Головна » Зарубіжна література |
Мета: узагальнити та систематизувати знання про моральний вибір героїв у літературі; розвивати інтерпретаційно-аналітичне, логічне мислення; виховувати відповідальність за власні вчинки, бажання самовдосконалюватись. Обладнання: екран, презентація проектів №1, 2, 3, текст поезії невідомого автора «Давно відгриміли залпи війни…», репродукція картини «Герніка» П. Пікассо, запитання для кожного учасника інтерактивної технології «Акваріум», усі матеріали запрограмовані на кожний учнівський комп’ютер, гітара. Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Жизнь – это вечный экзамен… Р. Ипатова Хід уроку І. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Слово учителя Жизнь – это вечный экзамен, Да жаль, расписания нет. В жизни мы часто тянем Невыученный билет. И вспоминаем старательно, Задумчиво в пол глядим, Но некому подсказать нам: Мы с жизнью один на один. А жизнь становится жестче, Нам смотрит прямо в глаза И попросить попроще Задачку у жизни нельзя. И не спасут заклинания, И чей-то добрый совет… В жизни мы часто тянем Невыученный билет… Р. Ипатова Якою ж має бути людина? Як жити, як вести себе в тій чи іншій ситуації? На уроці ми навчимося узагальнювати та систематизовувати знання про моральний вибір героїв у літературі, перекинувши невидиму ниточку до сьогодення, свого внутрішнього світу, замислимось, чи завжди наш вибір – правильний, які висновки робимо. Розгорніть зошити та запишіть тему уроку, епіграф і проблемне запитання, до яких ми звернемось згодом.
Проблемне запитання. Чи справедливо говорить давня мудрість: «Посієш вчинок – пожнеш звичку, Посієш звичку – пожнеш характер, Посієш характер – пожнеш долю»? Окремі учні виконували випереджуючі завдання. Вашій увазі пропонується проект №1.
ІІ. Опрацювання теми уроку.
1. Захист проекту №1 «Це потрібно знати» (Див. презетацію)
Діти, ви згідні з пропозицією дівчаток, що винесена у назву проекту «Це потрібно знати»? А чи звернули увагу на гаму кольорів? Якщо так, то прокоментуйте (Відповіді учнів). Висновок: Так, знахідки дівчаток дійсно стануть у пригоді кожному, хто прагне до самовдосконалення. Пізнання людиною самої себе, таємниць власного життя, один із її духовних пошуків, шо сягає в глибину століть. Адже за переказами Платона, сім мудреців Стародавньої Греції, зійшовшись у храмі Аполлона в Дельфах, написали на ньому: «Пізнай самого себе!»
2. Робота з використанням нтерактивної технології «Акваріум» (Опис технології в додатку №1).
Війна – найбільш виродлива форма морального руйнування особистості?.. Наведіть приклади, обгрунтуйте.
3. Бесіда з класом.
Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
Висновок: Мені залишається лиш подякувати вам усім. Сьогодні, як відомо, успішність життя людини в суспільстві залежить великою мірою від того, чи володіє вона навичками спілкування. Ви підтвердили, що у вас це виходить майстерно. Отже, проект №2 (Див. презетацію)
4. Захист проекту №2 «Літературні дослідження» (Мельник Віта, Костенко Наталія)
Висновок: Дякую. Зазирнути в глибинний зміст тексту, безперечно, допомагає дослідження. Це кропітка праця, але вона дає результат.
Всебічний аналіз обов’язково передбачає певну інтерпретацію, тобто суб’єктивне (власне) тлумачення, оцінку твору читачем-дослідником. Отже, проект №3.
5. Захист проекту №3 «Творчість учнів класу» (Див. презетацію) Кожен із групи зачитує власні вірші, твори-мініатюри, есе… Зупинімось… Ранок, оповитий серпанком, щедро приймає перші сонячні промінчики. Оживає флора, вмита чистою росою матінки-природи. Пробуджується все живе, ніби приймаючи благословення неба на новий день. День, що ніколи не повторюється… Як трепетно-ніжно потрібно берегти усе те світле, що є у нас на світанку життя. Стільки ж всього відбувається впершее! А рана, нанесена необережним словом, байдужістю тих, хто поруч, нахабно рветься аж у самі глибини сердець, витісняючи звідти струмочки душевного болю. Зупинімось… Поміркуймо… Зазирнімо у власний внутрішній світ… Знайдімо джерела Доброти, Гармонії, Краси, Любові, хай розіллються вони навколо ріками Радості і безмежного Щастя. Ми того варті! \ О.З. Северин
ІV. Підсумки роботи.
1. Обговорення епіграфа та проблемного запитання до уроку. Жизнь – это вечный экзамен… Р. Ипатова Чи справедливо говорить давня мудрість: «Посієш вчинок – пожнеш звичку, Посієш звичку – пожнеш характер, Посієш характер – пожнеш долю»? 2. Заключне слово учителя. Дякую. Приємно, що ви глибоко розумієте важливість теми, яку обговорювали на уроці. Стежина вашого життя чекає важливих змін, що відбудуться у кожного, і поведе вас у незвіданий ще світ. Благословлять у самостійне життя батьки… А поруч з’являться нові друзі. Богдан Чепак пропонує уважно послухати пісню, можливо, її рядочки стануть у пригоді. 3. Пісня «Если друг оказался вдруг…» В. Висоцького у виконанні Богдана Чепака під супровід гітари. Учитель. Наша жизнь не приемлет в себе постоянства, И прощаться легко, только некая грусть Оставляет в душе небольшое пространство, Если сверху смотреть на размеренный путь. Ведь прощаемся мы не с людьми, не с делами. И не в этом, конечно, расставания суть. Каждый раз мы прощаемся с нашими днями, Что уже не вернуть. Андрей Макаревич Цінуйте кожен прожитий день і завжди робіть правильний вибір!
Дякую за співпрацю. Із великим задоволенням у журнал та ваші щоденники виставлю 12 балів:---------------------------------------------------------------- 11 ---------------------------------------------------------------------------------------------------- 10 ---------------------------------------------------------------------------------------------------- 9 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 8------------------------------------------------------------------------------------------------------ V. Домашнє завдання. Прочитати Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», підготувати повідомлення: «Як розкриваються на сторінках оповідання такі теми: Війна і мир. (Хто на уроці не отримав оцінки, написати есе чи твір-роздум за темою епіграфа або проблемного запитання).
Додаток №1 Акваріум Це один із варіантів кооперативного навчання, що є формою діяльності учнів у малих групах, ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі навички групової роботи. Як організувати роботу Учитель об’єднує учнів у групи по 4-6 осіб і пропонує їм ознайомитися із завданням. Одна з груп сідає в центр класу (або на початок середнього ряду в класі, де стоять парти). Це необхідно для того, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії, сформульоване приблизно так: прочитайте завдання вголос; Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу з завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується вголос протягом 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Учні, що знаходяться у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення. По закінченні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а вчитель ставить до класу такі запитання: Чи погоджуєтесь ви з думкою групи? На таку бесіду відводиться не більше 2-3 хвилин. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступну ситуацію. Наприкінці вчитель повинен обговорит із учнями хід групової роботи, прокоментувати ступінь володіння навичками дискусії у малих групах і звернути увагу на необхідність та напрями подальшого вдосконалення таких навичок. У межах «акваріуму» можна підбити підсумки уроку або за браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.
Додаток №2 А.Л. Слободяник Берези Тріпочуть берези в тривозі над ганком, В них пишнії коси багрянцем горять. Давно білокорі стрічають світанки І в ночі осінні тужливо шумлять. Це ж їх бо руками, як нас молодими, Юнак посадив, щоб росли і шуміли. Тремтіли берізки: «Ростимем, ростимем…» Та залпи війни на світанку зустріли. Як рвались снаряди, як кров закипала, Як жито горіло, кричали гаї, Як сина свого мати в бій виряджала – Ви бачили все, жовтокосі мої. … Затихли давно грізні залпи війни, Та сина немає до рідної хати. В далекім краю десь берези над ним Схилились й не знають, що жде його мати. Що вдома такі ж білокорі шумлять, Багато світанків ще їм зустрічати, А в матері серце і болі не сплять, Чекає додому синочка-солдата. Аж серце заб’ється, як скрипнуть ворота, Чи вітер постука у шибку крилом. Спішить сива мати у ніч за городи, Біжить виглядати на шлях за село. А син не прилине, не прийде ніколи, Не зайде щасливим до рідної хати. … Над ганком берези шумлять вічним болем, А ненька чекає і буде чекати…
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |