Головна » Молодші класи » Українська мова

Добір спільнокореневих слів і зміна форми слова для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и]

Мета. Закріплювати знання учнів з правопису слів з ненаголошеними [е], [и], удосконалювати вміння добирати перевірні слова; 
збагачувати словниковий запас учнів; 
розвивати пам’ять, увагу, уяву, вміння аналізувати, узагальнювати; 
виховувати бажання допомагати іншим, робити правильний вибір у різних життєвих ситуаціях, відповідати за свої вчинки. 
Обладнання: таблиці, картки для диференційованої роботи, тестові завдання, фразеологічний словник. 
Тип уроку: закріплення і застосування знань, умінь і навичок. 
ХІД УРОКУ: 
І. Організаційний момент 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності 
1. а) З метою вдосконалення каліграфічних навичок пропоную повторити написання з’єднань букв: ол, ом, ня. 
- Які з’єднання спостерігаємо у цих буквосполученнях? 
- За допомогою стрілочок прочитайте вислів. Запишіть каліграфічно. 
б) Гра-шифрувальник 
СО ЛО 
НО МО ННЯ СОЛОМОНОВЕ РІШЕННЯ 
ВЕ РІ ШЕ 

2. Хвилинка-цікавинка. 
Соломон був царем. Однієї ночі Бог з’явився уві сні Соломонові й сказав: „Прохай, що тобі дати?” Соломон відповів: „Ти призначив мене царем над великим народом, а я ще такий молодий і недосвідчений. Дай мені мудрості, щоб я міг справедливо судити народ”. Й отримав Соломон, що хотів. І багато мудрих рішень прийняв справедливий правитель. 
А тепер, коли хочуть відзначити чиєсь мудре рішення, його порівнюють із Соломоном. 
- То що ж означає вислів „Соломонове рішення”? (Мудре рішення). 
3. Постановка проблемного завдання. 
- Ось послухайте, яка пригода трапилася із Іванком. 
Одного дня, йдучи зі школи, хлопчик думав: „Ось сьогодні я накатаюсь на новенькому велосипеді”. 
Швиденько пообідав. І ось він уже катається у дворі. Організовує змагання, різні ігри. Ох і цікаво! 
Втомлений пізно ввечері Іванко повернувся додому і не зчувся, як задрімав. 
І сниться йому казковий палац, біля воріт якого стоїть чарівник і до нього промовляє: „Ти заснув чарівним сном. Прокинутись зможеш лише тоді, коли виконаєш моє завдання”. 

Хлопчик на мить замислився зітхнув і сказав: „Я не знаю…”, а чарівник уже зник. 
- Чи здогадались ви, що потрібно зробити у цьому завданні? 
- Чи можна назвати рішення Іванка піти до пізнього вечора Соломоновим? 
- Чи ми можемо допомогти Іванкові? 

4. Так, ми звичайно спробуємо йому допомогти. Але щоб ми не помилились, спочатку повторимо правила, виконаємо різні завдання. 
- Як ви вважаєте, яка тема нашого уроку? 
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку 
IV. Застосування та закріплення раніше засвоєних знань 
1. Робота з таблицями. 
Пригадайте правила 
2. Словниковий диктант 
Запишіть лише відгадки (коментовано) 
Всі ми в шапочках – брилях, 
Заховались під кущі, 
Бо як вийдемо на шлях – 
Враз опинимось в борщі. (Гриби) 
Різнокольорове коромисло, 
Через річку повисло. (Веселка) 
Хто на зиму роздягається, 
А на літо одягається? (Дерево) 
В темнім лісі проживає, 
Довгий хвіст пухнастий має. 
Їй на місці не сидиться, 
Як зовуть її? (Лисиця) 
(Гриби, веселка, дерево, лисиця) 
Фізкультхвилинка. 
Сила наша у руках, 
Швидкість наша у ногах, 
Радість наша у очах, 
Доброта – у серцях, 
Мудрість наша - у думках. 
3. Гра "Мовне доміно" (підбір слів з ненаголошеними е, и) 
4. Диференційована робота (за вибором учнів). 
 Вправа 202 
 Спишіть речення, вставляючи потрібні слова. 
У Тараса багато цікавих ………………… . 
Знявся в небо ………… орел. 
У човні лежало………… . 
(В..сло, кн…жок, ст…повий) 
○ Доберіть до кожного слова лівої колонки відповідний фразеологізм з правої колонки. 
Вставте пропущені букви, поясніть свій вибір. 
Вт…кти – ходити на голові 
Л…дарювати – накивати п’ятами 
Бешк…тувати – байдики бити 
V. Формування творчих умінь і навичок учнів. 
1. Гра „Редактори” (групова робота) 
До редакції дитячого журналу надійшли тексти. 
Редактор знайшов у них помилки, виправив їх. 
Які він знайшов помилки? А як би ви відредагували тексти. 
1гр.  
У полі при долині, 
як вийти за ………, (село) 
в живій криничці б’ється 
прозоре ………… . (джерело) 

У спеку хлібороби 
сюди частенько …… (йдуть) 
І радісно криничці, 
що з ней воду ……… (п’ють) 

(П’ють, джерело, село, йдуть) 
2 гр.  
ЗЛАМАНА БЕРІЗКА 
Діти йшли лісом і збирали гр..би. 
Вони, б.різку, побачили, зламану, на галявині. Гілочки, до з.млі, зв.сали, тоненькі, її. В’янути, ніжне, почало, листячко, з.лене. 
Хлопчики підняли б.різку і прив’язали до кремезного дуба. 
(На галявині вони побачили зламану берізку. Її тоненькі гілочки звисали до землі. Ніжне, зелене листячко почало в’янути.) 
3 гр. ○ 
Жив собі у лісі дятлик із сім’єю. І були в нього два с.ночки. Кожного дня тато вчив їх, як д.рева лікувати. Старший с.нок старанно вчився, а менший все по д.ревах скакав. 
Задумав батько л.дачого провчити… 
2. Тестові завдання. 
1) Написання наголошених е, и можна перевірити за допомогою: 
а) наголосу; б) інтонації. 
2) Вкажи слово, в якому потрібно перевірити ненаголошений голосний 
а) мед; б) весна. 
3) Добери перевірне до слова темніє 
а) темнота; б) темно. 
4) Визнач перевірне до слова зернятко 
а) зернові; б) зерна. 
Відповідь: 1) а; 2) б; 3) б; 4) б. 
VI. Підсумок уроку. 
1. Пригадайте, кому ми пообіцяли допомогти на початку уроку? 
- Давайте виконаємо це завдання. 
- Що нового дізнались? 
- Для чого нам потрібні ці знання? 
2. Інсценізація. Постановка проблемного запитання. 
Одного зимового вечора Андрійко поспішав у музичну школу на свій перший концерт. Хлопчик на виступ запросив батьків, маленьку сестричку, однокласників. Він уявляв себе на сцені, мріяв про гучні оплески. 
По дорозі Андрійко зустрів літню жінку, яка сиділа у парку на лаві. 
Було помітно, що вона себе погано почуває. 
- Чи можу я вам чимось допомогти? 
- Я живу поруч, але сама дійти не зможу. Чи не міг б ти сходити до мене додому і покликати когось на допомогу? 
Андрій на мить замислився, що ж йому робити? Якщо він побіжить до бабусі додому запізниться на свій перший виступ. 
- Як ви гадаєте, яке рішення прийняв Андрій? 
3. Бесіда 
- Яке завдання викликало труднощі? 
¬- Що найбільше сподобалося на уроці? 
VII. Домашнє завдання (за вибором учнів) 
Впр. 204 (списати загадку, вставити пропущені букви). 
Скласти загадку, щоб у її зміст або у відгадці були слова з ненаголошеними е, и. 

Ми всі переконалися, що виконуючи завдання, ви застосовували свої знання, вміння, проявляли мудрість. 
Бажаю, щоб ви завжди знаходили мудрі рішення у різних життєвих ситуаціях.


Переглядів: 76 | Теги: буква е, буква и

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar