Головна » 7 клас » Українська література

Г. Тютюнник «Климко». Характеристика образу Климка

Мета: охарактеризувати образ Климка — головного героя повісті, опрацювати ідейно-художній зміст V, VІ розділів твору; розвивати вміння грамотно висловлювати власні роздуми, спостереження, аргументувати свої твердження, погляди; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати важливі гуманні якості людини — чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація опорних знань 
1. Розгадування кросворду «Сторінками повісті Г. Тютюнника “Климко”» 
 
По горізонталі: 1. Прізвище діда Зульфата (Гарєєв) 2. Зброя, яка була у поліцаїв. (Карабіни) 3. Кого спасли швець і Климко на базарі під час німецької облави? (Дівчину) 4. Що запропонував Климко жінці за сіль? (Гроші) 5. Риса характеру, яка притаманна Климку і Зульфату. (Людяність) 6. Що дав Бочонок Климку в дорогу? (Сухарі) 
По вертикалі: 1. Ім’я Тютюнника. (Григір) 6. Харч, за яким Климко подорожував до Слов’янська. (Сіль) 
2. Бесіда за питаннями 
• Дайте визначення поняттю «характер героя літературного твору». (Характер літературний — це зображення письменником у художньому творі людини, з властивими їй індивідуальними рисами, які зумовлюють її поведінку, ставлення до інших людей, до життя) 
• Як визначити характер того чи іншого героя художнього твору? Під впливом кого і чого він формується? 
• Що вам відомо про поняття «портрет героя в художньому творі». (Портрет — зображення в літературному творі зовнішнього вигляду, пози, рухів, виразу обличчя людини, її одягу, взуття тощо) 
• Для чого письменники в художніх творах описують зовнішність своїх героїв, а іноді зовсім нічого про них не зазначають? 
• Що необхідно для того, щоб літературний герой був не схематичним, а реальним, живим? Наведіть приклади. 
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. 
Мотивація навчальної діяльності школярів 
ІV. Основний зміст уроку 
Найкращий подарунок, зроблений людині після мудрості,— це дружба. 
Ф. Ларошфуко 
Не одяг прикрашає людину, а добра справа. 
Народне прислів’я 
1. Характеристика образу Климка 
1.1. Цитатна характеристика героя. 
• «Климко йшов босий, у куцих штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в дядьковій Кириловій діжурці. Тій діжурці, як казав дядько, було «сто літ і не рвалася вона лише тому, що зашкарубла від давньої мазути. Не брали її ні дощ, ні сніг, ані сонце... Уночі вона нахолоняла, а вдень аж димувала на сонці, пахла ще дужче і пекла плечі та спину». 
• «Жив... відколи осиротів». 
• «Це була найбільша радість Климка — покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитись поратися: винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки, щоб дядько не обернувся, насипати йому юшки, якої сам і наварив,— гарячої та запашної. Про зошити він ніколи не боявся, бо тільки з письма інколи мав “посередньо”». 
• Дядько Кирило — Климку: «Ай, добра ж... У-у-у, такої не всяка й кухарка зварить...» 
• «Він отак би й виріс серед уквітчалих ночей, якби не настали ночі інші, ночі без вогнів... Од них віяло ліками, димом польових солдатських кухонь, гарячими на сонці уламками літаків і гармат». 
• «Доглядати за собою — зварити їсти, прибрати в хаті, випрати одежину — він умів і сам». 
• «Найстрашніше сталося тоді, коли він, перепочивши, підвівся, щоб іти, і впав: ноги не вдержали... Він злякався, став розтирати литки, стегна, бив по них кулаками і кричав: «Ану, йдіть! Ану, йдіть мені зараз!» 
• «...Йдучи з торбою за плечима понад парканами незнайомої вулиці, Климко згадував свою станцію, кожен день її життя і кожну годину...» 
• Климко — Наталі Миколаївні: «Не треба вам нічого промінювати, а переходьте — це ми для вас із Зульфатом удвох просимо,— переходьте жити до нас. Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо...» 
• Климко — Зульфату: «Що, в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може...» 
• «Климко видлубав у кишені одну тридцятку і поклав бабусі у пеляну, а сам швидко пішов геть». 
• «А Климко висмикнув з торби надірвану плащ-палатку, розіпнув її в руках так, щоб затулити дівчину, і став роздивлятися, бурмочучи заклопотано перше, що стало йому на думку...» 
• «Пустіть її! Це моя сестра! Сестра моя, чуєте? Вона мені за матір!!» 
• «Я вам, тітонько, води наношу, дров нарубаю, чи ще щось зроблю, що скажете. Чесне слово! — Климко похапцем розкрутив дротинку на кишені і простяг жінці всі гроші, дивлячись на неї вгору хворими очима». 
• «Від переїзду вдарила довга автоматична черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями. Він уп’явся пальцями в діж дурку на грудях, тихо ойкнув і впав» 
• Тітка Марина — Климку: «Де в тебе та й силочка береться, он скільки пройшовши голодний і холодний». 
• «Я прийду до вас, тітонько Марино. Як тільки не стане голоду, так і приїду або прийду. А зараз треба мені назад, мене там ждуть...» 
• «Німець таки достав його вже на льоту кулаком у груди... Климко спробував підвестися, але в грудях і в коліні заболіло, що він застогнав і поповзом, ковзаючи ліктем по грязюці й тягнучи за собою клунок, вибрався з калюжі». 
• «Климко йшов помалу, бо вкрай зморився зі своєю ношею. Мішок із сіллю та харчами він перев’язав пополам і ніс по черзі то на одному, то на другому плечі. В дощ він не зупинявся, щоб десь його переждати, а йшов, напнувшись надірваною плащ-палаткою, доки несли ноги».
1.2. Орієнтовний план до характеристики образу Климка. 
1) Климко-сирота. 
2) Портрет і зовнішність героя. 
3) Риси характеру: а) чуйний і добрий; б) благородний і щирий; в) винахідливий, мужній, вольовий; г) уважний і працьовитий. 
4) Поведінка і прагнення хлопця: а) бажання навчатися; б) турботливий, співчутливий; в) відповідальний за доручену справу; г) шанобливе ставлення до дружби. 
5) Значення образу Климка. 
1.3. Бесіда за питаннями. 
• Хто такий Климко? 
• В який скрутний для країни час живе герой твору? 
• Як Климко ставиться до Зульфата, Наталі Миколаївни, інших героїв повісті? Чим це пояснити? 
• Чому хлопець вимушений був вирушити у подорож? Які труднощі долав Климко-мандрівник? 
• Чому Климко захистив дівчину від поліцаїв? 
• Через що хлопець не залишився жити у тітки марини? Як це його характеризує? 
• Що свідчить про відповідальне ставлення Климка до дорученої справи? 
• Чим вам подобається герой твору? Чи хотіли б ви мати такого друга? Відповідь вмотивуйте. 
• В чому полягає виховне значення цього героя? 
2. Опрацювання V розділу повісті 
2.1. Виразне читання цікавих епізодів розділу. 
2.2. Тема: зображення перебування хворого Климка у тітки Марини. 
2.3. Ідея: уславлення чуйності, доброти, щирості (тітка Марина); засудження жорстокості, ненависті, зла (німець). 
2.4. Основна думка: тільки той досягає своєї мети, хто із впевненістю долає будь-які перешкоди, труднощі, вірить у власну перемогу. 
2.5. Композиція. 
Експозиція: перебування хворого Климка. 
Зав’язка: хлопець їде в ешелоні вагону додому. 
Кульмінація: сутичка з німцем, жорстокість фашиста. 
Розв’язка: до рідного місця — шістдесят кілометрів. 
2.6. Сюжет. 
Три дні перебував Климко у тітки Марини, сам того не відчуваючи, бо був тяжко хворим. Прокинувшись і не побачивши хазяйки, Климко підмів двір, порвав старий цупкий бур’ян попід призьбою. Тітка Марина запропонувала хлопцю залишитися у неї жити. Той відмовився. Тітка допомагає Климкові потрапити у вагон ешелону. На станції Дебальцеве німець виштовхнув хлопця з вагону і сильно вдарив його. До рідного місця треба було пройти кілометрів шістдесят. 
2.7. Бесіда за питаннями. 
• Що відчував Климко, коли він прокинувся у помешканні тітки Марини? («...Коли розплющив очі,— велике, рівно обведене коло червоного сонця у вікні, і став пригадувати, де він») 
• Як тітка Марина охарактеризувала хворобливий стан хлопця? («Не спав, а в гарячці був. Без пам’яті був трохи не три дні. Так тебе тіпало, бідолагу, що аж підкидало на ліжку. Не знала вже, чим і вкривати. Застудився ти дуже...») 
• За що дорікав собі Климко, перебуваючи у тітки Марини? («Три дні... Це ж половину дороги пройшов би вже. А мо й більше ніж половину, бо назад, із сіллю, ішов би швидше. Та й ніч уже не треба було б сідати гріть») 
• Якою була увага, ставлення тітки Марини до хлопця? («На стільці коло ліжка лежала скибка хліба, намазана смальцем і потрушена зверху сірою сіллю, та двоє червонобоких яблук. ...Він побачив на лаві складену чисту свою одежу, матроску і штани...») 
• Чим хлопець допоміг тітці Марині по господарству? («Треба ж роботу якусь робити тітці, а то тільки набалакав: і те зроблю, і те...». «Він знайшов у сенях старий віник-деркач і промів тічок біля порога та вузеньку між споришем стежку до хвіртки... Тоді обійшов тітчину хату, повисмикував старий цупкий бур’ян попід призьбою... застелив ліжко...») 
• Що тітка Марина запропонувала Климку? («А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?.. Я тебе вдягла б як слід і взула. Їсти в мене, хвалити бога, є що — німці до нас тільки вряди-годи заскакують... В школу тебе отдамо...») 
• Чому Климко, не зважаючи на гарне ставлення до нього тітки Марини, не залишився у неї жити? («Як тільки не стане в нас голоду, так і прийду або приїду. А зараз треба мені назад, мене там ждуть...») Як би ви вчинили на його місці? 
• Що запропонувала тітка Марина хлопцю стосовно його повернення додому? («Німці товарний поїзд учора пустили в Донбас, до Єнакієвої чи до Горлівки, точно не знаю. А сьогодні ввечері ще один піде. З нашої станції») 
• Як, на ваш погляд, повернувся б Климко до тітки Марини, обіцяючи їй про це? Висловіть власну думку щодо цього. 
• Чому тітка Марина дала негативну оцінку начальнику станції? 
• За що Климко був вдячний тітці Марині? Які риси характеру притаманні цій жінці? (Доброта, чуйність, лагідність, щирість...) 
• Чим пояснити те, що Климко, перебуваючи у вагоні ешелона, почував себе спокійно. («Наші... донбасівські»,— висловився хлопець, побачивши чоловіка і п’ятьох жінок) 
• Яка небезпека очікувала на Климка і мешканців вагона на станції Дебальцеве? 
• В чому виявилася жорстокість німця? («Німець таки достав його на льоту кулаком у груди...») 
3. Робота над ідейно-художнім змістом VІ розділу повісті 
3.1. Виразний переказ окремих епізодів розділу, висловлювання власних вражень, спостережень. 
3.2. Тема: зображення останніх кілометрів подорожі Климка додому та лиха, яке з ним трапилося. 
3.3. Ідея: засудження війни, в результаті якої люди гинули або залишалися каліками. 
3.4. Основна думка: не судилося хлопцю повернутися швидко додому через власну необережність. 
3.5. Композиція. 
Експозиція: перебування Климка неподалік від своєї станції. 
Зав’язка: уявлення хлопця про його зустріч з Наталією Миколаївною і Зульфатом. 
Кульмінація: стрілянина у біглу людину. 
Розв’язка: куля влучила у Климка. 
3.6. Сюжет. 
Климко підходив до своєї станції вже увечорі. Він дуже втомився. Раптом почулася стрілянина. Від переїзду назустріч йому біг якийсь чоловік — босий, у солдатському галіфе, і в гімнастерці без реміняки. 
Хлопець відчув, як його щось штовхнуло в груди. Климко впав. До нього швидко біг Зульфат. 
3.7. Бесіда за питаннями. 
• Що відчув Климко, підходячи до своєї станції? Чим це пояснити? (Климко йшов помалу, бо вкрай зморився зі своєю ношею... В дощ він не зупинявся, щоб десь його переждати, а йшов, напнувшись надірваною плащ-палаткою, доки несли ноги») 
• Якою хлопець уявляв зустріч з Наталією Миколаївною і Зульфатом? 
• Чим була викликана стрілянина, яку раптом почув Климко? («...Климко побачив, що від переїзду на зустріч йому біжить якийсь чоловік...») 
• Чому хлопець не був байдужим до чоловіка, в якого стріляли? («Туди, дядю, біжіть... Туди! Там балка!») 
• Яке лихо сталося з Климком? («Від переїзду вдарила довга автоматична черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями. Він уп’явся пальцями в дірку на грудях, тихо ойкнув і впав») Чому у скрутний час біля хлопця з’явився його друг Зульфат? 
V. Закріплення вивченого матеріалу 
1. Проведення тестового опитування 
До V розділу 
1. Через що Климко трохи не три дні перебував у тьоті Марини? Бо: 
а) очікував, коли вона привезе солі; б) тяжко захворів; 
в) розшукував дівчину, якій допоміг під час облави. 
2. На вікні у тітки Марини цвіли: 
а) фіалки; б) калачики; в) рози. 
3. Щоб розрахуватися за сіль, Климко вирішив тітці Марині: 
а) відремонтувати дах; б) підмести листя і прибрати бур’ян; 
в) пофарбувати вхідні двері і підлогу. 
4. Коли хлопець підійшов до погрібника тітки Марини, то він відчув, що там були: 
а) щенята; б) качки; в) кури. 
5. В глечику тітка Марина принесла Климку: 
а) сіль; б) молоко; в) сметану. 
6. Тітка Марина хотіла, щоб Климко, коли той вирішив іти додому: 
а) залишився у неї жити; б) подарував їй на згадку будь-яку річ; 
в) допоміг їй викопати картоплю. 
7. Кого Г. Тютюнник у творі характеризує: «...усміхнений, мовчазний, синьоокий»? 
а) Климка; б) діда Бочонка; в) Зульфата. 
8. Виродком тітка Марина називала: 
а) кочегара паровозу; б) начальника станції; в) обходчика ешелону. 
9. У вагоні, в якому Климко їхав додому: 
а) було багато народу; б) пахло стружками; 
в) стояли ящики з морквою. 
10. Прокинувшись від сну у вагоні, Климко: 
а) вирішив поснідати; б) побачив у дверях німця; 
в) намагався зігрітися потиранням рук. 
11. На якій станції Климко був вимушений залишити вагон ешелону? 
а) Енакієво; б) Дружківка; в) Дебальцеве. 
12. Від станції, щоб потрапити додому, хлопцю необхідно було пройти кілометрів: 
а) двадцять; б) шістдесят; в) десять. 
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 
2. Робота на картках 
Картка № 1 
1. Як тітка Марина ставилася до Климка? Про що це свідчить? Доведіть це, посилаючись на текст твору. 
2. Чи можна, на ваш погляд, вважати Климка оптимістом? Власну думку вмотивуйте, наводячи переконливі приклади з твору повісті. 
3. Климко наближався до рідного місця вже: 
а) увечорі; б) вранці; в) вдень. 
Картка № 2 
1. Чим, на вашу думку, вимірюється дружба? Чи можна Климка і Зульфата вважати друзями? Свої думки обґрунтуйте. 
2. Доведіть, що Климко — сильна, мужня, вольова людина. Власні переконання вмотивуйте. 
3. Йдучи додому, Климко мріяв про те, як: 
а) його зустрінуть Наталя Миколаївна і Зульфат; 
б) він роздасть всім голодним сіль; в) ним будуть пишатись всі знайомі. 
Картка № 3 
1. Чи змогли б ви на місці Климка подолати ті труднощі, які траплялися з хлопцем під час подорожі. Відповідь обґрунтуйте. 
2. Якою ви уявляєте тітку Марину? В чому виявилось її безкорисливе ставлення до хлопця? Відповідаючи, посилайтесь на факти з твору. 
3. Від переїзду назустріч Климку біг: 
а) Зульфат; б) якийсь босий чоловік; 
в) дядько, з яким він їхав у вагоні ешелона. 
VІ. Підсумок уроку 
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів 
VІІІ. Домашнє завдання 
Підготуватися до тематичної контрольної роботи № 1 «Про далекі минулі часи».


Переглядів: 2403 | Теги: Тютюнник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar