергетична цiннiстьрацiону повинна покривати енергозатрати органiзму;

Закріплення матеріалу

Поясніть зміст приказок різних народів про здорове харчування:

Лягай натщесерце - прокинешся бадьорим (ассірійська приказка)

Розподіли свій обід - залишиться й на вечерю (арабська приказка)

Шлунок вже наївся, а очі - ще ні (монгольська приказка)

Свою хворобу шукай на дні тарілки (китайська мудрість)

Рефлексія уроку : інтерактивна гра «Мікрофон»: «На уроці я дізнався про…»

 Заключне слово вчителя

Хочеться сподіватися, що сучасна людина, незважаючи на високий ритм і складність життя, буде приділяти збереженню свого здоров’я достатньо уваги. Перетворення „людини розумної” на „людинухворіючу” призведе зрештою до руйнування генофонду і виродження людей як біологічного виду.

      Перестати хворіти в цьому сенсі означає, що людина буде краще пристосована до навколишнього середовища, більше уваги приділятиме екології та своєму харчуванню. Вона не буде ризикувати здоров’ям, вживаючи шкідливі продукти, відмовиться від алкоголю, тютюнопаління та наркотиків, зуміє органічно поєднувати розумову працю, відпочинок і роботу.

      Вірю, що у нас це вийде!

Підведення підсумків уроку         Домашнє завдання


Теги: Харчування, Крицька О.П., корисне харчування
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 2059/232


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar