Головна » Всесвітня історія

Утворення та зміцнення Московської держави

Мета:  Познайомити учнів з процесом утворення та зміцнення  Московської держави. Дати уявлення про політичний, соціально-економічний, культурний розвиток цієї держави. Простежити процес збирання  руських земель навколо Москви у ХV ст. та боротьбу проти монгольського іга.

Завдання:

Навчити учнів називати час утворення Московської держави, об’єднання земель навколо Москви, правління Івана ІІІ, Куликовської битви, скинення монгольського іга.
Познайомити з історичними постатями – Дмитро Донським, Іваном ІІІ, Тимуром (Тамерланом)
Розвивати навички роботи з картою та вчити показувати на ній територію Володимиро-Суздальського князівства, Московської держави у ХV ст.., місце Куликовської битви, «стояння на Угрі».
Ознайомити з історичними поняттями «вотчина», «помістя», місництво».
Описувати пам’ятники Московської держави, побут населення
Порівнювати Візантію і Московську державу, культуру Візантії та Русі.
Наводити приклади досягнень культури, боротьби проти завойовників.
Висловлювати судження щодо взаємовпливу культур.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-дослідження з використанням мультимедійного обладнання

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

Розповісти про процес утворення та зміцнення Московської держави, культурний розвиток Північно-Східної Русі у ХІІІ-ХV столітті.
Назвати основні історичні події  ХІV-ХV століття, що відбулися в Північно-Східній Русі.
Дати пояснення поняттям – «вотчина», «помістя», місництво».
Характеризувати суспільство Московської держави та становище різних прошарків населення.
Пояснити, чи стала Московська держава централізованою.

Обладнання: мультимедійний проектор,  папір для складання таблиць.

Хід уроку:

Етап уроку

Час

Організаційний момент

Привітання.
Вступне слово вчителя:

Діти, пригадайте, яку тему ви вивчали на уроках всесвітньої історії?

( Північно-Східна Русь. Утворення Московської держави)

Сьогодні ми продовжимо вивчення цієї теми  і проведемо історичне дослідження становлення Московської держави у ХІV – ХV столітті, її політичного, соціально-економічного та культурного розвитку.

Напередодні уроку я запропонувала об’єднатися в групи, визначити лідера, який буде керувати роботою групи, слідкувати за часом, виступатиме від групи та оцінювати роботу учнів в групі відповідно шкали оцінювання. ( Додаток № 1)

Ім;’я учня

Робота над завданням

Участь в обговоренні

Участь в роботі класу

Робота над проблемним питанням

Загальний бал

- Вам необхідно, також, визначити секретаря, який буде заносити дані в таблицю, експертів, які будуть вибирати необхідну інформацію та надавати її секретарю, лідеру групи для узагальнення.

Актуалізація опорних знань

1. Бесіда:

- Перед тим, як розпочати роботу над новою темою, давайте пригадаємо та покажемо на карті князівства, що існували на території Північно-Східної Русі у ХІІ-ХІІІ ст...

( Учні працюють за атласами, один демонструє на карті)

Які політичні процеси відбувалися в цей період на цих землях?

( Між князями точилася міжусобна боротьба за землю;

Руські землі потрапили в залежність від татар.
Князі вели боротьбу за ярлик на княжий стіл Володимира, бо говорили, хто править Володимиром, той править світом.)
Давайте пригадаємо основні історичні події цього періоду. Перед вами дати, доберіть до них подію.

( 1169 р., 1236 р., 1240 р., 1242 р., 1147 р.)

- Що вам відомо про Москву? Покажіть її на карті.

( Учні показують на карті географічне розташування  Москви та коментують:

Розташована майже в центрі Північно-Східної Русі.
На межі ХІІІ – ХІV століть посилюється роль Московського князівства в боротьбі за Володимирський княжий стіл.
Московські князі – Юрій Данилович, Іван Калита мали ярлик на володіння Володимиром.)

Постановка завдань уроку

Слово вчителя:

- Сьогодні на уроці ми з вами проведемо історичне дослідження і з’ясуємо, як розвивалося Московське князівство у ХІV- ХV столітті. Наприкінці уроку ви будете знати про основні історичні події та познайомитися з історичними постатями цього періоду, будете вміти розповідати про політичний, соціально-економічний, культурний розвиток Московської держави. Ми разом з вами спробуємо дати відповідь на проблемне питання уроку:

- Суспільно-політичний устрій Московської держави більше нагадував західно-європейський чи візантійський?

Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя:

- Як вам відомо руські землі з ХІІІ століття потрапили в залежність від Золотої Орди та страждали від нападів монголо-татар. Одним з основних завдань руських князів була боротьба з ординцями. З другої половини ХІV століття вони вже спільно виступали проти ворога і московські князі очолили цю боротьбу. Так, у 1378 році об’єднане руське військо під керівництвом московського князя Дмитра завдало поразки татарам, після чого литовці вирішили підтримати ординців і вирушили їм на допомогу. Щоб не дати об’єднатися цим військам, Дмитро Іванович прийняв рішення дати бій в степу. Його підтримали й інші князівства – Рязанське, Ростовське, Ярославське. Ця битва ввійшла в історію як Куликовська битва.

Я про пропоную зараз вам послухати повідомлення про цю історичну подію і скласти простий план цієї розповіді.

2. Випереджаюче завдання

- Про Куликовську битву історики і донині ведуть багато суперечок, бо цей період не найлегший для вивчення. У першу чергу тому, що письмових свідчень, описів того часу збереглося дуже мало, бо як відомо татари палили, руйнували міста-фортеці, монастирі, де зберігалися бібліотеки.

Але все ж таки збереглися перекази, є, також, повість «Задонщина», які розповідають про Куликовську битву.

Ця битва відбулася 8 вересня 1380 року у степу між річками Дон та Непрядва між об’єднаним руським військом під приводом князя володимирського та московського Дмитрія Івановича та татарським військом на чолі з Мамаєм.

Перед боєм до руських дружин звернувся з грамотою засновник Троїце-Сергієвого монастиря Сергій Родонезький, щоб підняти бойовий дух руським воїнам.

Бій розпочався двобоєм між ченцем Олександром Пересвєтом та мурзою Челубеєм. Вершники на повному скаку смертельно вразили один одного списами.

29-річний князь Дмитрій розташував своє військо так, щоб татарська кіннота не змогла вдарити по ньому з флангів, і сховав у засідці полк. Під час бою Дмитрій сміливо та мужньо бився в передніх лавах війська. Коли кіннота атакувала русичів і ті почали відступати, несподівано в бій вступив «засадний полк». Татари почали тікати. Бій закінчився перемогою руського війська, а Дмитра назвали Донським.

3. Перевірка самостійної роботи учнів по складанню простого плану

( Декілька учнів зачитують складений план. Наприклад:

Історики про Куликовську битву.
Підготовка русичів до битви.
Двобій.
Розташування військ.
Атака татарської кінноти.
Удар «засадного полку»
Блискуча перемога.)

- Як ви гадаєте, в чому значення цієї перемоги?

( - Початок боротьби проти монголо-татарського панування.

  - Авторитет князя Дмитрія як умілого полководця.

  - Сприяла об’єднанню руських земель навколо Москви.)

4. Розповідь вчителя:

- Перемога у цій битві закріпила за Московським князівством вирішальну роль у боротьбі з монголо-татарами та політичну єдність руських земель. Починається «збирання» руських земель навколо Москви. Найбільше земель приєднав до Московського князівства Іван ІІІ та його син ВасильІІІ. Перед вами територія Великого князівства Московського у 1533 році.

Іван ІІІ намагався будь-якими методами перетворити Московське князівство на велику централізовану державу. Територіальна експансія відбувалася дуже швидко:

1463 р. – підкорення ярославських князів;

1478 р. – приєднання Новгорода ( «Вечевому колоколу в нашей державе не быть, посаднику не быть, а править нам, как в своей вотчине») та Карелії;

1472 р. - приєднання Пермі та верхів’я Ками; походи на Тобол, Іртиш, Об та підкорення хантів та мансів;

1485 р. – приєднання Твері;

1489 р. – московські війська здобули Хлинов (Вятку)

Отже, до кінця ХV століття Московська держава перетворилася на велику державу, до складу якої входили підкорені народи -  імперію.

Ці завоювання та розгром орди військами середньоазіатського завойовника Тимура (Тамерлана) створили умови для скасування залежності від татар. З 1478 року припинив виплату данини Великій Орді, на що хан Золотой Орди у 1480 р. організував військовий похід на Московію і зупинився на березі річки Угри. Впродовж кілька місяців війська татар та руські війська стояли на різних берегах, не наважуючись розпочати бій. З початком зими татари розбрелися. Це протистояння увійшло в історію як «стояння на Вугрові».Через деякий час Золота Орда розпалася на дрібні володіння і не могла вже поновити контроль над московськими землями.

- Яку внутрішню політику впроваджував Іван ІІІ в своїй державі, яким був соціально-економічний та культурний розвиток Московської держави у ХV столітті? Відповіді на ці питання ви знайдете працюючи в групах. У нас сьогодні будуть працювати чотири групи -  політики, економісти, соціологи та культурознавці. Я пропоную вам використати матеріал підручника та знайти відповіді на питання. Підсумком роботи групи буде заповнення пропущених місць у тексті, що отримала кожна група.

5. Робота в групах

«Політики» - державне управління

«Економісти» - розвиток економіки

«Соціологи» - руське суспільство у ХV столітті

«Культурознавці» - культура Північно-Східної Русі у ХІІІ – ХV столітті.

Питання для учнів:

«Політики»

1) Хто правив у Московській державі впродовж ХІІІ- ХV століть?

2) Якою була влада князя? Чому?

3) Що запровадив Іван ІІІ при дворі?

4) Який дорадчий орган існував при дворі?

5) Кому належала судова влада над селянами?

6) Що виникло у Московській державі наприкінці ХV століття?

Картка 1

Московською державою впродовж ХІІІ- ХV століть правив (князь), влада якого була (сильною), бо він спирався на (військову дружину) та (церкву). Іван ІІІ запровадив при дворі (пишний візантійський ритуал) та (візантійський герб – двоглавий орел). При дворі існував дорадчий орган – (боярська дума). Наприкінці ХV століття  у Московській державі  виникли («прикази») та («Судебник»). Судова влада над селянами належала (поміщикам).

«Економісти»

1) Якими видами господарської діяльності займалося населення Московської держави?

2) Що таке вотчина і хто нею володів?

3) Що таке помістя і хто ним володів?

4) Що таке місництво і як воно впливало при призначенні на посаду?

5) Чи склалася в Московській державі система васалітету? Чому?

6) Хто заселяв руські міста?

Картка 2

У ХІІІ–ХV столітті населення Московської держави займалося (землеробством, садівництвом, городництвом, тваринництвом), а також (торгівлею та ремісництвом). Землю обробляли (селяни), які були залежні від (пана) і не мали права полишити його, за винятком (тижня до і тижня після Юрієвого дня). Князі, бояри, монастирі володіли (вотчинами), великими маєтками. «Діти боярські», середні й дрібні служилі люди, за службу у князя отримували у тимчасове володіння (помістя). (Місництво) визначало, хто і на яку посаду може бути призначений князем. Система васалітету у Московській державі ( не склалася), бо всі служилі люди мали єдиного сеньйора – (Великого князя). Руські міста заселяли (ремісники, купці, «чорні люди»).

«Соціологи»

1) З яких груп складалося населення Північно-Східної Русі у ХІІІ–ХV столітті?

2) Де жили князі та бояри, городяни, бідняки?

3) З яких тканин був одяг простого люду та заможних?

4) Який одяг носили жінки?

5) Який одяг носили чоловіки?

6) Як харчувалися?

Картка 3

Населення Північно-Східної Русі у ХІІІ–ХV столітті складалося з ( селян, великих, середніх, і дрібних землевласників, духовенства, городян). Князі та бояри жили у (хоромах), городяни – (в будинках з дерев’яних колод), бідняки – ( в халупах без вікон).

Простий люд носив одяг пошитий з (грубого полотна), одяг знаті та заможних купців – (з дорогих привізних тканин).  Чоловіки носили ( довгу свиту, каптан, сіряк, сарафан, довгий безрукавний плащ). Жінки – ( сарафан літник, тілогрійку).

Їли (хліб, каші, щі, супи, рибу, коров’яче молоко, сир, масло, мед) тощо. (М'ясними стравами) не зловживали, часто постилися.

«Культурознавці»

1) Що використовували для письма в ХІІІ-ХV столітті в Північно-Східній Русі?

2) Що описували руські мандрівники та як називаються їх праці?

3) Про що розповідають руські билини?

4) Які письмові  джерела розповідають про історію Північно-Східної Русі?

5) Як розвивалося будівництво?

6) Які види мистецтва розвивалися у ХІV столітті?

Картка 4

У ХІІІ столітті для письма використовували (пергамент чи берест), а з ХІV століття – (папір).

Руські мандрівники описали ( Константинополь), а тверський купець (Афанасій Нікітін) у своїй праці («Ходіння за три моря») – Індію.

Народ склав багато билин про (боротьбу проти золотоординського іга).

До письмових джерел ХІV-ХV століття належать (Троїцький літопис, «Сказання про Мамаєве побоїще», «Задонщина»).

Активно розвивалося у ХІІІ- ХV століттях будівництво – (білокам’яний Кремль, Троїцький та Успенський собори). В цей час працюють видатні іконописці – (Андрій Рубльов, Феофан Грек).

( Після опрацювання матеріалу підручника, учні відповідають на питання та заповнюють пропуски на картках. Перевірка роботи усна, з використанням слайдів).

Підсумок уроку

1. Слово вчителя:

- Ми з вами розглянули тему «Утворення та зміцнення Московської держави». Тож, давайте спробуємо дати відповідь на проблемне питання нашого уроку:

«Суспільно-політичний устрій Московської держави більше нагадував західно-європейський чи візантійський?»

2. Метод «прес»

( Учні висловлюють свої думки щодо поставленого запитання, аргументуючи їх за такою схемою:

Я вважаю _______ тому, що ___________. Наприклад, ________. Отже, _____.

3. Оцінювання роботи учнів на уроці

( Лідери груп коментують роботу членів групи. Учитель аналізує виставлені бали)

Домашнє завдання

1. Опрацювати текст на сторінці 217-226, дати визначення понять (завдання 8).

2. За бажанням виконати завдання 10, 11

3. Подумати над питанням 6: «Чи стала Московська держава наприкінці ХV століття централізованою?». Відповідь підготувати за схемою.


Теги: московська держава, Заяц Ю.В.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 726/180


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar