Головна » 5 клас » Історія України |
Мета: ознайомити учнів з короткою історією козацької держави др. пол. ХVII ст. після смерті Б. Х мельницького, визначити поняття «Руїна»; уміти складати невелику розповідь про діяльність І . Мазепи, стисло характеризувати постать гетьмана; висловлювати ставлення до подій. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет І . Мазепи, документи до теми, ілюстрації. Тип уроку: комбінований. Поняття: «Руїна». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація знань учнів 1. Дайте визначення поняття Національно-визвольна війна. 2. Проаналізуйте Національно-визвольну війну за таким алгоритмом: • хронологічні рамки, • причини війни, • ватажок. 3. Підкресліть назви битв, які відбулися під час Національно-визвольної війни. Хотинська, під Пилявцями, під Берестечком, на р. Калка, Корсунська, під Жовтими Водами. 4. Покажіть на карті місця основних битв. 5. Учитель називає визначення, а учні називають поняття. • Глава козацької держави — __ . (Гетьман) • Стояв на чолі полку — __. (Полковник) • Помічники гетьмана, які допомагали йому в управлінні державою, — це __, __, __. (Генеральна старшина: писар, осавул,суддя) • Державний орган, який виносив найважливіші ухвали в житті держави й війська — __. (Загальна козацька рада) ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів Повідомлення теми та мети уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу У ч и т е л ь. Як ви думаєте, чи дотримався московський цар умов підписаної угоди? Чому? (Вислуховуються декілька відповідей учнів.) — Після смерті Б. Хмельницького в 1657 р. між козацькою старшиною починається боротьба за владу. Це призвело до братовбивчої війни та поділу козацької України на Лівобережну та Правобережну (показати на карті). Цей період в історії України отримав назву Руїни. Складаємо схему
Працюємо з поняттям Руїна — це період в історії У країни, коли на її території обирали двох гетьманів, між ними точилися війни, і це призвело до запустіння великої території, розорення України, вторгнення іноземних загарбників. Складаємо історичний портрет Прочитати текст скласти опорні слова для розповіді про Івана Мазепу. «...Володар Мазепа вже поважного віку... Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі і білі, як у жінки, хоча тіло його міцніше, ніж тіло німецького вершника, а їздець з нього знаменитий. Він дуже шанований у козацькій країні, де народ загалом свободолюбивий, гордий, мало любить тих, що ним володіють. Привернув Мазепа козаків до себе твердою владою, великою воєнною відвагою й розкішним прийняттям у своїй резиденції для козацької старшини. Я був свідком такого прийняття, в якому багато дечого на польський зразок. Розмова з цим володарем дуже приємна, він має великий досвід у політиці й, на противагу до московців, стежить і знає, що діється в чужоземних країнах. Він показував мені свою збірку зброї, одну з найкращих, що бачив у житті, а також добірну бібліотеку, де на кожному кроці видно латинські книжки» (Жан Балюз. Спогади про Івана Мазепу). Працюємо з текстом підручника Прочитати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 113–114; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 99–100) і дати відповіді на запитання. 1. Які плани виношував український гетьман? 2. Як поставився російський цар до вчинку І. Мазепи? 3. Петро І вважав Івана Мазепу зрадником. Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? V. Перевірка та узагальнення нових знань учнів 1. Що нового дізналися ви про долю козацької держави — Гетьманщини — після смерті Б. Хмельницького? 2. Аукціон імен та понять. Кожен учень або парта називають одне ім’я або поняття з теми «Козацька Україна». Той, хто не згадав нічого, вибуває з аукціону. Перемагає той учень або парта, що згадали найбільше понять та імен з даної теми. VІ. Домашнє завдання Прочитати текст підручника і дати відповіді на запитання (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 15, С. 112–115, С. 118 (запитання 1–2); Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 16, С. 97–100; С. 102 (запитання 4–6)).
| |
Переглядів: 612 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |