Головна » 6 клас » Географія

Основні форми рельєфу землі. Рівнини

Мета: поглиблення та систематизація знань про форми рельєфу земної поверхні; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення рівнин на фізичній карті та складати їх комплексну характеристику; формування пізнавального інтересу, навичок колективної творчості та взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, фотокартки гір та рівнин.

Опорні поняття: нерівності поверхні, земна кора, материк, океан, гори, рівнини.

Базові поняття: рельєф, форми рельєфу, типи рівнин, географічне положення рівнин.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Шпаргалка»

Учитель ставить запитання, відповідаючи на які, учні користуються підготовленою вдома «шпаргалкою».

• Назвіть процеси, що належать до зовнішніх.

• Що таке вивітрювання?

• Які види вивітрювання вам відомі?

• Наведіть приклади фізичного, хімічного та органічного вивітрю-вання.

• Що таке ерозія?

• Які види ерозії ви знаєте?

• Які негативні явища можуть виникати в результаті водної та вітрової ерозії?

• Яким чином можна зменшити або запобігти негативним наслідкам водно-ерозійних та еолово-ерозійних процесів?

2. Прийом «Корова» (робота в групах)

Члени групи загадують одне з понять, пов’язаних із зовнішніми процесами, та без слів зображують його.

3. Прийом «Географічна мозаїка»

Учитель пише на дошці набір слів, з яких потрібно скласти речення. Наприклад:

Нерівності, рельєф, все, поверхня, земна, це.

Гори, основні, рівнини, рельєф, форми, це.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

На попередніх уроках теми «Літосфера» ми вивчали внутрішні та зовнішні процеси, діяльність яких порівнювали з невтомними руками скульптора. А якими ж є результати роботи цього скульптора? Це різноманітність форм поверхні нашої Землі. Вам уже відомо, що сукупність нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Як утворюються різні форми рельєфу? Чому одні ділянки простягаються на сотні й тисячі кілометрів рівними просторами, а інші — підносяться вгору у вигляді гострих піків? Шукати відповіді на ці питання ми з вами будемо протягом кількох уроків. Сьогодні ми вивчимо особливості форм рельєфу, зовнішній вигляд яких усім добре відомий, адже саме вони становлять переважну частину поверхні України. Йдеться про рівнини.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1.                     Рельєф. Основні форми рельєфу. Складання схеми на дошці та в зошитах (див. схему на с. 110).

2. Рівнини та їх класифікація.

а) Робота з підручником.

Завдання 1. Знайдіть у тексті параграфа та запишіть поняття «рівнини».

Завдання 2. За якими ознаками класифікуються рівнини? Складіть відповідні схеми та випишіть назви рівнин у зошити.

 

б) Робота з атласом.

Завдання. Знайдіть назви рівнин на фізичних картах світу та України.

в) Прийом «Мандрівка» (робота в парах).

Завдання. Складіть характеристику географічного положення рівнини. (Учитель розподіляє по групах великі рівнини світу.)

План характеристики географічного положення рівнин

1. Назва.

2. Середні висоти.

3. Між якими паралелями та меридіанами розташована.

4. Приблизна протяжність з півночі на південь та із заходу на схід.

5. З якими географічними об’єктами межує.

6. Процеси, які, на вашу думку, сприяли утворенню цієї рівнини.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Міні-практикум»

Позначення на контурній карті великих рівнин світу.

2. Прийом «Географічна розминка» — «Світлофор»

Учитель ставить запитання за картою, учні картками сигналізують про засвоєння матеріалу.

1*. Прийом «Творча лабораторія» (продовження роботи в групах)

Завдання. Зіставте карти «Будова земної кори» та «Фізична карта світу» та визначте, які форми рельєфу відповідають давнім платформам. Результати занесіть у таблицю. Зробіть висновки.

Платформи

Форми рельєфу

 

 

 

VII. Підсумок уроку

Прийом «Прес-конференція»

Учні самостійно підбивають підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення рівнин тощо.

VIII. Домашнє завдання

• Опрацювати параграф підручника.

• Позначити на контурній карті України рівнини.

• Скласти кросворд, використовуючи назви рівнин.

• Об’єднатися в групи, принести аркуші паперу, маркери.

Додатковий матеріал до уроку

• Найбільша низовина на Землі — Амазонська в Південній Америці. Її площа — понад 5 млн км2. А найвище плоскогір’я — Тібетське. Середня висота його становить 4875 м, водночас тут є численні гірські пасма, які підносяться на висоту до 6–7 тис. м над рівнем океану.


Переглядів: 1011 | Теги: Рельєф, рівнини

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar