Головна » Всесвітня історія

Давній Рим

Мета: закріпити знання з історії Давнього Риму, вміння користуватися історичною картою; вдосконалювати навички роботи в групі, вміння узагальнювати, порівнювати, дати можливість кожному учневі виявити активність, показати рівень своєї ерудиції; виховувати інтерес до історичного минулого.

Обладнання: мультимедія, слайдова презентація Power Point, історичні карти «Стародавня Греція» та «Стародавній  Рим», роздатковий матеріал (додатки), скриня, квітка гладіолусу, «матрьошка».

Тип уроку: урок-змагання.

Хід уроку:

І. Організація класу

Підготовка ТЗН. Оформлення дошки. Ознайомлення учнів з умовами проведення уроку. Поділ учасників на 2 групи. Визначення капітанів груп. Роздача карток балів (додаток № 7).

ІІ. Мотиваційний аспект

І тур – «Юні історики»

Словникова робота

Вчитель показує картки з термінами (додаток № 1), а учні дають визначення понять через підняту руку. Капітани фіксують 1 бал за правильну відповідь.

Децимація – у римській армії – форма покарання, страта кожного десятого воїна за жеребом.

Акведук – римський наземний водогін у вигляді жолоба на високих кам’яних підпорах.

Вето – право заборони на рішення сенату, яке мали народні трибуни в Ст. Римі.

Нобілітет – вищі кола римського суспільства.

Імперія – держава, створена з країн, підкорених державою-завойовницею.

РИтор – вчитель красномовства.

Матрона – одружена жінка, мати сімейства.

Вчитель: Виділені літери термінів складають сьогоднішню тему уроку –  «Давній Рим» (слайд №1).

ІІІ. Перевірка знань, умінь і навичок учнів

ІІ тур – «Мандрівники»

Учням роздаються картки із завданнями (слайд №2). На виконання надається 3-5 хвилин.

Робота з картою:

Завдання: заповніть таблицю (додаток № 2) та порівняйте природні умови Греції та Італії (слайд №3).

Перевірка таблиць  (слайд №4).

Перегляд відео фрагменту (5 хв.):  Учням пропонується перегляд відео про Ромула і Рема. Та відповісти на запитання:

-        Нагадайте, коли було засновано Рим? (21 квітня 753 року до н.е.)

-        Скільки років вже існує це місто на Капітолійському пагорбі? (2765 років)

-        Хто був засновником міста?

-        Яку релігію сповідували у Давньому Римі?

ІІІ тур – «Юні теологи»

Вправа «Наведіть лад»  (додаток № 3)

Завдання: команди повинні привести у відповідність імена богів і сферу їх діяльності.

1-а команда

Відповіді:1Б; 2Г; 3Д; 4А; 5Е; 6В.

2-а команда

Відповіді: 1Г; 2Д; 3В; 4Е; 5Б; 6А.  (слайд 5)

ІV тур «Дожени лідера»

Вправа «Чиста дошка»

Після відповіді учнів на запитання, вчитель прибирає його з дошки.

-        На які періоди за формою державного управління поділяють історію Давнього Риму?(слайд 6)

(царський, республіканський та імперський)

-        Що означав термін республіка? (слайд 7)

(форма державного управління через обраних народом урядовців)

-        Коли в Римі розпочався період Республіки? (слайд 8)

(з 509 р. до н.е. римляни обирали верховних урядовців терміном на 1 рік)

-        Гай Юлій Цезар, Марк Ліциній Красс, Гней Помпей – в історії яку назву дістав цей союз? (слайд 9)

(Перший тріумвірат)

-        Коли і де була розбита армія Помпея? (слайд 10)

(У серпні 48 р. до н.е., у битві під Фарсалом (Греція), Цезар розбив армію Помпея, якому вдалося втекти до Єгипту)

V тур «Ерудит»

Вправа «Крилаті вислови» (додаток № 4)

Завдання: поясніть, що означають крилаті вислови, та розкажіть історію їх походження. (слайд 11)

1-а команда                                                                          Відповіді:

«Перейти Рубікон».                                    «Бути готовим до рішучих дій»   
«Прийшов, побачив, переміг!»                 «Успіх на швидкоруч»    

2-а команда                                                                      Відповіді:

Жереб кинуто!».                                         «Прийняти рішення»
«І ти, Бруте?».                                             «Зрада».      

VІ тур «Хронологи»

Вправа «Виправте помилки» (додаток № 5)

Завдання І команді:

Правильні відповіді (слайд 12):

Завдання ІІ команді:

Правильні відповіді (слайд 13):

Перегляд відео  про Гая Юлія Цезаря (6 хв.)

VІІ тур «Здогадайся що?»

Вправа «Чорна скринька»

В скриньці сховано матрьошку (слайд 14) та квітку гладіолусу (слайд 15). Капітанам пропонується з’ясувати,  як ці речі пов’язані з історією Давнього Риму?

(Гладіус – римський меч, матрона - одружена жінка, мати сімейства).

ІV. Узагальнення

Тестування.

Рим був заснований:

а) 953 р. до н.е.;      в) 853 р. до н.е.;

б) 753 р. до н.е.;      г) 653 р. до н.е..

Під час ІІ Пунічної війни карфагенське військо очолював:

а) Гамількар;

б) Ганнібал;

в) Сципіон;

г) Помпей.

Рабів, які виступали в цирку та зі зброєю в руках билися одне з одним або з дикими звірами, називали:

а) колонами;

б) ілотами;

в) гладіаторами;

г) плебеями.

Держава, створена в результаті підкорення інших країн і народів, називається:

а) провінція;

б) колонія;

в) монархія;

г) імперія.

Першим імператором у Римі був:

а) Корнелій Сулла;

б) Гай Юлій Цезар;

в) Октавіан Август;

г) Тіберій.

Поему «Енеїда» написав:

а) Гомер;

б) Вергілій;

в) Горацій;

г) Лукіан.

Італія розташована на півострові:

а) Балканському;

б) Апеннінському;

в) Кримському;

г) Скандинавському.

Республіку в Римі було проголошено:

а) 810 р. до н.е.;

б) 710 р. до н.е.;

в) 510 р. до н.е.;

г) 509 р. до н.е..

Верховним органом державного управління в Римі за часів республіки був:

а) ареопаг;

б) герусія;

в) тріумвірат;

г) сенат.

 Нова релігія, що виникла в Римській імперії, мала назву:

а) буддизм;

б) іслам;

в) іудаїзм;

г) християнство.

Взаємоперевірка робіт учнів.

Відповіді: 1б, 2б, 3в, 4г, 5в, 6б, 7б, 8г, 9г, 10г. (слайд 16)

VІ Оцінювання учнів: підрахунок балів, самооцінка, оцінка вчителя.

V. Домашнє завдання: §47, §48.


Теги: давній рим, Кожушко Т.М.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 1070/273


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar