Головна » Молодші класи » Виховні заходи

Писанка мальована

Мета: ознайомити дітей із символами, атрибутами Великодніх свят — кра­шанкою, писанкою, дряпанкою, пас­кою; вчити дітей розписувати писан­ки, виготовляти Великодні крашанки; організовувати прикрашання «Пас­хального дерева» та ігри з крашанка­ми; виховувати дітей на кращих тра­диціях українського народу.

Обладнання: композиція «На Ве­ликдень»: паска, крашанки, писан­ки, свічка, рушник; зразки писанок, символи-позначки розпису писанок, пасхальне деревце.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

I.  Організаційна частина

Перевірка готовності дітей до за­няття.

II.   Основна частина

Лунає дзвін колокола (грамзапис).

1. Виступи дітей

Великий день! Великий день!

Ясний Великдень на землі!

Багато радості й пісень

Приніс нам ангел на крилі.

Веснянку діти хороводять —

Христос воскрес! Христос воскрес!

Сьогодні сонце не заходить,

А сяє й сяє із небес.

Христос воскрес! —

Радійте, діти,

 Біжіть у поле, у гайок.

Збирайте зіллячко і квіти,

Кладіть на Божий хрест вінок!

Христос воскрес!

Усе радіє, Сміється сонечко з небес;

Прозора річечка леліє

 — Христос воскрес!

Пташки співають в полі,

в лісі, і дзвонить дзвін аж до небес,

Де білі хмарки розпливлись,

— Христос воскрес!

2. Бесіда про свято Великодня

— Пролунали церковні дзвони і по­кликали нас до храму, сповістивши про свято.

Про яке свято сповістив нам дзвін колоколів?

— Як тільки задзвонять дзвони, свят­ково вбрані люди вирушають до церк­ви.

У багатьох містах і селах України вла­штовують ярмарки, напередодні Вели­кодня купували одяг, прикраси, іко­ни, а також гостинці дітям.

Люди цього дня у кошиках прино­сять до церкви святити паску, ков­баси, яйця.

Усе це прикривається спеціальним рушником чи хусткою.

Ішла Ганнуся в церкву ранком, В синій хустині — писаночки. їй усміхалось небо світанком, Сонце гляділо поміж хмарин. Л мати доні так говорила. Коли спішила вранці в храм:

—  Воскрес сьогодні Христос з могили, Тому весняна радість всім нам.

— Побувавши на службі, освятивши паску, люди «христосаються», при цьому тричі цілуються, промовля­ючи: «Христос воскрес!», «Воістину воскрес!» — обмінюються крашанка­ми, писанками.

А що роблять цього дня вдома? Роз­говляються. Сідає родина за стіл, пер­шою їдять свячену писанку або кра­шанку, а далі — решту страв.

Шкаралупки із освячених яєчок не викидають, а закопують в землю на городі для захисту від різних нега­раздів.

На столі духмяна паска,

А круг неї — писанки.

Уділи нам, Боже, ласки

На всі дні, на всі віки.

Не мала у нас родина.

Та молитва всіх одна:

Хай розквітне Україна,

Як в погожі дні весна!

3.  Бесіда про Великодні яєчка

— Невід'ємна частина Великодня — писанки. У наших предків яйце було символом весняного відродження, зародження життя. За народним ві­руванням, крашанки і писанки го­тують саме у суботу, тому що яйця, пофарбовані в п'ятницю, швидше псуються, а зроблені в суботу, збері­гаються впродовж усіх свят. Фарбо­ване, розмальоване яйце вважаєть­ся оберегом.

Фізкультхвилинка

Писанка, писанка —

Веселковий цвіт.

Писанка, писанка —

 Мій дитячий світ.

— Назва «писанка» походить від слова «писати». Писанки писали малюнка­ми, орнаментом. Перед вами — зраз­ки писанок. Кожна з них говорить до нас своєю мовою.

4.     Бесіда про символи, зображені на
писанках

— Погляньте ось на ці позначки, їх малюють на писанках:

•      вітрячок;

•      серце;

•      зірка (знак неба);

•      віночок;

•      дерево;

•      ластівка;

•      хрест;

•      безкінечник — символ безкінеч­ного життя;

•      риба — здоров'я, життя.

— Ось такою є мова писанок.

—  Крашанки — цс яєчка, пофарбо­вані в один колір. Кожен колір мас своє значення. Найбільше крашанок, фарбують у червоний колір — це ко­лір життя і крові. А про інші значення кольорів нам розкажуть дітки.

1.    Жовтий колір уособлює місяць і зорі, а в господарстві ~ врожай.

2.    Блакитний — небо, повітря, про­стір. Його магічне значення — здоров'я.

3.    Зелений — весна, воскресіння при­роди, багатство рослинного і тва­ринного світу.

4.     Бронзовий — багатство землі.

5.    Чорний і білий — ушанування душ померлих, подяка ангелу за охо­рону від злих сил.

6.     Сполучення кількох кольорів в узорах орнаменту символізує родинне благополуччя, мир, лю­бов, достаток.

—  Писанковий світ... Який він весел­ковий! (Показ яєць із виставки.) Ось у нас є невеличка виставка. На пере­рві ви мали можливість розглянути ці писаночки, а хто ще не встиг цього зробити, після занятгя роздивляться. Тут і просто фарбовані в різні кольо­ри — крашанки, і розписані писан­ки. А ще є, діти, крапанки — яєчка, покраплені воском. Можна зробити дряпанку. Для цього необхідно зану­рити яйця в будь-яку яскраву фарбу, а потім голкою чи іншим гостряч­ком видряпати орнамент. Візерунок на ній нагадує мереживо.

Бачите, який різноманітний писан­ковий світ. Недаремно є музей пи­санки в Коломиї, пам'ятник писан­ці в Канаді.

4. Ігрова мотивація

—   Чи виготовлятимуть ваші мами вдо­ма писаночки, крашаночка?

—   А ви їм допомагатимете?

Для того щоб від вашої допомоги була користь, я пропоную вам по­тренуватися.

Ви вже знаєте, що на Західній Україні до Великодня прикрашають «Пасхаль­не деревце». На минулому занятті ми почали прикрашати таке деревце.

Чим ми його прикрашали? (Стріч­ками)

— А сьогодні до кожної стрічечки ми приєднаємо писаночку.

Я писанку казкову намалюю: На ній яскраве сонечко блищить, Веселий дощик моросить. Земля квітує рястом голубим, У чистім небі журавлиний спів.

Розмалюю писанку, розмалюю, Коника гривастого намалюю. Розмалюю писанку, розмалюю, Соловейка-любчика намалюю.

Розмалюю писанку, розмалюю, Різьбяну сопілочку намалюю. А моя сопілочка буде грати; Буде коник весело танцювати.

В хаті на осанні Сяду на ослоні. Сяду я скраєчку — Розпишу яєчко.

Нумо, пензлик, потанцюй. Гарно писанку малюй. Буде небо і земля, ї ставочок, і поля.

— Хлопчики нагадали нам, що час братися до роботи.

5. Інструктаж перед роботою

— Сьогодні ви будете розписувати пи­санки. Користуючись своїми знаннями символів, які ось перед вами на доїн­ні, знанням кольорів, дивлячись на зразки писанок, ви зможете розписа­ти кожен свою писаночку. Викорис­товуйте, діти, і свою увагу, малюйте так, як вам підказує душа, ваше сер­це. І не бійтеся додати до орнаменту щось своє, особисте.

Фізкул ьтхвилинка

— Кожен із вас зараз отримає яєчко і почне його розписувати.

Правильно розміщуйте малюнок, рів­номірно, щоб усе яєчко було розписа­но візерунками так, як зазначено на зразках, симетрично. А музика допо­може вам працювати.

—  Роботу виконуємо швидко.

—  Не забувайте, що писанку виготов­ляють із лагідним серцем, добрим по­чуттям. Раніше людину, яка нещодав­но сварилася чи робила щось погане, не допускали до цієї роботи.

Діти виконують роботу, вихователь кон­тролює, допомагає.

.         Презентація писанок

—  А тепер прикрасимо нашими писаночками «пасхальне деревце».

—  Спробуємо презентувати писанку А що ж вийшло у тебе, Катрусю?

Гарна писанка у мене,— Мабуть, кращої нема! Мама тільки помагала, Малювала ж я сама.

Змалювала дрібно квіти. Вісім хрестиків малих, У дрібнюсіньку ялинку, Й поясочок поміж них.

Хоч не зразу змалювала, Зіпсувала п'ять яєць — Та як шосте закінчила. Тато мовить: «Молодець!»

Я цю писанку у класі Для зразочка залишу, А для мами і для тата Дві ще кращі напишу!

—  Погляньте, яке гарне у нас вийшло деревце

—  Діти, а що роблять із писанками, крім того, що їдять?

їх дарують своїм рідним, знайомим як знак пошани і благополуччя.

А ще можна гратися писанками. Ми з вами вже вивчали гру з писанкою.

7. Гра «Писанка»

Діти передають яєчко по колу зі сло­вами:

Два півника {Двічі) Писанки писали, А дві курочки біленькі Діткам роздавали. Ми всі граєм, (Двічі) Великдень вітаєм!

Хто не встиг передати яєчко, той за­лишає гру. Останній (хто залишив­ся) — переможець. Він забирає яєч­ко собі.

III. Підсумок заняття

— Ось і завершилося наше занятгя, ми з вами потренувалися розписува­ти яєчка, гадаю, тепер ви зможете до­помогти мамам зробити це фарбами. Бажаю вам успіху і вітаю зі святом.

Усім, усім з святих небес Святий привіт: «Христос. воскрес!» Давно діди його мовляли, Друг друга щиро привітали.

Автор: Удовиченко С. В.


Переглядів: 918 | Теги: писанки, Удовиченко С.В.

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar