Головна » Всесвітня історія |
Мета: охарактеризувати економічний розвиток В.Британії в 50-60-х роках ХІХ ст.., визначити причини економічного піднесення Британії; охарактеризувати політичну систему Британії, порівняти політичні платформи лібералів і консерваторів, охарактеризувати суть Другої парламентської реформи; визначити напрямки зовнішньої політики Британії; Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: настінна карта «Колоніальні володіння з 1789 по 1876 рік», атлас («Картографія»)(с.7, 14-15), підручник «Всесвітня історія. 9 клас» (Я.М.Бердичевський, І.Я.Щупак, Л.В.Морозова)(§ 12), мультимедійна презентація, роздатковий матеріал. Основні поняття: протекціонізм, метрополія, колонія, домініон Хід уроку: І. Організаційний етап. ІІ. Оголошення теми уроку ІІІ. Мотивація. Відчути дух старої Англії нам допоможе зустріч з відвідувачем Першої всесвітньої промислової виставки. Виступ відвідувача Першої всесвітньої промислової виставки 1851 року, що проходила в Лондоні, демонстрація презентації «Експонати виставки». Велика виставка промислових робіт усіх народів проходила у лондонському Гайд-парку з 1 травня до 15 жовтня 1851 року. На виставці були представлені промислові товари та різні ремісничі вироби, машини, виробничі методи, а також корисні копалини і роботи образо-творчого мистецтва. Організацією і керівництвом виставки займався англійський держслужбовець та винахідник Генрі Коул і комітет із 24 людей за сприяння принца Альберта. Для проведення виставки був зведений Кришталевий палац, гігантська будівля зі скла і сталі розміром 80 тисяч м². Виставку відвідало приблизно 6 мільйонів людей. Найбільшу кількість експонатів(7381) представили англійські виробники, вони ж отримали більшу кількість перших винагород. На виставці можна було побачити даггеротип, паровий молот, друкарський верстат, що робив 5 тисяч відтисків за годину, телеграф, «провісник бур», діамант «Кохінор» та ін. Ініціативу проведення всесвітніх виставок одразу підхопили французи, які через чотири роки провели всесвітню виставку 1855 року. З тих пір такі заходи почали проводити регулярно. Запитання до учнів: яку мету переслідували організатори виставки? (продемонструвати велич Великої Британії, її перевагу над іншими державами) ІІІ. Визначення завдань уроку ( завдяки чому Британія досягла першості у світі) ІV. Актуалізація. (Картка №1) Ми залишили Велику Британію на початку ХІХ ст., що ми вже знаємо про цю країну нам допоможе перевірити вправа «Знайди помилку» Вправа «Знайди помилку» Після економічної кризи 1815-1816 років економіка Британії почала стрімко зростати. У 40-х роках ХІХ ст. завершився промисловий переворот. Швидкими темпами розвивалася металургія, хімічна, вугільна, лісова та бавовняна промисловість. Уряди проводили політику «відкритих дверей» (вільний доступ іноземних товарів на британський ринок). Ще в ХVІІ ст. утвердилася станово-представницька монархія. Законодавча влада належала однопалатному парламенту, виконавча – монарху і уряду. Формувалася трьох партійна система: ліберальна, лейбористська та консервативна партії. У 1836 році в Британії була проведена Перша парламентська реформа. V. Вивчення нового матеріалу. План. Економічний розвиток Британії. Завдання для 1-го ряду: визначте, які галузі промисловості були галузями спеціалізації Британії; Завдання для 2-го ряду Проаналізуйте статистичні дані, які висновки можна зробити про рівень економічного розвитку Британії, чому її називали «майстерня світу» і «світовим перевізником»? кількість вовняних фабрик зросла з 1,9 млн. у 1850 році до 2,6 млн. у 1870 році; Завдання для 3-го ряду Зі статті англійського економіста С.Джеванса про становище Британії в середині ХІХ століття. «Рівнини Північної Америки є нашими хлібними полями; Канада і Прибалтика – наші виробники деревини; в Австралії пасуться отари наших овець; в Аргентині стада наших биків. З Південної Америки тече золото. Індуси вирощують для нас чай, Іспанія і Франція є нашими виноградниками. Наші бавовняні поля простяглися тепер майже на всі жаркі території земної кулі. Наші кораблі перевозять вантажі(промислові товари) у найвіддаленіші куточки світу.» Як документ характеризує становище Британії серед інших країн світу? Підведення підсумків щодо економічного розвитку Британії. Який висновок ми можемо зробити, що поєднує всі документи? Обговорення загальним колом: якими були причини економічного лідерства Британії? 1.Завершення промислового перевороту Економічне 2. соціальний «спокій» лідерство 3. використання ресурсів колоній Британії 4. економічна політика урядів (протекціонізм) Робота з підручником: с.136, абзац 2. Як змінилася економічна політика урядів Британії. (перехід від протекціонізму до вільної, безмитної торгівлі). МЕТОД ПРЕСС: Чому Британія перейшла до політики вільної торгівлі? (англійські товари були дешевшими і інші держави не складали конкуренції англійським товарам) Формування ліберальної та консервативної партій. Середина ХІХ століття – період не лише економічної, а і політичної модернізації. В цей час відбувається становлення двох політичних партій Британії – ліберальної та консервативної. Створення ігрової ситуації: виступи представників ліберальної і консервативної партій. Учні – представники робітників, лендлордів, великої буржуазії. Постановка завдання перед класом: прослухати виступи і заповнити таблицю. Висновок: спільне і відмінне у діяльності політичних партій. Голосування, чому підтримували різні партії? Хто не мав права голосувати? (робітники) Обговорення загальним колом: на прикладі Британії спробуйте пояснити вислів: «Економічне життя диктує політику». Друга парламентська реформа. Постановка проблемного завдання: уявіть себе депутатом парламенту від консервативної партії і спробуйте переконати присутніх у необхідності проведення парламентської реформи. (після реформи 1834 року збереглися «гнилі містечка», високий майновий ценз – 10 ф.с. позбавляв виборчих прав робітників (з 14 млн. населення право голосу мали лише 670 тисяч). Промислові міста швидко зростали, а їх представництво в парламенті залишалося незначним). Вправа «Кольорові капелюхи» Опрацювати зміст ІІ парламентської реформи за правилами «Кольорових капелюхів». Зміст реформи: (с.141 підручника) З акта про реформу 1867 р. Починаючи з 1868 р. й надалі кожен дорослий чоловік має право зареєструватися як виборець і голосувати за кандидата у парламент від міського виборчого округу, якщо він задовольнить такі вимоги: В ході реформи знищувалося 46 «гнилих містечок». Міста в парламент надавалися великим містам – Ліверпулю, Бірмінгему, Лондону, Манчестеру. Кількість виборців зросла до 2, 25 млн. чоловік. Збереглося до 1872 року відкрите голосування. Білий капелюх – зміст реформи Жовтий – позитивні сторони реформи Чорний – негативні Синій – висновок Червоний – власне ставлення Зелений – власне бачення проблеми, ваші пропозиції. Проблемне запитання: чому консерватори, противники реформ, стали ініціаторами проведення парламентської реформи? визначте напрямки зовнішньої політики Британії Робота з настінною картою і атласом – фронтально. користуючись картою поясніть, чому Британію називали імперією, над якою ніколи не заходе Сонце? С.145 підручника (витяг з Акту про Британську Канаду) – статя 17: «Для Канади засновується єдиний парламент, до вкладу якого входять Королева, Верхня Палата, що називається Сенатом і Палата Общин» Поясніть на основі аналізу статті, як ви розумієте поняття «домініон»? Обговорення загальним колом: чи існує зв`язок між економічним розвитком Британії та її зовнішньою політикою. VІ. Закріплення (виконання тестових завдань) Однією з причин економічного зростання Британії була: а)політична не стабільність; б) завершення промислового перевороту; в)революції 2. У 1846 році уряд Великої Британії перейшов до політики: а)протекціонізму; б) вільної торгівлі 3) Ідеї реформізму і модернізації суспільства були притаманні: а)лібералам; б) консерваторам 4) Лідером консервативної партії був: а) Б.Дізраелі; б) В.Гладсон 5. Консервативна партія захищала інтереси: а)великої буржуазії; б)лендлордів 6. Колонією Британії не була країна: а)Австралія; б)Китай; в)Індія. 7. Першим домініоном Британії стала колонія:а)Нова Зеландія; б)Індія; в) Канада 8. Друга парламентська реформа була проведена у………році 9. Ініціаторами проведення реформи стали лідери партії……………. 10. Держава, що володіє колоніями, називається……………… 11. Основними товарами експорту Британії були………………………. 12. Законодавча влада в Британії належала…….. 2) Закінчіть речення: Для мене Вікторіанська епоха в Британії – це період…….….. VІІ. Підведення підсумків, співставити з завданнями на початку уроку. Оцінювання, самооцінювання Д/з. Опрацювати §12, відповідати на запитання 3, 6. Скласти історичний портрет королеви Вікторії. Випереджаюче завдання: підготувати повідомлення «Авраам Лінкольн», «Рух аболіціоністів у США»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |