Головна » Зарубіжна література

С. Лагерлеф «Свята ніч». «Потрібно мати очі, щоб бачити Всевишнього»

Мета уроку:  познайомити з життям і творчістю швецької письменниці С. Лагерлеф; з легендою як жанром літератури; закріпити знання про літературну казку; проникнути в авторську концепцію легенди «Свята ніч»; розвивати навички зв’язного образного мовлення, аналізу художнього тексту та інтерпретації; виховувати почуття любові та милосердя.

Література та обладнання: С. Лагерлеф «Свята ніч»;  пісня  « Свята ніч» у виконанні

 групи « Піккардійська терція»; презентація до змісту уроку; ілюстрований бейджик «Кіт Учений».

  Тип уроку:  Комбінований.

Хід уроку

«Тиха ніч, свята ніч!

Гей, утри сльози з віч,

Бо Син Божий йде до нас,

Цілий світ любов’ю спас,

Вітай нам, святе Дитя!»

Й. Мор

І. Організаційна частина.

ІІ. Основна частина.

( Демонструється  слайд №1 презентації, озвучений уривком з пісні « Свята ніч» у виконанні групи «Піккардійська терція»).

Слово учителя:

¾   Слова цієї водночас чарівної і величної різдвяної пісні я взяла епіграфом до нашого уроку. Належать вони австрійському поету ХІХ ст. Йозефу Мору, портрет якого ви бачите.( Демонструється слайд №2).

Повідомлення теми і мети уроку:

( Демонструється слайд №3).

¾   У нас сьогодні урок  ПЧ. Тема уроку – С. Лагерлеф «Свята ніч». «Потрібно мати очі, щоб бачити Всевишнього»  (запис у зошит).  Мета уроку,  по-перше, познайомитися з найважливішими моментами життя швецької письменниці, лауреата Нобелівської премії Сельми Лагерлеф;  по-друге, з’ясувати, що таке легенда та чим вона відрізняється від казки; по-третє, проникнути в авторську ідею оповідання «Свята ніч». Реалізовуючи мету цього уроку, ви, з одного боку,

отримуєте знання, необхідні для якісної підготовки д/з; з іншого боку, продовжуєте формувати в себе розуміння, чому життя людини повинне

підпорядковуватись в першу чергу таким моральним чеснотам як любов та милосердя. Крім цього, ви продовжуєте розвивати навички зв’язного образного мовлення, навички аналізу художнього тексту, які є важливою складовою вашої навчальної діяльності на кожному уроці літератури.

Довідка Кота Ученого

( Випереджальне завдання озвучує учень. Демонструється слайд №4).

¾   Швеція – це країна лісів та озер, лук та гір. Вона відома своїм теплим літом та надзвичайно холодною зимою. Серце країни утворюють провінції Даларна та Вармланд. Березові гаї та хвойні ліси, водоспади, гірські плато та болота, що поросли мохом – це казкова Лапландія. Буяння літніх барв, пахощі лук, наповнених орхідеями, де блукають дикі олені, темні зимові пейзажі, котрі оживають завдяки мандрівкам на собачих та оленячих упряжках – все це Швеція, батьківщина С. Лагерлеф.

Робота зі схемою «Вершина слави». (Фоновою основою слайду №5 є фото скалистої гори. На фото від підніжжя до вершини вказані 7 сходинок, що характеризують найважливіші події життя С. Лагерлеф).

¾   З довідки Кота Ученого ми дізнались, що батьківщина С. Лагерлеф -  Швеція. Це гірська країна. Щоб збагнути найважливіші моменти в житті письменниці, розглянемо її життя метафорично, як сходження на вершину.

1.     Сельма Лагерлеф народилася в 1858 р. в маєтку Морбакка, в провінції Вармланд. (Батько був відставним військовим, мати вчителькою).

2.     Освіта в Учительській семінарії. (Після закінчення працювала учителем у невеликому селищі).

3.     1890 р. участь у конкурсі новел, оголошеним газетою «Ідун». (За одну ніч через брак часу написала новелу, здобула першу премію).

4.     Найзнаменитіший твір «Сага про Єсту Берлінга».

5.     «Чудесна мандрівка Нільса Гольгерсона з дикими гусьми по Швеції». (Підручник для першого класу, що розповідає про історію, географію, етнографію Швеції).

6.      1909 р. Лауреат Нобелівської премії. (Перша жінка удостоєна цієї високої нагороди).

7.     Член Шведської Академії. (Протягом коментаря слайду учні записують найвідоміші твори).

Довідка Кота Ученого:

( Демонструється слайд №6).

В 1902 р. Сельма Лагерлеф подорожує, вона побувала в Італії, Палестині та Єгипті. Результатом цієї подорожі стають твори, серед яких чільне місце займає збірка оповідань «Легенди про Христа».

Робота із заголовком твору:

( Демонструється слайд №7).

¾   Одне з оповідань С. Лагерлеф із збірки «Легенди про Христа» ви прочитали вдома. Це – «Свята ніч».

¾   Чи сподобався твір? Кому? Чому?

¾   Що ви можете сказати про назву оповідання?

¾   Яке почуття вона викликає?

¾   Пригадайте що таке казка?

¾   Чи можна назвати оповідання С. Лагерлеф казкою? Чому?

Робота з літературними поняттями за схемою-тлумаченням:

( Демонструється слайд № 8).

Легенда

фантастична оповідь

міфологічний, історичний, релігійний зміст

вірогідність події

своєрідність композиції

¾   Що спільне між казкою та легендою?

¾   Чим легенда відрізняється?

(Запис у зошити словесного пояснення: легенда – це фантастична оповідь міфологічного, історичного…).

Аналіз змісту оповідання С. Лагерлеф «Свята ніч».

¾   Через головного героя С. Лагерлеф доводить у своєму оповіданні-легенді, що головне для кожного з нас «мати очі, щоб бачити Всевишнього». Давайте спробуємо у цьому переконатись.

Ø Хто головний герой оповідання «Свята ніч»?

Ø Спираючись на текст, опишіть зовнішність бабусі. Які художні засоби використала письменниця?

Ø Чому С. Лагерлеф говорить, що волосся у бабусі біле, а не сиве?

Ø Що відчула авторка до своєї бабусі? Чому?

Ø Знайдіть у тексті, який світ дитинства створювала бабуся у житті письменниці? А одним словом? (Щастя).

Ø Чим стала смерть бабусі для авторки?

Ø Як називається це літературне поняття, що відображає різке протиставлення душевного стану письменниці?

¾   Антитеза, діти, у цьому творі є ключовим літературним поняттям, завдяки якому С. Лагерлеф і досягає своєрідності композиції, що притаманна легенді. Письменниця говорить: «Казки і пісні з бабусею виїхали з нашого двору, укладені в довгий, чорний ящик…»

Ø Що це за довгий, чорний ящик?

Ø Про що бабуся найбільше любила розповідати? Чому?

Ø Чому у Різдвяний святвечір бабусю і авторку не взяли до церкви?

Ø Про кого розповіла легенду бабуся? То який зміст легенди? ( Релігійний).

Ø Прочитайте перше речення, з якого починається легенда. Яка тут антитеза створює атмосферу чарівності та фантастичності, що притаманна легенді?

Ø Для чого чоловікові потрібен був вогонь?

Ø Хто ж дав чоловікові вогонь?

Ø Яким зображений пастух? Зачитайте.

Ø Як пастух зустрів чоловіка? То який він?

 

( Складання схеми-характеристики  «Пастух». Демонструється слайд №9).

Пастух

 

« Потрібно мати очі,

щоб бачити Всевишнього ".

 

                                          похмурий

 

   милосердний

 

                                          грубий

 

щедрий

 

                                      непривітний

                                            

  добрий

 

                                            злий

 

                                         сердитий

                          Ісус-немовля

Ø Що саме не давало спокою пастухові?

Ø Який саме епізод легенди сприяв переродженню пастуха?

Ø Що то за немовля?

Ø Які деталі інтер’єру помешкання чоловіка та його дружини, доводять, що

Ø немовля – це саме Ісус?

Ø Як образ Ісуса-немовляти змінив характер пастуха?

Культурологічний аналіз:

¾   Кого вам нагадує пастух з героїв світової літератури?

¾   Чому саме Хлопчика-зірку?

ІІІ. Заключна частина.

1.     Підсумок уроку.

¾   Підводячи підсумок аналітичній роботі над оповіданням С. Лагерлеф «Свята ніч», скажіть, що ж побачив пастух, ставши милосердним?

¾   А ми з вами можемо бачити ангелів із срібними крильцями?

¾   За якої умови?

¾   В останніх словах бабусі звучить авторська концепція, тобто ідея твору. Що це за слова?

Отже і ви, діти, пам’ятайте, що в душі кожної людини є сила, що здатна її переродити із злої та байдужої на добру та милосердну. І тільки добра та милосердна людина має очі, які могли б бачити Всевишнього.

( Демонструється слайд № 10, озвучений уривком з пісні « Свята ніч» у виконанні групи «Піккардійська терція»).

Домашнє завдання: ст. 64-105, повторити;  к/р.


Теги: Недєлко Л.П., Лагерлеф
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 365/35


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar