Головна » Українська література

Учітесь, читайте і чужому научайтесь…(Вікторина за творчістю Тараса Шевченка)

Борис Грінченко писав: «Шевченко своєю національною свідомістю є геній, а своєю незмірною вагою, значенням у справі національного відродження свого рідного краю є явищем феноменальним, єдиним, може, на світі»

Мета: закріпити вивчений матеріал по творчості Т.Г. Шевченка; 

виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії,

виховувати толерантне ставлення учнів один до одного;

розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення, вміння узагальнювати, доводити власні думки.

Тип уроку: літературна вікторина.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, мультимедійна дошка, картки із завданнями для учнів, виставка малюнків.

                                                                                  Хід уроку

І.Організаційний момент (зустріч команд)

ІІ. Основна частина.

Представлення команд

    "Розминка»

 Склавши імена і прізвища, ви отримаєте назву твору Т.Шевченка.  Та команда, яка першою виконає завдання, отримає 1 бал.

1 Тарас                                      О Глібов

2 Олександр                           Р Толстой

3 Леся                                       А Пушкін

4 Іван                                        А Франко

5 Лев                                         Н Шевченко

6 Ліна                                       Т Гоголь

7 Микола                                С Костенко

8 Леонід                                  З Українка

9 Джек                                     О Ліндгрен

10 Астрід                                 Л Тичина

11 Павло                                 Д Лондон

12 Сергій                                Я Єсенін

1н 2а 3з 4а 5р 6с 7т 8о 9д 10 о 11л 12я

 

1 конкурс «Хто швидше»

Кожна команда якнайшвидше повинна дати відповідь на  запитання. Якщо ті, хто швидше підняли руку, відповіли неправильно, то право на відповідь надається суперникові.  За кожну правильну від­повідь команда отримує 1 бал. 

 

  Членом якого братства був Шевченко?

 

 (Кирило-Мефодіївського)

 Пан, у якого Шевченко служив козачком.

 

 (Енгельгардт)

 

  Ким був до початку повстання Ярема з поеми «Гайдамаки»? 

 

(Наймитом)

 Ім’я Кобзаря, якому Шевченко надіслав збірку «Кобзар» з дарчим над­писом.

 

                  (Остап Вересай)

 Річка, біля якої похований поет.

 

 (Дніпро)

  Російський художник, у якого вчився Шевченко 

 

(Карл Брюллов)

 

           Назва міста, де було написано «Заповіт»?

 

            (У Переяславі)

Прізвище Яреми з поеми «Гайдамаки». 

 

(Галайда)

  Ім'я дівчини, подруги дитячих літ Тараса

 

 (Оксана)

  Попередня назва Тарасової гори.

 

 (Чернеча)

 

 Як звали братів Шевченка?

 

(Йосип, Микита)

 

 Дата перепоховання Шевченка. 

(22 травня 1861 року)

 

Ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір'ю.

 

 (Катерина)

 

 Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»?

 

 (Вісім)

16. Скільки років перебував Шевченко на засланні? 

(Десять)

 

Перший твір Шевченка на історичну тематику.

 

 (Поема «Іван Підкова»)

 

Майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко. 

 

(В. Ширяєв)

 Найвідоміший драматичний твір Шевченка.

 

 ("Назар Стодоля")

 

 Рік першого  видання «Кобзаря»

 

(1840)

Де навчався Шевченко?

 

(У Петербурзькій академії мистецтв)

 

Псевдоніми Шевченка.

 

 (Дармограй, Кобзар)

 

Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?

 

(«Катерина»)

 

 Кому присвячена поема «Катерина»? 

(Василю Жуковському)

 

 Що означає ім’я «Тарас»?

(Бунтар)

Скільки дітей було в сім’ї Т. Шевченка?

 

( 6 )

 

 Які книги були для Шевченка святими?

 ( Біблія, твори Сковороди)

 

В якому селі пройшло дитинство поета?

 

(Кирилівка)

 

 Скільки мов знав Шевченко?

 ( 5 -)

 

В якому творі Шевченко застерігав дівчат від легковажності?

 

 (« Катерина»)

 «Реве та стогне Дніпр широкий..» - з якого твору ці рядки?

 

 ( «Причинна»)

 

 На якій грошовій купюрі зображено портрет Шевченка?

 

 (100грн.)

 Імена сестер Шевченка

 

(Катерина, Марія, Ярина)

 

 Яким твором починається «Кобзар»?

 

(«Причинна»)

 

 Дата першого арешту Шевченка.

 

 (15 квітня 1847р.)

 

За чиї кошти був виданий «Кобзар» у 1840 р.?

 

(Петра Мартоса)

 

Що подарувала Шевченкові Варвара Репніна на згадку про себе?

 

(Біблію)

 

 Як називався записник, у якому Шевченко записував свої твори під час заслання?

 

(«Захалявна книжечка»)

 

Час другої поїздки Шевченка в Україну.

 

 (Серпень 1845р.)

Кому присвячено вступ до поеми «Мар’яна-черниця»

 

(Оксані Коваленко – подрузі дитинства)

У якому творі героїня призналася своєму синові, що вона його мати?

 

 («Наймичка»)

У якому творі матері сниться щасливе життя сина?

(вірш «Сон», «На панщині пшеницю жала…»)

 

У якому творі дівчина перетворюється на дерево?

(«Тополя»)

 

Хто очолював повстання під назвою Коліївщина?

(«Гайдамаки»)

 

Кого з українських гетьманів Шевченко вважає винним у тому, що він не захистив інтереси нашого народу?

(Богдана Хмельницького)

 

У якій поемі Шевченко звинувачує царську Росію в тому, що вона веде загарбницьку політику?

 

(«Кавказ»)

 

Яку однакову назву мають і поема, і повість Шевченка?

 

(«Наймичка»)

 

  Що стало безпосереднім поштовхом до написання поеми «Кав­каз»?

 

(Звістка про загибель у бою з горянами поетового друга Якова де Бальмена)

 

   Був період, коли Шевченко більше двох місяців проплавав на шхуні «Костянтин». Яким морем ходила ця шхуна? 

 

(Аральське море)

 

Хто з діячів культури познайомився з Шевченком у Літньому саду і ввів його у мистецьке середовище Петербурга?

 

 (Іван Сошенко)

2 конкурс
 
Кожна з команд повинна відповісти на поставлене саме їй запитання. 10 с команда має можливість порадитись і капітан визначить, хто саме буде відповідати. Якщо команда не змогла правильно на нього відповісти, то право на відповідь надається супернику.
Правильна відповідь оцінюється як 1 бал.

 

1.   Згідно зі словами Шевченка, той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві. Про кого з рідні міг так писати поет? 

 (Про мачуху)

1. За висловом Карла Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. 

 

(Енгельгардт)

 

2.  Він першим перекладав Біблію українською мовою, створив перший в Україні фонетичний правопис, написав перший україномов­ний історичний роман і, можливо, був єдиним, в кого Шевченко був боярином на весіллі. Про кого йде мова?

 

(Пантелеймон Куліш)

 

2.   За чиїм клопотанням Шевченко був прийнятий художником в Археографічну комісію у місті Києві?

 

(Михайло Максимович)

 

3.    Цей список розпочато в 1962 р. і щорічно поповнюється. До нього потрапили   П. Тичина, О. Гончар, П. Загребельний, В. Сосюра, Г. Тютюнник, М. Бажан, А. Малишко, В. Симоненко, І. Драч, Д. Павличко та інші. Що це за список?

(Лауреати літературної Національної (раніше Державної) премії імені Т. Шевченка.)

3. Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині
1846 року.
«Сичі».
 

4.   На похороні Шевченка в Петербурзі промови читалися трьома мовами. Якими саме?

 

(Українською, російською, польською)

 

Кого з персонажів «Слова о полку Ігоревім» Шевченко згадує у одному із своїх творів?

 

(Ярославну)

 

5. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?
 
«Чи не покинуть нам, небого».

 

5.Значна частина поезій Шевченка не мають авторської назви, а ті, що мають, то, як правило, коротку — в 1—2 слова. Але один твір Шевченка має дуже великий авторський заголовок, аж з 17 слів. Що це за твір?

 

(«І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнеє посланіє»)

6.Хто написав музику до «Заповіту»? 

 (М.Вербицький).

 

6.Хто написав музику до уривку «Реве та стогне Дніпр широкий…» з балади «Причинна»?

(Д.Крижанівський)

 

7.Геніальний російський актор, товариш Кобзаря, якому присвятив свою поему «Неофіти». Хто це?

  (М. Щепкін)

 

7.Автор історико-біографічної опери «Тарас Шевченко»?

 (Г. Майборода).

8.Як називається перший екранізований фільм про Шевченка?

 («Тарас Шевченко»).

 

8. Кого поет називає «своєю хрещеною донею»?

(Марка Вовчка)

 

9.Кому присвячена поезія «Г.З.»?

 (Ганні Закревській).

 

9. Кому присвячена поезія «П.С.»?

(Петру Скоропадському)

 

10. Хто автор музики до балету «Лілея»?

(Данькевич)

 

10. Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка?

(М. Лисенко)

3конкурс. «Знайди зайве»
 
Від кожної команди виходить по одному представнику. їм пропонується три
назви творів, серед яких потрібно знайти «зайве», тобто твір, який не належить перу Шевченка. Хто швидше і правильно вкаже назву, за відповідь отримає 1 бал.
 
1.  «Марія», «Минули літа молодії», «Мойсей».
 
2.  «Доля», «Оргія», «Пророк».
 
3.  «На полі крові», «Царі», «Варнак».
 
4.     «Гімн», «Княжна», «Марина».
 
                     
4 конкурс «Двобій капітанів»
Від кожної команди має вийти капітан, котрі за 2 хв. повинні вказати на картках

Які події в житті Шевченка відбулися у вказані роки? Кожна правильна відповідь оцінюється як 0,5 б.

1814р. –
1831р. - 

1838р. – 
1840р. – 

1843р. –

1845р. – 
1847р. – 
1857р. – 
1860р. – 

1861р. – 


Відповіді:
(народився в с. Моринцях);
(приїхав до Петербурга);
 (викуплений з кріпацтва);
(виходить «Кобзар»);
(перша подорож в Україну);
(друга подорож в Україну);
(заарештований);
(закінчується період заслання);
(присвоюється звання академіка);

(помер у Петербурзі).

5 конкурс «Поетичний»

 

Зараз учасникам будуть роздані картки, на яких представлені уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно за 3 хвилини  «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова.  Кожна правильна відповідь – 0.5 б

1.   Садок вишневий... (коло хати) Хрущі над вишнями гудуть.

2.   Малого сліду... (не залишу) На нашій славній Україні.

3.   Як у Дніпра... (веселочка) Воду позичає.

4.   Цвітуть сади, біліють хати,

     А на горі... (стоять палати).

5.   Наша дума, наша... (пісня) Не вмре, не загине.

6.    Уже покликали... (до паю) А я собі у бур'яні.

7.   Нема на світі... (України) Немає другого Дніпра.

8.   Та недовго сонце гріло, Недовго... (молилось).

9.   Ну що б, здавалося, слова. Слова та голос... (більш нічого).

10.    Біленькі хати повалялись, Стави... (бур'яном позаростали).

11.   Під ним... (кінь) вороненький Насилу ступає.

12.   Бо, сліпці, не бачать карих оченят,

      Що тільки лякають... (молоденьких дівчат).

13.  Співа на могилі, з морем... (розмовля) На Божеє слово вони б насміялись.

14.   Неначе човен в синім морі, То... (вирина, то потопа).

15. Чого мені тяжко, чого мені... (нудно) Чого серце плаче, ридає, кричить.

16.   Минають дні... (минає літо) А Україна, знай, горить.

17.   Посадили... (над козаком) Явір та калину.

18.   З шкурою знімають, бо... (нічим обуть) Княжат недорослих.

19.... (Сумує), квилить, плаче рано В Путивлі-граді Ярославна.

20. І свій шлях широкий: Той... (мурує), той руйнує.

 

                                                         6 конкурс «Впізнай цитату»

 

 Учасники команд повинні впізнати, до якого твору належить та чи інша цитата. Кожна правильна відповідь – 2 бали.

"Сини мої невеликі,

 Нерозумні діти,

 Хто вас щиро без матері

 Привітає в світі?"

 

("Гайдамаки")

 

"Борітеся - поборете,

 Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава

І воля святая"

 

("Кавказ")

 

"Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя.

 А то залізете на небо:

 І ми не ми, і я не я..."

 

 ("І мертвим, і живим...")

 

«У всякого своя доля і свій шлях

 І свій шлях широкий

 Той мурує, той руйнує,

 Той неситим оком

 За край світа зазирає...»

("Сон")

 

«Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте…» 

(«Заповіт»)

 

Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України!

       («До Основ’яненка»)

 

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.

 

("І Архімед, І Галілей")

 

         В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.


("І мертвим, і живим, і ненарожденим..." )

                

А тим часом перевертні
нехай підростають
Та поможуть москалеві
Господарювати,
Та з матері полатану сорочку знімати
   
"Розрита могила"

           Кохайтеся, чорнобриві,

Та не з москалями,

Бо москалі — чужі люде,

Роблять лихо з вами.

 

(«Катерина»)

 

            «Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати».

(«Наймичка»)

                                                      

 

                                                           7 конкурс «Дуель»

А зараз команди повинні задати одне одному по три запитання, які підготували заздалегідь. Правильна відповідь – 1 бал.

 

                                                        8 конкурс «Крилате слово Кобзаря»

А тепер слово надається учням, які продекламують вибрану ними поезію                                  Т.Г. Шевченка.

Декламування  оцінюється у 12 балів
                                          

9 конкурс

А зараз ми перевіримо вашу обізнаність стосовно малярської спадщини Шевченка.

На мультимедійній дошці вам будуть подані ілюстрації одних з найвідоміших художніх полотен нашого генія. А вашим завданням є якнайшвидше  вказати назву картини.

Правильна відповідь – 1 бал.

 

10 конкурс

                                                «Домашнє завдання»

А зараз  учні 9-А і 9-Б класів, продемонструють нам свої презентації по біографії Шевченка, які підготували заздалегідь. Тим можуть принести своїй команді максимум 5 балів.

 

11 конкурс

                                                   «Конкурс малюнків»

А зараз учні продемонструють свої малюнки до творчості Шевченка, чим зможуть додати своїй команді 5 балів.

 

На цьому нашу вікторину завершено. А поки журі підраховує бали і визначає переможця, давайте з вами підсумуємо, які ж найголовніші досягнення Т.Г. Шевченка.
 
 
Отже, основні досягнення Шевченка: - Шевченко є основоположником нової української літератури і родоначальником її революційно-демократичного напряму
 

- Шевченко відіграв важливу історичну роль у розвитку української літературної мови.

 -Творчість великого народного поета внесла в нашу літературу незнане багатство тем і жанрів, прилучила її до кращих досягнень світової літератури.

-Він відібрав від загальнонародної мови все найбільш істотне та яскраве і розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.

 

Народ навіть створив прислів’я про творчість Шевченка:


— «Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі»;

— «Зі сторінок «Кобзаря» зійшла правди зоря”;

— «Шевченків «Кобзар» пік панів, як жар»;

— «Правду в «Кобзарі» шукай».
 

Вступне слово вчителя
Добрий день шановні наші гості, шановне журі, шановні учні. Цього року березень несе нам величне свято – 200 років від дня народження  нашого генія, пророка, великого сина України, який усе своє життя поклав на вівтар боротьби за кращу долю для свого народу.

Тарас Шевченко – велична постать історичного та літературного життя нашої України. Його справедливо називають великим українцем, адже у ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі, до неньки-України, у своїх творах нагадував про минулу славу України і закликав до патріотизму та великої любові до рідної землі.
Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє. І як не дивно, твори Шевченка є надзвичайно актуальними на сьогоднішній день, вони просто не мають терміну давності.
Наш сьогоднішній захід допоможе вам глибше зрозуміти Тарасові слова і позмагатися у тому, хто ж з вас є кращим Шевченкознавцем


Теги: Скобало В.В., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1042/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar