Головна » 5 клас » Історія України

Українські землі під владою Російської та Австрійської імперій. Освіта. «Руська Трійця»

Мета: дати загальне уявлення про події в Україні в ХІХ ст.; розкрити тяжке становище українців у складі Австрійської та Російської імперій; на прикладі діяльності І . Котляревського та Т . Шевченка показати прагнення українського народу до визволення, охарактеризувати стан освіти на українських землях в першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння працювати з картою, встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, складати план розповіді про подію.

Обладнання: Власов В., Д анилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети І . Котляревського, Т. Шевченка; ілюстрації університетів ХІХ ст.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Поняття: «національне відродження», «національно-визвольний рух».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь.

З другої половини ХVIII ст. Річ Посполита переживала скрутні часи. Цим скористалися сусідні держави — Росія, Австро-Угорщина та Пруссія, які поділили землі Речі Посполитої між собою. Польща як держава зникла з карти Європи. Якою ж була доля українських земель, що перебували в її складі?

Формування просторових умінь

За допомогою карти історичного атласа учні мають визначити:

1. У складі якої держави опинилися Галичина, Буковина та Закарпаття.

2. До складу якої держави одійшли землі Правобережної України.

3. Назвати губернські центри та центри Коронного краю.

  Працюємо з текстом підручника

1. Учні мають прочитати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 138 (1 абзац); Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 123–124) та виконати завдання.

• Охарактеризувати 5–6 реченнями становище українських селян в ХІХ ст.?

2. Прочитавши текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 138; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 127–128), скласти план розповіді на тему: «Іван Котляревський. Життя та творчість».

3. Використовуючи текст підручника та знання про Т. Шевченка з уроків української літератури, скласти опорні слова для розповіді. 1814–1861; кріпак пана Енгельгардта; викуп з кріпацтва; навчання в Петербурзькій художній академії; Шевченкові вірші; 1840 р. — «Кобзар».

4. Прочитати оповідання «Несподівана зустріч» (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 140–142) і виконати завдання.

• Виділити історичне тло в даному оповіданні. Які історичні факти наведені тут?

Вправа «3 речення»

Учні мають розглянути портрети учасників «Руської трійці», прослухати історичний текст про діяльність «Руської трійці», виділяти головне у змісті й передати почуте трьома реченнями.

«Галицькими будителями називали учасників літературного гуртка, що діяв у Львові. Його створили Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький. У ті часи на Галичині панувала польська та німецька мови. От і вирішили «трійчани» піти в народ, щоб відродити любов до рідного українського слова, пісні.

У 1836 р. вони надрукували в Будапешті «Русалку Дністрову» — альманах (збірку), до якого увійшли зібрані ними народні твори-пісні, думи, казки, а також власні вірші. Влада заборонила продавати наклад книги, оскільки вважала її небезпечною.

«Руська трійця» діяла при Львівському університеті».

Формуємо просторові та хронологічні уміння

Учні мають розглянути ілюстрацію Львівського університету (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 145; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 137) і за допомогою карти історичного атласа на С. 24 «Культурне життя в українських землях (кінець ХVIII — початоктХХ ст.») виконати наведені нижче завдання.

1. Назвіть університети, які діяли на той час у Наддніпрянській та Західній Україні.

2. Відкласти на стрічці часу дати створення українських університетів.

• Львівський університет — 1661 р.;

• Харківський університет — 1805 р.;

• Київський університет —1834 р.

3. Скільки років минуло від часу створення Львівського університету до відкриття Київського університету?

ІV. Систематизація та узагальнення знань

Заповніть пропуски.

Українські землі у ХІХ ст. входили до складу __ та __ імперій. До складу «Руської трійці» входили __ , __ та __ .

V. Домашнє завдання

Читати та переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 18, С. 137– 140, 144–145; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 20, С. 123; § 21, С. 127–129).


Переглядів: 94 | Теги: австрійська доба, російська доба

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar