Головна » Українська мова

Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Урок з української мови для 6 класу

Мета:

[*]     розширити знання учнів про прикметник і його значення в мовленні;

[*]     розвивати вміння досліджувати мовні явища, увагу та спостережливість, логічне мислення; формувати вміння визначати прикметники в реченнях, виробляти навички пошуково-дослідницької і творчої діяльності,  збагачувати мовлення учнів;

[*]     виховувати любов та дбайливе ставлення  до природи, розвивати естетичний смак.    

Тип уроку: комбінований урок

Вид уроку: урок-дослідження

Методи й прийоми: «Мозковий штурм», «Мікрофон», пошуково-дослідницька робота, розв’язання проблемних питань, робота в парах, конструктивні вправи.

Обладнання: зошити-посібники для учнів, картини І. Айвазовського «Після бурі», «Дев’ятий вал», пазли картин художника

Перебіг уроку

І. Оргмомент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.     «Мозковий штурм»

·        А які ви знаєте частини мови?

·        На які 2 групи вони поділяються?

·        Чим різняться самостійні частини мови від службових?

·        Які відносяться до самостійних?

·        Які відносяться до службових?

·        Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

2.     Гра. «Ви – мені, я – вам».

Ви любите гратися?

Давайте пограємося.

Я називаю вам слово,  а ви мені – частину мови і навпаки, я називаю частину мови, а ви – приклад цієї частини мови.

Наприклад: книга – іменник, дієслово – писати.

3.     Девіз уроку:

Думати швидко,

Виконувати чітко,

Творчо працювати,

Грамотно писати.

ІІІ. Формулювання теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Дослідження 1. Загальне значення прикметника.

 Робота з текстом.

ü Прочитати текст.

        Світить сонце. Дерева ледь хитаються. Раптом подув вітер. На небі пливли хмарки. Почався дощ, який нібито змив усі фарби природи.

  Проблемне питання: чи зможете ви визначити, яка пора року описується в ньому? Чому?

·        Що виражає прикметник?

·        На яке питання відповідає?

ü Доповнити текст прикметниками так, щоб вони відтворювали картину сьогоднішньої пори року – осені.

Світить________________________ сонце. ___________________дерева ледь хитаються. Раптом подув ___________________вітер. На небі пливли ____________________хмарки. Почався _________________дощ, який нібито змив усі фарби природи.

 «Мікрофон».

Як змінився текст?

Тепер ми можемо визначити пору року відновленого тексту?

Що нам допомогло?

Висновки дослідження 1:

Що виражає прикметник?

На яке питання відповідає?

Яка роль прикметників у мовленні?

Дослідження №2. Морфологічні ознаки прикметника.

 Проблемне питання: чому зразу ж після іменника вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

 Визначення-зіставлення. Визначити рід, число, відмінок в іменниках та прикметниках за зразком.

Зразок:

Зимовим (ч.р., одн., О. в.) ранком (ч.р.,  одн., О. в.)

Ясне (_______________) сонце (______________)

Чудовий(_______________)день(______________)

[jolly%2030] Вибіркове письмо з коментарем. Прочитати текст. Виписати іменник з прикметником, визначити їх рід, число, відмінок, заповнивши таблицю.

                У місті Феодосії, що притулилося до самого Чорного моря, 1817 року в маленькому будинку народився хлопчик. Із вікон відкрився прекрасний краєвид – небо, море і кораблі. Можливо, саме тому так склалося майбутнє життя знаменитого художника Івана Айвазовського.

 

 Бесіда про художника-мариніста І. Айвазовського за опрацьованим текстом та за його картинами

·        Про кого розповідалося в тексті?

·        Що він любив малювати?

·        Що на картинах зображено?   

·        Чим різняться картини?

·        Яким зображено море на 1-ій картині? (Світле, радісне, життєрадісне, спокійне тощо)

·        Яким – на 2-ій картині? (Бурхливе, тривожне, сумне, неспокійне, страшне, темне, небезпечне, суворе, похмуре, лиховісне, зловісне тощо)

·        Про що свідчить велика кількість добраних прикметників?

(Так, про багатство української мови на прикметники)             Після  бурі                                                                                                                          

                                                                           Дев`ятий вал                                   

    

Словникова робота: мариніст – художник, що пише картини морського пейзажу.

Слово вчителя. Виявляться не тільки словами, а й пензлем та фарбами  можна виражати ознаку предметів. Так?

Завдання випереджального характеру: розповідь про картини художника-мариніста І. Айвазовського «Після бурі», «Дев’ятий вал».

Висновки дослідження 2:

Як змінюється прикметник?

З якою самостійною частиною мови поєднується прикметник?

Що можна сказати про форму роду, числа, відмінка прикметника?

           Дослідження 3. Синтаксична роль прикметника

 Робота з текстом. Прочитати текст. Знайти прикметники, з’ясувати, якими членами речення вони виступають, відповідно їх підкресливши.

Художник-мариніст Айвазовський став відомим усьому світові. За життя він написав 6  тисяч картин. Крім морських пейзажів, його пензлю належать картини на  українські теми «Весілля на Україні», «Під час жнив». У його творчому доробку є й батальні сцени на морі «Бриг «Меркурій», «Облога Севастополя».

Висновки дослідження 3:

Якими членами речення виступають прикметники?

Якими частіше? Якими рідше?

V. Фізкультхвилинка

VІ. Закріплення матеріалу

Практичні вправи.

[j0343351] Робота в парах.

Вправа 1. Інформаційне гроно. Добрати за картинами Айвазовського прикметники до іменників: хвиля, парус, люди,  небо.

Вправа 2. Знайди помилку.

Знайти й виправити помилки, допущені у формах прикметників.

                                                                              им

        Художник вважав, що можна бути чудовий копіювальником, але не досягти справжня майстерності. Важко змалювати порив вітру, сплеск хвилі. Потрібно бути уважний, щоб пензель почав світлий і темний мазками творити диво на маленький клаптику паперу чи великий полотні.

Вправа 3. Незакінчене речення.

Завершити речення на тему осені, уживаючи прикметники. Визначити їх синтаксичну роль.

Визначити їх синтаксичну роль.

Листя стало жовтогарячим.

Від________________ вітру гойдалися _________________   листочки.

На  небі з’явилось ___________________ сонечко.

Море було ____________________.

Творча хвилинка «Перевтілення»

Перевтілитися в явища природи, предмети і висловити у творчій формі власні враження.

Зразок: Я – осінній листочок, я відчуваю подих вітру.

Я–…………….листочок, я відчуваю………..............

Я – ……………..…хмаринка, я люблю…………….

Я – ………………….сонечко, я бачу……………….

Я – ……………….…вітерець, я чую………………..

 VІІ. Підсумки уроку

Вправа «Перевір себе»

Прикметник – ________________ частина мови, що виражає ____________предмета. Він відповідає на питання _______?_______? Прикметники змінюються за __________, _______________, ____________.

У реченні прикметник частіше виступає ____________, а рідше –_____________. Наприклад:___________,___________.

Гра «Павутинка»

Охарактеризувати урок, використовуючи слова частини мови, яку почали сьогодні вивчати. На дошці висять смужки, на яких написані різні прикметники. Учні виходять до дошки й утворюють «павутинку» з потрібних прикметників.

- УРОК (який?) цікавий, творчий, корисний, пізнавальний, дослідницький, плідний, пошуковий, смачний, осінній, справжній, відкритий, новий тощо.

- Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них візерунки викладати.

Отож, діти, учіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

 VІІІ.  Домашнє завдання:

Вправа «Пазли» (див. дод. 2). Скласти картинку.

Д/з:  опрацювати §   25,          

вис. р. – написати за картиною твір-мініатюру;

дост. р. –  скласти 3 речення, використовуючи прикметники, визначити їх синтаксичну роль; 

сер. р. – дібрати по 5 прикметників до іменників парус, море, хвиля, визначивши рід, число, відмінок.             


Теги: Прикметник, Кравченко О.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1205/164


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar