Прийменник. Написання окремо прийменників з іншими частинами мови. Сполучник
Мета: повторити вивчене про прийменник і сполучник, формувати навички написання прийменників з іншими словами окремо, формувати вміння відрізняти прийменники від однозвучних префіксів та прийменники від сполучників, визначати роль цих службових частин мови в реченні; розвивати пам’ять, логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення.
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Повторення ключових питань.
*Бесіда.
• Яка частина мови називається прийменником? Навести приклади.
• Чому прийменник є службовою частиною мови?
• Яку роль виконує прийменник у реченні?
• З якими частинами мови поєднуються прийменники?
• З якими відмінками вживаються прийменники?
• Як пишуться прийменники з іншими частинами мови?
• Яка частина мови називається сполучником? Навести приклади.
• Чому сполучник є службовою частиною мови?
• Яка роль сполучників у реченні?
ІV. Виконання вправ на повторення.
* Записати речення. Вказати в них прийменники та сполучники. З якими частинами мови вживаються прийменники? Як пишуться з іншими частинами мови? Яка роль сполучників у реченні?
Без верби й калини немає України. За народ і волю віддамо життя та долю. Всюди добре, а на Батьківщині найкраще. Уряди приходять і відходять, а народ безсмертний. Життя безцінне, а воля дорожча за життя. Хто узяв меч, від меча і загине. Від слова до діла як від землі до неба.
*Ф. хв.
*Вибiрковий диктант. Виписати прийменники разом зі словами, з якими вони вжиті. Якою частиною мови є кожне таке слово? Пояснити написання прийменникiв з iншими частинами мови.
Мiсяць на небi, зiроньки сяють, тихо по морю човен пливе. Човен хитається серед води, плеще об хвилi весло, в мiсячнiм сяйвi бiлiють сади, здалека видно село. Тече рiчка невеличка з вишневого саду. Кличе козак дiвчиноньку собi на пораду. Вийшла, вийшла дiвчинонька в сад вишневий воду брать, а за нею козаченько веде коня напувать.
*Робота з підручником. Виконання вправ 65, 66 письмово
*Самостійна робота. Картки
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Вправа 67
*Переписати, розкриваючи дужки. Пояснити вживання i невживання коми перед сполучниками.
(В)день ще лiто, а (над)вечiр - осiнь. (Л.Костенко.) Я хочу радостi i свiтла, iти (в)перед, а не (на)зад. (В.Сосюра.) Слово вилетить горобцем, та повернеться волом. Сушить не робота, а турбота. Не одежа красить людину, а добрі діла. Вiзьми ось грiш, купи рака, звари юшку та з’їж, рака продай, а менi грошi вiддай. (Нар. творч.)
Мене сьогодні голуб розбудив. Він (при)летів і плакав (на)балконі. (Л.Костенко.) (Під)биті голуби (з)німалися (з)землі (до)променів ясних і (з)нов (на)землю (об)ривались… (Олександр Олесь.) Летіла жар-птиця над/полем пшениці. З/ронила пір’їну з/небес на/долину (В.Паронова.) Тінь чорна стрімко падає (у)низ. То білий голуб так (з)літає (в)гору. (Л.Костенко.)
* Переписати, на місці крапок уставляючи сполучники. Пояснити вживання ком.
Як гукнеш, так … відгукнеться. Треба думати головою, … не черевиком. Не місце чоловіка красить, … чоловік місце. Язиката Хвеська … будинок рознесе. Ясні очі, … чорні думки.
* Переписати, на місці крапок уставляючи сполучники. Пояснити вживання ком.
Як гукнеш, так … відгукнеться. Треба думати головою, … не черевиком. Не місце чоловіка красить, … чоловік місце. Язиката Хвеська … будинок рознесе. Ясні очі, … чорні думки.