Головна » Українська література

Тема жіночої долі - одна з провідних тем шевченкової творчості (на прикладі поем: «Катерина», «Наймичка», «Марія»)

Мета: шляхом узагальнення та систематизації знань, які були отримані на попередніх уроках, дослідити особливості тематики жіночої долі на прикладі поем «Катерина», «Наймичка», «Марія» у творчості Т.Г.Шевченка, охарактеризувати в порівнянні образи героїнь поем; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, увагу, вміння логічно і критично мислити, ґрунтовно висловлювати свої думки, робити виважені висновки; виховувати повагу до жінки, зневажливе ставлення до гноблення, підступництва й зради.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

Обладнання: портрет Шевченка, ілюстрації до творів, репродукція картини Т.Шевченка «Катерина», Рафаеля „Сікстинська Мадонна”; схеми умовних етапів  життєвих доріг Катерини, Ганни, Марії;запис музики „Аве Маріє”;

Інтеграція:

- світова література;

- народознавство.

-художня культура;

-біологія.

 Епіграф уроку 

(запис на дошці)                                                                         

Такого полум'яного культу материнства,   такого апофеозу жiночого кохання i жiночої муки не знайти, мабуть, нi в одного з поетiв свiту.

                  М.Т.Рильський

Хід уроку

Організаційний момент. .

Вч. Нумо, діти, підведіться!

До гостей ви поверніться!

Всі приємно посміхніться.

Привітайте всіх їх чемно!

Бо дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

Мотивація навчальної діяльності.

Звучить музика Шуберта «Ave Maria», в одному кутку класу учень перевдягнений в матір, колише в колисці немовля, схиляється над ним і засинає. В цей час до кімнати заходе учень, перевдягнений в Т.Шевченка, схиляється перед матірю на коліна і промовляє рядки з поеми «Марія».

Вступне слово вчителя.

З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею матінка утверджує у кожного із нас кращі риси людяності й добра. 

Учень(Шевченко)

 

Все упованіє моє

На Тебе, мій пресвітлий раю,

На милосердіє Твоє

Все упованіє моє

На Тебе, Мати, возлагаю.

Святая сило всіх святих,

Пренепорочная, Благая!

Святая сило всіх святих,

Пренепорочная, Благая!

Молюся, плачу і ридаю.

Вчитель. Ви щойно переглянули невеличку сценку, які почуття вона у вас викликала? (Учні: ніжність, сум, співчуття до поета).

«КРИГОЛАМ»

В-ль.Успішність будь якого навчального заняття  залежить від того, як вас зустрінуть(з посмішкою чи недовірою, неприязністю), тобто  від атмосфери в класі. Тому маємо докласти максимум зусиль, щоб створити теплу, доброзичливу атмосферу. І ви мені в цьому допоможете. Назвіть будь ласка своє ім’я і квітку з якою ви себе асоціюєте. А почну з себе «Я Юля - мальва».(кожен учень виконує само презентацію асоціюючи себе з певною квіткою).

В-ль.. Як бачимо, у цьому класі зібралися різноманітні за кольором, формою та запахом квіти. За умови правильного підходу, їх можна об’єднати в прекрасний букет. (учні вибирають квітку асоціюючи себе з нею, залежно від того, який вибраний колір учні діляться на групи, вчитель - тренер залежно від кольору вибраної квітки коротко характеризує настрій груп.)Але щоб досягти гармонії в композиції, необхідно укласти єдині правила співпраці, взаємодопомоги, якими керуватимуться учасники семінару, працюючи в групах. 

 

Групова робота(перегляд презентації «Правила роботи в групах»)

Орієнтовані правила:

Дотримуватись регламенту.
Слухати й чути.
Бути доброзичливими.
Висловлюватися тільки за темою й від свого імені.
Не критикувати: кожен має право на особисту думку.
Висловлюватися стисло.
Висловлюватися по черзі.

Учитель. Чи всі погоджуються з такими правилами? Прохання їх дотримувати. Ще кожен з вас отримає картки само оцінювання в яких ви самостійно зможете оцінити свою роботу.

Роздавання карток самооцінки та проведення інструктажу щодо їх ведення. 

Картка самооцінки 

 

Активізація опорних знань.

Сл.вч.

На попередніх уроках ми вже з вами опрацювали багато творів в яких центральним персонажем є жінка і не просто жінка, а жінка – мати. Назвіть їх будь ласка.

Опитування «ланцюжком».

Від.уч.   

На попередніх уроках ми вивчили поему  «Сова», в які центральним персонажем  є мати.  На попередніх уроках ми вивчили поему  «Наймичка», в якій головною героїнею   є мати. , На попередніх уроках ми вивчили поему  «Катерина», в якій дівчина народивши дитину так і не відчула радості материнства. , «Відьма», та ін.,  повісті російською мовою – «Наймичка», «Капитанша», «Художник», «Музикант».

Сл.вч. 

Так вірно, молодці! Саме в цих творах Шевченко порушив тему жіночої долі. Підведіть очі й прочитайте епіграф до уроку. Чи мав рацію М.Т.Рильський говорячи про Тараса Григоровича та його твори: «Такого полум'яного культу материнства,   такого апофеозу жiночого кохання i жiночої муки не знайти, мабуть, нi в одного з поетiв свiту».

 

Відповіді учнів.

1.На мою думку Максим Тадейович Рильський мав рацію, бо  й справді більшість творів митця присвяченні саме жінці і не просто жінці, а жінці матері.

2. Я вважаю, що це саме так, бо перечитуючи зазаначені твори ми з кожним новим знайомством з однією з головних героїнь переживали все нові і нові почуття, кожна жінка, дівчина, мати любила по своєму, в кожної був свій тернистий шлях і водночас кожна з них  була ніби віддзеркаленням одна одної.

3.Так дійсно я не можу не погодитись з відомим українським поетом і перекладачем М.Т.Рильським, адже дійсно Тарас Григорович багато творів присвятив саме образу матері,який із перших присвят сестрі, своєму першому коханю Оксані переростає в культ, який створювався ніби для того, щоб попередити, вберегти всіх дівчат. 

Сл.вч.

Так дійсно від перших рядків «Кобзаря», який починається поемою «Причинна», і аж до останніх рядків написаних слабкою, змученою рукою митця на порозі вічності він все одно продовжував думати про долю жінки і її місце в суспільстві.

Творча особистість Тараса Григоровича формувалась в епоху, коли жінка перебувала під подвійним, потрійним тиском з боку родинних традицій, громадських звичаїв, економічних умов, правових нормативів, церковної моралі, влади монархічної держави. 

Для покріпаченої селянки заявити про свої права на власну долю було майже нездійсненою мрією.

Методичний прийом «Світова скарбничка»(перевірка д/з)

Презентація буклетів.

Сл.вч.

Давайте зазирнемо до нашої скарбнички, адже не один Шевченко порушував тему ошуканої дівчини, вона розроблялась і у світовій літературі впродовж багатьох століть. Ви самостійно опрацьовували ці твори, будь ласка назвіть їх та авторів,які їх створили.

Публікації учнів(відповідь групами)

І ГРУПА

 

Тема ошуканої дівчини розроблялась і у світовій літературі впродовж багатьох століть.  Зокрема англійським письменником Семюельом Річердсоном в його всесвітньовідомому романі “ Клариса, чи Істория молодої леді”. 

Тема покритки в цьому романі розкрита з дещо іншого боку, не такого до якого ми звикли. Молода дівчина стала покриткою, не стільки через своє всепоглинаюче кохання, скільки через інтриги своїх  родичів(братів та сестер). Клариса захоплюється молодим лордом Ловеласом, він спочатку зізнається їй в  кохані й пропонує  одружитись. Вона не погоджується і Ловелас вигадує хитрий план викрадення дівчини. Де пізніше і збезчещує  Кларису. Не витерпівши такої ганьби і призирства  родичів дівчина починає марніти і помирає.

Ще тему збезчещення дівчини торкнувся російський письменник—сентименталіст Микола  Карамзін у соїй повісті “Бідна ліза”.  Сюжет повісті дещо перекликається з Шевченковою “Катериною”. Ліза як і Катерина закохалась в військового, Ераст, так як й Івась покинув Катерину, покинув Лізу, сказавши, що іде на війну. Повернувшись Ераст був змушений одружився на заможній, старшій від себе жінці, про це він повідомив Лізу, сказавши, що вони більше ніколи не побачуться і дав їй сто рублів. Повертавшись додому, Ліза йшла повз ставка де і вирішила покінчити життя самогубством, як і Шевченкова Катерина.

Але на відміну від Шевченкового Івана, Ераст шкодував про те що сталось і до кінця своїх днів навідувась на могилу Лізи. 

Ось така вона, покритка, у світовій літературі!

 ІІ ГРУПА

Тема збезчещеної дівчини розроблялась і у світовій літературі впродовж багатьох століть.  А саме російським письменником Євгеном Баратинським в його поемі “Еда”.   Сюжет поеми багато в чому перегукується з Шевченковою “Катериною”. Так як і у Тараса Григоровича у Баратинського молоду дівчину зваблює солдат(гусар), потім кидає її на призволяще  і молода фінка помирає.

Ще тему  покритки у своїй творчості зацепив усесвітньо відомий французский письменник Гі де Мопасан у своєму романі «Життя». Але ця тема не є наскрізною у цьому романі, а проходе опосередковано й покритка  виступає не головним, а епізодичним персонажем. 

ІІІ ГРУПА

Тема ошуканої дівчини розроблялась і у світовій літературі впродовж багатьох століть.  Зокрема англійським письменником Семюельом Річердсоном в його всесвітньовідомому романі “ Клариса, чи Істория молодої леді”. 

Тема покритки в цьому романі розкрита з дещо іншого боку, не такого до якого ми звикли. Молода дівчина стала покриткою, не стільки через своє всепоглинаюче кохання, скільки через інтриги своїх  родичів(братів та сестер).

Ще тему  покритки у своїй творчості зацепив усесвітньо відомий французский письменник Гі де Мопасан у своєму романі «Життя». Але ця тема не є наскрізною у цьому романі, а проходе опосередковано й покритка  виступає не головним, а епізодичним персонажем. 

ІV.  Систематизація знань.

Проблемне питання.

Як ви зрозуміли на уроці ми з вами будемо узагальнювати свої знання про жіночі образи у творах Шевченка, а саме у трьох епохальних поемах.

Назвіть їх будь ласка. 

Відповіді учнів.

На мою думку на уроці ми будемо говорити про поему «Катерина».

 Я вважаю, що ми також будемо розглядати поему «Наймичка».

Я гадаю що мова на уроці буде вестись також про поему «Марія».

А тепер назвіть роки в яких були написані ці твори.

Відповіді учнів.

Поема «Катерина» була написана в 1838р.;

Поема «Наймичка» була написана в 1845р.;

Поема «Марія» була написана в 1859р. 

А тепер коли ми з вами окреслили рамки нашої роботи і часові межі створення цих творів, послухайте питання, відповідь на яке я хочу почути в кінці уроку.

Чи відбувається еволюція жіночого образу в поемах, чи це просто різність творчих установок митця?

.

Щоб наша робота  розпочалась нам з вами треба з'ясувати значення тих понять, якими ми будемо оперувати на протязі всього уроку.

2.Словникова робота.  (скласти з поданих слів визначення понять, перевірити правильність скаладенних визначень шляхом перегляду презентації).

Слова на складання визначень термінів.

чогось, перетворення, зміни, розвитку, процес, когось.
схильності суб'єкта, , певної, психологічний,   психологічний стан схильності суб'єкта до певної активності, ситуації.

Правильна відповідь.

Еволюція – процес зміни, розвитку, перетворення когось, чогось.

Установка –   психологічний стан схильності суб'єкта до певної активності в певній ситуації.

.

3.Робота над змістом поем. 

Отже ми з вами будемо говорити про жінку, а хто така жінка? Скажіть будь ласка які асоціації у вас виникають коли ви чуєте це слово?

Асоціативне гроно

                                                   Жінка

                                        Мати                     турботлива

                                             Ніжна  добра

                                                 Сестра        дружина

 

( мати, турботлива, ніжна, добра, сестра, подруга, дружина, кохана….)

Створюючи асоціативне гроно до слова жінка, ви майже всі сказали, що жінка це перш за все мати. А хто ж така мати?

Відповіді учнів.

На мою думку мати добра.

Я гадаю мати турботлива.

Я вважаю мати  - це перш за все берегиня домашнього вогнища.

Групова робота.

Основна група – зачитування і коментування прочитаного.

Інші групи – складають схему сходинок життя головних героїнь поем.

Сл.вч. 

 Ми з вами працюємо сьогодні на уроці над трьома образами жінок. Будь ласка представте їх відповідно до назви вашої групи (виразне читання або напам`ять уривків з поем)  

Відповіді учнів.

І ГРУПА

«Катерина»

 

Учень зачитує уривок.

Не слухала Катерина

Ні батька, ні неньки,

Полюбила москалика,

Як знало серденько.

Не слухала Катерина

Ні батька, ні неньки,

Полюбила москалика,

Як знало серденько.

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Як ці слова характеризують дівчину?
Що в цей момент для неї є головним?
Як ставились до людей,які йшли всупереч батьківській волі? 

Учень зачитує уривок

Виглядає Катерина...

Минуло півроку;

Занудило коло серця, Закололо в боку.

Нездужає Катерина,

Ледве-ледве дише...

Вичуняла, та в запечку

Дитину колише.

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Чи є це відступ від моральних засад, народних традицій, якщо так, то яких саме?
Чи вітався раніше непослух?
І в чому виражався цей непослух?

Учень зачитує уривок

Сидить батько кінець стола,

На руки схилився,

Не дивиться на світ Божий:

Тяжко зажурився.

Коло його стара мати

Сидить на ослоні,

За сльозами ледве-ледве

Вимовляє доні:

«Що весілля, доню моя?

А де ж твоя пара?

Прости мені, мій голубе,

Мій соколе милий!»

«Нехай тебе Бог прощає

Та добрії люде;

Молись Богу та йди собі —

Мені легше буде». 

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Що зробили батьки після того, як Катерина народила?
Як на вашу думку, вони вчинили правильно чині?
Що їх спонукало це зробити?
 Як далі склалась доля Катерини?

Учень зачитує уривок

Пішла селом,

Плаче Катерина;

На голові хустиночка,

На руках дитина.

Вийшла з села — серце мліє;

Назад подивилась,

Покивала головою

Та й заголосила.

Де ж Катруся блудить?

Попідтинню ночувала,

Раненько вставала,

Поспішала в Московщину;

Аж гульк — зима впала.

Реве, стогне хуртовина,

Котить, верне полем;

Стоїть Катря серед поля,

Дала сльозам волю.

Утомилась заверюха,

Де-де позіхає;

Ще б плакала Катерина,

Та сліз більш немає.

 

Біга Катря боса лісом,

Біга та голосить;

То проклина свого Йвана,

То плаче, то просить.

Вибігає на возлісся;

Кругом подивилась,

Та в яр... біжить... Серед ставу

Мовчки опинилась.

«Прийми, Боже, мою душу,

А ти — моє тіло!»

Шубовсть в воду!.. Попід льодом

Геть загуркотіло.

 

Чорнобрива Катерина

Найшла, що шукала.

Дунув вітер понад ставом —

І сліду не стало.

Чи правильний вибір зробила Катерина?
 Які моральні принципи порушила дівчина? 

 

Створення сходинок життя на основі прочитаного і бесіди.

 

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Такою постала перед нами Катерина з поеми, а тепер давайте зазирнемо до мистецької світлиці й порівняймо образ з поеми і той, що постає перед нами на картині, яку створив сам Тарас Григорович.

Отже, що ви бачите на картині?  
Куди дивиться дівчина?
Що її оточує?
Як ви гадаєте чому в неї опущені очі й похилена голова?

 

 ІІ ГРУПА

«Наймичка»

Учень зачитує уривок  

 

У неділю вранці-рано
Поле вкрилося туманом.
У тумані на могилі,
Як тополя, похилилась
Молодиця молодая.
Щось до лона пригортає

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Що це за молодиця?
Чому вона серед степу на могилі?   

 

Перегляд уривку з кінофільму «Наймичка». (1.54 )

·              Порівняйте  виражальні можливості твору Тараса Шевченка "Наймичка" з екранізацією. Порівняйте побачений уривок з написаним рукою поета.

·              Зробіть висновки. Завдяки чому досягається драматизм?  

 

Учень зачитує уривок

Аж ось чорноброва
Та молода, білолиця
Прийшла молодиця
На той хутір благодатний
У найми проситься.  

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Що спонукало жінку прийти на хутір?
Як ви гадаєте чому вона це зробила?

Учень зачитує уривок

Молодиця
Рада та весела;
Ніби з паном повінчалась,
Закупила села!
І у хаті, і на дворі,
І коло скотини -
Увечері, і вдосвіта;
А коло дитини -
Так і пада, ніби мати,
В будень і в неділю
Головоньку йому змиє
Й сорочечку білу
Що день божий, надіває;
Грається співає,
Робить возики; а в свято -
То й з рук не спускає.
Дивуються старі мої
Та моляться богу...

Сл.вч.  (БЕСІДА)

 Чи задоволена наймичка своєю долею?
Що на вашу думку спонукає її до праці денної й нічної по господарству?
Чому вона так опікається малою дитиной?

Учень зачитує уривок

А наймичка невсипуща
Щовечір, небога,
Свою долю проклинає,
Тяжко, важко плаче;
І ніхто того не чує,
Незнає й не бачить,
Опріч Марка маленького.
Так воно не знає,
Чого наймичка сльозами
Його умиває.
Сл.вч.  (БЕСІДА)

Чому на вашу думку Ганна плаче щоночі?

Учень зачитує уривок

Скрізь порання: печуть, варять,
Вимітають, миють...
Та все чужі. Де ж наймичка?
На прощу у Київ
Пішла Ганна. Благав старий,
А Марко аж плакав,
Щоб була вона за матір.
- Ні, Марку! Ніяко
Мені матір'ю сидіти:!

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Як ви гадаєте чому наймичка відмовилась бути матір’ю на весіллі Марка?

 

Учень зачитує уривок

Вернулася. Катерина
І Марко зустріли
За ворітьми, ввели в хату
Й за стіл посадили;
Напували й годували,
Про Київ питали,
І в кімнаті Катерина
Одпочить послала.
- За що вони мене люблять?
За що поважають?
О боже мій милосердний,
Може, вони знають...
Може, вони догадались...
Ні, не догадались -
Вони добрі... - І наймичка
Тяжко заридала.  

Сл.вч.  (БЕСІДА)

  Як ви вважаєте чому жінка боїться викриття? Свої думки обгруктуйте.

Учень зачитує уривок

Ввійшов Марко в малу хату
І став у порогу...
Аж злякався. Ганна шепче:
- Слава... слава богу.
Ходи сюди, не лякайся...
Вийди, Катре, з хати:
Я щось маю розпитати,
Дещо розказати. -.
Вийшла з хати Катерина,
А Марко схилився
До наймички у голови.
- Марку! Подивися,
Подивися ти на мене!
Бач, як я змарніла.
Я не Ганна, не наймичка,
Я... - Та й оніміла.
Марко плакав, дивувався.
Знов очі одкрила,
Пильно, пильно подивилась -
Сльози покотились.
- Прости мене. Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати. -
Та й замовкла... Зомлів Марко,
Й земля задрижала.
Прокинувся... до матері -
А мати вже спала.

 

Сл.вч.  (БЕСІДА)

 Як ви гадаєте чому Ганна вирішила зізнатись синові лише на смертній ложі?
Чи вибачив Марко свою матір?

Створення сходинок життя на основі прочитаного і бесіди.
 

Ось ми з вами відтворили і життєву дорогу другої нашої героїні, Ганни, а тепер давайте знову зазирнемо до мистецької світлиці й порівняймо образ з поеми і той, що постає перед нами на картині, яку створив сам Тарас Григорович.

Отже, що ви бачите на картині?  
Куди дивиться жінка?
Що її оточує?
Чи відмінний її погляд від погляду Катерини?

 

ІІІ ГРУПА

«Марія»

 

Учень зачитує уривок

У Йосипа, у тесляра
Чи бондаря того святого,
Марія в наймичках росла.
Рідня була. Отож, небога,
Уже чимала піднялась,
Росла собі та виростала
І на порі Марія стала...
Рожевим квітом розцвіла
В убогі й і чужій хатині,
В святому тихому раю. 

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Ким була Марія?
Чи була у дівчини родина?

Учень зачитує уривок

Марніють зримо. - Ти не та,
Не та тепер, Маріє, сталаї
Цвіт зельний, наша красота! -
Промовив Йосип. - Диво сталось
З тобою, доненько моя!
Ходім, Маріє, повінчаймось,
А то... - Й не вимовив: - уб'ють,
На улиці. І заховаймось
В своїм оазисі. - їв путь
Марія нашвидку збиралась,
Та тяжко плакала, ридала.

Що сталось з Марією?
Чому Йосип  запропонував дівчині одружитись?
Чи були порушені  Марією моральні принципи?
Чим відрізняється народження сина Марії від народження  синів у Катерини та Ганни?
Що робить Марія після смерті сина?

 

Створення сходинок життя на основі прочитаного і бесіди.

 

Чи відбувається еволюція жіночого образу в поемах, чи це просто різність творчих установок митця?

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Нарешті ми з вами відтворили життєву дорогу і  Марії, а тепер нам потрібно знову зазирнемо до мистецької світлиці й порівняти образ з поеми і той, що постає перед нами на картині відомого італійського художника Рафаеля „Сікстинська Мадонна”.

Отже, що ви бачите на картині?  
Куди дивиться жінка?
Що її оточує?
Чи відмінний її погляд від погляду Катерини й Ганни?

Сл.вч.  (БЕСІДА)

Подивіться на ці три картини, порівняйте їх. Скажіть, що в них спільне, а що відмінне.

Узагальнення вивченого на уроці

Ну ось ми з вами розглянули майже детально долі головних героїнь. Створили сходинки життя кожної з них. А значить прийшов час дати відповідь на питання, яке пролунало ще на початку уроку, а саме  ви повинні відповісти «Чи відбувається еволюція жіночого образу в поемах, чи це просто різність творчих установок митця?».

Відповіді учнів.

«Доповни речення»

 На мою думку….

Я вважаю…

Мені здається…

Так дійсно….

На мою думку у творах Т.Г.Шевченка, а саме в тих, які присвячені долі жінки-матері, відбувається еволюція жіночого образу, починаючи з «Катерини» і аж до «Марії» ми можемо побачити процес зміни світогляду кожної з героїнь.

Я вважаю, що у творах письменника відбувається саме еволюція, бо в цих творах ми можемо спостерігати розвиток жіночого образу.

Мені здається, що в поемах видатного українського митця Т.Г.Шевченка відбувається саме еволюція, бо по-перше ці твори написані в різні роки, по-друге Катерина вирішує свої проблеми, не думаючи про свою дитину, а керується лише своїми почуттями, Ганна вже виносе на передній план любов до дитини  і намагається спокутати свою провину, Марія ж народжує своє дитя будучи вже одруженою, виховує дитину і навіть після смерті сина, не зневірюється, а навпаки продовжує його справу.

Сл.вч.  

Так дійсно ви всі маєте рацію. У творах Т.Г.Шевченка відбувається саме еволюція жіночого образу і ні в якому разі неможна говорити, що ці поеми написані з установкою.  

Підсумок року

Перевірка настрою.

Картки само оцінювання( аналіз), виставлення оцінок.

 

Домашнє завдання

Порівневе домашнє завдання.

Підготуватись до виразного читання  уривків з поем.
Написати твір на одну із запропонованих тем:

«Не слухала Катерина ні батька, ні неньки…. »;

«Образ матері у  творах Т.Шевченка»;

«Моє ставлення до сучасних «Катерин» ».


Теги: Шевченко, Бойко Ю.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1568/172


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar