Головна » Українська література

В. Голобородько. Поема „Лелека” (фрагмент). Лелека як народний символ українців

Мета уроку:   повторити біографію В.Голобородька, вміти виразно читати поезію , аналізувати прочитане, розкривати образ лелеки, знати народні символи, вміти  пояснювати їх значення, розвивати логічне мовлення учнів, виховувати пошану до традицій народної моралі та етики.

Обладнання: проектор, комп’ютер, слайди з презентацією до уроку,  фотографії та малюнки учнів із зображенням лелеки, сигнальні картки.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

                                                      Хід уроку:

Організаційний момент.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

Перевірка домашнього завдання  (Метод незакінченого речення).

В.Голобородько народився  ………..

Його перша публікація з’явилась  …..……….

Автор почав здобувати вищу освіту в   ………

Письменник не  став режисером, бо  ………

 Книги поета не видавались в Україні тому, що  …….

3.  Епіграф уроку:                                                                                                        

“Лелека, біла лелеко, ти твориш загадку про саму себе”.

                    

           4. Слово вчителя. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Сьогодні ми    поговоримо про лелеку як улюбленого птаха українців. Дізнаємось: яку загадку приховує цей птах.

          5.  Тема уроку:  В.Голобородько. Поема” Лелека” (уривок). Лелека як народний символ українців.

          6.  Мета уроку:  повторити біографію В.Голобородька, вміти виразно читати поезію, аналізувати прочитане, розкривати образ лелеки, знати народні символи, вміти  пояснювати їх значення.                                                                                                                 

         7. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу:

а)  Метод  “Мікрофон”

- Які птахи вам подобаються?

- Чи бачили ви лелеку?

- Чому саме його вважають птахом, який приносить щастя?

                 

           б) Робота над змістом  поезії :

- Що нового про лелек ви довідались?

- Чому діти привітно зустрічають лелек, коли птахи повертаються з   вирію в рідний край?

- Як запрошують їх селитися?

- Як звертаються пастушки до лелек, щоб корови давали більше молока?

- Чому не можна нищити лелечих гнізд?

- Як пояснює автор причетність лелек до народження дітей?

-  Які думки і почуття викликає прочитаний уривок?

          -  Уявіть картину, яку змалював поет. Що ви при цьому «бачите», «чуєте»?

          - Які художні засоби використав автор?

         в) Спостереження над образом лелеки

        Учні виписують  слова-символи до образу лелеки:

        - перевтілений дух померлого;

        - священний птах з давніх часів;

        - символ родючості символ здоров'я і щастя;

        - символ прив'язаності до рідного краю;

        - символ продовження людського роду;

        - символ весняного пробудження;

        - пара лелек — символ заміжжя.

         г) Робота групами

 Група науковців

Описати лелеку (форма тіла,окрас, місця гніздування).                           

Група народознавців

Розповісти про лелеку як символ українців, легенду про лелек.

 Група художників

 Зробити малюнок-асоціацію до теми.

                             

       д) Складання учнями сенкану

                Лелека

Білий, благородний, корисний.

Допомагає, зацікавлює, зворушує.

Пишаємося, радіємо, охороняємо.

Символ українців, що приносить щастя.

 е) Повідомлення учнів про лелеку як народний символ.

Учень1. В усній народній творчості є багато легенд, які люди склали про лелеку. Цей птах був і залишається до сьогодні символом добра і щастя. Найпоширеніший міф — нібито він приносить немовлят. У давнину в багатьох селах від Голландії до Балкан мало не кожна оселя могла похвалитися власним лелечим гніздом. Та й сьогодні господарі почуваються щасливими, якщо в них на подвір'ї оселяється лелека.

         Учень2. Лелека — священний птах українського народу. В давні часи людина існувала в тісному зв'язку з природою. Вона порівнювала душу померлого з лелекою, що відлітає у вирій. Потім цей дух втілюється в новонароджене немовля. Лелека на полі — символ добробуту, доброго врожаю. Хлібороби, які уважно спостерігали за птахами, казали: «З'явилися на землі лелечині лапи, не забирай з грядки сапи».

         ж) Розгляд ілюстрацій, малюнків із зображенням лелек. Усний опис  птаха.   

 

       8. Узагальнення вивченого

   Українці полюбили цього птаха, бо він не тільки користь людям приносить, а й щастя. Тому про нього так багато складено повір'їв:  “ Хто зруйнує гніздо лелеки, тому не уникнути нещастя ”, “ Те місце, де в'є гніздо бусол, дуже хороше й приносить велике щастя його господарю ”,  “ Якщо лелеки вилітають із двору несподівано й не повертаються, трапиться пожежа або двір спустіє,      “ Не можна розкидати гніздо лелеки, бо на цю хату вдарить грім ”. Як бачимо, для людей лелека був символом щастя і здоров'я, великим гріхом вважалося не тільки розорювати лелечі гнізда, а й навіть полохати птахів. Зате хто перший побачить лелеку, той протягом наступного року не хворітиме.

     7. Рефлексія

На уроці я відкрив для себе…………

На уроці мене вразило………………

Для мене відкриттям було………….

Після уроку я намагатимуся………. 

 

Кольорова феєрія

Чи задоволені ви своєю роботою?

         Учні піднімають картки:

червона – “ні”
жовта – “не зовсім”
зелена – “так”.

 Домашнє завдання.

Виписати назви лелеки, намалювати улюбленого птаха (за бажанням), написати твір-перевтілення на тему:  ”Я – лелека”.


Теги: Просоєдова І.В., Голобородько
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 529/144


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar