Головна » Молодші класи » Українська мова

Слова назви предметів (іменники)

Мета:       Закріплювати вміння виділяти слова назви-предметів серед

                   інших слів та в тексті.

                  Ознайомити учнів з поняттям «крилатий вислів».

                   Розвивати мовлення учнів за допомогою різноманітних

                   вправ творчого характеру.

                  Виховувати любов до природи та тваринного світу

 Обладнання:

                            Таблиця для визначення теми уроку, ілюстрації  із

                            зображенням тварин, картки для групової роботи,

                            Червона книга України.

 Хід уроку:

І Організація класу

1. Привітання          Всі почули ви дзвінок,

                                    Він покликав на урок.

                                    Кожен з вас приготувався,

                                    На перерві постарався.

                                    Зараз сядуть лиш дівчата,

                                    А за ними і хлоп’ята.

ІІ Перевірка виконання творчого завдання

(читання міні-творів, складених вдома)

ІІІ Каліграфічна хвилинка

                                    Пишемо гарнесенько, пишемо рівнесенько,

                                    Щоб дивились залюбки – тато, мама, я

                                    І вчителька моя.

1рядок: З з     Ее

2рядок: Зе   зм   Ем   ем   мл    ля     ас    ою

3 рядок: До землі з ласкою – будеш з  паскою.

(дітям пропонується три слова: земля, ласка, паска; запропонувати згадати прислів’я з цими словами)

  • Поясніть написання слів до, з.

ІV Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні ми продовжуємо розмову про…
  • Допоможіть мені визначити тему уроку.
  • На яке питання відповідають всі зображені предмети?
  • Чому?
  • Подивіться уважно, а чи є предмети, до яких можна поставити питання ЩО?
  • Що ви з’ясували на попередньому уроці про те, які слова належать до назв предметів? (відповіді учнів)
  • Наведіть приклади слів, які відповідають на питання хто?...що?
  • Молодці, ці назви всюди,

Їх найбільш вживають люди.

  • Що ми зазвичай робимо на уроках розвитку зв’язного мовлення?
  • Правильно, тому важливо, наскільки наш артикуляційний апарат готовий до роботи. Давайте проведемо мовну гімнастику.
  • А зараз дружно починаймо,

Скоромовку повторяймо!

В горішнику горішина горішками обвішана.

Оришка й Тимішко струшують горішки

(доцільно провести роботу над лексичним значенням слів: горішник, горішки)

  • Який звук найчастіше повторюється у скоромовці?
  • Дайте характеристику цьому звуку.
  • Гра «Фантазери»
  • Я пропоную вам по три слова, які означають назви предметів. Ваша мета – скласти з них речення

Трамвай, бібліотека, середа;

Друг, зоопарк, мавпа;

Запишіть речення зі словами, що відповідають на питання ХТО.

  • Яка група слів відповідає лише на питання ЩО?

V  Сприймання навчального матеріалу

    - Починаємо роботу.

(для висловлювань пропоную дітям користуватися таблицею:

Я думаю…

Я вважаю…

На мою думку…

Я розмірковую так…

Моя думка інша…)

1. Допомога вчителю

    - Діти, я мушу звернутися по вашу допомогу.

Мені потрібно відгадати два слова. Для підказки  у мене є кілька слів. Про кого йдеться – ніяк не зрозумію!

Руда, довгохвоста, хитра.               (лисиця)

Руда, довгохвоста, прудка.              (білка)

  • Я вважаю, що йдеться про один предмет. А ви?
  • Що допомогло розрізнити цих тварин?
  • Правильно,  за допомогою слів, якими їх описали.
  • Чому лисицю вважають хитрою?
  • Які казки ви знаєте, де зустрічається ця хитрунка?
  • Що завжди намагається зробити лисиця у казках?
  • А чи можна сказати про неї, що вона хоче «обвести всіх навколо пальця»?
  • Хто спробує пояснити вислів? (спритно обдурити, перехитрити кого-небудь)
  • Чи доводилось вам чути, щоб людей порівнювали з тваринами?

Фізкультхвилинка

  • Давайте спробуємо підібрати слова назви – предметів. Чи може людина бути…

2. Робота в групах

( дібрати як можна більше порівнянь)

Працьовитою, як…. (бджілка, мураха…..)

Сильною, як……

Незграбною, як……

Злючою, як……..

Хитрою, як…..

Запасливою, як……

Боягузливою, як………

Ледачою, як………

  • Чудово! Адже спостерігаючи за тваринами ми іноді бачимо і себе. Тому у нашій мові з’являються «крилаті вислови».

(діти обговорюють в групах значення крилатих висловів)

Ведмідь на вухо наступив.

Крутитися як білка в колесі.

Кури засміють.

(діти записують один з вислові у зошит, на вибір)

  1. Розрізнення текстів
  2. Нагадайте мені будь ласка, що таке текст?
  3. Які бувають тексти?
  4. Розгляньте картки, прочитайте, спробуйте з’ясувати про кого йдеться?

(діти мають підібрати за змістом слово, після виконання завдання перевіряють правильну відповідь на другій частині карки, яка прихована)

  • Молодці, але що допомогло вам знайти правильну відповідь?
  • Текст «Лелека», це текст:

а) опис?

б) розповідь?

в) міркування?

- Доведіть це.

- Знайдіть у тексті слова. Які відповідають на питання хто?...що?

- Яке слово у тексті, близьке за значенням до слова люди (народ).

  • Яким іще словом ви назвали лелек, щоб уникнути повторень?
  • А як називають лелек у народі? (бусол, чорногуз)
  • Які ще птахи оселяються, будують гнізда біля людей? (ластівки)

4. Робота в зошитах

(записати другий абзац тексту)

5. Розмова про «Червону книгу України»

     - Що вам відомо про книгу, яка називається «Червона книга України»?

     - Для чого люди створили таку книгу?

     - А чи знаєте ви, що лелека занесений до неї?

     - Чому не тільки назва книги «червона», а й обкладинка?

     - Діти, таким чином книга попереджає, застерігає та постійно нагадує людині, що треба турбуватися про природу!

VІ Підсумок уроку

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Чи почули ви сьогодні нові, незнайомі для вас слова назви – предметів?

VІІ Домашнє завдання (попрацювати з «Червоною книгою»  відшукати і записати назви птахів, які зникають) 


Переглядів: 44 | Теги: іменник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar