Головна » Молодші класи » Читання

Іван Франко «Грицева шкільна наука». Михайло Коцюбинський «Ялинка». Архип Тесленко «Школяр»

Тема: Я – читач. Усний журнал за прочитаними  оповіданнями укрїнських письменників про дітей у 5 класі

 

(Іван Франко «Грицева шкільна наука»

Михайло Коцюбинський «Ялинка»Архип Тесленко «Школяр»)

 

Мета: навчати учнів виразно читати твори, розуміти зміст  оповідань, розкривати основну думку; розвивати усне зв’язне мовлення, формувати вміння висловлювати власні думки з приводу прочитаного; виховувати любов до читання, краси слова, доброту, милосердя

 

Девіз:        Книги – морська глибина:

                  Хто в них пірне аж до дна,

                  Той, хоч і труду мав досить,

                  Дивнії перли виносить

                                          Іван Франко

 

Обладнання:  книги, портрети (Івана Франки, Михайла Коцюбинського, Архипа Тесленка), малюнки учнів, слайди

 

Перебіг уроку

 

Вчитель пропонує учням прослухати вірші і відповісти на запитання:

Хто це ?  Хто це ?

По дорозі , поза рогом,

Через двір

Так упевнено крокує ?

Все на ньому на підбір:

Сині штанці і портфелик,

Білосніжний комірець.

Хто це ?  Хто це ?

Поспішає і біжить вже навпростець.

- Мамо!  Мамо! – враз школярик.

-  Я читав уже букварик :

«Ма-ма, ра-ма,  ра-ма, ма-ма»

Я у тебе вже читач,

Пиріжком мене відзнач.

- Пиріжка бери, як любиш,

Читачем колись ще будеш.

 

  1. Про що йдеться у вірші ?
  2. Чим вихваляється школярик ?
  3. Чому мама заперечила думку сина про те, що він читач ?
  4. Чи однакові поняття: вміти читати і бути читачем ?
  5. Чи можете ви хлопчика назвати читачем  ?  А себе ?

 

  ( Вчитель називає тему та мету уроку Наголошує, що створюючи усний журнал «Я – читач», учні повинні довести, що їх можна вважати уже читачами, принаймні читачами-початківцями.)

 

 

Перша сторінка журналу

Моя перша книжка

 

Лиха біда - початок

Слова вчителя.

 

     Ваші перші книжки можна порівняти з іграшками. Як цікаво розглядати  іграшку, так цікаво перегортати сторінки з цікавими малюнками.

    Але згадайте той момент, коли ви не просто розглядали малюнки, а захотіли прочитати слова під цими малюнками.

 

1. Хто з дорослих вам приніс    цікаву книжку, зацікавлював і заохочував до читання ?

2. Як це відбувалося  ?  (Домашнє завдання)

(Учні розповідають випадки з дитинства про батьків, бабусь, які читали дітям перші книги, навчали самих читати. )

3. Навчаючись читати книги, ви зрозуміли, що читання – це праця чи задоволення ? (І праця і задоволення).

 

Друга сторінка журналу

Про критиків - початківців

 

Добрий початок – половина діла

 

    Відтоді минуло багато часу, як вам у руки потрапила цікава книжка, як навчились читати. І ось ви – п’ятикласники , діти уже з  певним читацьким досвідом.

 

    Умовна ситуація.

 

    В один з вечорів ви готуєтесь до уроку з української літератури, завчаєте слова, почувши які, і мама з якимось нерозумінням на вас гляне, а ви продовжуєте вчити, щоб висловити свою думку про героїв, події, мову твору.

Ви розумієте , що повинні знати ці слова, заносите їх у словничок.

 

Які це слова  ?

 

Тести (на знання слів-термінів)

1. Прозова мова

а) мова розмірена, пісенна;

б) мова, схожа на звичайну розмовну.

2. Цитата

а) вислів з твору, переданий дослівно без змін;

б) вислів з твору, що передається частково своїми словами.

3. Порівняння

а) «Невеличка річечка, мов блакитна стрічечка, звивалася між полями»;

б) «Хуртовина вила, крутила снігом, як Яким підійшов до хати».

3. Пейзаж

а) «Стіл застелений був скатертиною цяцькованою… На вікнах квіти… На стінах картини…»;

б) «Чорні дерева стояли в садку, настовбурчившись замерзлими гілочками».

5. Портрет

а) «Усе було розпитує вчителя, усе розпитує і про се, і про те, і як дощ, і як сніг» ;

б) «Та ще ж такий чорнобривенький, білолиценький,  носик невеличкий, щічки кругленькі» .

 

   (Два учні виконують тести біля дошки, всі інші – в зошитах).

 

 

Третя сторінка

Майстерня письменника

Діло майстра величає

 

    Ви уже неодноразово переконувались, що є книги, якими зачитуєшся,  від яких не можеш «відірватися», які викликають то радість, то смуток; читаючи , мимоволі усміхаємось, іноді на  очі набігають сльози. У чому причина    У майстерності письменника.

 

  1. Кого із членів сім”ї , родичів, знайомих ви назвете майстрами  своєї справи  ?

 

(Учні розповідають, що мама гарно шиє  чи  смачно готує їжу, батько майструє…)

 

   Письменника теж можна назвати майстром. У чому ж полягає його майстерність ?  Із усього того словесного потоку, яким ми користуємось, який живить наше мислення, із словників письменник бере звичайні, зрозумілі нам слова, але уміє поєднати їх так у вирази, цілі вислови, що ми, читаючи їх, отримуємо надзвичайну насолоду.

 

  1. Назвіть великих майстрів українського художнього слова і ті твори,  які вони  написали

(Учні називають Івана Франка «Грицева шкільна наука», Михайла Коцюбинського «Ялинка» , Архипа Тесленка «Школяр»).

  1. Яка тема об’єднує ці оповідання
  2.  Прочитайте вірш Олександра Олеся . (Вірш спроектований на екран).

 

Є слова, що білі-білі,

Як конвалії, квітки,

Лагідні, як усміх ранку,

Ніжно сяйні, як зірки.

Є слова, як жар , пекучі

І отруйні, наче чад…

В чарівне якесь намисто

Ти нанизуєш їх в ряд.

                            О.Олесь

    4. Які порівняння використовує поет у вірші і з якою метою ?

     5. Як творить поет вірші  ? (Зачитати цитату)

  

     Слова мають велику силу: словом можна поранити, словом можна вилікувати людину.

 

 

 

Четверта сторінка

Якби я був художником

 

Взявся за уж – не кажи, що не дуж

 

 Згадайте один із випадків у своєму житті, коли ви прийшли в бібліотеку, щоб взяти книгу для прочитання.  Якщо виберете дитячу книжечку, ви обов’язково звертаєте увагу на малюнок на обкладинці.

     Ви скажете, що гарний малюнок не завжди свідчить, що це хороша книга, а  цікава книга не завжди має  хороші малюнки. Але все ж таки хочеться, щоб майстерність малюнка і написаного твору співпадали.

 

 

Умовна ситуація.

 

     Уявіть собі, що мають вийти з друку окремі книжечки, де надруковані оповідання І.Франка, М.Коцюбинського і А.Тесленка. Вас попросили  намалювати малюнок до обкладинки, щоб у книжкових магазинах, бібліотеках діти звернули увагу на ці книжечки.

 

(На виставці книжечки-оповідання українських письменників у розгорнутому вигляді, на стенді прикріплені малюнки учнів. Учні  показують свій малюнок і переконливо доводять, чому саме такий малюнок вони пропонують для обкладинки (домашнє завдання). Учні слухають і визначають, чий захист малюнка найкращий).

 

 

 

П’ята сторінка журналу

Вітальня цікавих запитань

Поки не упріти, доти не уміти

 

І. Чи уважно ти прочитав оповідання ?

 

  1. З чим збирався їсти борщ один з героїв прочитаних оповідань?

(з латками і нитками зі старого кафтана)

2. Як називав Гриця вчитель ?

(«туман вісімнадцятий»)

3Як розпізнав Василько дорогу до дядька ?

     ( по хресту край дороги)

     

П. Якого твору стосується прислів’я  та приказки ?

 

  1. Не наука, а мука.
  2. У страху очі великі.
  3. Гарно того вчити, хто хоче все знати.

 

Ш. Про кого з героїв йдеться у цій цитаті ?

 

1.»…У нових чобітках, у новім повстянім капелюшку і червоним ремінцем підперезаного…» (Гриць)

 

  1. « Усю ніч сум літав по хаті, шарпав за серце бідних людей та не давав їм спати…»  ( батьки Василька)

 

  1. «…Сумирненький, соромливенький, млявенький, як дівчинка». (Миколка)  

 

ІV. Підтвердити або заперечити думку.

 

  1. У класі діти уважно слухали вчителя, який показував щось на дощечках.(Із твору Івана Франка «Грицева шкільна наука» ).
  2. З Васильком неприємна  пригода трапилась у лісі, бо  він дороги до пана не знав. (М. Коцюбинський «Ялинка»).
  3.  Який же цей Микола вередливий! Їсти борщ не хоче…(А. Тесленко «Школяр»).

 

V. Розгадаймо загадки.

 

1.Хто надіявсь на підмогу,

Прагнув віднайти дорогу

Страху й смутку мав доволі

Все здолала сила волі. 

(Василько)

 

2. Воєвода і володар !

Ким він тільки не буває !

Хто читав, той його знає.

(Гриць)

 

3. Подарунок у руках,

Задоволення в очах

Щастям сповнюються груди

Хто з героїв оце буде ?

(Миколка)

 

VІ. «П’ятихвилинка»  виразного читання.

 

1. Виразне читання напам’ять уривка з твору М.Коцюбинського «Ранок у лісі».

2. Виразне читання за дійовими особами уривка з оповідання І.Франка «Грицева шкільна наука». (Діалог).

3. Виразне читання розповіді про внутрішній стан героя ( уривок з оповідання М.Коцюбинського «Ялинка»).

 

Шоста сторінка журналу

Творчість юних

Не святі горшки ліплять

 

Будь-яка справа буде вважатися важкою, недосяжною, неможливою, якщо не прикласти до неї сил, не виявити терплячості.

Прочитавши оповідання, ви написали творчі роботи, в яких розкрили своє розуміння змісту оповідань, висловили ставлення до героїв.

Прослухаємо деякі з цих творів.

      (Учні зачитують фрагменти творчих робіт за вивченими оповіданнями. Звучить тиха лірична мелодія).

 

Умовний лист героєві  оповідання

 

( один з листів)

 

Здрастуй, Грицю !

   Прочитала я оповідання, в якому І.Франко розповів про твоє життя.

   Жаль мені тебе, бідний хлопчику !

   Ти працьовита дитина. Гуси тебе люблять, а ось у школі діти тебе не радо зустріли, жорстоко. Та й навчання страшне, з покараннями. В мене є братик, такий самий маленький хлопчик. Я йому розповіла про тебе. Не сумуй, що нічого не вивчив у школі. Не тільки ти в цьому винен. Я вчуся добре, але якби мене били різкою, я не знаю, щоб робила.

    Якби я могла, запросила б тебе у наш клас. У нас клас дружній і вчителі хороші. Не сумуй. У тебе ще все буде добре.

Тетянка

Висновок.

 

   Усі твори, які ви сьогодні прочитали, закінчуються вашою глибокою вірою в те, що героям оповідань ще в майбутньому усміхнеться щастя.

    Якби ці хлопчики-герої були поряд з вами, вони б почували  себе щасливими, що мають таких вірних друзів, які можуть їх підтримати у важкі хвилини життя.

    Будьте завжди в житті добрими, милосердними, небайдужими до чужого горя.

 

    Ми перегорнули останню сторінку усного журналу. Працюючи над його творенням, ви довели,  що стаєте уважними, вдумливими читачами.

    Працюйте, творіть, удосконалюйте свої вміння, розширюйте кругозір, розвивайте здібності, розкривайте таланти.

     Пам’ятайте, що книга – ваш надійний помічник, ваш порадник.

 

Домашнє завдання.  Принести вашу найулюбленішу книжку і переказати цікавий епізод.

Автор: Купрата Л.М.


Переглядів: 268 | Теги: Купрата Л.М., франко, Тесленко, Коцюбинський

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar