Головна » Молодші класи » Основи здоров'я

Їжа, корисна для здоров'я

ТЕМА. Їжа, корисна для здоров’я. Народні традиції харчування. Вибір корисної для здоров’я їжі. 
Мета: 
• ознайомити учнів зі складовими компонентами їжі, з поняттям про корисну їжу і її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров’я дорослих і дітей, з основами культури харчування, з традиціями харчування; 
• викликати інтерес до традиційного харчування українців та прагнення вживати національні страви як засіб збереження і зміцнення здоров’я; 
• розвивати гнучке самостійне мислення, спонукати бачити незвичайне у звичайному; 
• виховувати естетичний смак, дбайливе ставлення до здоров’я. 
Обладнання: таблиці, малюнки, робочий зошит 
Хід заходу: 
І. Організація класу 
Нумо, діти, підведіться! 
Всі приємно посміхніться. 
Продзвенів уже дзвінок, 
Починаємо урок! 
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку 
На сьогоднішньому уроці ми поговоримо з вами про одну з головних складових здорового способу життя – гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для здоров’я. Нові знання будемо використовувати, щоб не хворіти, відчувати себе сильними, здоровими, підтягнутими, стрункими та красивими. 
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом. 
Зараз і ми з вами здійснимо цікаву мандрівку до країни Корисних продуктів. Девізом нашої подорожі будуть такі слова: 
Якщо здоровими прагнете бути, треба їсти корисні продукти! 
Перед вами карта нашої мандрівки. Починаємо подорож. 
1. Зупинка перша 
«Складники харчових продуктів» 
Щоб ви росли здоровими, ваш зріст і маса тіла відповідала нормам, щоб ви були завжди активні, треба правильно харчуватися продуктами, корисними для здоров’я. Зараз ми дізнаємось з чого складається наша їжа. 
1. Виступи учнів. 
Білок – Людина росте приблизно до 24 років. В цей час білок будує наше тіло М’язи, кров, внутрішні органи, волосся, нігті, шкіра – це білок. Він є у м’ясі, рибі, яйцях, сирові. 
Жири – джерело енергії. Людина повинна споживати рослинні та тваринні жири. Це свиняче сало, вершкове масло, сметана, сир, олія, горіхи, вівсяна і гречана крупа. 
Вуглеводи – потрібні для нормальної роботи мязів, серця, печінки.Вуглеводами нас забезпечують рослини. Це хліб, крупи, картопля, морква, буряки, фрукти, мед. 
Вітаміни – потрібні для нормального росту та активної життєдіяльності. Вітаміни є у продуктах рослинного та тваринного походження. 
А- морква, помідори, абрикоси, петрушка, зелена цибуля та кріп. 
Вітамін В - це картопля, горошок, буряк, редис, квасоля та зелений салат. 
Вітамін С. - лимон, апельсин, порічка та чорна смородина, капуста, зелена цибуля та хрін. 
Вітамін Д. - це молоко, яйця, сир, вершкове масло, а влітку промінці сонечка разом із засмагою передають вам і вітамін Д 
Мінеральні речовини - неорганічні елементи та солі утворюють кісткову тканину. Нестача кальцію та фосфору призводить до неправильного розвитку кісток, псування зубів. Вони є у молоці, молочних продуктах, овочах, рибі, горіхах, печінці. 
2. Робота з підручником. 
Читання статті ст.16 

2.Зупинка друга «Вітамінна» 
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди 
Ми підійшли до другої зупинки, а як вона називається ми дізнаємось, відгадавши кросворд. 
(В зошиті з друкованою основою ст.16) 
Зашифроване слово – вітамін, а станція називається наша «Вітамінна». 
На першій станції ми дізнались, що вітаміни є складовою частиною їжі і є вони в різних продуктах. Але зараз ми поговоримо про вітаміни, які є в овочах. 
Вашій увазі сценка «На овочевому полі» 
СЦЕНКА 
Вед. Тут мешкають овочі, діти городу, 
дають вони людям силу і вроду. 
Дарують користь, велике здоров‘я, 
їх вулиця зветься Городня. 
Тут овочі спілі на нас вже чекають, 
хто з них корисніший, дізнатись бажають. 
Першим вискочив горошок, він хвалько маленький. 
Горошок. Я такий чудовий хлопчик, круглий, зелененький! 
Якщо тільки захочу, всіх горошком пригощу! 
Вед. Від образи бурячок ухопився за бочок. 
Буряк. Дай мені промовить слово, вислухай спочатку! 
Для борщу і вінегрету маю гарну грядку! 
Капуста. Бурячку, посунься трохи – без капусти що за борщ! 
Я у стравах головніша, тому, друже, ти помовч! 
Всім відомо, що зі мною найсмачніші пиріжки, 
Я за тебе краща вдвоє, тож посунься, відійди! 
Огірок. Усі будуть дуже задоволені, з‘ївши огірок маринований. 
І свіженькі огірки всі смакують залюбки. 
Морква. Жодного не знайдеш нині, хто не знає вітаміни. 
Пийте мій морквяний сік і гризіть морквичку – 
Збережете на весь вік ви рум‘яні щічки! 
Вед. Тут надувся помідор і сказав пихато: 
Помідор. Люба моркво, це не діло! Як таке сказати сміла? 
Найсмачніший сік – томатний, я корисний і ошатний. 
Вед. Обізвалася цибуля, кругла й жовта, наче куля. 
Цибуля. Я приправа в кожну страву, тож хвалитись маю право. 
Бо цибуля – всім відомо – від хвороби охорона! 
Картопля. Дуже скромна я картопля, непримітна з виду. 
Та не зварите без мене, друзі, ви обіду. 
Вед. Спір давно кінчати час! 
Овочі. Друзі! Помиріть же нас! 
Гарбуз. Доброго дня усім гарбузовим родичам моїм! 
Чому це на городі вже зранку шум і крик? 
Куди це так раптово сьогодні спокій зник? 
Вед. Ось, овочі сперечаються, хто з них найкорисніший. 
Гарбуз. Без винятку, друзі, овочі всі дуже корисні, і дуже смачні. 
У кожного є вітаміни і смак, усі ми корисні, повірте, це так! 
Ми вам здоров‘я даруємо, діти! 
З нами дружіть – буде радісно жити! 
Пісня Ірини Тарнавської «Вітамінка» 
3. Зупинка третя «Чорна трясина» 
Зараз ми дізнаємось про продукти, які не варто вживати або необхідно обмежити їх вживання.

ГУМОРЕСКА 

Довго гуляв на святі я містом, 
І захотілось смачно поїсти. 
От і кафе, кличу офіціантку: 
-Борщ український,будь ласка, подайте. 
Склянку узвару, вареники з м'ясом… 
-Пані, ну що ви?! Кафе в нас сучасне: 
Ось вам стек, гамбургер, чизбургер, піца… 
-Що вона каже і як воно їсться?! 
-«Фанта», «Мерінда», є «Спрайт», 
«Кока-кола», 
Ось і «Бонаква», а ще «Пепсі-кола». 
Є ще солодощі-тільки для вас: 
«Орбіт», «Пікнік», свіжі «Снікерс» 
І «Марс»… 
-Це вона лається? 
-Прошу, сідайте! 
-Ой, щось погано, водички подайте! 

-Діти, які ви запам’ятали шкідливі продукти, названі у сценці. 
Цю їжу називають "штучною", бо вона насичена штучними барвниками, речовинами, які перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона, хоча й смачна, шкодить здоров’ю. Часом у яскравих пакетах і пляшках містяться продукти, некорисні для здоров'я 
НА жаль, продукти, які ми так часто обираємо, виявляються дуже шкідливими. Зараз про небезпеку для вашого життя через продукти розкажуть учні. 
Чупа-чупс. Містять велику кількість цукру, мають шкідливі хімічні добавки, барвники. 
Шоколадні цукерки, вафельні батончики. У дешевих цукерках дуже часто дороге какао замінюють жирами, які в Європі заборонені вже понад 20 років. 
Ці жири накопичуються в кістках, м'язах, викликаючи тяжкі невиліковні хвороби. Також у кондитерських виробах широко використовуються генетично модифіковані продукти. 
Кока-кола. Чудовий засіб для відмивання вапняного накипу та іржі. Якщо в неї занурити старі, забруднені мастилами деталі автомобіля, то через пару годин вони стануть як нові. Уявіть, що буде з вашим шлунком після вживання таких газованих напоїв. 
Жувальні гумки. Наслідок вживання гумок - біль у животі, виразки шлунку, карієс зубів, підвищення тиску крові, алергії, запалення шкіри навколо рота. 
Чіпси. Це вуглеводи і жир з барвниками та підсилювачами смаку. Як ви розумієте, нічого натурального й корисного ці продукти не містять. 

Ми перерахували лише кілька видів продукції, біля якої варто виставити табличку «Небезпечно для життя!» 

Учитель. А зараз перевіримо, чи вмієте ви відрізнити корисні продукти від шкідливих. 
А)Гра «Корисні-шкідливі». 
На столі стоїть кошик. У ньому цукерка, йогурт, лимон, яблуко, квасоля, , хліб, картопля, капуста, апельсин, булочка, цибуля, банан, морква, чіпси, сухарики, кока-кола, мівіна, . Учні по черзі виходять і беруть із кошика будь- який предмет, показують його іншим учням класу і визначають корисний чи шкідливий продукт. 
Б)Робота в зошиті 
Обведи зеленою лінією корисні продукти 
В) Робота з таблицею 
-Діти, знайшовши на етикетці склад продукту, можна побачити загадкову букву Є, вона означає, що продукт має штучні хімічні добавки для того, щоб їжа стала більш смачнішою і ароматною. Це барвники, щоб продукт мав гарний яскравий колір, консерванти, щоб їжа зберігалась свіжою довгий час, згущувачі, підсолоджувачі та ін.. 
Погляньте на таблицю, тут тільки деякі значення Є 
Барвник кармін Барвник Алергія 
Е 621 Підсилювач смаку Руйнує сітківку ока 
Е311, Е312, Е313 консерванти Алергія 
Е171, Е172, Е173, Е320, Е321, Е322 Консерванти хвороби печінки 
Аспартам Е951 Підсолоджувач Небезпеку для життя людини: пухлина мозку, склероз, епілепсія, діабет, розумова відсталість і навіть туберкульоз. 
Е320, Е221, Е222, Е223, Е224, Е225, Е226; Е322, Е338, Е339, Е340, Е341, Е311, Е407, Е450, Е461, Е462, Е463, Е464, Е465, Е466 Консерванти Розлади шлунку 
А зараз ми роздивимось склад продуктів, які ми визначили шкідливими, спробуємо знайти позначення Е і розшифруємо, що воно значить і до чого призведе його вживання. 
4.Зупинка четверта 
« Хвороби від неправильного харчування» 
— Як ви розумієте вислів: «Сніданок з'їж сам, обід розділи з другом, а вечерю віддай ворогові»? 
Переїдання призводить до поганого травлення, перевантаження організму, хвороб. Потрібно вставати з-за столу з невеликим відчуттям голоду. «Їж, та не жирій, будеш здоровішим»,— вчить російське прислів'я 
Практична робота. Вибір корисної їжі для здоров’я. 
На дошці малюнки двох хлопчиків – худенького і товстенького. Між ними різні види їжі. Завдання: вийти до дошки і розділити їжу між хлопчиками – хто з них чим харчувався, довести свою думку. 
5.Зупинка п’ята « Традиції харчування» 
У кожній родині — свої традиції харчування. В Україні є багато родин, у яких переважно вживають страви української кухні. У щоденному меню є страви з м'яса, риби, молока, круп, овочів і фруктів, які варять, смажать, тушкують, заквашують, сушать. Вживають також страви національних кухонь: російської — пельмені, щі, пироги; грузинської — шашлики, хачапурі, сулугуні; китайської—локшину; чай, мариновані овочі; італійської - піццу, спагеті тощо. Сучасні сім'ї харчуються або традиційно, або використовують страви кухонь інших народів. 
Протягом багатьох років в Україні встановилася певна культура харчування, їжа українців за часом уживання та престижністю поділяється на дві великі групи: щоденну і святкову; за вмістом основного продукту — на борошняну, овочеву, молочну, круп'яну, м'ясну, фруктову та комбіновану. 
А щоб дізнатись , який продукт займає чільне місце в українців, відгадайте загадку: «Любить його кожен, хвалить його кожен, ні дня без нього прожити не може». 

У щоденному харчуванні українців важливе місце посідає хліб. З покоління в покоління передавалось шанобливе ставлення людей до хліба. Важливу роль відіграє хліб у багатьох звичаях і традиціях. Хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, рідних. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого. 
Пісня «Пшеничечка-пшениця» 
Велику роль у харчуванні українців відіграють овочі (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огірки, помідори, морква, кабачки, редиска, редька тощо) та бобові (горох, квасоля). З насіння льону, конопель, соняшнику виробляють олію, яка має оздоровче значення. На зиму солять огірки, капусту, помідори. Важливими харчовими продуктами є молоко і молочнокислі продукти (сметана, масло, сир, кефір тощо), м'ясо птиці (курей, гусей, качок, індиків) та яйця. Найпоширенішою стравою є борщ. 
До складу святкових страв входить обрядова їжа, яка виконує релігійну функцію і без якої обряд не може відбуватися. На ці свята готуються спеціальні страви, визначені відповідні культура і традиції харчування, їжа у ці дні відрізняється вищою, ніж щоденна, калорійністю, кращими смаковими якостями. Поряд зі корисними традиціями, у нас побутують і шкідливі. Так, чомусь прийнято подавати багато страв, досить насичених жиром і м'ясними продуктами. Алкогольні напої у святкові і поминальні дні є обов'язковим атрибутом. Зараз важко сказати, хто це придумав, хто сказав, що так треба. Однак з цим треба боротися. Адже це не лише шкідливо для здоров'я, але і не додає культури нашому традиційному харчуванню. 
Вашим домашнім завданням було поділитися традиціями вашого сімейного харчування, рецептами корисних страв. 
(учні показують малюнок страви та розповідають рецепт її приготування) 
Ось і підійшла наша подорож до кінця. Тепер ми зможемо прочитати правила вибору корисної для здоров'я їжі. 
1. Утримуйтеся від вживання жирної їжі. 
2. Не споживайте занадто гостру й солону їжу. 
3. У міру їжте солодке. 
4. Їжте якомога більше овочів і фруктів. 
5. Не переїдайте. 
6. Їжте свіжеприготовану їжу, що легко засвоюється. 
7. Ретельно пережовуйте їжу. 
8. Ніколи не забувай вимити руки з милом перед їдою, а після прийому їжі прополоскати рот теплою водою. 
9. Ходи до зубного лікаря на огляд не менш 2-3 разів на рік, навіть якщо із зубами та яснами все гаразд. 
10. Твердо запам'ятай! Зуби слід чистити двічі на день 
11. Не забувай після їжі прибрати за собою брудний посуд і подякувати дорослим за смачну їжу.

Автор: Шляхова Оксана Володимирівна


Переглядів: 475 | Теги: Шляхова О.В., корисне харчування

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar