Головна » Молодші класи » Українська мова

Спостереження за вживанням особових займенників у текстах

Мета: закріпити знання про особові займенники, вчити розпізнавати особові займенники як в усному, так і в письмовому мовленні; розвивати вміння висловлювати власні оцінні судження. 
Обладнання: картки з деформованим текстом, текстом - "змійкою", 
кросворд, ребуси, "Азбука моральності". 
Хід уроку 
І. Перевірка домашнього завдання. 
- Які займенники ви знайшли у тексті і виписали собі до зошита? 
(ви, ми, я, воно, ти, він, вони, неї, нас, наші) 
- Які слова вони замінили? Назвіть особу і число кожного виписаного займенника. 
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 
1. Вибірковий диктант. 
Я вишень тобі приніс, ти - задрав угору ніс. Він дивився із вікна, де ж поділася вона? Посміхалося воно, як летіли ми на дно. Принесли Ви кавуни, а поїли їх вони. 
- Які слова можна замінити цими займенниками? Назвіть декілька іменників, прикметників, числівників. 
- Поясніть значення вислову задрав угору ніс. 
2. Каліграфічна хвилинка. 
- Якщо до займенника першої особи однини додати приголосний , то він може перетворитися на провалля (я - р). 
- Займенники першої особи, коли зберуться укупі, то завжди заважають їздити і руйнують дороги (я – ми). 
- Окремо – це займенник 2ос. множ., потім – першої особи множини і другої особи однини. Але тільки-но вони зберуться разом, відразу допоможуть зробити руки чистими (ви – ми – ти) 
- Спереду і ззаду – займенник першої особи однини, посередині – назва породи маленького коника, а якщо прочитати все слово, то вийде назва країни 
(Я – поні – я). 
- Назвіть серед записаних слів іменники, визначте їх граматичні ознаки (рід, число, відмінок). Які серед іменників загальні, а які власні назви? 
- А що станеться з яром, коли його засадити деревами та кущами? 
- А що потрібно для того, щоб ями не заважали на дорогах? (відремонтувати, засипати, закидати). Назвіть для цих слів спільнокореневі (ремонт, сипучий, кидок). 
- У слові, що позначає назву країни, зробіть звуко-буквений аналіз. 
- А які прикметники можна утворити від цього слова? Які вони мають суфікси? 
- А що ви пам’ятаєте про цю країну з уроків читання? Хто допоміг з'явитися людям на світ? (Нюйва) А як про це сказано у слов'янській міфології? (Сварог) 
3. Розпізнавання займенників у текстах 
Вправа 41, стор. 26. 
а) читання тексту по одному реченню, вибіркове написання займенників. 
- Замість яких слів вжито той чи інший займенник? Дайте йому характеристику. 
б) Бесіда за змістом оповідання "Суниці для Наталі". 
- Який жанр цього твору? 
- Хто є автором оповідання? Що ви про нього знаєте? 
- Дайте відповідь на запитання Андрійка. 
- Які б слова з "Азбуки моральності" ви б підібрали для характеристики Андрійка? Запишіть 2-3 слова (гостинний, доброзичливий, людяний, сердечний, совісний, щедрий). 
4. Робота з деформованим текстом. 
- Прочитайте текст. Назвіть у ньому займенники. Які слова вони заміняють? 
З давніх давен батько в  сім'ї вважався господарем. Нанього покладалися обов'язки піклуватися про родину, годувати її та захищати. Батьківське слово було законом для дітей. Його приклад у родині мав велике значення. На все життя запам'ятовувалися мудрі батьківські слова. Його слово, його приклад мають бути обов'язком у родині.
- Про який звичай української сім'ї ви дізналися? 
5. Робота з "текстом-змійкою". 
- Прочитайте, назвіть займенники. 
в у в е с е л у 
о п 
з о м і щ а о 
я в и д р р 
т и з р к и м у 
ь в У у и. 
д и: з в е з р 
і р о в т і д і и е о 
т м м г 
и н а с н а г о р у, о з 
ї х і 


6. Словниковий диктант-ребус. 
- Запишіть відгадані слова, знайдіть у записі цих слів займенники, підкресліть їх.(Сім'я, свисток, воля, стоянка) 
7. Запишіть слова у кросворд. 
1 я 
2 м и 
3 т и 
4 в и 
5 в і н 
6 в о н а 
7 в о н и 

1. Він є у роті (язик). 
2. Воно потрібне для чистоти і гігієни (мило). 
3. Сім днів (тиждень). 
4. Ягода для вишневого варення (вишня). 
5. Його вдягають дівчатка на голову (вінок). 
6. Хижий птах з чорним пір'ям (ворона). 
7. Він кличе на урок і з уроку (дзвоник). 
- Які займенники використали? 
ІІІ. Підсумок уроку. 
- Так навіщо займенники використовуються у мовленні? 
- Назвіть, які ви знаєте займенники? 
ІV. Домашнє завдання. 
Списати впр. 44, підкреслити особові займенники. До виділених слів дібрати і записати спільнокореневі слова.


Переглядів: 627 | Теги: Займенник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar