Головна » Українська мова

Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

МЕТА: (Слайд)

 а) навчальна: поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови, формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль прикметників

б) розвивальна: розвивати культуру усного й писемного мовлення, удосконалювати вміння й навички колективної та самостійної роботи;

в) виховна: орієнтувати школярів на загальнолюдські та національні ідеали, сприяти вихованню активної життєвої позиції; прищеплювати любов до природи, обережного  ставлення до неї.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу, урок – подорож.

МЕТОДИ Й ПРИЙОМИ: «Мозковий штурм», «Мікрофон», пошуково-дослідницька робота, розв’язання проблемних питань, робота в парах,робота в групах, конструктивні вправи.

ОБЛАДНАННЯ: інтерактивна дошка,підручник.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

       Сьогодні у нас незвичайний урок.

       Сьогодні ми зробимо ще один крок

       В країну прекрасну, країну чудову,

       Що нас так чекає й збагачує мову.

 

       ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Мозковий штурм»

А які ви знаєте частини мови?
На які 2 групи вони поділяються?
Чим різняться самостійні частини мови від службових?
Які відносяться до самостійних?
Які відносяться до службових?
Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

 ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчання.

Діти,сьогодні у нас з вами дуже цікава подорож. Ви всі читали або дивилися «Пригоди Буратіно». За нашою допомогою звернувся головний герой, щоб ми йому допомогли знайти шлях до дверцят Папи Карла. А допоможе нам в у цьому ваші відповіді та знання з нашої сьогоднішньої теми. Тож тема нашого сьогоднішнього уроку: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Це дуже важлива й цікава тема. Ви, напевно, знаєте, що прикметники за кількістю вживання займають третє місце після іменників і дієслів. Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою не можливе без знання її прикметникової скарбниці. Ми з вами маємо навчитися розуміти значення і правильно використовувати прикметники, збагачуючи тим самим своє мовлення. Відправляємось у подорож. 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

І перша зупинка Буратіно – це будинок Мальвіни, в якому він залишився. І Мальвіна задала йому завдання, яке він разом з вами повинен виконати. Допоможіть йому.(Слайд)

Дослідження 1. Загальне значення прикметника.

Робота з текстом.(Слайд)

Прочитати текст.

        Світить сонце. Дерева ледь хитаються. Раптом подув вітер. На небі пливли хмарки. Почався дощ, який нібито змив усі фарби природи.

  Проблемне питання: чи зможете ви визначити, яка пора року описується в ньому? Чому?

Що виражає прикметник?
На яке питання відповідає?

Доповнити текст прикметниками так, щоб вони відтворювали картину сьогоднішньої пори року – зими.

Світить________________________ сонце. ___________________дерева ледь хитаються. Раптом подув ___________________вітер. На небі пливли ____________________хмарки. Почався _________________снігопад, який нібито змінив усі фарби природи.

«Мікрофон».

Як змінився текст?

Тепер ми можемо визначити пору року відновленого тексту?

Що нам допомогло?

Висновки дослідження 1:

Що виражає прикметник?

На яке питання відповідає?

Яка роль прикметників у мовленні?

 

Із розрізнених відомостей про прикметник учитель разом із учнями створюють узагальнювальну таблицю про прикметник як частину мови. Інформація поступово з’являється на інтерактивній дошці.(Слайд)

 

Робота з підручником. Прочитати теоретичний матеріал, визначити, що в підручнику є для вас новим.

V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

Через свою поведінку Буратіно потрапив до сараю, де зустрівся з великим павуком, який хоче його з'їсти, але якщо хлопець виконає завдання, яке йому завдав павук, той відпустить Буратіно. Ось нове завдання для вас з Буратіно. (Слайд)

Тепер давайте попрацюємо усно. Зверніть увагу на дошку. (Слайд)

 

Спишіть, утворивши словосполучення з іменником. Поясніть, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників.

Молодці! А тепер рушаймо далі в путь. І кого ж зустрів на своєму шляху Буратіно? (аудіо запис пісні Черепахи Тартіли). Правильно, ви всі здогадалися про кого йдеться мова. Перш ніж Черепаха розповість  таємницю Золотого Ключика, хлопець повинен виконати її завдання. (Слайд)

 

Вибірковий диктант.

    Коли похмурі дощові осінні дні змінюються дзвінкими морозами, коли перший сніг обережно лягає на землю, ночі стають довгими, а небо високим і прозорим, ми готові зустріти прихід зими, суворої та сніжної.

     Ця пора року по- своєму прекрасна. Це блискучі, під холодним зимовим сонцем,білі покриви, це перетворені під снігом міста і села. Заснулі до весни дерева гордовито несуть свій сніговий наряд, насунувши на розлогі крони пухнасті білі шапки.

     Зима – це час спокійної та мовчазної відвертості природи. Вона дрімає в цих холодних обіймах, у тиші і спокої.

Коментований диктант (біля дошки).

Визначити рід, число, відмінок та синтаксичну роль прикметника.

СІЧЕНЬ

Місяць січень всім
придбав подарунки щедрі.
Це сеструня Коляда
й братик Щедрик-ведрик.
В січні місяці сніжок
білий та лапатий,
і малий сніговичок
тулиться до хати.      ( А.Ленок)

Але поки ми з Буратіно виконували завдання, до озера підійшов Дуремар, який все чув, але дещо він не зрозумів і тому Буратіно відповість на його запитання.(Слайд)

Учитель:  Хто зможе тепер пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?

Учень: Рід, число і відмінок прикметника залежить від роду, числа й відмінка іменника.

Учитель: Дійсно. Прикметники семантично й граматично пов'язані з іменниками, залежать від них. Прикметники узгоджуються з іменниками, від яких залежать, тобто мають такі ж форми роду, відмінка й числа.

Після цього Дуремар запропонував пограти з ним в цікаву гру. (робота в парах)

Дуремар  називає іменник. Буратіно з кимось із вас визначить його ознаку, а інший поставить цей іменник і узгоджений з ним прикметник у формі непрямих відмінків.

Слова: подорож, левеня, шимпанзе.

Після відповіді учня на інтерактивній дошці з’являється правильний варіант. (Слайд).

VІ. Фізкультхвилинка

У дорозі всі стомились,

Адже добре потрудились.

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки.

Руки - вгору, руки – вниз,

На сусіда подивись.

Руки – вгору, руки – вбоки,

І зроби чотири кроки.

Раз – присіли, два – устали,

Пострибали, пострибали.

За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.

 

Ми закінчуємо нашу подорож і Буратіно за нашою допомогою знайшов дверцята, які відкриваються Золотим Ключиком, але залишилася остання перешкода, якщо вона буде виконана, то Буратіно разом зі своїми друзями потраплять у казковий театр. На дверцятах наклеєний папір, але немає деяких частин речення, якщо ми знайдемо ці частини двері відчиняться.

Незакінчене речення. (робота в групах) (Слайд)

Завершити речення на тему зима, уживаючи прикметники. Визначити їх синтаксичну роль.

 

Лягла зима, і………. солов'ї  (І група)

Затьохкали ………..вустами.

В ……….землі взулися гаї,

І стали біля неба, як стояли.

Льодком ………. скована,

Спинилася ріка.

Повита ….. сном вона,

……. днів чека

 

Всі річки тепер в обнові,-  (ІІ група)

…. скло над бережком.

Ходить грудень по діброві,

Застеляє світ сніжком.

Вишні в інею розквітли,

В …. шубах всі дубки,

Позирають ночі …..

В ….. шибки

 

VІІ.  Підсумок  уроку.

Що нового дізналися на уроці?
Що для вас було найцікавішим?
Що для вас виявилося найскладнішим?
Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

Учні оцінюють свою роботу (у кожного на парті – смайлики).

Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них візерунки викладати.

Отож, діти, учіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

VІІІ. Оцінювання роботи дітей на уроці.

ІХ. Домашнє завдання.

Опрацювати §   , 

Сер. рівень:  письмово  вправа підручника

 Дост. та вис. рівень:твір - мініатюра про зимову природу або за картиною, використовуючи прикметники, визначити їх синтаксичну роль.


Теги: Прикметник, Смєлова О.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 181/13


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar