Головна » Зарубіжна література

Мораль суспільства в літературі та в житті (за творами Б. Брехта „Матінка Кураж та її діти”, А. Камю „Чума”)

             Мета: узагальнити та систематизувати знання про моральний вибір героїв у літературі; розвивати інтерпретаційно-аналітичне, логічне мислення; виховувати відповідальність за власні вчинки, бажання самовдосконалюватись.

            Обладнання: екран, презентація проектів №1, 2, 3, текст поезії невідомого автора «Давно відгриміли залпи війни…», репродукція картини «Герніка» П. Пікассо, запитання для кожного учасника інтерактивної технології «Акваріум», усі матеріали запрограмовані на кожний учнівський комп’ютер, гітара.

            Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

 

                                                                                                          Жизнь – это вечный экзамен…

                                                                                                                                             Р. Ипатова

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку

 

Слово учителя                             Жизнь – это вечный экзамен,

Да жаль, расписания нет.

В жизни мы часто тянем

Невыученный билет.

И вспоминаем старательно,

Задумчиво в пол глядим,

Но некому подсказать нам:

Мы с жизнью один на один.

А жизнь становится жестче,

Нам смотрит прямо в глаза

И попросить попроще

Задачку у жизни нельзя.

         И не спасут заклинания,

     И чей-то добрый совет…

     В жизни мы часто тянем

     Невыученный билет…

                                                                                Р. Ипатова

            Якою ж має бути людина? Як жити, як вести себе в тій чи іншій ситуації?

            На уроці ми навчимося узагальнювати та систематизовувати знання про моральний вибір героїв у літературі, перекинувши невидиму ниточку до сьогодення, свого внутрішнього світу, замислимось, чи завжди наш вибір – правильний, які висновки робимо.

            Розгорніть зошити та запишіть тему уроку, епіграф і проблемне запитання, до яких ми звернемось згодом.

 

Проблемне запитання.  Чи справедливо говорить давня мудрість:

«Посієш вчинок – пожнеш звичку,

Посієш звичку – пожнеш характер,

Посієш характер – пожнеш долю»?

            Окремі учні виконували випереджуючі завдання.

            Вашій увазі пропонується проект №1.

                        

ІІ. Опрацювання теми уроку.

 

1. Захист проекту №1 «Це потрібно знати» (Див. презетацію)

           

            Діти, ви згідні з пропозицією дівчаток, що винесена у назву проекту «Це потрібно знати»? А чи звернули увагу на гаму кольорів? Якщо так, то прокоментуйте (Відповіді учнів).

Висновок: Так, знахідки дівчаток дійсно стануть у пригоді кожному, хто прагне до самовдосконалення. Пізнання людиною самої себе, таємниць власного життя, один із її духовних пошуків, шо сягає в глибину століть. Адже за переказами Платона, сім мудреців Стародавньої Греції, зійшовшись у храмі Аполлона в Дельфах, написали на ньому: «Пізнай самого себе!»

 

2. Робота з використанням нтерактивної технології «Акваріум»  (Опис технології в додатку №1).

 

Війна – найбільш виродлива форма морального руйнування особистості?..  Наведіть приклади, обгрунтуйте.
Порівняйте образ матері із поезії «Берези» Анатолія Слободяника (додаток №2) та роману Б. Брехта «Матінка Кураж та її діти».
Що є головним у романі – хроніка боротьби з чумою чи позиція людини у цій «межовій ситуації»?
Зверніть увагу на репродукцію картини «Герніка» Пабло Пікассо. Що є спільного з темою нашого обговорення? Відповідь обгрунтуйте.
Невже людині, щоб осягнути справжні цінності життя, необхідно потрапити в якісь надзвичайні обставини (війна, чума, стихійне лихо тощо)?
Чи впливає моральний вибір у власних вчинках на життєвий шлях людини?

 

3. Бесіда з класом.   

 

Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
Чи була вона достатньо аргументованою, доведеною?
Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?

 

Висновок: Мені залишається лиш подякувати вам усім. Сьогодні, як відомо, успішність життя людини в суспільстві залежить великою мірою від того, чи володіє вона навичками спілкування. Ви підтвердили, що у вас це виходить майстерно.

            Отже, проект №2 (Див. презетацію)

 

4. Захист проекту №2 «Літературні дослідження» (Мельник Віта, Костенко Наталія)

 

Висновок: Дякую. Зазирнути в глибинний зміст тексту, безперечно, допомагає дослідження. Це кропітка праця, але вона дає результат.

                   

            Всебічний аналіз обов’язково передбачає певну інтерпретацію, тобто суб’єктивне (власне) тлумачення, оцінку твору читачем-дослідником.

            Отже, проект №3.

 

5. Захист проекту №3 «Творчість учнів класу» (Див. презетацію)

Кожен із групи зачитує власні вірші, твори-мініатюри, есе…

Зупинімось…

Ранок, оповитий серпанком, щедро приймає перші сонячні промінчики. Оживає флора, вмита чистою росою матінки-природи. Пробуджується все живе, ніби приймаючи благословення неба на новий день. День, що ніколи не повторюється…

Як трепетно-ніжно потрібно берегти усе те світле, що є у нас на світанку життя. Стільки ж всього відбувається впершее! А рана, нанесена необережним словом, байдужістю тих, хто поруч, нахабно рветься аж у самі глибини сердець, витісняючи звідти струмочки душевного болю.

Зупинімось… Поміркуймо… Зазирнімо у власний внутрішній світ… Знайдімо джерела Доброти, Гармонії, Краси, Любові,  хай розіллються вони навколо ріками Радості і безмежного Щастя.

Ми того варті!   \

О.З. Северин

 

ІV. Підсумки роботи.

 

1. Обговорення епіграфа  та проблемного запитання до уроку.

Жизнь – это вечный экзамен…

                                    Р. Ипатова

Чи справедливо говорить давня мудрість:

«Посієш вчинок – пожнеш звичку,

Посієш звичку – пожнеш характер,

Посієш характер – пожнеш долю»?

            2. Заключне слово учителя.

Дякую. Приємно, що ви глибоко розумієте важливість теми, яку обговорювали на уроці.

Стежина вашого життя чекає важливих змін, що відбудуться у кожного, і поведе вас у незвіданий ще світ. Благословлять у самостійне життя батьки… А поруч  з’являться нові друзі. Богдан Чепак пропонує уважно послухати пісню, можливо,  її рядочки стануть у пригоді.

3. Пісня «Если друг оказался вдруг…» В. Висоцького у виконанні Богдана Чепака  під супровід гітари.

Учитель.                   Наша жизнь не приемлет в себе постоянства,

И прощаться легко, только некая грусть

Оставляет в душе небольшое пространство,

Если сверху смотреть на  размеренный  путь.

Ведь прощаемся мы не с людьми, не с делами.

И не в этом, конечно, расставания суть.

Каждый раз мы прощаемся с нашими днями,

Что уже не вернуть.

                                                                            Андрей Макаревич

Цінуйте кожен прожитий день і завжди робіть правильний вибір!

 

Дякую за співпрацю. Із великим задоволенням у журнал та ваші щоденники виставлю

12 балів:----------------------------------------------------------------

11 ----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 ----------------------------------------------------------------------------------------------------

         9 ------------------------------------------------------------------------------------------------------

8------------------------------------------------------------------------------------------------------

V. Домашнє завдання.  Прочитати Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»,  підготувати повідомлення: «Як розкриваються на сторінках оповідання такі теми:

Війна і мир.
Мистецтво і дійсність.
Історія і сучасність.
Історичні постаті і солдати війни.
Кольори війни і миру.
Прикмети минулого, докази, які шукає герой.
Від школи Святого Хоми до гімназії Адольфа Гітлера».

(Хто на уроці не отримав оцінки, написати есе чи твір-роздум за темою епіграфа або проблемного запитання).

 

 

Додаток №1

Акваріум

Це один із варіантів кооперативного навчання, що є формою діяльності учнів у малих групах, ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі навички групової роботи.

Як організувати роботу

Учитель об’єднує учнів у групи по 4-6 осіб і пропонує їм ознайомитися із завданням.

            Одна з груп сідає в центр класу (або на початок середнього ряду в класі, де стоять парти). Це необхідно для того, щоб відокремити  діючу групу від слухачів певною відстанню.

            Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії, сформульоване приблизно так:

прочитайте завдання вголос;
обговоріть його в групі;
за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію.

Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу з

завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується вголос протягом 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Учні, що знаходяться у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення.

            По закінченні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а вчитель ставить до класу такі запитання:

Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?

            На таку бесіду відводиться не більше 2-3 хвилин. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступну ситуацію.

            Наприкінці вчитель повинен обговорит із учнями хід групової роботи, прокоментувати ступінь володіння навичками дискусії у малих групах і звернути увагу на необхідність  та напрями подальшого  вдосконалення таких навичок. У межах «акваріуму» можна підбити підсумки уроку або за браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.

 

Додаток №2

                                   А.Л. Слободяник

                                                       Берези

Тріпочуть берези в тривозі над ганком,

В них пишнії коси багрянцем горять.

Давно білокорі стрічають світанки

І в ночі осінні тужливо шумлять.

Це ж їх бо руками, як нас молодими,

Юнак посадив, щоб росли і шуміли.

Тремтіли берізки: «Ростимем, ростимем…»

Та залпи війни на світанку зустріли.

Як рвались снаряди, як кров закипала,

Як жито горіло, кричали гаї,

Як сина свого мати в бій виряджала –

Ви бачили все, жовтокосі мої.

… Затихли давно грізні залпи війни,

Та сина немає до рідної хати.

В далекім краю десь берези над ним

Схилились й не знають, що жде його мати.

Що вдома такі ж білокорі шумлять,

Багато світанків ще їм зустрічати,

А в матері серце і болі не сплять,

Чекає додому синочка-солдата.

Аж серце заб’ється, як скрипнуть ворота,

Чи вітер постука у шибку крилом.

Спішить сива мати у ніч за городи,

Біжить виглядати на шлях за село.

А син не прилине, не прийде ніколи,

Не зайде щасливим до рідної хати.

… Над ганком берези шумлять вічним болем,

А ненька чекає і буде чекати…


Теги: Северин О.З., Камю, Брехт
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1196/177


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar