Головна » Молодші класи » Природознавство

Водойми України 2

МЕТА:

• Сформувати поняття про водойми;

• дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото, море;

• навчити дітей їх розрізняти;

• розвивати спостережливість і уяву;

• формувати навички культури спілкування в групах;

• розвивати прагнення примножувати багатства Землі;

• сприяти розвиткові екологічного виховання.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, віночок, мікрофон, надписи портів, магнітофон, «дешифрувальник»,надрукувати «Водойми України», ілюстрації водойм, контурні карти, назви озер, пазли – моря, сигнальні картки «Так», «Ні», крапельки-обличчя, мультимедійний проектор, комп’ютер, диски-музика, касети.

МЕТОДИ РОБОТИ: «Мозкова атака», «Займи позицію»,

ОСНОВНІ ГРУПИ ІННОВАЦІЙНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮ НА УРОЦІ:

  • комп’ютерна технологія;
  • колективний спосіб навчання;
  • групові технології;
  • ігрова технологія навчання.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ:

  1. За джерелами передачі інформації:
  2. мовні, наочні, практичні.
  3. За джерелами одержання інформації:
  4. дедуктивні, індуктивні, незалежні, взаємодіючі.
  5. За рівнем активності учнів:
  6. активні, інтерактивні.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок – подорож.

 

Хід уроку:

І. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок

Він не звичний і цікавий

До нас гості завітали

Повернімось до гостей

Привітаймось: «Добрий день»!

Всі сідайте, діти, тихо,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож гаразд, часу не гаєм, і урок розпочинаєм !

 

Доброго дня вам, діти. Мене звуть Тетяна Іванівна.

  • Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо подорожувати.
  • Діти, на якому виді транспорту може здійснитися подорож? (автомобіль, літак, потяг, корабель). І саме сьогодні ми здійснимо подорож на кораблі «Україна». Перш ніж розпочати мандрівку ми повинні пригадати те, що нам потрібно під час подорожі.

Відповідаємо швидко, чітко, правильно.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Мозковий штурм»

1.Території суші, які мають рівну поверхню це – рівнини.

  1. Рівнини поділяються на – височини, низовини.
  2. Низовини на карті позначають – зеленим кольором.
  3. Підвищення на рівнині це – горб.
  4. Горб має таку будову – вершина, схил, підніжжя.
  5. Велике заглиблення із крутими схилами на поверхні землі це –яр.
  6. Ділянки поверхні високо підняті над рівнинами це – гори.
  7. Залежно від висоти гори бувають – низькі, середні та високі.
  8. Ряд гір називають – гірським хребтом.
  9. У західній частині України простяглися – Карпатські гори.
  10. На Кримському півострові височіють – Кримські гори.

Молодці!

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

Нашу подорож буде супроводжувати Капітошка, як ви думаєте, а чому саме він?. (Тому, що Капітошка утворений з крапельок води.). Отже, діти, у кожного з вас на парті лежать його крапельки, а в кінці уроку на цих крапельках ви відобразите свій настрій і подаруєте його Капітошці.

Під час подорожі ми будемо заходити в головні порти «Джерело», «Річка», «Озеро», «Болото», «Море» та в інші.

(Звучить музика)

 

Клас 4 в мене є,

Він мене не підведе,

У нас друзів є багато

Ми працюємо завзято.

Зараз, діти, ми з вами зайдемо в порт «Дешифрувальники»

коли виконаєте вправу «Дешифрувальник» ви дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку

Сл..1

О

И

Д

В

М

О

Й

4

7

3

1

6

2

5

 

ВОДОЙМИ УКРАЇНИ

  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати … (водоймами).

Сл.2 Водойми України

Діти, а щоб ви хотіли взнати про водойми? Відповіді дітей

  • сл.3 Ми дізнаємося, які водойми є на суші;
  • яку будову мають водойми і як вони утворюються;
  • які водойми є на території України, де вони розташовані;
  • користуючись умовними знаками знаходити і показувати водойми на фізичній карті України і навчитися визначати їх на контурній карті.

ІV. Вивчення нового матеріалу..

Без води життя на Землі неможливе:

А чому? В’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка.

Сл.4. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе .

  • сл..5 Упродовж багатьох віків люди обожнювали все: море, озеро, річку, криницю, джерело.

Діти, а хто знає із вас прислів’я про воду? (Прислів’я про воду)

Сл..6 Вода - справжнє диво природи. Вона животворною силою наповнює незліченні річки і озера,

Сл..7 Перетворює пустелю у квітучий сад.

Сл..8 Вода – вічно мандрує.

Насправді люди не задумуються, що запаси води не безкінечні. Людство починає усвідомлювати значення чистої води тоді, коли її стає обмаль. Отже воду потрібно економити .

(Звучить музика)

2.Робота за логічно – опорною схемою

Порт «Асоціативний» Діти, давайте назвемо, що ми відносимо до водойм

 

Річка Канал Море

Ставок ВОДОЙМИ Джерело

Озеро Водозховище

 

3. Проблемне запитання

- Тепер вам відомо, що відноситься до водойм. Водойми, діти, поділяються на два типи. А які саме? Подивіться, будь ласка на ілюстрації і скажіть. Природні та штучні

 

Сл.9.Водойми: Природні…

Метод « Займи позицію»

(На дошці висять ілюстрації водойм. Діти повинні зайняти позицію, тобто визначитись , що означає слово «штучні», та «природні» водойми без попереднього ознайомлення.

Діти, так які ж це водойми природні, штучні?

Діти самостійно виводять правило.

Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними: річка, море, джерело.

А ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними:водосховища, канали, ставки.

Сл..10

Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річки, випаровується,

а решта

сл..11

просочується крізь грунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі, прийнято називати підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, і вже чистою виходить на поверхню.

Підземні води не залишаються нерухомими.

(Звучить музика)

Ми з вами, діти зайшли у Порт «Джерело»

Сл..12

Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце, де виходить вода, називається джерелом.

Сл..13

Джерело - це вихід на поверхню Землі підземної води.

Сл..14

Джерела утворюються в тих місцях, де шлях підземних вод перетинають яри, балки, горби або річки.

Сл..15

Там, де є джерела, водойми завжди поповнюються чистою водою.

На поверхню землі виходить вода, в якій є розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості.

Сл..16.

Народ надавав такій воді символічного значення: вона вважалась живою.

Жива вода надавала силу, зцілювала рани, повертала до життя.

Відкриймо, діти, книги на ст.110, тема “Джерело» і знайдіть відповідь на питання «Чому джерельна вода холодна і чиста?»

Будь ласка, ….вода проходить через шар піску й очищається від домішок.

 

(Звучить музика)

Синя стрічка блищить,

Щось тихенько гомонить

І біжить собі, біжить

Не зупиниться й на мить (Річка)

Ми наблизилися до Порта «Річка»

Діти, а чи знаєте ви, яка річка протікає неподалік нашої школи? (Конка)

Наші дослідники підготували повідомлення про цю річку.

Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь. А що ж таке річка?

Сл..17

Річка – це постійний потік води, який тече в заглибленні.

Сл.18

Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом

Сл..19

Місце, де починається річка, називається витоком.

Сл..20 Річка може витікати з джерела, болота, озера.

Сл..21 Річка може брати початок із гірських льодовиків.

Сл..22 Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан називається гирлом.

Сл..23 Більшість річок мають притоки тобто інші річки, які впадають
у головну річку.

Сл.24 Річка має правий і лівий берег.

Сл..25Річкою називають природний водотік, який має довжину
понад 10км, а коротші – це струмки.

Сл..26 В Україні 14 великих річок, 4 тисячі - малих

Діти, а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні? (Дніпро)

Член із групи «Пошуковці» розповість нам про річку Дніпро.

Сл..27Дніпро-найбільша в Україні і третя за величиною
в Європі річка.

Сл..28.Показ річки на карті річку показуй починаючи з витоку до гирла.

Сл..29Ось такий вигляд має річка Дніпро з космосу

Сл..30

Дніпро - бере свій початок далеко за межами України – в Росії

Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.

Сл.31 Найбільші ліві притоки Дніпра - Ворскла, Самара, Десна, Сула.

Сл.32 Найбільші праві притоки Дніпра - Прип`ять, Тетерів, Інгулець. Всього Дніпро має майже 1500 приток.

Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях

Сл.33 Дністер--бере початок у Карпатах і впадає в
Чорне море. Довжина ріки – 1 363 км

Сл.34 На півдні України впадає у Чорне море - Дунай.

Як вигадаєте, чим поповнюють свої води ріки України?

  • Ріки України живляться талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води значно піднімається, і вони затоплюють значні території.

А тепер,діти, попрацюємо з контурними картами. На контурній карті визначте три основних річки України. Давайте їх назвемо: Дніпро, Дністер, Дунай. Позначають. Молодці!

Так які ви основні річки позначили на контурній карті? Повторіть.

Давайте з вами уявимо, що ми каченятка, а ці птахи полюбляють багато часу проводити у водоймах.

Порт «Фізхвилинка»

Сл.35

Давайте з вами будемо мандрувати далі, а до якого порту ми прибудемо ви дізнаєтеся тоді, коли відгадаєте загадку

Сл.36

Серед поля лежить дзеркало –
скло блакитне, а рама зелена. ОЗЕРО.

Ми прибули в Порт «Озеро»

На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою.

Сл..37 Озеро – це водойма, яка утворилась в природній западині на поверхні Землі.

Сл..38 В озера, яке тільки народилось, круті береги і глибоке нерівне дно

Сл..39 Найглибше озеро в світі - Байкал

Сл..40 На Україні налічується понад 20 тисяч озер, 30 з них є великими.

Сл..41 На Поліській низовині більше 30 озер,серед яких найбільше – Світязь

Сл..42 Найвідоміше озеро Карпат - Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.

Сл..43 У гирлі річки Дунай знаходяться найбільші за площею прісні озера – Ялпуг

Сл..44 На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою.

Сл..45Солоними озерами багатий Крим.

Сл..46 Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

А тепер, діти, ось таке завдання: я буду показувати першу і останню літери назви озера, а ви назвіть, ці озера. Молодці.

Діти, а про які озера ми тільки, що вели мову?

У молодому озері вода чиста і прозора. Але з часом на дні його відкладаються мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озеро поступово міліє і перетворюються на болото.

Сл..47 Не море, не земля,човни не плавають,і ходити не можна.

Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.

Сл..48. Болото – це надмірно зволожена ділянка земної поверхні, на якій ростуть вологолюбиві рослини

Сл..49 В Україні болота поширені на Поліській низовині

Рослини, які відмирають, осідають на дно болота, скупчується там, злежуються і перетворюються на торф.

Діти, а що виготовляють з торфу?

Паливо, ліки.

Він використовується, як паливо і добриво для полів. З нього виробляють горючий газ, ліки, пластмаси.

(Звучить музика)

Діти,ми потрапили в Порт «Море»

Сл..50. Море – це частина океану, яка заходить в сушу.

Діти, чим море відрізняється від інших водойм? (1. Так, моря значно більші за розмірами, ніж річки та озера. 2. Якщо людина знаходиться на березі моря, то протилежного берега вона не бачить)

Діти, а яка вода на смак у морі? (Солоно-гірка)

А як ви гадаєте, чому морська вода така на смак? (…Тому, що там розчинені солі.)

Сл..51 Наша країна морська держава. Вона має вихід до Чорного й
Азовського морів.

Сл..52 Чорне море велике і глибоке. Воно мілке біля берегів. Береги у багатьох місцях вкриті піском.

Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі?

Будь ласка, ….. , а що ти можеш розповісти про це море? ( Я читала у енциклопедії, що Чорне море глибоке й тепле. Його середня глибина 1256 метрів, а найбільша - 2245 метрів. Улітку температура води становить +22…+25 С, а взимку +6….+8 С. Молодець.

А ще, діти, верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу, море також називають морем молюсків. У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів.

Сл..53 Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.

А хто відпочивав, діти, із вас на Азовському морі?

Будь ласка,… мені розповідала мама, що Азовське море мілке, найбільша глибина 15 метрів, вода влітку нагрівається до +30 С., але взимку Азовське море замерзає. Дякую.

А ще, діти,

Сл..54. Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби.

Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна з найбагатших і найпродуктивніших водойм світу. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу, узагальнення та систематизація знань.

Порт «Пізнайко»

Будьте уважні: я говорю питання а ви скажіть про яке море йде мова.

- Яке море називають морем молюсків (Чорне)

- На узбережжі якого моря є поклади залізних руд, нафти, газу? (Азовського)

Молодці. Завдання ця команда складе пазли Чорного моря, а ця - Азовського.

Сл..55 Карта Чорного і Азовського моря.

Діти, ви тільки, що склали пазли Чорного та Азовського морів.

А скажіть ці моря якого океану? Атлантичного.

 

Гра «Так чи ні» .

Я буду читати запитання, а ви будете фішками давати відповіді, якщо згодні зі мною показуєте ТАК, а якщо не згодні НІ.

1.Вода – найбільш поширена речовина на Землі – так

2.Вода є всюди: в морях, грунті, повітрі – так

3.Місце, де починається річка це притоки-так

4.Життя на Землі є можливим без води – ні.

5.Ріка Дніпро бере свій початок в Україні – ні

6.Азовське море є глибшим за Чорне – ні

7.Найбільшим озером України є озеро Ялпуг – так.

8. Найвідоміше озеро Карпат – Синеві- так

9. Найглибше озеро в світі – Ялпуг – ні.

Сл..56 Всі ви, діти, молодці!

ІV. Рефлексія

- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?

- Діти, а які завдання були найцікавішими?

- А що нового ви дізналися?

- В яких портах ми побували?

- А тепер відобразіть свій настрій на крапельці і подаруйте їх нашим гостя і Капітошці.

(Звучить музика)

V. Підсумок уроку

Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля!

Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії».

Мені сподобалося як ви працювали на уроці, ви були активні,

Сл..57 Вірш

IV. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю підручника «Водойми України» ст.110-116, дати відповіді на питання.

Диференційовані творчі завдання:

Підготувати Радіону, Лізі повідомлення про озеро«Світязь»,

Дімі, Ангеліні про озеро «Синевірськ».

Владиславу, Дар‘ї підготувати повідомлення про річку «Дністер»,Сергію і Ользі підготувати повідомлення про річку «Дунай»

Подорож закінчена. До побачення! (Звучить музика)

сл..58 Успіхів Вам!


Переглядів: 699 | Теги: водні ресурси України

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar