Головна » Всесвітня історія

Прихід до влади в Італії Беніто Муссоліні

Урок з всесвітньої історії за темою «Прихід до влади в Італії Беніто Муссоліні» складений  згідно з чинною програмою Міністерства освіти і науки для загальноосвітніх навчальних закладів для 10-11 класів (академічний рівень/ рівень стандарту).

   Урок відноситься до теми «Провідні держави світу в 20 - 30-х рр. ХХ ст.», на яку відведено 7 годин. Урок знаходиться на завершальному етапі даної теми.

Задачі урока:

Визначити та порівняти наслідки  Першої світової війни для  Італії, з’ясувати причини підтримки диктаторського шляху розвитку країни  серед населення;
дати характеристику історичній особі - Б. Муссоліні, презентуючи основні  віхи  його біографії;
 прослідкувати етапи приходу фашистів до влади,  риси фашизму, як суспільно – політичного явища; описати прояви фашизації країни;
визначити на карті результати територіальних домагань Італії;
аналізувати  шляхи подолання проявів світової економічної кризи в Італії у 30-х рр. ХХ ст.;
 визначити  можливі варіанти державного регулювання соціально-економічних процесів, ідейних засад  і соціальну базу італійського фашизму;
 розвивати загальні та предметні компетенції учнів;
познайомити учнів  з новими поняттями та термінами;
виховувати розуміння цінності основних природних прав людини та повагу до них; формувати в учнів розуміння небезпеки фашизму.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу (з використанням ІКТ). Форма – урок з використанням ІКТ, інтерактивних методів, з елементами проблемного навчання.

По ходу уроку та після нього учні зможуть:

Пояснювати і застосовувати терміни: «фашизм», «сквадри», «корпорації» і т.д.;
встановити і проаналізувати взаємозв’язок між наслідками війни і причинами встановлення фашистської диктатури;
визначити основні ідеї фашизму;
дати характеристику і власну оцінку діяльності  Б. Муссоліні;
описати прояви фашизації Італії;
показати на карті результати територіальних домагань Італії;
висловлювати свою думку щодо неминучості воєн;
зіставляти факти, критично аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, брати участь у дискусії.

На уроці використані  прийоми і методи: «асоціативний кущ», проблемно-пошуковий, робота домашніх груп  (випереджальне завдання),   робота з документами в творчих парах, розповідь учителя, повідомлення учнів,прес-метод, тест-контроль.

Під час уроку перед учнями поставлено проблему, яку вони будуть вирішувати  протягом  всього уроку.

Для формування предметних компетентностей, більш наочного представлення щодо  вивчення нового матеріалу, з метою більш усвідомленого виконання задач уроку,  використовується мультимедійна презентація «Прихід до влади в Італії Беніто Муссоліні». Презентація складається з двох частин. Друга частина має назву «Беніто Муссоліні. Історія одного диктатора». Підготували її до уроку  творча група учнів. На слайдах № 10-14,16-17 містяться умовну позначку               . Це означає, що треба попрацювати з документами, які знаходяться на партах учнів. Тестові завдання для виконання контролю знань учнів також подаються у вигляді презентації.

Під час уроку використовується підручник:   § 16,  стор. 161-168 (І.Я. Щупак, Л.В. Морозова.  Всесвітня історія 10 клас), стінна карта «Країни Європи у 1919 – 1923 рр.», роздатковий  матеріал: словник до уроку, схема для заповнення «Корпорації», контурна карта з завданнями, історичні документи. Використання цих матеріалів дозволить заощадити час та більш ретельно розглянути тему уроку. Дані матеріали знаходяться на партах у кожного учня. 

Основні терміни та поняття:альтернатива, диктатура, дуче, корпорації, лібералізм, мілітаризм, соціалізм, узурпація, фасції.                                            

Основні дати:  1920-1921 рр. – «Червоне дворіччя»,

1922 р. ­ прихід фашистів до влади в Італії,

1929 р. ­ утворення держави Ватикан,  

1935­1936 рр. ­ італо-ефіопська війна,

9 травня 1936 р. – проголошення Італії імперією,

1939 р. ­ "Сталевий пакт" між Італією та Німеччиною.                                                                                 

Структура  уроку.

І. Підготовчий етап.

Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень учнів.
Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.

ІІ. Основна частина.

Вивчення нового матеріалу.

    5.1. Наслідки Першої світової війни.

    5.2.  Б. Муссоліні. Встановлення фашистської диктатури.

    5.3. Основні риси фашизму. Фашизація країни.

Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

ІІІ. Підсумковий етап.

Підведення підсумків уроку, рефлексія.
Інструктаж до виконання домашнього завдання.

Хід уроку.

Організаційний момент (1 хв.) Слайд № 1
Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень учнів (3 хв.) Слайд № 2

Бесіда за запитаннями:

Якими були форма правління і державний устрій Італії?
На боці якого воєнно-політичного блоку воювала Італія у Першій світовій війні?
Наведіть факти, що характеризують участь Італії у Першій світовій війні.
Назвіть характерні риси тоталітарних режимів.
Наведіть приклади країн та їх керівників, де існували тоталітарні режими.

3.Мотивація навчальної діяльності (1 хв.) Слайд № 3

    Багато вважають, що фашизм - це щось на зразок радикального націоналізму і расизму. Багато вважають, що фашизм придумав Гітлер. Багато вважають, що фашизм, концтабори і гестапо - синоніми. Багато вважають, що фашизм мертвий. Всі вони сильно помиляються. Ви люди нового покоління, яким будувати нашу державу, долати труднощі сьогодення і обирати шляхи розвитку. Сьогоднішній наш урок відкриє шлях розвитку однієї з країни, можливо допоможе вам визначитись в майбутньому, уникнути помилок. Говорять, що історія, відкриваючи завісу минулого – вчить. Тож нехай цей урок шкільний і історичний вас сьогодні  навчить у т. ч. цінити життя, мир і свободи.

4. Оголошення теми уроку, представлення її змісту та очікуваних результатів (2 хв.) Слайд № 4-7

5.Вивчення нового матеріалу (22 хв.)

Постановка проблемного питання: «Чи була альтернатива встановленню фашистської диктатури в Італії?»   Слайд № 8                                                                       

    5.1. Наслідки Першої світової війни      Слайд № 9    Повідомлення учня.

 Італія була середньорозвинутою країною Європи. Участь у Першій світовій війні коштувала їй дуже дорого: 700 тис. загиблих, 450 тис. інвалідів, 1 млн. поранених, країна втратила третину національного багатства. Після поразки біля Капоретто в жовтні 1917 р. вона опинилась на межі повної катастрофи і тільки допомога військ Антанти врятувала Італію. Країна вступила в тривалий кризовий період. Відносно слабка італійська економіка лише за рахунок перенапруження витримала фінансові затрати, пов'язані з війною. Державний борг Італії за 1916-1919 рр. збільшився з 16 млрд до 50 млрд лір. До проблем 400-тисячної армії безробітних долучилася проблема працевлаштування демобілізованих солдатів та офіцерів.  Італія з аграрної країни перетворилася на аграрно-індустріальну (набули розвитку металургійна, машинобудівна та хімічна галузі промисловості; з’явилися й зміцніли свої позиції завдяки державним кредитам такі гіганти, як «Ансальдо», «Ільва», «Фіат», «Бреда»). Наслідки війни загострили соціальне протистояння. Протягом 1918-1920 рр. відбулося понад 4 тис. страйків, під час яких ставилися вимоги підвищення заробітної плати, запровадження 8-годинного робочого дня, розширення  профспілкових прав.

 Слово учителя:  Отже, надії італійців на те, що мир принесе полегшення, не виправдались. Великі держави, оцінюючи внесок Італії у війну як занадто низький, не дотримали свого слова (таємна угода про передачу Італії східного узбережжя Адріатичного моря і ще ряду територій), даного напередодні вступу Італії у війну. Вона отримала лише Південний Тіроль і Трієст. Італія стала "переможеною серед переможців".Прагнення реваншу та почуття приниження національної гідності стали важливими чинниками для розвитку політичного життя в країні. Учасники робітничого руху висували гасла встановлення диктатури пролетаріату у формі радянської влади, натомість підприємницькі кола Італії, зрозумівши неспроможність уряду захистити їхні інтереси, пов’язували свої надії з фашистським рухом.

Завдання: 

Орієнтуємось в історичному просторі  (Дивись карту в додатках)  Слайд № 10      
Повідомлення учня про Віктора Еммануїла III. Слайд № 11

Віктор Еммануїл III  — третій корольєдиної Італії нового часу з 29 липня 1900, імператор Ефіопії з 9 травня 1936 по 5 травня 1941 (формально зберігав титул до 3 вересня1943), король Албанії з 16 квітня 1939 по 3 вересня 1943. Перший маршал Імперії (30 березня 1938). З Савойської династії, син і наступник Умберто I. супереч традиційному союз Савойської династії з Німеччиною та Австрією, в Першій світовій війні підтримав Антанту, розпочавши війну в 1915.

З 1922 значення Віктора Еммануїла було суто номінальним, тому що реальна влада не без його допомоги перейшла до фашистів на чолі з Беніто Муссоліні. Пропаганда часів фашизму відверто відтіснила государя взагалі за всякі рамки, його фотографії замінювалися на портрети дуче, кадри з його участю вирізувалися з фільмів тощо. Король ніколи не заперечував рішенням фашистського уряду, не робив нічого, щоб захистити особисто відданих йому придворних і офіцерів, що піддавалися репресіям (у тому числі за расовою ознакою після 1938). Це приниження короля різко негативно позначилося на престижі династії. В 1936, після захоплення Ефіопії (Друга італо-ефіопська війна), був проголошений імператором Ефіопії; в 1939 — королем Албанії (повного міжнародного визнання ці титули не отримали). В 1938 королю і Муссоліні були присвоєні звання Перших маршалів Імперії.

В 1943, при наближенні військ союзників до Риму, король підтримав рішення Великої фашистської ради змістити і заарештувати дуче. Король відмовився від ефіопського і албанського титулів і з цього часу підтримував союзників. Після нового наступу німців і окупації ними Риму в тому ж році втік до Єгипету; фашистський режим був оголошений «республіканським» (Республіка Сало).

 Робота з поняттями  (Дивись Словник до уроку - №2, № 5)

Метод «Асоціативний кущ».   Асоціація зі словами «диктатура» та «демократія». Всі варіанти записуються на дошці, потім узагальнюються в схемі.

[Организационная диаграмма]

Б. Муссоліні. Встановлення фашистської диктатури                

Слово учителя:

  Прийшовши до влади, фашисти змушені були певний час зберігати демократичні інститути. Уряд був коаліційним. Деякі важливі міністерські портфелі Муссоліні віддав буржуазним партіям. Але згодом він уже не збирався ділити владу ні з ким. У країні було створено культ особи Муссоліні. Поступово обмежуючи повноваження короля, Муссоліні, який присвоїв собі титул дуче (вождя), правив Італією майже одноосібно. Всі політичні партії були заборонені, державну поліцію замінено фашистською міліцією, на таємну поліцію покладено організацію тотального шпигунства, провокацій і терору. Фашисти цілком монополізували владу.

  Слайдова презентація  творчої групи учнів  «Беніто Муссоліні. Історія одного диктатора ». Слайд № 12-18

Слайд 19. Похід на Рим

Слово вчителя.

Муссоліні, підтримуваний великими промисловцями, заручившись "нейтралітетом" Ватикану, співчуттям короля Віктора-Еммануїла ІІІ, висунув вимогу передати фашистам владу. Прихильників збереження старих порядків, які не гарантували порядку й законності, виявилось обмаль, і король доручив Муссоліні сформувати уряд. 30 жовтня 1922 р. Муссоліні на чолі загонів чорносорочечників вступив до Рима та очолив уряд ("похід на Рим"). Так в Італії було відкрито шлях до ліквідації ліберальної демократії та встановлення фашистської диктатури.

5.3. Основні риси фашизму.Фашизація країни.

Робота домашніх груп «Пошуковці» (випереджальне завдання)  - висвітлення  походження назви  фашизм  Слайд № 20

Фашизм (італ. fascismo, від fascio - пучок, зв'язка, об'єднання) - ідеологія, політичний рух і соціальна практика, які характеризуються наступними шістьма ознаками і рисами:

обґрунтування за расовою ознакою переваги і винятковості однієї, проголошуваними в силу цього панівної нації;
нетерпимість і дискримінація стосовно інших «чужорідних», «ворожих» націй і національних меншин;
заперечення демократії та прав людини;
насадження режиму, заснованого на принципах тоталітарно-корпоративної державності, однопартійності та вождизму;
утвердження насилля і терору з метою придушення політичного противника і будь-яких форм інакомислення;
мілітаризація суспільства, створення воєнізованих формувань і виправдання війни як засобу вирішення міждержавних проблем.

Фашизм веде до повного заперечення прав і свобод людини, він несе в собі потенційну і реальну загрозу миру і безпеки людства.

Робота з документами в творчих парах. ( Див. Аналіз документів  -  документ № 1, цитата 1) Слайд № 21

Завдання:  по ходу подальшої презентації скласти тезову таблицю       

Риси фашизму

Фашизація країни

             Робота з документами.  З ким  уподібнював населення Муссоліні? Який метод управління обрав?( Дивись  документ № 2 )

Слайд 22.  Однопартійність і знищення опозиції.

 Узурпація влади. (Див. словник №8 – узурпація )

У 1922-1924 pp. фашисти не наважувались на рішучі дії щодо ліквідації демократичного устрою. Поштовхом до фашизації країни стала "справа Маттеоті". Джакомо Мат-теоті 1 червня 1924 р. у парламенті виступив з промовою, в якій звинуватив фашистів у фальсифікації виборів і зажадав анулювати мандати депутатів-фашистів. Через 10 днів він був викрадений і убитий фашистами. Але король не усунув Муссоліні від влади, як цього вимагала більшість населення.                                                                                         У січні 1925 р. Муссоліні, виступаючи у парламенті, висунув гасло: "Вся влада фашистам!" і провів через парламент низку законів, які обмежували демократичні права. Уряд став відповідальним лише перед королем і мав право видавати закони. Місцеві органи влади замінялись префектами, яких призначав дуче. Заборонялись всі профспілки і партії, крім фашистських. Створювались трибунал і таємна поліція. Вводилася смертна кара. Почались масові арешти (в один день було заарештовано 12 тис. комуністів).
У 1929 р. Муссоліні уклав договір з папою римським, згідно з яким утворювалась держава Ватикан, католицька церква отримувала ряд привілеїв.
Для управління економікою створювалась корпоративна система. У 1934 р. існувало 22 корпорації у всіх галузях господарства. Кожна корпорація об'єднувала представників промисловців, фашистських профспілок і функціонерів фашистської партії. Уряд був замінений Великою фашистською радою, а парламент -палатою корпорацій.

Слайд 23.Культ особи.

Для виховання молоді у фашистському дусі створювались масові молодіжні організації. Прищеплювався культ сили і волі. Насаджувався культ особи Муссоліні. Одночасно дуче був головою уряду, великої фашистської ради, міністром внутрішніх і іноземних справ, військовим і військово - морським міністром, почесним академіком філармонії і т. д. і т. п.

Робота групи пошуковців (випереджальне завдання) - «Латеранська угода». Слайд № 24

 Латеранські угоди — (Латеранські договори) укладені 11 лютого 1929 року, між Святим Престолом (в особі кардинала П'єтро Гаспаррі, державного секретаря), та королівством Італії (в особі прем'єр-міністра Беніто Муссоліні), що нарешті розв'язали так зване «Римське питання» — про статус Ватикану після розпаду Папської держави у 1870 році. По суті, Папа Римський признає за Латеранськими договорами Рим як осідок італійського уряду. Італійський уряд гарантує при цьому, політичний і територіальний суверенітет Ватикану. Назва контрактів, походить від місця їх підписання — Латеранського палацу. Латеранські угоди зупинили конфлікт між Папою Римським і італійською державою і надали папські території визначеного державного статусу. Це дозволило Ватикану активно вийти на площину міждержавної політики

Слайд 24. Ідеологічний контроль…

   Серія ритуалів, що об’єднувалась поняттям « фашистський стиль ». «Весь комплекс наших звичок повинен змінитись, наші манери вживати їжу, одягатись, працювати чи спати…»- говорив дуче .  Серед чоловіків відмінено потиск рук, жінкам заборонено носити брюки, для пішоходів встановлювався лівосторонній рух.  Для виховання молоді в дусі відданості фашизму й особисто дуче на вимогу Б. Муссоліні було переписано шкільну програму з історії. Відтепер велика увага приділялася Давньому Риму - «найвеличнішій імперії світу», замовчувався період середньовіччя, коли Італія не могла похвалитися могутністю, заслуга об'єднання країни в XIX ст. приписувалася винятково Дж. Гарібальді і Дж. Мадзіні, які проголошувалися «найпершими фашистами». XX ст. проголошувалося «добою фашизму й Муссоліні».

Слайд 25-26 Національна ідея

В 30-х рр.. з’явився іще один масовий рух - фашистські весілля, на кожному з яких Дуче вважався посаженним батьком. Стимулювання приросту населення він вважав державною справою.

( Див.  Аналіз  документів - цитата №3) «Більше населення - більше солдат-більше могутності..»

В листопаді 1933 р. в Римі взяли шлюб 2тис. 600 пар, кожна від дуче отримала символічний подарунок, а натомість пообіцяла подарувати батьківщині «маленького солдата». Дуче надихав населення особистим прикладом  в битві за народжуваність ( на 1929 р. - 5 дітей ).

Режим доклав чимало зусиль для розвитку спорту в країні; за часи тоталітаризму в Італії було споруджено стадіонів та палаців спорту більше, ніж за всю її попередню історію. Улюбленим видом спорту Б. Муссоліні був бокс, який він проголосив «винятково фашистським засобом самовираження». При цьому піклування дуче про фізичний гарт нації мало цілком просте пояснення - він потребував готових до «великих битв» солдатів.

Слайд 27. Корпорації. Робота з словником( Дивись поняття № 4)

Робота по заповненню схеми. Самостійна робота учнів з підручником.

[Организационная диаграмма]

 Корпоративна держава.  Слайд № 28 (підсумок)

В 1930 р. фашисти законодавчо закріпили функції національної Ради корпорацій.  Ії основний документ - «Хартія праці». Всього було створено 22 корпорації за напрямками - зерно, ліс, металургія, будівництво, туризм  та інші. В керівництві в  рівних кількостях були присутні представники власників, профспілок, кооперативів, фашистської партії. Главою всіх корпорацій вважався сам Муссоліні, тому критика корпорацій розглядалась як його особисто, а значить всієї корпоративної, а отже фашистської держави.

Слайд 29. Мілітаризація суспільства. ( Див. Словник  № 6)

Прийшовши до влади, фашисти прагнули відродити Римську імперію. Реалізація цих планів - прямий шлях до війни. Фашисти, поряд з ліквідацією демократичних інститутів, почали мілітаризацію економіки і всіх сторін життя суспільства. Йшов процес мобілізації ресурсів для майбутніх завойовницьких війн. Першою жертвою агресивних дій Італії стала Ефіопія, яка була захоплена італійськими військами в 1935-1936 pp.Прагнення до переділу світу швидко зблизило Італію з фашистською Німеччиною та Японією, незважаючи на деякі суперечки щодо Австрії та Балкан. До того ж, будучи першим фашистом, Муссоліні не хотів поступатися цією роллю "вискочці" Гітлеру.   Агресія проти Ефіопії довела, що без Німеччини Італія не здатна здійснити жодної серйозної акції. Однак суперництво між двома фашистськими лідерами продовжувалось аж до 1940 p., доки Муссоліні не змирився зі статусом молодшого партнера Німеччини.

Слайд 30 Фінал.

Навесні 1945 загони італійського Опору розгорнули рішучі бої з відступаючими військами вермахту. 27 квітня 1945 р. в містечку Донг загін партизан зупинив невелику німецьку частину. Під час обшуку однієї з вантажівок в ньому був виявлений Муссоліні. Муссоліні просив Кларетту залишити його і сховатися в Швейцарії, на що вона відповіла повною відмовою. Петаччі залишається поруч з Муссоліні. Перед стратою вони будуть ночувати разом. Ця ніч була для Кларетти Петаччі першої і останньої ночі, проведену разом з Муссоліні. Як не дивно, до цього моменту весь цей час вони зустрічалися тільки уривками. На наступний день 28 квітня 1945 року в обстановці повної секретності прибув з Мілана командир одного з загонів руху Опору полковник Валеріо вивіз Муссоліні до села Джуліо ді Медзетро, де і розстріляв колишнього дуче і його коханку Клару Петаччі. Трупи Муссоліні, його коханки Петаччі і його найближчих сподвижників були виставлені на загальний огляд, а потім підвішені вниз головою.

Систематизація й узагальнення нових знань і умінь. (6 хв.)   Тест-контроль  (дивись презентацію № 2)  Вирішення проблемного питання: «Чи була альтернатива встановленню фашистської диктатури в Італії?» Слайд № 31

 Метод «ПРЕС». Слайд № 32

Я вважаю, що... 
(висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору)

тому, що...
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)

наприклад...
(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони зміцнять вашу позицію) 

тому...
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це заклик прийняти вашу позицію).          

Підсумки уроку. (4 хв.) Слайд № 33

   Після Першої світової війни Італія опинилась у важкій економічній ситуації, що призвело до зростання невдоволеного населення різким падінням рівня життя.

  Слабкість держави в здійсненні внутрішньої та зовнішньої політики, наслідки «скаліченої перемоги» руйнація ідеалів довоєнного часу створили конкретно-історичні умови для виникнення фашизму.

  Фашизм в Італії набув характеру тоталітарної диктатури: придушення опозиції, насильницький корпоративізм, культ шовінізму, насилля і війни. Фашистські профспілки залишились єдиними в Італії профспілковими організаціями.

  Готуючись до світової війни, італійський фашизм накинувся з посиленими репресіями на своїх політичних ворогів. У квітні 1939 р. Італія захопила Албанію‚ а 1940 р. вступила у Другу світову війну на боці Німеччини. Вступ у війну прискорив крах фашизму в Італії.

Зв'язок з сучасністю. Нажаль фашизм не помер. Він продовжує свою хід на планеті. Неофашистські організації, що об'єднані у Всесвітній союз нацистів (резиденція — у США), діють у 80 країнах світу (найбільше їх в Європі, Америці та країнах Азії). У сучасних умовах всі демократичні цивілізовані держави ведуть безкомпромісну боротьбу з рецидивами фашистської ідеології, домагаються повного викорінення. Друга світова війна показала величезне значення усунення фашистської погрози для забезпечення міцного миру на землі. Вона згуртувала народи в ім'я розгрому, викорінювання й запобігання відродження фашизму. На жаль, на зміну розгромленому фашизму прийшов новий фашизм. Його облік змінився, але вихідна від нього погроза миру зберігається, ліквідація цієї неофашистської безпеки. Неофашизм став лиховісною реальністю сучасності, що постійно нагадує про себе у всіляких проявах. Усе більше проявляється тенденція до глобалізації неофашистської небезпеки. Тому заходи  щодо боротьби з нею повинні бути загальносвітового масштабу.

Рефлексія (4 хв.)

Чи досягнуто мети уроку?
Наскільки важливі для вас знання, отримані на уроці?
Чим зацікавилися?

Підсумки роботи класу, виставлення і аргументація оцінок.

Інструктаж до виконання домашнього завдання (2 хв.) Слайд № 34

·        Опрацювати  §16, відповісти на питання (обов’язково)

·        Вивчити дати, нові поняття (обов’язково)

·        Виконати завдання І та ІІ на стор.168. (достатній рівень)

·        Твір-мініатюра за темою на вибір  «Місце Муссоліні в історії», « Чому Італія стала першою з країн Європи, в якій фашистській партії вдалося прийти до влади?»,  «Особливості італійського фашизму», «Етапи фашизації Італії. Структура  управління державою, що була створена фашистами»,  «Неофашизм  сьогодення». (високий рівень)

·        Випереджальне завдання для творчої групи учнів: підготувати повідомлення про Мустафа Кемаль Ататюрка, Сунь Ясена, Махатму Ганді. (Індивідуальні завдання для творчої групи)


Теги: історія Італії, Муссоліні, Волотка О.С.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 6335/302


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar