Головна » 5 клас » Світова література

Гра - змагання «Юні інтелектуали»

Яких дійових осіб описано в цих уривках?

«Вона була така прекрасна! Розумнішого, гарнішого обличчя він не міг собі уявити. Тепер вона не здавалася йому більше кри­жаною, як тоді, коли з'явилася за вікном і кивала йому. Тепер уже все в ній здавалось йому довершеністю». (Снігова королева).

«...була така на зріст, як Герда, але дужча за неї, ширша в плечах, смаглява. Очі в неї були чорні, вони дивилися якось сумно». (Маленька розбійниця).

«... Всередині квітки, на зеленій маточці, сиділа крихітна дів­чинка, така гарна та ніжна! Вона була на зріст не більше дюй­ма». (Дюймовочка).

2.   Пригадайте, хто з літературних героїв:

 «... Мав дуже маленьке королівство, а втім, воно не було вже таким маленьким, щоб він не міг одружитись. А одружити­ся він дуже хотів». (Принц із казки «Свинопас»).

«... Складав різні вишукані фігури, але з крижин, і це нази­валося «льодова головоломка». (Кай).

3.   Пригадайте, яка казка починається такими словами:

«Жив колись один принц, і захотілося йому одружитися з принцесою, та тільки зі справжньою принцесою. Він об'їздив цілий світ, щоб знайти таку, але так і не знайшов собі нарече­ної». («Принцеса на горошині»).

4.   Пригадайте, з якої казки ця розмова:

«— Добрий вечір, солдате! Ач, яка в тебе славна шабля і ве­ликий ранець, ти справжній солдат! Ну, одержиш ти зараз гро­шей, скільки захочеш!

— Дякую тобі, стара відьмо! — сказав солдат». («Кресало»).

 «— Ну, що ви нічого не кажете? — спитав один із ткачів.

— О, чудово, дуже мило! — відповів міністр і поглянув крізь окуляри.— Який візерунок! Які барви!

Звичайно, я скажу королю, що мені подобається». («Нове вбрання короля»).

«— Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не ска­жеш, де мені її взяти?

— О! Цьому можна допомогти! — мовила чаклунка.

— Ось тобі зерно ячменю. Воно зовсім не таке, як ті, що ростуть на селянських полях або йдуть на корм курям. Поклади його в квіт­ковий горщик, тоді побачиш, що буде!» («Дюймовочка»).

 

2.    «Народ скаже, як зав’яже»

Ми завжди черпаємо свої знання із скарбниці УНТ. Особливо часто в своїй мові використовуємо приказки і прислів’я. Тому наступне завдання-пригадати приказки і прислів’я про книгу та знання.

Прислів’я та приказки про розум, знання та уміння

 

  • Без розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати.
  • Борода не робить мудрим чоловіка.
  • В умілого і долото рибу ловить!
  • Вік живи — вік учись.
  • Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.
  • Вченому світ, а невченому тьма.
  • Гарно того вчити, хто хоче все знати.
  • Голова без розуму, як ліхтарня без свічки.
  • Голова не на те, щоб тільки кашкет носить!
  • Грамоти вчиться — завжди пригодиться.
  • Грамотний — видющий і на все тямущий.
  • Дарма, що малий, а й старого навчить!
  • Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться!
  • Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного.
  • За одного вченого дають десять невчених.
  • За одного грамотного сім неграмотних дають.
  • Знає, на чім світ стоїть!
  • Знання робить життя красним.
  • І з сивою бородою не все розум приходить!
  • І сила перед розумом никне!
  • Книга вчить, як на світі жить.
  • Кожна голова має свій розум.
  • Кожна пригода — до мудрості дорога.
  • Людей питай, а свій розум май!
  • Молоде орля, та вище старого літає!
  • Мудра голова не дбає на лихі слова.
  • Мудрій голові досить два слова!
  • Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже.
  • Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
  • На те й голова, щоб у ній розум був.
  • Навчай інших — і сам навчишся.
  • Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
  • Наука не йде на бука!
  • Наука не пиво: в рот не віллєш!
  • Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить.
  • Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить.
  • Не бажай синові багатства, а бажай розуму!
  • Не краса красить, а розум.
  • Не лінися рано вставати та змолоду більше знати!
  • Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать.
  • Не перо пише, а розум.
  • Не питай старого, а бувалого.
  • Один розум добре, а два ще краще!
  • Одна розумна голова добре, а дві ще краще!
  • Око бачить далеко, а розум ще дальше.
  • Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом!
  • Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням.
  • Треба розумом надточити, де сила не візьме.
  • У сусіда ума не позичиш.
  • Усякому на старість розуму прибавиться.
  • Учений іде, а неук слідом спотикається.
  • Учись змолоду — пригодиться на старість!
  • Учись — на старість буде як нахідка!
  • Розумний батько сина опитати не соромиться.
  • Розумний всякому дає лад.
  • Розумну річ приємно й слухать.
  • Розум — скарб людини.
  • Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє.
  • Сила та розум — краса людини.
  • Сила уму уступає!
  • Скільки голів, стільки й умів!
  • Старого горобця на полові не обдуриш.
  • Хороший рибак по кльову мусить знати, як рибку звати.
  • Хто вчиться змолоду, не зазнає на старість голоду.
  • Хто грамоти вміє, той краще сіє.
  • Хто добре учиться, той буде й добре робить.
  • Хто знання має, той мур зламає.
  • Хто людей питає, той і розум має.
  • Хто хоче багато знати, тому треба мало спати.
  • Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати.
  • Чоловік розуму вчиться цілий вік.
  • Шануй учителя, як родителя!

 

3.    В Країні міфів

 

1.   Як звуть цих богів?

Богиня мудрості, науки, мирної праці й переможної війни (Афіна Паллада).

Бог вогню та ковальства (Гефест).

Бог підземного світу й царства мертвих (Аїд).

Богиня — охоронниця законів (Феміда).

Бог — покровитель мистецтв (Аполлон).

Богиня кохання і вроди (Афродіта).

Богиня мисливства, покровителька звірів (Артеміда).

Верховний бог, бог блискавки.

 

2.   Про кого йдеться в цих уривках?

«...Мав благородне, велике серце, він перший зглянувся над людьми, навчив їх будувати світлі житла, плавати на чов­нах, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тва­рин ». (Про Прометея).

«...Величезний, наче гора, непорушний. Усе дуже, м'язис­те тіло його напружилося і скам'яніло, він зігнувся під страш­ним тягарем, та мусить так вічно стояти». (Про Атланта).

«Він уславився неймовірними подвигами, але кожний його подвиг був насамперед важкою працею, нелюдським напру­женням усіх сил». (Про Геракла).

«...Співав же він так, що зачаровував навіть диких звірів, а дерева і скелі підступали ближче послухати той спів. Замовкали тоді птахи, ущухали буйні вітри, морські хвилі лагідно лягали

на берег, і вся природа завмирала, слухаючи божественного співця». (Про Орфея).

«Він зводив великі палаци і храми, що вражали всіх своєю стрункою будовою, а для тих палаців і храмів сам різьбив із дерева постаті безсмертних богів, такі гарні, що потім люди століттями дбайливо зберігали їх». (Про Дедала).

Хто, кому і за яких обставин говорив такі слова?

«Можеш вивести звідси дружину, тільки з однією умовою: вона піде позад тебе, а ти не оглядайся, аж поки вийдеш звід­си на землю. Коли ж озирнешся, вона миттю щезне, і вже ніко­ли ти не побачиш її». (Аїд Орфею, коли той благав його повер­нути Еврідику).

«Кажи голосніше, я жодного слова не чую, тільки бачу, що ти щось говориш. Вийди з води, хай вона не роз'єднує нас. Не ви­йдеш? Чого жти тоді так плачеш, як я? І знову простягаєш руки до мене?» (Нарцис своєму зображенню, схиляючись над ручаєм).

«Я нічим не можу тобі допомогти, бо сам я невільний Але знай: тебе смертну чекає безсмертна слава, навіть море на згадку про тебе назвуть Іонічним». (Прометей Іо — аргоській царівні, оберненій Зевсом в сніжно-білу телицю, коли та добіг­ла до скелі, де був прикутий титан).

«Мабуть, ти тільки й годен, що змагатись у борні: тож спро­буй побороти лева, що ховається у горах поблизу Немеї». (Цар Еврісфей Гераклу, коли вирішив дати йому завдання, яке б привело Геракла до загибелі).

4.     Світ дитинства і пригод

1.      Письменником якої країни був Даніель Дефо?

2.      Скільки років прожив Робінзон Крузо на острові? 28 років

3.      Як Робінзон Крузо впевнився, що знаходиться на острові? (побачив це з вершини горба)

4.      Що слугувало Робінзонові за календар? (велика колода)

5.      Насіння яких рослин випадково посіяв на своєму острові Р. Крузо? (рису і ячменю)

6.      Яку живу істоту Р. Крузо приручив першою?(козу)

7.      Чому Робінзон не спустив на воду свій перший човен?(був важкий і далеко від берега)

8.      Звідки взагалі Р. Крузо взяв парусину, насіння, книги тощо? З корабля)

9.      Чому Робінзон Крузо назвав дикуна, який врятувався втечею, П'ятницею?

10.  Кого знайшов П'ятниця серед врятованих на березі?

11.  Як Р. Крузо назвав свій острів?

12.   Як називалась шхуна, на якій подорожували герої роману «П’ятнадцятирічний капітан»?

13.    Яке ім'я головного героя роману?

14.   Кого врятували з напівзатопленого корабля "Вальдек"?

15.    Ким був на кораблі Негору?

16.   Чому загинув капітан Халл?

17.     Хто із членів екіпажу був самою розсіяною людиною?

18.    Чому корабель замість Південної Америки прибув до Африки?

19.  Як звали найсильнішого героя роману?

20.  Як звали тітку Тома?

21.    Як тітка покарала Тома суботнього дня?

22.  Як звали молодшого брата Тома?

23.  Чому Том завжди почував себе особливо нещасним кожного ранку в понеділок?

24.  В кого закохався Том?

25.   Що робив Гек Фіни за допомогою дохлої кішки?

26.  Що побачили Том і Гек вночі на цвинтарі?

27.    Хто врятував Мефа Поттера від шибениці?

28.    Де заблукали Том і Беккі?

 

5.     Конкурс капітанів.

З захопленням всі діти читають пригодницький роман Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан» . Пригадаймо, яким був головний герой Дік Сенд. А наші капітани складуть міні-твір «Що потрібно для того, щоб стати справжнім капітаном»

 

6.    Ода книзі

Нас сьогодні зібрала всіх причетність до книги. Хтось читає, бо не може обійтись без цього, хтось – бо вчитель поставить погану оцінку. Але всі ви згодитесь, що книги – це невичерпне джерело знань. Тому ми складемо оду книзі, тобто оспіваємо її.


Переглядів: 89 | Теги: світова література

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar