Головна » Молодші класи » Читання

Без верби і калини нема України

Мета уроку: вчити дітей аналізувати прочитане; збагачувати словниковий запас учнів;   продовжити знайомити з народними символами України(калиною);

розвивати навички читання, образне мислення;

виховувати любов до рідної землі, повагу до народних символів, естетичні почуття.

 

Обладнання: ілюстрації(кущ калини, калинові грона),

роздатковий матеріал(текст «Калина», загадки, матеріал до завдання «Відновіть прислів’я»),

частини віночка(окремо) – листочки і кетяги(вирізані з кольорового паперу),

виготовлені дітьми на уроці труд. навчання  аплікації - кущ калини,

слова – блискавки,

мікрофон,

магнітофон, запис пісні «Гей, у лузі червона калина», запис мелодії до української народної пісні «Ой єсть в лісі калина»,

виготовлена з паперу квітка( до дидактичної гри «Передай далі»),

малюнки кетягів калини на липкому папері.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Разом з дітьми промовляємо вірш – налаштування на урок. Вчитель починає кожен  рядок, а учні закінчують.

Щоб урок пройшов не марно –

Треба сісти рівно, гарно.

І виконувати те,

Про що мова на уроці йде!

ІІ. Мовна розминка. Підготовчі вправи до читання.

Потренуємо губки, язичок,дихання, щоб швидко і правильно читати, відповідати.

  1. Вдих через ніс (рахунок – 1, 2, 3), видих через рот (рахунок – 4) – 3 рази.
  2. Швидкий вдих, повільний видих - 3 рази.
  3. Поплямкали губками.
  4. Беззвучно проговоримо голосні (лише губами) – А, О,У, И, І, Е.
  5. Вправа «Сходинки» (на дошці)

МА МА МА  МА МА МА МА

МА МЕ МІ МО МУ МИ МА

 

  1. Знайти «зайве» слово (на дошці)

цвіт                               край                              калина

цвіт                               грай                              калина

світ                               край                              калина

цвіт                               край                              Галина

  1. Слова -  блискавки (Кущ, гілки, осінь – 2 рази, ягоди, Україна, висаджували, коровай, користь, обличчя, дівчина, намисто,червоні, символ).
  2. Чи помітили, яке слово зустрічалося двічі?

         Підсумок мовної розминки.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотиваційний момент.

  • У вас на партах лежать вирізані листочки або грона. Хто був уважний і бачив схожі у природі? Так, це – калина. Зараз ми з них складемо віночок. Ці ягоди, листочки не прості, вони розкажуть нам, як пройде наш урок, чим ми займатимемось або що вже зробили. (Діти по черзі читають записи на листочках, на дошці складають вінок. Приклад надпису на листочках: «Попрацюємо в групах», «Послухаємо козацьку пісню», «Відновимо прислів’я» тощо, тобто види роботи на уроці).
  • А хто уважно слухав товаришів і зрозумів, про що буде йти мова на уроці, тобто яка тема уроку?

/На дошці раніше підготовлений запис ТЕМА УРОКУ, пишу біля нього  – Калина/

А пізніше ми з вами попробуємо дібрати більш влучний вислів.

ІV. Опрацювання тексту «Калина» (Додаток  1). Словникова робота.

  • Звичайно, ви дещо знаєте про калину, бачили її, ми неодноразово згадували про неї. Пригадати відоме і дізнатися нове нам допоможе текст – розповідь «Калина». Читайте уважно, прислухайтеся і запам’ятовуйте те, що буде новим для вас.

Незнайомих слів в тексті ви не зустрінете, лише давайте пригадаємо, що таке КЕТЯГИ? (По іншому – грона, китиці, ягоди).

Читання тексту з використанням дидактичної гри «Передай далі».  (Читає одне речення той учень, якому передали квітку.  Текст складається з 18 речень - по кількості учнів у класі).

Що ви дізналися нового? Що було цікавим? А що ви можете добавити про калину? (Наприклад, про вишивки).

  1. Дослідники. Порахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово калина.

V .Опрацювання тексту В. Скуратівського «Калина» (з підручника).

  1. Вступне слово вчителя.
  2. Читання вчитель + підготовлені учні.
  3. Що дізналися про калину?

3.Словникова робота.

Запис на дошці

символізує                                   старанно

наруга                                         сором

дбайливо                                    знущання,образа

ганьба                                        означає

насамкінець

/Читаємо ці слова, з’єднуємо стрілочками пари слів, пояснюємо. Можна використати крейду різних кольорів/

  1. Дидактична гра «Знайди і дочитай речення до кінця». Вчитель починає читати будь – яке речення з тексту, а учні знаходять його і читають з початку до кінця:

Майже…

Правду каже…

З давніх – давен…

Чи не тому…

Наруга…

Справді…

  1. Прослуховування пісні «Гей, у лузі червона калина» (у виконанні В. Гришка), яку згадується у тексті.

ДИНАМІЧНА ПАУЗА

Під музику діти співають пісню «Ой єсть в лісі калина», виконуючи танцювальні рухи.

Ой єсть в лісі калина,

    Ой єсть в лісі калина,

    Калина, калина.

    Комарики, дзюбрики, калина.

 

    Там стояла дівчина,

Там стояла дівчина,

Дівчина, дівчина.                                                                                   

Комарики, дзюбрики, дівчина.

 

Цвіт – калину ламала,

                   Цвіт – калину ламала,

Ламала, ламала.

Комарики, дзюбрики, ламала.

 

Та в пучечки в’язала,

                   Та в пучечки в’язала,

В’язала, в’язала.

Комарики, дзюбрики, в’язала.

VІ. «Відновіть прислів’я». Робота в групах. ( Додаток 2)

Після виконання завдання і перевірки підібрати більш влучну тему уроку ( Без верби і калини нема України), звернувши увагу на те, що це прислів’я зустрічалося у кожній з трьох груп.

VІІ. Робота над загадками. Робота в парах. (Додаток 3)

Завдання: прочитати, обрати ту, яка найбільше сподобалась. Подумати, чому? /Перевірити/.

VІІІ. Робота над віршем Антоніни Листопад «Калина».

1.Читання вірша учнями самостійно.

2.Коротка бесіда

- До чого спонукає нас автор?

- Як треба читати окличне речення?

- Як ви розумієте вислови «усміхнулась щиро доля», «посадіть калину коло серця»?

3.Декламування вірша у повному обсязі підготовленими учнями. (Додаток 4).

ІХ. Рефлексія. Підсумок уроку.

На дошці намальований кущ калини (з листочками, без грон). У кожної дитини на парті лежить листочок липкого паперу із зображенням кетяга калини.

Вправа «Мікрофон». Учень ділиться враженнями від уроку, використовуючи опорні фрази:

  1. Мені сподобалось…
  2. Я дізнався…
  3. Мені запам’яталося…
  4. Вдома я розкажу про…
  5. Я хотів би ще…
  6. Мене вразило…
  7. Відтепер я буду…

При цьому прикріплює гроно на кущ, прикрашаючи його.

Х. Домашнє завдання.

1. Прочитати текст (С.72).

2. Листок з текстом «Калина», отриманий на уроці, оформити, розмалювати, як художники розмальовують книги для дітей, тобто зробити цей листочок яскравим, щоб було зрозуміло, що на ньому є розповідь саме про калину.

 

                                            Додаток 

Для групи 1

Без верби і калини                                          символ України

Дівчина у вінку                                               нема України

Калина                                                              мов калина у цвіту

 

 

Для групи 2

Пишна та красива                                           без калинового гаю

Нема рідного краю                                         нема України

Без верби і калини                                          мов калина у цвіту

 

Для групи 3

Щоки червоні                                                  що з медом солодка

Без верби і калини                                          як кетяги калини

Калина хвалилася,                                          нема України

 

Антоніна Листопад

 Калина

Посадіть калину коло школи,

Щоб на цілий білий світ

Усміхнулась щиро доля,

Материнський ніжний цвіт.

 

Посадіть калину на городі,

Щоб заквітнула земля!

Із роси пречиста врода,

З неба почерк журавля.

 

Посадіть калину коло тину,

Щоби злагода цвіла.

Буде щедрою родина –

Буде честь їй і хвала.

 

Посадіть калину коло хати,

Щоб на всеньке, на життя!

Стане кожен ранок святом,

 Дітям буде вороття!

 

Посадіть калину в чистім полі,

Хай вона освятить час!

Рід наш дуже любить волю,

Хай же воля любить нас!

 

Посадіть калину біля школи,

А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув в шпориші,

Посадіть калину коло серця,

Щоб цвіла вона в душі.

 

Автор: Попович О. Л.


Переглядів: 550 | Теги: українські символи, Попович О.Л.

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar