Головна » Молодші класи » Українська мова

Веселіш пори немає

Мета. Поглибити уявлення учнів про текст, зокрема про текст-розповідь; вчити бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині, в музиці, поезії; удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, виражати їх в письмовій формі; допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи та повагу до людей праці. 
Обладнання. Картини "Осінь в саду" (в лісі, в парку), грамзаписи про осінь. 
Хід уроку. 
І. Організаційний момент. 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 
1. Загадка. 
Вітер листя зносить, 
Бо надходить... (осінь) 
2. Вчитель. 
Так, це осінь. І вона завітала сьогодні до нас на урок, на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. 
Ви знаєте, що музика розповідає про природу, про наш настрій — веселий чи сумний. Скажіть, хто створює музику? (Композитор). Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто малює картини? (Художник). Про все це можна розповісти художніми засобами та поетичними словами. 
3. Розгляд картин (чи ілюстрацій) про осінь. 
— Осінь — ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбува¬ла дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал. Який колір осінньої пори найбільше повторюється? 
— Скільки відтінків жовтого? 
"Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово-червоних до мідних відтінків сяють вдалині ще вбрані в свої шати дерева". 
4. Слухання музики про осінь. 
— Які картини викликала музика у вашій уяві? 
— Які почуття пробудила у вас мелодія? 
5. Підсумок. 
— Ми послу хали і подивилися, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і наша черга. 
ІІІ. Оголошення темпи і мети уроку. 
1.Вчитель. 
—На нашому сьогоднішньому незвичайному уроці ми побуваємо в гостях, у чарівниці-осені, вирушимо з нею у мандрівку в осінній сад. Будемо спостерігати за змінами в природі і розповімо про осінній сад. 
— В ролі кого ви будете? (Письменників). 
— Послухайте і порівняйте два тексти. 
І 
Настала осінь. Стає прохолодніше. На деревах почало жовкнути листя. Небо часто вкривається хмарами. 
II 
Жовтокоса чарівниця-осінь прилетіла на золотому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою верхівок дерев. І зашелестіли на них багряні шати. На землі рясніє барвистий килим. На високому холодному небі повільно пливуть хмари. Чудово навкруги! 
—Яку пору року описано в цих текстах? 
—У якому тексті автор ставить перед собою мету лише повідомити про ознаки осені ? 
—Де може трапитись подібний опис? —Яке завдання другого тексту? —Яке враження від нього? 
—Прочитайте перші речення у цих текстах. Чи однаковий їх зміст? Чим вони різняться? (У першому тексті повідомляється, що настала нова пора року У другому — автор першим реченням передає своє враження від приходу осені, називаючи її "чарівницею "). 
—З чого ще видно, що другим текст — це художній опис? (Автор викорис¬товує образні вислови), 
— Які образи, вирази використовуються? (Епітети: жовтокоса, барвистий: художні означення: осінь-чарівниця). 
Підсумок. 
—Отже, пломеніє осінь багряно-жовто-золотистими барвами. 
IV. Робота з мовним матеріалом. 1.Завдання 1 (зошит, с. 8). 
Прочитати текст "Свято осені", підкреслити слова, які найбільше сподобались. Пояснити свій вибір. 
2.Завдания 2 (зошит, с. 8). 
Добрати близькі за значенням слова: барви — кольори, відтінки, фарби; вбрання — одяг, шати, наряд, плаття; 
багряний —яскраво-червоний, мідний, золотаво-червоний, гарячо-червоний, буро-золотий; горять — виблискують, сяють, переливаються, жевріють, палахкотять. 
3. Міркування учнів 
4.Завдання 3 (зошит, с. 8). 
5.Бесіда за ілюстрацією "Осінній сад' (або за материалами екскурси.) 
—Які барви можна бачити в осінньому саду? —Які дерева дивовижно красиві восени? —Яке дерево вам найбільше подобається? Чому? 
6.Читання поезії. 

Як швидко літо промайнуло 
Як швидко літо промайнуло! 
Прийшла осінняя пора. 
Немов на крилах полинуло 
Кохане літечко з двора! 
Садок марніє потихеньку, 
Пожовклі падають листки. 
Вітрець не віє вже тепленько, 
Жене понурії хмарки. 

Золота осінь 
Ще недавно в небі синім 
Пролітали журавлі 
А сьогодні в безгоміні 
Ходить осінь по землі. 
І від краю і до краю, 
Від двора і до двора 
Золотого урожаю 
Знов до нас прийшла пора. 
О. Бродський 
Осінь 
Коли вона загляне в сад — 
Наллється соком виноград, 
І різні яблука ренет 
Солодкі стануть, наче мед; 
Коли огляне баштани — 
Надмуться гордо кавуни, 
І запишається в хустках 
Товста капуста на грядках; 
Як помандрує по гаях 
З чарівним пензлем у руках, 
Все розмалює по путі — 
Берези стануть золоті! 
І ми її уклінно просим: 
Заходь у гості, щедра осінь! 

Підсумок. 
- Погляньте ще раз, як гарно у саду. Ви гадаєте, навколо нас звичайні дерева? Не зовсім так... Десь тут, між яблунями та грушами, сливами й абрикосами причаїлася Осінь. Зовні вона й справді дуже схожа на інші дерева, але пильне око її впізнає. Вбрання на ній — барвистіше, сама вона — постави королівської. Вночі, коли темрява огортає землю, диво-дерево обертається на чарівну красуню-художницю. 
Осінь — щедра пора. Не злічити золотавих листочків, що їх зроняють дерева. То дарунки гостям саду. 
V. Фізкультхвилинка. 

а) Злітає листя зливою 
І падає німе. 
Вітрець пісні наспівує, 
А сам все дужче дме. 
б) Склади загадку (осінні листочки — парашутики). 
Зелені братики на дереві сиділи, 
Восени парашутиками звідти полетіли. 
VІ. Робота над складанням розповіді "Осінній сад" за планом і опорними 
словами. Завдання 4 (зошит, с. 8). 
1. Дати відповіді на питання. 
— Яка пора року настала? 
— Якими стали дерева в саду? 
— Як змінилася трава? 
— Як поводяться птахи? 
— Яку роботу принесла осінь в сад людям? 
2. Словникова робота. 
а) Осінь — щедра, золота, руда, золотокоса, жовтогаряча, богата, чарівниця, художниця, красуня, барвиста, яскрава, чепурна, святкова. 
Прийшла — прилинула, завітала. 
Дерева — різнокольорові, барвисті, голі, безлисті, строкаті, задумані, позолочені, святково вбрані. 
Листочки — золотисті, строкаті, різнобарвні, ніби золотий дощ. Трава — пожовкла, висохла, пошерхла, примерзла, зів 'яла. 
Квіти — відцвіли, висохли, зів'яли, цвітуть, пломеніють айстри, пишаються жоржини, ніжно посміхаються хризантеми. 
Птахи — замовкли, затихли, весело співають, не чути співу, прощаються з рідною землею. Робота в саду —- клопітлива, весела. 
б) Прислів'я. 
Добре восени попрацюєш — спокійно зиму чекатимеш. Де господар добре робить, там і поле щедро родить. 
в) Читання вірша. 
Вересень 
В сизому тумані, 
В сині димовій — 
Яблука рум'яні, 
Груші медові. 
Вміє одаряти 
Сотнями дарів 
Осінь, щедра мати, 
Всіх трудівників. 
М. Рильський 
г) Гра « Добери гарне слово » 
Сонце —ласкаве, гарячий апельсин, золота куля. 
Небо—чисте, блакитне, глибоке море, синій купол. 
Хмарка — пухнаста, м 'якенька, човник, подушечка, гостя неба. 
Дощ — сумний, прозорий, скляний, сльози неба. 
Сад — добрий, мудрий, стрункий, гарний, щедрий богатир. 
3. Робота над будовою тексту. 
а) Прочитайте тему твору, вдумайтесь у неї 
—Про що обов 'язково треба буде сказати у творі? (Про красу та щедрість осіннього саду). 
Який у нас буде текст? (Текст-розповідь з елементами опису). 
У якій саме частині будемо описувати красу саду восени? (В основній). 
б) Яким може бути зачин? 
Ось і завітала осінь-чарівниця в наш сад. Якими тільки барвами не розмалювала вона дерева. 
в) Основна частина. 
Які дерева? (Яблуні, груші, сливи, абрикоси, вишні, алича та т.). 
Які кущі, трава, квіти? (Виноград, калина та т.). —Як поводяться птахи? 
г) Що треба сказати в кінці тексту? 
Яку роботу принесла осінь в сад людям? 
Розповідь повинна відображати ваше ставлення до описуваного. 
4. Усне складання розповіді (2-3 учні). 
5.3апису зошиті (с. 9). 
б.Перевірка і аналіз написаного (2-3 учні) 

VII. Підсумок уроку. 
Про яку пору року ми говорили? 
Чим приваблює нас осінь? 
Які її ознаки і характерні риси? 
У Вересня щедра рука. — Заходьте! — він з двору гука. 
Яблука трусить з гілок, 
І сипле в портфелі сливок, 
Солодкий зрива виноград — 
І кожен з нас Вересню рад. 
Бо щедра, ой щедра рука 
У Вересня-садівника. 

Додатковий матеріал 
1. Загадки про осінь. 
Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. (Осінь) 
Я брала відра золота, 
Пшениці озимі поливала. 
Потім сіла при людськім куті 
І зернята дітям роздавала. 
Непрості зернята — золоті (Чарівниця-осінь) 

Щедра гостя знов до нас прийшла. Багаті людям врожаї принесла. Фрукти щиро дарувала, 
Листям різнобарвним землю укривала. Хто ж це? (Осінь) 
2. Легенда про Осінь. За народним переказом, Осінь — старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: 
— Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе. І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів чарує нас своїм осіннім золотом.


Переглядів: 96 | Теги: осінь

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar