Головна » Всесвітня історія

Грецькі міста-колонії на території сучасної України

Мета: ознайомити учнів з причинами виникненням грецьких міст-колоній на території сучасної України; сформувати уявлення в учнів про устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній на основі найбільших міст-держав Північного Причорномор’я, розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами  та відеоматеріалами; виховувати інтерес до предмету, формувати естетичні смаки  та патріотичні почуття.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: настінна карта, атлас, ілюстративний матеріал, тести, вправа «Три кроки», текст «Херсонес», присяга громадянина Херсонеса, презентація  до уроку «Грецькі міста-колонії на території сучаної України».

Поняття: колонізація, колонія, метрополія, поліс, агора, Акрополь, демос.

Дати: VІІ – V ст. до н. е. – колонізація греками Північного Проичорномор’я.                           

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1) Активізація уваги учнів.

                                             Пролунав дзвінок,

                                             Починаємо історії урок.

Працюватимем  старанно,

                                             Щоб почути у кінці,

                                             Що у нашім 6 класі

                                             Учні просто молодці!

2) Вправа «Три кроки». (слайд 1)

ПІ  учня  ______________________________________клас _______

Тести  (Експрес - контроль)

- Діти! На кожному уроці ви працюєте, виконуєте різноманітні завдання. За свою роботу отримуєте оцінку. До сьогоднішньої оцінки у вас є три кроки. Уважно розгляньте свою схему-таблицю. Зараз ми знаходимось на першому кроці «Запрограмуй результат». Позначте ту оцінку, яку хотіли б отримати на уроці. До наступних кроків повернемось пізніше.

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

Історичний диктант.(слайд 2)

На  домашнє завдання  вам  було повторити історичні терміни з §§  30,31,32, які будемо використовувати  на  сьогоднішньому уроці при вивченні  нового  матеріалу.  А зараз перевіримо, як  ви  справились  із завданням.

У цьому нам допоможе  історичний  диктант.

Процес  масового переселення  громадян  країни  на нові землі (колонізація).
Латинське слово «заселяти» означає землі організовано заселені людьми – вихідцями з інших країн (колонія).
Місто або країна, які заснували колонії, їх називають «материнські міста» (метрополія).
Великий майдан, центр торговельного, політичного й релігійного життя міста (агора).
Місто разом з прилеглими селами, полями, виноградниками і пасовиськами  для  худоби, що  означає «місто-держава» (поліс).
Влада «найкращих людей» в Греції (багатих, знатних), що посідають найвище становище (аристократія).
Прості вільні люди, селяни і ремісники, тобто «народ» - прості громадяни  (демос).
Міська фортеця. Від грецького слова «верхнє місто», оточена міцними  кам’яними  мурами (Акрополь).

Взаємоперевірка  історичного диктанта (відповіді записані на слайді 3)

Колонізація
Колонія
Метрополія
Агора'
Поліс
Аристократія
Демос
Акрополь

2) Бесіда.

- Що таке колонізація?

- Чи мала колонізація місце у греків?

     - Назвіть основні напрями грецької колонізації. ( показати на настінній карті  основні  напрямки)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Розповідь – бесіда

     Про велику Грецьку колонізацію ми вже з вами говорили.

Греки засновували там поселення. Не оминула грецька колонізація і Україну, бо саме на північних берегах Чорного моря (стародавня назва моря Понт Евксинський) у давнину існувало багато грецьких поселень, які ми сьогодні будемо вивчати.

ІУ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

       Тема уроку «Грецькі міста-колонії на території сучаної України»

 (записати тему уроку в зошити). (слайд 4-5)

Сьогодні ми з вами ознайомимося з причинами виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, сформуємо уявлення про устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній на основі найбільших міст-держав Північного Причорномор’я, будемо розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами  та відеоматеріалами.

Матеріал будемо вивчати за планом (записаний на дошці або слайд 6):

Процес утворення міст-колоній.
Найголовніші міста-колонії на території сучасної України.
Суспільне, господарське та духовне життя у колоніях.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Причини  утворення міст – колоній..(слайд 7)

1. Сюжетне читання  учнів за ролями.

    Що ж спонукало греків покидати свої домівки і шукати нові місця для проживання? Визначити  причини грецької колонізації до берегів Чорного моря нам допоможуть  юні актори.

Від імені  автора, селянина, торгівця, ремісника, знатного грека учні читають нижченаведений текст.

Автор «Греки їхали за море з різних міст. Перед вами Коринф — багате торгове місто. Тут зібралися кілька сотень греків, що мають намір виїхати. Вони знайомляться один з одним, розпитують про причини, за яких кожний залишає рідну домівку.

Селянин   - Я  бідний  селянин. Нас  дуже  багато  в  Греції. Ділянка  моя  високо  в горах, в долині вся земля належить знаті (багатим). Скільки не працюй, а залишиш­ся бідним. Може, на чужині я знайду собі кращу долю.

       Ремісник  - У мене справи ще гірші.Як поставили у мене на ділянці борговий камінь, немає мені спокою.Весь час думаю: як би не стати рабом-боржником, бо вільної землі у нас немає. Кажуть, що за мо­рем є країни, де землі скільки завгодно, і родить вона краще, ніж на берегах Нілу!

        Автор. Тут до них підійшли двоє добре одягнених греків.

Селянин -Хто ви такі? — питають їх. — Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас із дому.

Торговці  -Ви вгадали,— Ми торговці і живемо тут, у Коринфі. Надійні люди розповідали, що в заморських країнах вигідно міняють пшеницю і рабів на розписні вази, вовняні тканини, вино й оливкову олію. Ми попливемо з вами, морська торгівля небезпечна, але вона може збагатити нас.

 Автор.   У розмову втручаються два брати, обидва ткалі-ремісники, раніше жили на одному з островів Егейського моря.

 Ткалі –ремісники   — Нам довелося назавжди залишити домівку,— Ми підняли демос на боротьбу проти знаті. Почалося повстання, але аристократи перемогли, і ми на першому ж човні втекли.

 Автор.    Один з присутніх мовчав, похмуро дивився й у розмову не втручався.

Ремісник - Хто ти? — спитали його. — Зовні ти схожий на знатну людину. Що тебе спонукало вирушити в далеку путь?

Знатний грек - Ви не помилилися, - Я походжу з давнього знатного роду. Я був правителем у своєму місті. Але однієї ночі вірний служник розповів, що в місті почалося повстання демосу, багато знатних людей вбито у власних ліжках. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Як сказав поет: «На корабель біженця я пишний свій дім проміняв».

 Автор.Так розмовляли між собою ці дуже різні люди.

Бесіда

Які причини грецької колонізації до берегів Чорного моря?

(перегляд  причин  колонізації  на слайді 8)

Збільшення  кількості  населення.
У  Греції  не  вистачало  вільної землі.
Розвиток  торгівлі  та  ремесел  сприяв пошуку  нових  ринків  збуту.
Боротьба  між  аристократами  і  демосом.

 2) Розповідь учителя.

Ще на початку І тис. до н. е. грецькі мореплавці відвідали Північне Причорномор’я. Однак його масова колонізація розпочалася з середини                  VІІ ст. до н. е.

Залюднення греками Північного Причорномор’я відбувалося поступово та організовано. Поселення з часом переростали у міста з укріпленнями. Згодом навколо них створювалися сільськогосподарські округи. Міста з округами перетворювалися в античні рабовласницькі держави, що не залежали від своїх метрополій. Вони називалися полісами. Але ніколи не поривали зв’язок з материнськими  містами.

Протягом VІІ - V ст. до н. е. на узбережжі Чорного моря виникла ціла мережа грецьких міст.

3) Робота з атласом. (слайд 9)

- Назвіть грецькі міста- колонії у Північному Причорномор’ї.

3) Розповідь учителя.

- Особливість колонізації Північного Причорномор’я полягала в тому, що вона мала характер винятково мирного освоєння, оскільки на морських узбережжях, де осідали греки, тоді ніхто не проживав.

2.Найголовніші міста – колонії у Північному Причорномор’ї.

1) Розповідь вчителя супроводжується роботою з настінною картою.

В ході грецької колонізації на землях України виникла велика кількість колоній. Найбільшими були  Ольвія, Херсонес та Пантікапей. (показати  на  карті  і на слайді 10 -11)

 2) Робота з контурною картою. (слайд 12)

- Позначте і підпишіть на контурній карті колонії Херсонес, Пантікапей та Ольвія.

- Позначте території проживання скіфів у Північному Причорномор’ї.

3) а\ Перегляд відеофільму  про Ольвію.  (Слайд 13)

Зверніть увагу коли була заснована грецька колонія Ольвія?

 Що означає слово Ольвія у перекладі?

 Яка чисельність людей була в колонії.

(бесіда  після перегляду  відео фрагменту )

б\ Робота з підручником – вибіркове читання (§30.пункт 2) (слайд14)

на ст. 141є півідомлення «Скарби давньої Ольвії». Прочитайте і скажіть, що розкопали археологи на території давньогрецького поліса Ольвія.

(відповідь: залишки храмів, вівтарів, центральну площу-агору з різноманітними спорудами, гімнасії, будинок суду, житлові квартали, виробничо-господарські й оборонні будівлі різного часу.)

4) Повідомлення учня про Херсонес.

Коли була заснована грецька колонія Херсонес?
 Що означає слово Херсонес у перекладі?
Як називається сучасне місцезнаходження стародавнього Херсонесу?

Херсонес

Найвідомішим давньогрецьким містом у Північному Причорномор’ї є Херсонес, давнє місто на південно-західному березі Криму. Тепер – руїни біля сучасного Севастополя. Він був заснований трохи пізніше, ніж більшість античних колоній у цьому регіоні – приблизно у другій половині У століття до н. е. У перекладі з грецької «Херсонес» означає «півострів». Населення становило приблизно 15 тисяч жителів.

Херсонес побудовано на високому пагорбі, один бік якого омивається морем, а другий – Карантинною бухтою, гаванню стародавнього міста. Для захисту від ворогів мешканці міста – херсонесити – збудували потужні стіни у чотири метри завтовшки. До наших днів збереглися залишки цих стін, ворота, зроблені з тесаного каменю. Сліди проломів у стінах свідчать про жорстокі облоги та штурми, що їх зазнав Херсонес у давнину.

Уздовж вулиць проходили кам’яні водостоки, які відводили в море дощову воду та нечистоти. Храми богів були прикрашені величними колонами, що збереглися до наших днів.

У східній частині міста була торгова та військова гавань. Херсонесити займалися виноградарством, землеробством та скотарством. Про це свідчать знайдені археологами у великій кількості ножі виноградарів, преси для вичавлювання соку з винограду, а також кам’яні жорна для розмелювання зерна. А ще у Херсонесі вчені розкопали театр, збудований просто неба. Херсонес був демократичною рабовласницькою республікою.

Під час розкопок також був виявлений монетний двір - будова, де карбували гроші. Про таке її призначення говорить знахідка кількох десятків монетних кружечків, на яких ще не встигли викарбувати ніякого зображення. Херсонеські монети карбувалися зі срібла й міді. Найчастіше на них робили зображення богині Діви – покровительки Херсонесу. Її зображували з луком або списом. У місті також мали обіг гроші, привезені з інших земель.

Запитання вчителя:

Коли була заснована грецька колонія Херсонес?
Що означає слово Херсонес у перекладі?
Як називається сучасне місцезнаходження стародавнього Херсонесу?

(слайд 16 із зображенням Маяка )

5) Перегляд відео фрагменту про Пантікапей

Випедержаюче завдання

Зверніть увагу які товари вивозили з Пентікапею?
Хто правив у місті-державі?
Що було вищим органом влади?

Бесіда-розповідь   вчителя після перегляду відео фрагменту.

У перекладі  з грецької  Пантікапей  означає  «рибний шлях», сучасна назва  - м.Керчь  (Слайди 18-19)

 «Акрополь Пантікапея»

 «Сходи на гору Мітрідат»

3. Суспільне, громадське та духовне життя у колоніях.

а) Суспільне життя.

1) Повідомлення учня. Іісторичне  джерело (слайд 20)

Присяга громадян Херсонеса ( початок ІІІ ст. до н. е.)( зачитують учні)

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Дівою, Богами й богинями олімпійськими та героями. Я буду дбати про безпеку та свободу держави і громадян і не зраджу Херсонеса, Керкінітіди, Прекрасної Гавані та інших укріплених міст, якими володіють херсонесити, і не віддам нічого нікому – ні греку, ні варвару, а буду берегти все це для  херсонського народу.

Бесіда:

Яким богам вклонялися жителі міста?
Як ви вважаєте, для чого жителі міста присягалися?
 Що саме для них мало важливе значення?

І сьогодні  в нашій країні юнаки, досягши віку 18 років, вступаючи до лав української армії складають присягу на вірність нашій  Батьківщині, народу, чесно та сумлінно берегти кордони рідної Вітчизни.

2) Розповідь учителя з елементами бесіди.

Уже в V ст. до н. е. грецькі міста у Північному Причорномор’ї стали багатолюдними центрами. Їх влаштовували за грецьким зразком. Серцем міста була його центральна площа.

Як називається центральна площа міста у грецьких полісах?
Що відбувається на агорі?

  Поряд стояли громадські будівлі, де засідали органи влади. Кожне місто мало свій закон, конституцію, органи влади, суд. В центрі міста знаходилася й площа, де відбувалися релігійні церемонії. Саме тут зводилися величні храми. Також археологами було доведено існування театрів під відкритим небом.

Навколо центру вздовж вулиць розташовувалися садиби громадян. (слайди 21-22)

Відтворений вигляд  колишніх поселень (кам'яні будівлі,накриті черепицею)

3) Розвиток господарства.

Робота зі схемою (слайд 23)

Стародавні греки вивозили: пшеницю, мед, віск, шкури, солону рибу, рабів, а продавали: вино, зброю, олію, керамічний посуд, золоті прикраси, тканини…)

Вчитель: Північне Причорномор’я (нині Херсонська та  Миколаївська області України) було житницею Греції. (показ на  карті України )

Кожне причорноморське місто карбувало свою монету

(показати  додаток- слайди 24-28, Причорноморські монети»).

Монетний двір

[Ольвия.] [Античные монеты древней Греции. Ольвия.]

[Античные монеты древней Греции. Ольвия.]     

Види  монет (дельфіни, стріли)

Цікавим є факт, що на гривні 1996 р.в.  Зображені  руїни Хрсонесу

г)Робота з підручником

Розгляньте на ст. 141 зображення ювілейної монети Національного банку України

д) Духовне життя.

Пояснення учителя. Сьогодні давньогрецькі міста нашої країни лежать в руїнах. Їх вкрито товстим шаром землі. Та археологи крок за кроком відкривають їх залишки: площі, храми, садиби, майстерні. А при розкопках вони знаходять різноманітні речі – посуд, прикраси, статуї, написи. Так поступово відкривається культура давніх греків, що мешкали на нашій території. (слайди 29-36)

Зовнішній вигляд колоністів

Оселившись у наших краях, греки принесли і дух грецької культури: любов до театру, поезії,  спортивних змагань. Також вони користувалися грецьким письмом, шанували грецьких богів. Принесли сюди свою майстерність будівельників і ремісників.

Пілони для зберігання продуктів

У причорноморських містах шанували олімпійських богів: Зевса, Афіну, Афродіту, Діоніса, Аполлона та інших. Майже в усіх колоніях головним божеством був Аполлон (показати зображення), адже він – покровитель колоністів. Храми Аполлона виявлені в Ольвії, Пантікапеї та інших містах.(слайди 37-41)

Високого розвитку досяг живопис. Розписами оздоблювали будівлі та предмети вжитку. Про це свідчать малюнки на вазах (продемонструвати слайд 36).

Аттична чорнофігурна амфора             Аттичний червонофігурний калаф.
з Одеського державного археологічного

музею. (VI ст. до н. е.).

Вироби скульпторів характеризувалися своєю довершеністю та складністю.

Північне Причорномор’я дало відомих у всій Греції вчених. В Ольвії проживав філософ Біон, прозваний Борисфенітом, син рибалки і простої жінки. З часом він потрапив до Афін і став філософом. У нього був гострий розум, і йому подобалося висміювати людські недоліки. Про скупого багатія він сказав: «Не він володіє багатством, а багатство володіє ним!». (слайд 42)

Предки знаменитого грецького оратора Демосфена походили також з Північного Причорномор’я. Він говорив: «Легше за все обдурити самого себе» (слайд 43)

Своєю мудрістю прославився Анахарсіс. Він склав вірші про скіфські та грецькі звичаї. Навіть до нашого часу дійшов його вислів: «Краще мати одного друга справжнього, ніж багато несправжніх». (слайд 44)

  ФілософБіон (Борисфеніт)         Оратор Демосфен           Поет Анахарсіс

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Вправа «Три кроки». (слайд 45)

- Ми підійшли до другого кроку «Оціни себе сам». Поставте собі оцінку за роботу на уроці.

 2) Експрес – опитування (слайди 46-57) (тести із взаємоперевіркою (ключ записаний на слайді 58).

Тести. Античні міста-колонії у Північному Причорномор’ї.

1. Найближчі сусіди греків – колоністів у Північному Причорномор’ї:

а) перси; б) скіфи; в) кіммерійці.

2. Місто, назва якого в перекладі з грецької мови означає «півострів»:

а) Херсонес; б) Ольвія; в) Пантікапей.

3. Понтом Евксинським називали море:

а) Егейське; б) Чорне; в) Іонічне.

4. Грецький філософ, що був вихідцем з Ольвії.

а) Біон; б) Платон; в) Геракліт.

5. На місці давнього Пантікапею сьогодні стоїть:

а) Очаків; б) Феодосія; в) Керч.

6.Яким із видів господарства не займалися грецькі переселенці?

а) рибальство; б) землеробство; в) торгівля; г) кочівництво; д) ремесло.

7. Назва центральної площі у греків.

а) акрополь; б) агора; в) майдан.

8. Жителі якого міста складали йому присягу на вірність?

а) Херсонес; б) Пантікапей; в) Ольвія.

9. Хто із грецьких богів був найбільш шанованим у жителів Північного Причорномор’я?

а) Зевс; б) Апполон; в) Афіна.

10. Місто, що розташоване не в Північному Причорномор’ї.

а) Херсонес; б) Ольвія; в) Мілет; г) Тіра; д) Борисфен.

11. Початок грецької колонізації Північного Причорномор’я.

а) VІІІ ст. до н.е.; б) VІІ ст. до н.е.; в) VІ ст. до н.е.

12. Грецька колонія, що розташована біля сучасного села Парутіно Миколаївської області.

а) Ольвія; б) Херсонес; в) Пантікапей.

3) Вправа «Три кроки».

- На третьому кроці «Експрес – опитування» занотуйте оцінку, яку отримали за тести (1 бал за правильну відповідь). Обговорення результатів: чи відповідає власна оцінка тій, що була запрограмована і виставлена сами учнями. Чи досягли вони поставлених результатів.

VІ. Підсумок уроку.

1) «Мікрофон». (слайд 59)

Що найбільше сподобалось на уроці?
Що цікавого дізналися?

Давайте підсумуємо «наші відкриття» на сьогоднішньому уроці.

2)Зключне слово вчителя за таблицею.(слайд 60)

   (Слайд 61)  Колоністи  прагнули мати гарні стосунки з місцевим населенням і намагалися не втрачати зв’язки з батьківщиною – метрополією.

Про античне минуле  Причорномор’я нагадують величні руїни Пантікапея, що дійшли  до наших часів, Херсонеса та  Ольвії, залишки укріплених фортечних споруд, тріумфальні і надгробні стелі,  також знахідки їз затонулих біля чорноморського узбережжя кораблів, виявлених археологами.           

     Майже 1000 років існували міста в Північному Причорномор’ї, вони мали великий культурний вплив на місцеві племена – наших далеких предків.

В старших  класах ви будете поглиблювати свої знання  про цей відрізок історії нашої країни.

      (вчитель повідомляє учням про сучасне становище згаданих міст, які на даний час знаходяться на території незаконно анексованого Криму)

          VІІ. Домашнє завдання (записане на слайді 62).

Опрацювати матеріал підручника - § 30. Пункт 2.

- Уявіть собі, що випобували в одній з грецьких колоній. Опишіть свої враження.

Додатки

Тема. Античні міста- держави в Північному Причорномор’ї.

Мета: ознайомити учнів з причинами виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї; сформувати уявлення в учнів про устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній на основі найбільших міст-держав Північного Причорномор’я, розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами  та відеоматеріалами; виховувати інтерес до предмету, формувати естетичні смаки  та патріотичні почуття.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: настінна карта, атлас, ілюстративний матеріал, тести, вправа «Три кроки», текст «Херсонес», присяга громадянина Херсонеса, презентація  до уроку «Античні міста- держави в Північному Причорномор’ї».

Поняття: колонізація, колонія, метрополія, поліс, агора, Акрополь, демос.

Дати: VІІ – V ст. до н. е. – колонізація греками Північного Проичорномор’я.

                                        Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1) Активізація уваги учнів.

                                             Пролунав дзвінок,

                                             Починаємо історії урок.

Працюватимем старанно,

                                             Щоб почути у кінці,

                                             Що у нашім 6 класі

                                             Учні просто молодці!

2) Вправа «Три кроки».

- Діти! На кожному уроці ви працюєте, виконуєте різноманітні завдання. За свою роботу отримуєте оцінку. До сьогоднішньої оцінки у вас є три кроки. Уважно розгляньте свою схему-таблицю. Зараз ми знаходимось на першому кроці «Запрограмуй результат». Позначте ту оцінку, яку хотіли б отримати на уроці. До наступних кроків повернемось пізніше.

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

1) Кросворд.

Назва держави, яку вичали на попередніх уроках.
Найвища гора Греції.
Море, що омиває материкову Грецію.
Автор «Іліади» та «Одісеї».
Півострів, на якому розташована Греція.
Південь Греції.
Найбільший грецький острів у Середземному морі.

2) Бесіда.

- Що таке колонія?

- Чи мала колонізація місце у греків?

- Пригадайте причини грецької коонізації.

- Які грецькі поліси були засновниками колоній? Як їх називали?

     - Назвіть основні напрями грецької колонізації.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні ми познайомимося з особливостями розвитку грецьких міст- держав у Північному Причорномор’ї (записати тему уроку в зошити). Матеріал будемо вивчати за планом (записаний на дошці):

Процес утворення міст-колоній у Північному Причорномор’ї.
Найголовніші міста-колонії Північного Причорномор’я.
Суспільне, господарське та духовне життя у колоніях.

- У нас є «хмаринка очікувань».

-Що падає із хмар влітку? Запишіть на краплинах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що хочете дізнатися нового? (Краплини прикріплюються до хмаринки).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Процес утворення міст – колоній у Північному Причорномор’ї.

1) Розповідь учителя.

Греки освоювали багато нових територій і засновували там поселення. Не оминула грецька колонізація і Україну, бо саме на північних берегах Чорного моря (чи як у давнину називали – Понту Евксинського) існувало багато грецьких поселень.

Ще на початку І тис. до н. е. грецькі мореплавці відвідали Північне Причорномор’я. Однак його масова колонізація розпочалася з середини                  VІІ ст. до н. е.

Залюднення греками Північного Причорномор’я відбувалося поступово та організовано. Поселення з часом переростали у міста з укріпленнями. Згодом навколо них створювалися сільськогосподарські округи. Міста з округами перетворювалися в античні рабовласницькі держави, що не залежали від своїх метрополій. Вони називалися полісами. Але ніколи не поривали зв’язок з материнськими містами.

Протягом VІІ - V ст. до н. е. на узбережжі Чорного моря виникла ціла мережа грецьких міст.

2) Робота з атласом.

- Назвіть грецькі міста- колонії у Північному Причорномор’ї.

3) Розповідь учителя.

Прийнято розрізняти кілька етапів грецької колонізації Північного Причорномор’я (записано на дошці):

І – середина VІ ст. до н. е. – Істрія, Борисфен;

ІІ – перша половина VІ ст.до н. е. – Ольвія, Пантікапей, Феодосія;

ІІІ – друга половина VІ - початок V ст. до н. е. – Ніконій, Тіра, Керкінітіда;

ІV – V ст. до н. е.- Херсонес.

- Особливість колонізації Північного Причорномор’я полягала в тому, що вона мала характер винятково мирного освоєння, оскільки на морських узбережжях, де осідали греки, тоді ніхто не проживав.

2.Найголовніші міста – колонії у Північному Причорномор’ї.

1) Розповідь вчителя супроводжується роботою з настінною картою.

В ході грецької колонізації на землях України виникла велика кількість колоній. Найбільшими були (показати) Херсонес, Пантікапей та Ольвія.

 2) Робота з контурною картою.

- Позначте і підпишіть на контурній карті колонії Херсонес, Пантікапей та Ольвія.

- Позначте території проживання скіфів у Північному Причорномор’ї.

3) Повідомлення учнів про Херсонес, Пантікапей та Ольвію + робота над заповненням таблиці «Міста – колонії Північного Причорномор’я».

Назва міста - колонії

Час заснування

Сучасне місцезнаходження

Учень 1.

Херсонес

Найвідомішим давньогрецьким містом у Північному Причорномор’ї є Херсонес, давнє місто на південно-західному березі Криму. Тепер – руїни біля сучасного Севастополя. Він був заснований трохи пізніше, ніж більшість античних колоній у цьому регіоні – приблизно у 422 р. до н. е. У перекладі з грецької «Херсонес» означає «півострів». Це було одне з найбільших грецьких поселень. Населення становило приблизно 15 тисяч жителів.

Херсонес побудовано на високому пагорбі, один бік якого омивається морем, а другий – Карантинною бухтою, гаванню стародавнього міста. Для захисту від ворогів мешканці міста – херсонесити – збудували потужні стіни у чотири метри завтовшки. До наших днів збереглися залишки цих стін, ворота, зроблені з тесаного каменю. Сліди проломів у стінах свідчать про жорстокі облоги та штурми, що їх зазнав Херсонес у давнину. Історія зберегла для нас ім’я їх будівничого – це був Анасикл.

Сітка прямокутних кварталів є основою плану Херсонеса. Це так звана Гіппадамова система, що у V ст. до н. е. була розроблена мілетським архітектором Гіпподамом. Уздовж вулиць проходили кам’яні водостоки, які відводили в море дощову воду та нечистоти. Храми богів були прикрашені величними колонами, що збереглися до наших днів.

У східній частині міста була торгова та військова гавань. Херсонесити займалися виноградарством, землеробством та скотарством. Про це свідчать знайдені археологами у великій кількості ножі виноградарів, преси для вичавлювання соку з винограду, а також кам’яні жорна для розмелювання зерна. А ще у Херсонесі вчені розкопали театр, збудований просто неба. Херсонес був демократичною рабовласницькою республікою.

Під час розкопок також був виявлений монетний двір - будова, де карбували гроші. Про таке її призначення говорить знахідка кількох десятків монетних кружечків, на яких ще не встигли викарбувати ніякого зображення. Херсонеські монети карбувалися зі срібла й міді. Найчастіше на них робили зображення богині Діви – покровительки Херсонесу. Її зображували з луком або списом. У місті також мали обіг гроші, привезені з інших земель.

Учень 2.

Ольвія

В перекладі з грецької «Ольвія» означає «щаслива». Це мілетська колонія в дельті Гіпаніса (Буга) та Борисфена (Дніпра), заснована в першій половині          VІ ст. до н. е. Зараз – це територія на півдні села Парутіно Миколаївської області.

Особливий розквіт колонії припав на V – ІV ст. до н. е. Чисельність її мешканців становила близько 20 тисяч.

Ольвія мала форму трикутника, однією із сторін якого було морське узбережжя, а двома іншими – глибокі балки, що сходилися під кутом. Уздовж цих природних укріплень були зведені штучні стіни, що складалися зі щільно підігнаних один до одного кам’яних блоків. Місто мало чітке планування і було розташоване на двох терасах. Нижня частина, що нині майже зовсім знищена морем, була торговельно – ремісничою. У верхній - розміщалися громадські споруди і храми. На жаль, від них лишилися лише лінії фундаменту.

Систематичні розкопки ведуться в Ольвії з 1900 року. Досліджено, що у центрі міста знаходився головний майдан – агора, стояли храми богів і великий кам’яний жертовник. Вулиці Ольвії  були вимощені плитами або щебенем; у місті було добре налагоджене водопостачання. Мешканці поселення, які називали себе «ольвіополіти», займалися торгівлею, ремеслом і сільським господарством. Головним партнером Ольвії у торгівлі було місто Афіни.

 Виявлено, що це багате портове місто припинило своє існування десь у             V ст. н. е., у часи загального занепаду античної цивілізації.

Учень 3.

Пантікапей.

Пантікапей заснований у першій половині VІ ст. до н. е. греками на березі Керченської протоки, яка веде з Чорного в Азовське море. Зараз на місці  Пантікапею стоїть місто Керч.

Назва міста можливо походить від іранського «пантікапа», що означає «рибний шлях».

Про Пантікапей є згадки у творах давніх авторів: Демосфена, Страбона, Птолемея, Плінія Старшого.

Більша частина стародавнього міста розташовувалася на крутих схилах високої кам’янистої гори, що височить над Керченською бухтою. Ця гора і тепер називається Мітрідат, за ім’ям одного царя. На вершині гори був акрополь – головна цитадель міста. Всередині акрополя стояли храми та палаци, а по схилах униз терасами спускалися міські квартали з одно- та двоповерховими будинками, вкритими червоною черепицею. Місто було укріплене оборонним муром.

Розквіту Пантікапей досяг у ІV – на початку ІІІ ст. до н. е., коли він був найбільшим ремісничим і торгівельним центром Північного Причорномор’я. Площа міста в той час дорівнювала близько 100 гектарів.

3. Суспільне, громадське та духовне життя у колоніях.

А) Суспільне життя.

1) Робота з літературним джерелом (вірш Н. М. Морозової «Херсонес»).

     За горизонт, туди, де край землі,

Покинувши Делос, Гераклею кинувши,

З переселенцями поспішали кораблі,

Ловивши вітер й не жаліючи весел.

І там, де море зустрілося з землею,

Де скелі вхід у гавань захищали,

     Знов греки знайшли минулий спокій

І Херсонесом місто своє назвали.

І довго ще місто процвітало,

Торгуючи і рибою, й вином, і хлібом.

Херсонесит на вірність присягав

І присягався в тому він Зевсом та Геєю.

У спектаклях Кліо все вирішено наперед

І зліт Афін, і руйнування Риму,

Відкинути минуле нам не дано.

Воно весь час із нами, хай й незримо!

Завдання:

Назвіть міста – метрополії Херсонеса.
Назвіть основні господарські заняття жителів Херсонеса.
Назвіть богів – покровителів міста.

2) Робота з історичним джерелом.        

Присяга громадян Херсонеса ( початок ІІІ ст. до н. е.)

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою,

Богами й богинями олімпійськими,

героями, що володіють містом, територією

й укріпленими пунктами херсонеситів.

Я буду єдинодумцем у справі спасіння

Свободи держави і громадян

І не зраджу Херсонеса.

Я не скидатиму демократичного ладу,

Я не даватиму і не прийму дари,

Що шкодять державі або громадянам.

Я  не замишлю ніякої ганебної справи

Проти будь-кого з громадян.

І на суді голос за законом подам.

Я не складатиму змови

Ні проти херсонеської общини,

Ні проти будт-кого з громадян,

Хто не оголошений ворогом народу.

Питання:

Яким був державний лад у Херсонесі?
Яким богам вклонялися жителі міста?
Як ви вважаєте, для чого жителі міста присягалися? Що саме для них мало важливе значення?

Б) Влаштування міст.

1) Розповідь учителя з елементами бесіди.

Уже в V ст. до н. е. грецькі міста у Північному Причорномор’ї стали багатолюдними центрами. Їх влаштовували за грецьким зразком. Серцем міста була його центральна площа.

Як називається центральна площа міста у грецьких полісах?
Що відбувається на агорі?

  Поряд стояли громадські будівлі, де засідали органи влади. В центрі міста знаходилася й площа, де відбувалися релігійні церемонії. Саме тут зводилися вівтарі та величні храми. Також археологами було доведено існування театрів під відкритим небом.

Навколо центру вздовж вулиць розташовувалися садиби громадян.

2) Рольова гра «Гість з минулого» ( розповідь «громадянина» колонії про будинки супроводжується демонстрацією ілюстрацій (додаток)).

Доброго дня! Прибув я до вас із давнього Причорномор’я і розповім про наші будинки.

Своє житло ми будуємо з необпаленої цегли. Двері і віконні рами робимо з дерева. Будинки досить прості. Навіть в багатих городян вони мають один чи два поверхи. Всі будівлі розташовуються навколо внутрішнього дворика, з якого ведуть двері до кімнат. Підлога земляна, а в декого викладена мозаїкою.

Кімнати обігріваються нагрітим деревним вугіллям у невеликих металевих жаровнях. У будинку обов’язково має бути ванна кімната.

Вікна маленькі, розташовуються практично під самим дахом, і зачиняються віконницями.

Меблів у будинку мало: в основному це дерев’яні столи, стільці та лавки для спання. Одяг та інший крам зберігаємо у скринях.

3) Розповідь учителя.

Вулиці міст були вимощені бруківкою або битим череп’ям посуду та черепиці.

Щоб забезпечити місто водою, викопували криниці, також підводили воду по трубах із джерел. Її збирали у спеціальні цистерни, звідки розбирали до осель. Використану воду відводили за межі міста за допомогою каналізаційних труб.

Кожне причорноморське місто карбувало свою монету (показати (додаток)).

В) Розвиток господарства.

Робота зі схемою

Г) Одяг жителів Північного Причорномор’я.

Повідомлення учня в грецькому костюмі + демонстрація ілюстрацій (додаток).

Наш одяг дуже простий. Але трохи відрізняється від грецького, оскільки клімат у Північному Причорномор’ї суворіший.

В теплу пору року жінки носять хітоні – це плаття, яке ви бачите на мені та на малюнку. Воно зроблене з одного шматка тканини. Таке плаття закріплюється на плечах шпильками чи брошкою і підв’язується поясом.

Чоловіки носять туніки різної довжини.

Частим атрибутом як чоловічого, так і жіночого одягу є гіматій – прямокутна накидка.

В холодну пору верхнім вбранням слугує каптан і шаровари.

Взуттям є шкіряні сандалії, черевики чи короткі чобітки. Але ми дуже любимо в теплу погоду ходити босоніж.

Жінки із свого волосся роблять складні зачіски, прикрашають стрічками чи діадемами. А ще великою популярністю користуються у нас ювелірні прикраси.

Г) Духовне життя.

Пояснення учителя.

Сьогодні давньогрецькі міста нашої країни лежать в руїнах. Їх вкрито товстим шаром землі. Та археологи крок за кроком відкривають їх залишки: площі, храми, садиби, майстерні. А при розкопках вони знаходять різноманітні речі – посуд, прикраси, статуї, написи. Так поступово відкривається культура давніх греків, що мешкали на нашій території.

Оселившись у наших краях, греки принесли і дух грецької культури: любов до театру, поезії,  спортивних змагань. Також вони користувалися грецьким письмом, шанували грецьких богів. Принесли сюди свою майстерність будівельників і ремісників.

У причорноморських містах шанували олімпійських богів: Зевса, Аполлона, Афіну, Афродіту, Діоніса та інших. Майже в усіх колоніях головним божством був Аполлон (показати зображення), адже він – покровитель колоністів. Храми Аполлона виявлені в Ольвії, Пантікапеї та інших містах.

Високого розвитку досяг живопис. Розписами оздоблювали будівлі та предмети вжитку. Про це свідчать малюнки на вазах (продемонструвати).

Вироби скульпторів характеризувалися своєю довершеністю та складністю (продемонструвати).

Північне Причорномор’я дало відомих у всій Греції вчених. В Ольвії проживав філософ Біон, прозваний Борисфенітом, син рибалки і простої жінки. З часом він потрапив до Афін і став філософом. У нього був гострий розум, і йому подобалося висміювати людські недоліки. Про скупого багатія він сказав: «Не він володіє багатством, а багатство володіє ним!». Предки знаменитого грецького оратора Демосфена походили також з Північного Причорномор’я. Своєю мудрістю прославився Анахарсіс. Він склав вірші про скіфські та грецькі звичаї. Навіть до нашого часу дійшов його вислів: «Краще мати одного друга справжнього, ніж багато несправжніх».

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Вправа «Три кроки».

- Ми підійшли до другого кроку «Оціни себе сам». Поставте собі оцінку за роботу на уроці.

 2) Експрес – опитування (тести із взаємоперевіркою (ключ записаний на дошці)).

 Тести. Античні міста-колонії у Північному Причорномор’ї.

1. Найближчі сусіди греків – колоністів у Північному Причорномор’ї:

а) перси; б) скіфи; в) кіммерійці.

2. Місто, назва якого в перекладі з грецької мови означає «півострів»:

а) Херсонес; б) Ольвія; в) Пантікапей.

3. Понтом Евксинським називали море:

а) Егейське; б) Чорне; в) Іонічне.

4. Грецький філософ, що був вихідцем з Ольвії.

а) Біон; б) Платон; в) Геракліт.

5. На місці давнього Пантікапею сьогодні стоїть:

а) Очаків; б) Феодосія; в) Керч.

6.Яким із видів господарства не займалися грецькі переселенці?

а) рибальство; б) землеробство; в) торгівля; г) кочівництво; д) ремесло.

7. Назва центральної площі у греків.

а) акрополь; б) агора; в) майдан.

8. Жителі якого міста складали йому присягу на вірність?

а) Херсонес; б) Пантікапей; в) Ольвія.

9. Хто із грецьких богів був найбільш шанованим у жителів Північного Причорномор’я?

а) Зевс; б) Апполон; в) Афіна.

10. Місто, що розташоване не в Північному Причорномор’ї.

а) Херсонес; б) Ольвія; в) Мілет; г) Тіра; д) Борисфен.

11. Початок грецької колонізації Північного Причорномор’я.

а) VІІІ ст. до н.е.; б) VІІ ст. до н.е.; в) VІ ст. до н.е.

12. Грецька колонія, що розташована біля сучасного села Парутіно Миколаївської області.

а) Ольвія; б) Херсонес; в) Пантікапей.

3) Вправа «Три кроки».

- На третьому кроці «Експрес – опитування» занотуйте оцінку, яку отримали за тести (1 бал за правильну відповідь).

VІ. Підсумок уроку.

1) «Хмаринка очікувань».

Знімаємо краплини і перевіряємо чи справдилися очікування.

2) «Мікрофон».

- Виправдалися майже всі очікування, то значить ви багато дізналися нового. Давайте назвемо «наші відкриття» на сьогоднішньому уроці.

VІІ. Домашнє завдання (записане на дошці).

Опрацювати матеріал підручника.

Написати міні – твір від імені жителя однієї з грецьких колоній Північного Причорномор’я.


Теги: грецькі міста України, Попфалуші С.І.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 5188/277


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar