Головна » Зарубіжна література

Розробка заняття «Бернард Шоу «Пігмаліон» зі світової літератури в 10-му класі

Мета: • проаналізувати ключові фрагменти  твору Бернарда Шоу  «Пігмаліон»; показати  майстерність Шоу-драматурга, значимість змісту, динамізм діалогів, роль композиції в реалізації ідейного задуму;

• розвивати навички діалогічного мовлення, виразного читання

текстів, текстуального аналізу драматичного твору;

• сприяти розвитку художньо-естетичного світосприйняття, розуміння учнями цінності життя, поваги до особистості; виховувати гуманістичне світобачення, відповідальне ставлення до власних вчинків, почуття людської гідності.

 

Перебіг групової консультації:

Збентежено дивиться Пігмаліон

на свій витвір, і серце йому

завмирає від незнаного щастя

(З міфу про Пігмаліона і

Галатею)

І. Повідомлення теми та мети консультації. Оптимізація навчальної діяльності учнів.

Перевірка знання учнями тексту п’єси (тестова форма).

1. Де відбувається зустріч квіткарки і професора?

а) на майдані;

б) біля церкви;

в) на базарі.

2. Хто і з ким заключає парі?

а) Еліза з Хіггінсом;

б) Хіггінс з Пікерінгом;

в) Пікерінг з Елізою.

З. Чому присвятив своє життя професор Хіггінс?

а) системі навчання англійської мови;

б) написанню словника;

в)дослідженню фонетики англійської мови.

4. Який герой п'єси, нагадує героїв романів Діккенса?

а) Пікерінг;

б) Хіггінс;

в) Дулітл.

5. Як завершується експеримент професоре Хіггінса?

а) поразкою;

б) перемогою;

в) суперечкою.

 

ІІ. Основна частина.

1. Слово учителя.

Найпопулярнішою п’єсою Шоу був «роман у п’яти діях», «Пігмаліон» (1913). Чи знайоме було нам ім’я Пігмаліон ще до зустрічі з  п’єсою Шоу? Який існує міф про Пігмаліона?

Повідомлення учнів за мікро - темою «Міф про Пігмаліона та Галатею» (перевірка домашнього завдання).

(У давньогрецькому міфі про Пігмаліона йдеться про те, як скульптор Пігмаліон вирізьбив зі слонової кістки статую чарівної Галатеї. Її краса була такою довершеною, що він закохався. За одним варіантом міфу, Галатея ожила від такого щирого кохання. За іншим – її оживила богиня Афродіта, побачивши, як палко кохає чарівне створіння Пігмаліон).

Перегляд слайду 2. Міф «Пігмаліон та Галатея»

 

2. Композиційний аналіз твору.

1) Експозиція.

А). Робота зі словником. Визначення терміну «експозиція» (перевірка домашнього завдання).

Б) Індивідуальне завдання. Письмово сформулюйте експозицію п’єси. (Під портиком церкви ховаються від зливи мешканці Лондона. Потоків дощу не помічає лише чоловік із записником: він записує кожне слово вуличної квіткарки. Чоловік із записником – справжній чудодій. Він з легкістю визначає звідки родом усі ті незнайомці, що ховаються від дощу. Виявляється, що він – знавець фонетики, науки про вимову. Поряд з ним полковник Пікерінг, автор «Розумового санскриту», який спеціально приїхав з Індії, щоб познайомитися з Генрі Хіггінсом, знавцем фонетики).

 

2) Зав’язка. Читання по ролях.

Парі щодо «створення із квіткарки герцогині».

Генрі Хіггінс: Бачите оцю істоту з її вуличною англійщиною? Так оця англійщина не дасть їй виповзти з канави… Так от, пане, за три місяці я провів би цю дівчину як герцогиню на садовий прийом до якого-небудь посла… а для цього потрібно краще розмовляти англійською.

 

Квіткарка: Про що це ви?

 

Генрі Хіггінс: А про те саме – ти, розчавлена капустино… ти, втілена кривдо англійської мови: я міг би з тебе зробити царицю Савську.

 

(Розмова продовжується наступного дня в будинку Хіггінса на Вітпол-стріт, куди прийшла бідна квіткарка Еліза Дулітл, щоб заплатити професору за уроки англійської.)

 

Пікерінг: Хігінс, я заінтригований! Пам’ятаєте, що ви сказали вчора про прийом у посольському саду? Якщо ви впораєтесь з цим, я назву вас найбільшим з усіх учителів, сущих нині на світі. Закладаюся на всі витрати, що підуть на цей експеримент: вам цього не втнути. А ще я заплачу за уроки.

 

Хіггінс (хвилюючись дедалі дужче в міру того, як ідея заволодіває ним): Що є життя, як не низка безумств?.. Я таки зроблю герцогиню з цієї задрипаної нетіпахи!

…Так, за півроку, ба навіть за три місяці, якщо в неї гостре вухо й легкий язик – я візьму її куди-завгодно й подам як що-завгодно.

Почнемо сьогодні ж – зараз! Цю мить! Місіс Пірс! Заберіть її та почистіть гарненько…

 

Місіс Пірс: Будьте ласкаві, містере Хіггінсе, не ухиляйтеся від розмови. Я хочу знати, на яких умовах має дівчина тут перебувати… І що з неї вийде, коли закінчиться ваша наука. Треба хоч трохи заглядати вперед!

 

Хіггінс: Гаразд, коли я впораюся з нею, ми так само зможемо викинути її назад у канаву, й тоді це буде її справа.

Перегляд фрагменту вистави «Пігмаліон» (Слайд 3).

 

Обговорення:     • Що за експеримент влаштували Хіггінс та Пікерінг?

• Чому місіс Пірс проти такого експерименту?

• Захопившись експериментом, про що забуває

Хіггінс?

 

3) Розв’язка.

А)Робота в групах. Усно сформуйте розв’язку п’єси.

(Професор Хіггінс навчає Елізу мови, допомагає сягнути висот прекрасного, завоювати світ манерами, розмовою, гідністю. Ось наступає кінець експерименту – на прийомі дехто приймає Елізу за угорську принцесу, в неї закохується молодик з вищого світу Фреді.)

Б) Читання по ролях.

Фінал експерименту. Чи задоволена Еліза результатами?

 

Еліза (задихано): Все гаразд – у вас. Я виграла ваш заклад, чи не так? То й досить для вас. А я для вас, певне ж, нічого не значу.

Хіггінс: Ви виграли мій заклад! Ви! Самовпевнена комаха! Це я виграв заклад…

 

Еліза: Я б вас убила, якби могла, самолюбива ви тварюко! Чом ви не лишили мене там, де підібрали – на вулиці? Ви дякуєте Богові, що все скінчилося і що тепер ви можете знов викинути мене туди, чи не так? (Несамовито заламує руки, аж хрускають пальці)

 

Хіггінс (дивлячись на неї з холодним подивом): Створіння таки рознервувалося…

 

Еліза: Що буде зі мною? Що буде зі мною?

 

Хіггінс: Де мені в дідька знати, що буде з вами? І яке це моє значення, що буде з вами?

 

Еліза: Вам байдуже. Я знаю, що вам байдуже. Коли б я оце померла, вам усе одно було б байдужісінько. Я для вас ніщо – навіть оці капці дорожчі вам за мене!

 

Обговорення:

Вчитель. Б. Шоу був парадоксальною людиною. Парадоксальними були його вислови й окремі вчинки. Наприклад, Шоу ходив у Гайд-парк зі стільцем-трибуною і читав лекції, виголошував промови. Він заповів свій прах розвіяти над садом. Виступав проти Шекспіра, якого дуже любив.

Він був оригіналом, а не чиєюсь копією.

Оригінальною була і його п’єса «Пігмаліон».

• Як назва та сюжет п’єси перегукуються із сюжетом

античного міфу?

• Як і де зміст п’єси та міфу розходяться?

• Чому Галатея не задоволена результатами

експерименту?

• Чого вона прагне?

• Коли ми почали читати п’єсу, чого ми очікували?

Хепі-енда? Що Хіггінс закохається в Елізу?

• Але Кохання не відбувається? Сам автор проти

щасливої розв’язки? Парадокс. Але таких парадоксів у житті більше, ніж у міфічному варіанті.

 

ІІІ. Підведення підсумків.

1. Б. Шоу говорив: «Кожна з моїх п’єс – це послання до людства»

• Яке послання до людства має п’єса «Пігмаліон»?

2. Ви правильно зрозуміли основний ідейний мотив драми. А тепер послухайте слова українського поета В. Симоненка. На мою думку, саме це повинен зрозуміти кожен з нас і людство в загалом, саме так могло звучати «послання» Шоу.

Ти знаєш, що ти людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

 

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Гляди ж не проспи!

 

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

IV. Постанова домашнього завдання (Слайд 4).

1. Підготуйтеся до образно-проблемного аналізу твору, виписати цитатну характеристику Елізи та Хіггінса.

2. Твір – мініатюра. Як можна назвати урок, який дає Еліза професорові:

    - урок доброти;

    - урок гідності;

    - урок мужності.

Висновок обґрунтуйте письмово.

3. Підготуйте  поради режисера «Як грати роль Елізи Дулітл».


Теги: Малікова Л.А., Бернард Шоу
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5061/194


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar