Головна » 5 клас » Історія України

В. Антонович, І. Франко, Леся Українка в національно-культурному житті другої половини ХІХ— на початку ХХ ст. Меценатство

Мета: на прикладах діяльності Володимира Антоновича, Івана Франка та Лесі Українки ознайомити учнів з піднесенням українського національного руху; показати значення діяльності українських меценатів; розвивати вміння складати розповідь, працювати в групах, виділяти головне; виховувати почуття зацікавленості історією власної держави.

Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Генеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; портрети І . Франка, Лесі Українки, В. Антоновича, діячів мистецтва та науки, меценатів — Яхненків, Симиренків, Терещенків; документи до теми та ілюстрації.

Тип уроку: комбінований.

Поняття: «громада», «меценатство».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

1. Укажіть під портретами на дошці імена видатних діячів українського руху першої половини ХІХ ст. (Т. Шевченко, І. Котляревський, М. Шашкевич, І. Вагилевич,

Я. Головацький).

2. Складіть невелику розповідь про життя та діяльність Т. Шевченка. Чим він уславив своє життя?

3. Розкажіть, де можна було здобути освіту на українських землях ХІХ ст.

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь.

В Україні, поділеній між двома імперіями, поступово зростає національно-визвольний український рух. Наприкінці 50-х років ХІХ ст. виникають перші громади, які опікувалися створенням бібліотек і недільних шкіл, видавали підручники українською мовою, відшукували документи з історії України.

Одним з найбільш активних громадівців був Володимир Антонович.

Складаємо історичний портрет

Прочитати біографічну довідку про В. Антоновича й передати сутність прочитаного трьома реченнями.

«Володимир Антонович (1834–1908) зажив слави найбільшого знавця писемних історичних джерел. Він особисто зібрав і підготував до друку 9 томів документів з історії України. Викладаючи протягом 30-ти років у Київському університеті, Антонович залучав найталановитіших студентів до вивчення минулого України.

Було зібрано величезний документальний матеріал, достатній для створення цілісної загальної історії України. Завдання це виконав на початку ХХ ст. Михайло Грушевський — теж учень Антоновича».

У ч и т е л ь.

Але російський царизм постійно наступав на права українців. У 1863 р. міністр внутрішніх справ П. Валуєв видав заборону друкувати книжки для народного читання українською мовою.

У 1876 р. з’явився царський указ, який забороняв друк будь-яких творів українською мовою. В Австрійській імперії закони були дещо м’якшими, отож український визвольний рух перекинувся на західноукраїнські землі.

Велике значення мала поява в Галичині перших політичних партій. Перша така організація виникла у Львові 1890 р. Її організатором був Іван Франко.

Працюємо з поняттями

Партія — група людей, яких об’єднує спільна мета в боротьбі за владу.

Меценат — це покровитель наук та мистецтв, людина, що своїми коштами фінансує розвиток освіти, науки, мистецтва тощо.

Працюємо з текстом підручника

Розділити клас на 2 групи. Учні мають, використовуючи текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 147 і С. 154; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 138–139), виконати завдання.

1-а група. Складає розповідь про Івана Франка.

2-а група. Складає розповідь про Лесю Українку.

Клас слухає розповіді груп, в разі необхідності вчитель доповнює виступи груп.

• Що об’єднує творчий і життєвий шлях Лесі Українки та Івана Франка?

2. Опрацювавши текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 153, 158; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 132), учні мають виписати у зошит прізвища видатних українських меценатів.

V. Узагальнення нових знань, підбиття підсумків

Вправа «Вгадай героя»

1. Уродженець Галичини. Видатний український поет, письменник, громадський і суспільно-політичний діяч.

2. Видатна українська поетеса. Справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач. Брала активну участь у громадському житті.

3. Учений, громадсько-політичний діяч. Керівник громадівського руху в другій половині ХІХ ст.

4. Відомий український фізик і технік. Очолював першу в Європі кафедру електротехніки. Переклав Святе Письмо.

5. Учений, громадсько-політичний діяч. Автор вірша, що був покладений в основу тексту Державного Гімну незалежної України.

VІ. Домашнє завдання

1. Читати та переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 19, С. 145–147; § 20, С. 153–154; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 23, С. 138—139; § 22, С. 132–133).

2. Скласти по 2 запитання до біографії будь-якого історичного діяча, про якого йшлося на уроці.


Переглядів: 95 | Теги: культура 20 ст

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar