Головна » 5 клас » Українська мова

Прийменник. Написання окремо прийменників з іншими частинами мови. Сполучник

Мета: повторити вивчене про прийменник і сполучник, формувати навички написання прийменників з іншими словами окремо, формувати вміння відрізняти прийменники від однозвучних префіксів та прийменники від сполучників, визначати роль цих службових частин мови в реченні; розвивати пам’ять, логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення. 
Тип уроку: урок повторення вивченого. 
Обладнання: підручник, таблиця 

Хід уроку 

І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання 
ІІІ. Повторення ключових питань. 

*Бесіда. 
• Яка частина мови називається прийменником? Навести приклади. 
• Чому прийменник є службовою частиною мови? 
• Яку роль виконує прийменник у реченні? 
• З якими частинами мови поєднуються прийменники? 
• З якими відмінками вживаються прийменники? 
• Як пишуться прийменники з іншими частинами мови? 
• Яка частина мови називається сполучником? Навести приклади. 
• Чому сполучник є службовою частиною мови? 
• Яка роль сполучників у реченні? 

ІV. Виконання вправ на повторення. 

* Записати речення. Вказати в них прийменники та сполучники. З якими частинами мови вживаються прийменники? Як пишуться з іншими частинами мови? Яка роль сполучників у реченні? 

Без верби й калини немає України. За народ і волю віддамо життя та долю. Всюди добре, а на Батьківщині найкраще. Уряди приходять і відходять, а народ безсмертний. Життя безцінне, а воля дорожча за життя. Хто узяв меч, від меча і загине. Від слова до діла як від землі до неба. 

*Ф. хв. 

*Вибiрковий диктант. Виписати прийменники разом зі словами, з якими вони вжиті. Якою частиною мови є кожне таке слово? Пояснити написання прийменникiв з iншими частинами мови. 

Мiсяць на небi, зiроньки сяють, тихо по морю човен пливе. Човен хитається серед води, плеще об хвилi весло, в мiсячнiм сяйвi бiлiють сади, здалека видно село. Тече рiчка невеличка з вишневого саду. Кличе козак дiвчиноньку собi на пораду. Вийшла, вийшла дiвчинонька в сад вишневий воду брать, а за нею козаченько веде коня напувать. 

*Робота з підручником. Виконання вправ 65, 66 письмово 
*Самостійна робота. Картки 

V. Підбиття підсумків уроку. 

VІ. Домашнє завдання. Вправа 67 


*Переписати, розкриваючи дужки. Пояснити вживання i невживання коми перед сполучниками. 

(В)день ще лiто, а (над)вечiр - осiнь. (Л.Костенко.) Я хочу радостi i свiтла, iти (в)перед, а не (на)зад. (В.Сосюра.) Слово вилетить горобцем, та повернеться волом. Сушить не робота, а турбота. Не одежа красить людину, а добрі діла. Вiзьми ось грiш, купи рака, звари юшку та з’їж, рака продай, а менi грошi вiддай. (Нар. творч.) 

*Переписати речення, розкривши дужки. 

(У)полi береза, (у)полi кудрява, (на)тiй березi зозуля кувала. Закувала зозуленька (на)хатi, (на)розi, заплакала дiвчинонька (в)сiнях (на)порозi. Стоiть явiр (над)водою, (в)воду похилився. (Над)рiчкою бережком iшов чумак (з)батiжком. Запряжу я пiвня (в) сани та поїду (до)Оксани. 

* Переписати речення, розкриваючи дужки. Прийменники підкреслити. Префікси виділити. 

Мене сьогодні голуб розбудив. Він (при)летів і плакав (на)балконі. (Л.Костенко.) (Під)биті голуби (з)німалися (з)землі (до)променів ясних і (з)нов (на)землю (об)ривались… (Олександр Олесь.) Летіла жар-птиця над/полем пшениці. З/ронила пір’їну з/небес на/долину (В.Паронова.) Тінь чорна стрімко падає (у)низ. То білий голуб так (з)літає (в)гору. (Л.Костенко.) 

* Переписати, на місці крапок уставляючи сполучники. Пояснити вживання ком. 

Як гукнеш, так … відгукнеться. Треба думати головою, … не черевиком. Не місце чоловіка красить, … чоловік місце. Язиката Хвеська … будинок рознесе. Ясні очі, … чорні думки. 

* Переписати, на місці крапок уставляючи сполучники. Пояснити вживання ком. 

Як гукнеш, так … відгукнеться. Треба думати головою, … не черевиком. Не місце чоловіка красить, … чоловік місце. Язиката Хвеська … будинок рознесе. Ясні очі, … чорні думки. 

*Переписати речення, розкривши дужки. 

(У)полi береза, (у)полi кудрява, (на)тiй березi зозуля кувала. Закувала зозуленька (на)хатi, (на)розi, заплакала дiвчинонька (в)сiнях (на)порозi. Стоiть явiр (над)водою, (в)воду похилився. (Над)рiчкою бережком iшов чумак (з)батiжком. Запряжу я пiвня (в) сани та поїду (до)Оксани.

Автор: Оксана


Переглядів: 294 | Теги: прийменник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar