Головна » Українська література

Утвердження сімейних цінностей у творі О. Коломійця «Дикий Ангел»

Мета:  допомогти учням розширити уявлення про післявоєнну радянську сім’ю, змальовану на сторінках п’єси, розвивати навики характеристики головного героя, аналітичне та критичне мислення; виховувати повагу до сімейних традицій, шанобливе ставлення до батьків

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: урок-гра

Обладнання: портрет письменника, підручник,  слайди, ноутбук, проектор, екран

Дидактичне забезпечення: картки із запитаннями, кольорові картки

Міжпредметні  зв’язки:  народознавство, філософія, інформатика

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя

Діти, всі ви знаєте комп’ютерну гру «Маріо». В ній головний герой проходить певні рівні гри, щоб визволити свою кохану від змія. Ми з вами сьогодні так само, як і Маріо будемо проходити  рівні нашого уроку, але будемо боротися за правильну ідею, а саме «Сімейні цінності. Святі поради батьків. Повага до батька та матері» на основі твору О.Коломійця «Дикий Ангел»

Перший рівень «Завоювання території»

Перед учнями поставлено проблемне завдання:

Дайте визначення поняттю «епіграф».

(епіграф – це короткий текст, який вміщується перед текстом; передає основну ідею, настрій твору, натякає на те, що буде побачено в творі)

До вашої уваги пропонується декілька варіантів епіграфу до нашого уроку. Виберіть той, який, на вашу, думку більше стосується  темі та меті уроку (слайд №1).

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Гра «Чарівне віяло запитань»

(Викладач утворює із запитань по творчості О.Коломійця чарівне віяло. Учні за бажанням витягують по черзі питання. Серед питань є сюрприз – питання, яке одразу оцінюється в 10 балів, якщо учень правильно відповів)

Назвіть роки народження О.Коломійця.
Ким працював О.Коломієць.
Чи приймав участь письменник у Другій вітчизняній війні?
Де похований  О.Коломієць?
Які за жанром писав твори О.Коломієць?
Назвіть першу п’єсу О.Коломійця. Як її сприйняли глядачі?
Який прийом використав автор у п’єсі «Фараони»? (10 б)
Яка п’єса удостоєна премією ім. Т.Г.Шевченка?
Про що розповідається в п’єсі «Голубі олені»?

 

 

Другий рівень «Боротьба за бонуси. В підземеллі теорії»

Назвіть роди художньої літератури.

Твір О.Коломійця «Дикий Ангел» за жанром п’єса. На слайді №2 зображено декілька варіантів визначення п’єси. Оберіть правильне визначення  п’єси. (слайд №2)

- Назвіть ознаки п’єси, які ви помітили в творі.

       - Оберіть із запропонованих варіантів правильне визначення сюжету твору (слайд №3):

- Визначіть всі складові сюжету п’єси «Дикий Ангел». (слайд №4)

Експозиція: Знайомлення із родиною Платона Ангела, законами та порядком, які вирують у сім'ї.

Зав’язка: одруження молодшого сина Павлика без батькового дозволу, самостійне життя молодят (Павлика та Олі).

Розвиток дій: сімейне життя Ангелів. Розмова сусіда Крячка з Платоном Ангелом про  виховання дітей.

Кульмінація: Платон Ангел дізнається, що його син Петро підписав документ на будування будинку в непринадному для проживання місці й змусив його відмовитися від проекту, через що син втрачає високу посаду.

Розв’язка: вся родина збирається в батьковому будинку. Дружня вечеря. Помирає Платон Ангел.

 

Третій рівень «Знайомлення з героями підземелля»

Коментування асоціативної  схеми. (слайд №5)

 

Мозкова атака. Учні відповідають на поставлені питання.

Які часи зображені в п’єсі «Дикий Ангел»? (60-ті – 70-ті роки ХХ ст. Період технічного прогресу: поява телевізорів, магнітофонів, автомобілів)
Як ви думаєте, чому образ Платона Ангела в центрі схеми? (всі проблеми, які порушені в творі торкаються головного персонажа – Платона Ангела)

 

3.За що Платон "поважає" гроші, чому виховує в дітей ощадливість? (Ангел добре знає, що гроші — мірило достатку, а заробляються вони працею. Хизуватися бідністю, злиднями, на його думку, соромно:  (слайд №6).

Ангел виступає за сувору економію, бо в ній — запорука добробуту. "Хочемо жити добре. Від заводу аж до соломинки, до гвіздочка, до кирпичинки — все берегти треба! Скупими бути! А не розкрадниками і байдужниками!"

Отже, прагнення до заможного життя в Ангела має не тільки приват­ний характер, воно невіддільне від загальнонародних і державних інтересів. Його думки про бережливість і ощадливість зараз звучать особливо акту­ально.) (слайд №7)

Які ж, на думку Платона Микитовича, основні принципи вихован­ня дітей у родині? Учні записують визначені принципи з твору в зошити. (слайд №8)
Як ставиться Платон Ангел до ранніх шлюбів? (Учні відповідають цитатою з п’єси (слайд №9)

6.

7. би яке воно було!"

 

У чому суспільне значення позиції Ангела? (Дії та вчинки головного персонажа спрямовані не на забезпечення власного добробуту, а, головним чином, на удосконалення різних ланок суспільного життя. Соціальна спрямованість його вчинків найвиразніше виявилась у ставленні до найстаршого сина, Петра, який займає високу посаду. Дізнавшись, що Петро не виступив проти помилкового рішення спорудити багатоповерховий будинок у місці, де жити буде неможливо, Платон Микитович радить йому визнати свою помилку перед відповідальною інстанцією, бо Платон Ангел відповідає за своїх дітей навіть тоді, коли вони самі вже стали батьками. "У держави — вас мільйони — за всіма і не встежиш, а в мене вас четверо. Кожного мушу бачити і за кожним наглядати! Спо­конвіків так велено батькам!" Такий державний підхід в Ангела до всьо­го. Він чесно виконує свої обов'язки і перед державою, і перед сім'єю.) (слайд №10)
Який персонаж в п’єсі є негативним, протилежним Платону Ангелові. В чому це видно? (Крячко. Його ставлення до виховання дітей, заздрість Платону Ангелові, радіє, коли в родині Ангелів виникають конфлікти)
Як Платон Ангел віднісся до стосунків Федора з Клавою? (Батькові не сподобалось, що син водиться із заміжньою жінкою. Але він розуміє почуття сина. Просить Федора, щоб він не приховував стосунки з Клавою й розповів правду її чоловікові. Адже Платон Ангел виховує у своїх дітей правду)
Чому Віля захотів написати портрет Платона Ангела?

Четвертий рівень «Підняття на поверхню. Наближення до істини»

Гра «Під прикриттям» (Учням зачитуються цитати з п’єси, а вони повинні відгадати,кому вони належать (цитати подані на слайдах №11, №12)

 

Гра «Розшифровування символів» (Робота над іменами героїв та назвою п’єси)

Чому автор обирає ім’я головного героя Платон?

(Головний герой все своє життя живе за власною справедливою філософією. А як ми знаємо, в давньому римі жив відомий філософ Платон. Можливо тому О.Коломієць називає головного персонажа ім’ям філософа. Адже Платон по-філософськи відноситься до життя. Він постійно розмірковує над життєвими ситуаціями, навчає дітей мудрості та правди. ) Учні відповідь підтверджують цитатами з твору.

Чому О.Коломієць обирає прізвище головного персонажа Ангел?

(Як відомо ангели – це охоронці людей. Можливо Платон  був своєрідним «ангелом»,  охоронцем своєї сім'ї, своїх дітей. Він їх охороняв від поганих стежин, кривдних поглядів на життя. Завжди направляв дітей на праведні стежини)

Поясніть назву твору «Дикий Ангел»

(В радянські часи і в наш час таких людей, як Платон Ангел було  дуже мало. Адже жити за його критеріями та правилами для людей це було дико. Ні сусід Крячко, ні інші люди не сприймали адекватно погляди Платона на життя: він жив чесно, заробляючи на життя як і для своєї родини, так і для держави ).

П’ятий рівень. «Істина в руках»

Метод світлофору. (Учні отримують по три картки – зеленого,  червоного  та жовтого кольорів.  Зелена картка – позитивне ставлення. Червона картка – негативне ставлення. Жовта картка – вагаюся відповісти.

Учні коментують свою позицію)

Як ви відноситись  до принципів виховання Платона Ангела? Засуджуєте його виховання дітей чи підтримуєте?
В комп’ютерній грі Маріо на останньому рівні перемагає змія й визволяє дівчину-красуню. На вашу думку,  вам вдалося визволити ідею, істину, за яку боролися протягом уроку?

Зелена картка – позитивне ставлення

Червона картка – негативне ставлення.

Жовта картка – вагаюся відповісти.

Учні коментують свою позицію

Нагородження переможців гри

Учні, які активно проходили рівні гри, протягом уроку отримували бонуси -  нагороджуються  10 балами.

Учні, які старалися, але є незначні недоліки в грі – отримують 7-9 балів.

ІІІ. Домашнє завдання

Метод чарівних чисел.

Учням пропонується обрати будь-яке число від 1 до 10. Під кожним числом на слайді написані прислів’я, крилаті вислови про сім’ю.  Яке прислів’я трапиться, то на таку тему написати твір-мініатюру. (слайд №13)

 

Використана література:

Барабан Л. На щедрій ниві: Про українського драматурга О.Коломійця //Дніпро. – 1970. – №10
Грицина Г. Уроки української літератури. 11 клас: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 240 с.
Коломієць О. Пєси: У 2-ох томах. – Т. 1. – К., 1988. – 230 с.
Словник літературознавчих термінів// Українська література у таблицях і схемах: 5-11 кл./Упоряд.: О.Г. Противенська, М.І. Мещерякова, Я.В. Теміз. – Х.: Країна мрій, 2002. – С.80 – 97.
Українська література: Хрестоматія для 11 кл./ Упоряд.: Харахоріна Т.О., Ткачук Т.В., Адаменко В.С. – Донецьк: ВКФ «БАО», 2000. – 700 с.


Теги: Вдовиченко О.Г., коломієць
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 180/47


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar