Головна » Українська мова

Прикметник. Розробка уроку з української мови на узагальнення та систематизацію вивченого з позначеної теми в 6 класі

Мета.  Узагальнити теоретичний матеріал про прикметник як частину мови,    удосконалювати вміння застосовувати ці знання на практиці; розвивати навички грамотного письма, уміння використовувати прикметники в зв’язному мовленні; Виховувати любов до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім світом, культуру мовлення.

Обладнання. 1. Віддруковані тексти «Зимовий ранок». (Додаток 1.)

                      2. Картки з індивідуальним завданням. (Додаток 2.)

                      3. Інструктивні картки «Морфологічний розбір прикметника».

                          (Додаток 3.)

                      4. Картки з текстом для редагування. (Додаток 4.)

 

Хід уроку

 

І   Організаційний момент.

 

ІІ   Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ  Актуалізація опорних знань.

         1. Лінгвістичний двобій.

Два учні почергово задають один одному питання та відповідають на них.

         2. Орієнтовні питання

Яка частина мови називається прикметником? Навести приклади.
Як змінюються прикметники? Наприклад?
Яку синтаксичну роль можуть виконувати прикметники?
Назвати групи прикметників за значенням.
Які прикметники мають ступені порівняння? Як ці ступені утворюються?
Якими способами найчастіше утворюються прикметники? Навести приклади.

 

IV  Сприйняття та засвоєння матеріалу.

         1. Виразне читання тексту. (Додаток 1.)

         2. Завдання до тексту.

Визначити стиль і тип мовлення. Думку обґрунтувати.

Орієнтовна відповідь.

     Текст розповідного характеру з елементами опису. У ньому розповідається про красу зимового ранку й описується схід сонця. Текст належить до художнього стилю. Про це свідчить наявність епітетів (золотий промінь, блакитне небо), порівнянь (сонце, мов … діжа; імла, мов … серпанок), уособлень (ранок дихав).

 

Лексична хвилинка.

Пояснити лексичне значення слів.

         Пишний (ранок) – ранок, який має приємний вигляд, гарний, красивий.

         Делікатне (світло) – світло, яке приваблює своєю чарівністю, справляє

                                           величне враження.

 

Морфологічний розбір прикметників, лексичне значення яких було визначено.

( 2 учні працюють біля дошки, інші – у зошитах. Слабким учням роздаються інструктивні картки «Морфологічний розбір прикметника» (Додаток 3.)

 

*  Додаткові запитання.

? Як визначити рід, число і відмінок прикметника?

? За якими критеріями визначаємо групу прикметника: тверду чи м'яку?

 

Орфографічна робота.

А.   Пояснити написання виділених слів.

Б.    Написати самодиктант з 10 – 12 слів для пояснення визначених орфограм. Виділити морфеми. Підкреслити орфограми.

В.    Зачитування самодиктантів  (3 – 4 учні).

 

*  Додаткове запитання.

?  У яких випадках у прикметниках пишеться дві літери –н-? Навести приклади.

 

Виділення  в першому реченні двох словосполучень, які складаються з прикметника та іменника. Визначення  групи прикметників за значенням. Обґрунтування думки.

 

* Додаткові запитання.

? Чи можуть ці прикметники перейти в інші розряди?

? Навести приклади прикметників, які можуть переходити з одного розряда в інший. Скласти з ними речення або словосполучення.

     Орієнтовні відповіді.

 А. У лісі мисливці побачили вовче лігво.(Присвійний)

 Б. Шубу зшили з вовчого хутра. (Відносний)

 В. Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит. (Якісний)

 

Виконання індивідуальних завдань. (Додаток 2.)

Два учні працюють біля дошки з картками.

 

Синтаксичний розбір речення.

(Один учень працює біля дошки, інші – у зошитах.)

 

Синій дим знімався від коминів і змішувався вгорі з рожевою імлою.

 

*  Додаткове завдання.

? Пояснити орфограми: « Правопис префіксів  з- (с - )»; «Правопис прислівників разом».

 

Творча робота.

* ? З якою метою прикметники вживаються в мовленні?

 

* Різнорівневі завдання.

 І рівень.

Картки з текстом для редагування. (Додаток 4.)

 

ІІ рівень.

Складання речень із запропонованими словосполученнями.

         Засніжений простір, зимовий спокій, молочно-біле простирадло снігу, холодне повітря, сонячне світло, снігові хмари, морозний день, маленькі сніжинки, білий іній, пухкий сніг.

 

ІІІ рівень.

 Складання  твору  – мініатюри  «Зимова казка» із використанням прикметників.

 

* Зачитування речень, творів. Зошити з виконаним І рівнем здаються вчителю.

 

V  Підсумок уроку. Оцінювання.

 

Сьогодні на уроці ми закріпили правопис прикметників, повторили основні орфограми в прикметниках. Ці знання допоможуть вам правильно виконати завдання не тільки під час контрольної роботи, а й завжди грамотно писати. Виконання творчого завдання довело, що ви вмієте використовувати прикметники у зв’язному мовленні, звертаючи увагу на навколишній світ, спостерігаючи за природою рідного краю.

 

VI Домашнє завдання.

 Усно виконати завдання вправи 322.

Письмово виконати завдання вправи 323 (за варіантами).

 

Додаток 1.

Зимовий ранок

         Займався пишний січневий ранок. Золотий промінь сонця перелинув зі сходу на захід. Вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям. Сонце, мов здорова червона діжа, випливало з-за краю землі та обгорталось блискучими хмарками, що спалахнули від сонячного проміння, мов солома від вогню. Виплило. Дерева, одягнені в легеньку одежу з срібного інею, облились делікатним рожевим світлом. Проти синіх тяжких хмар, що оповили захід, здавались вони делікатними рожевими тінями. А на сході, між блакитним небом та білим снігом, зависла рожева імла, мов блискучий рожевий серпанок. По твердому рипливому снігу стелились довгі тіні від дерев, хат, тинів. Ясний сонячний промінь срібною доріжкою лягав по снігу межи довгими тінями. Синій дим знімавсь від коминів і змішувався вгорі з рожевою імлою… Ранок дихав морозом.

( За М. Коцюбинським)

 

Додаток 2.

Картка №1

Тема. Прикметник

1. Які прикметники мають ступені порівняння? Як вони утворюються?

2. Виписати тільки ті прикметники, які мають ступені порівняння. Утворити просту форму вищого і найвищого ступенів.

     Золотий, сонячний, тяжкий, срібний, твердий, ясний, зимовий, легенький,   

      прекрасний.

3. Чому від слів легенький, прекрасний не можна утворити ступенів порівняння?

 

Картка №2

Тема. Прикметник

1. Вставити пропущенні букви або розкрити дужки.

    Праз..кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний,

    (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований,

    (не)широкий, а вузький, ранок був (не)холодний.

2. Які типи орфограм зустрічаються  в завданні?

    Розділіть їх крапкою з комою.

    Поясніть написання слів.

 

Додаток 3.

Морфологічний розбір прикметника

1.Частина мови.

2. Початкова форма ( називний відмінок однини чоловічого роду).

3. Група за значенням ( якісні, відносні, присвійні).

4. У якісних – ступінь порівняння (якщо є).

5. Група ( тверда чи м’яка).

6. Рід, число, відмінок.

7. Форма ( повна чи коротка).

8. Синтаксична роль.

 

Додаток 4.

Редагування тексту

Тема. Прикметник

Поставити прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант написання орфограм.

 

1. Сніговий в(о,а)да пахла свіжістю.

2. Під д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.

3. Блакитний небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.

4. Ясний сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.


Теги: Прикметник, Данько С.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 790/144


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar