Головна » Українська література |
Мета: навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь; виховувати любов до батьківського дому. Обладнання: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина», запис пісні у виконанні Н. Яремчука «Родина», запис співу солов`я. Зміст уроку Перевірка домашнього завдання А) Читання поезії « За сонцем хмарочка пливе…» напам`ять. Б) Бесіда - Що описує поет у творі? ( душевний стан героя ) - Через які образи автор передає душевний стан героя? ( сонце, хмарка, море, туман ) Висновок: автор непросто розказує про зміну душевного стану героя, він примушує нас, читачів, « побачити» тайну душі, змінюючи кольорову палітру. Завдання. Відтворіть кольорову палітру вірша( червоний, синій, рожевий, сивий) Учні коментують роботи. Гра « Чарівна скринька»(повторення біографії Т. Шевченка) - Коли народився Шевченко? - У якому селі народився? - У якому селі минуло дитинство поета? - Чим захоплювався Тарас у дитинстві? - Чи був він допитливим? Доведіть. - Чому ім`я Катерина було подвійно дороге поетові? - Як звати батьків Тараса? - Скільки дітей було у сім`ї Тараса? - Як склалася доля Тараса після смерті батьків? - Де похований Шевченко? - Автором якої книги є Шевченко?
Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
5. Підготовка до аналізу ліричного твору. Історія написання поезії. Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій
Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками. 1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга. Тут, у казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, Заборона писати і малювати. Саме у тюрмі Шевченко написав цикл із 13 поезій « У казематі». Однією з них і була поезія « Садок …» - шедевр світової пейзажної лірики.
6. Читання поезії учителем ( звучить запис солов`я) 7. Читання поезії учнями мовчки. - Спробуйте відчути, які настрої передано у творі. 8.Аналіз поезії. Бесіда. - Які настрої передано у творі? ( радість ) - Що зображено у поезії? - Яку пору року зображено? - Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля? Можливо, цю.( Звучить запис пісні « Родина» ) - Як поет описує родину? - На якому фоні зображено вечерю родини? Чому коло хати? Що можна сказати про звичаї родини? - Чи має проблеми ця селянська родина? 9. Перечитування поезії. Бесіда. - Як автор творить образи у вірші? Які зорові ( садок вишневий ) і які слухові ( хрущі гудуть )? - Якими словами передано лагідність?
10. Порівняльна характеристика поезії і картини « Селянська родина» - Кого і що зображено на картині? - Яким настроєм пройнята картина ( сум, печаль )
Коментар до картини «Селянська родина» На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.)
11. Учні заповнюють таблицю. Зачитування робіт.
Поезія «Садок вишневий коло хати» Картина «Селянська родина»
Висновок: природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.
12. Для допитливих. Учитель: ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.
Поставлю хату і кімнату, Садок – райочок насаджу. Полежу я і походжу В своїй маленькій благодаті Та в однині – самотині В садочку буду спочивати. Присняться діточки мені, Веселая присниться мати, Давнє колишній та ясний, Та присниться сон мені!.. І ти!..
Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося.
13. З теорії літератури. - Для створення художніх образів автори використовують засоби художньої виразності. Які? - Що таке порівняння? - Що таке епітет?
14. Самостійна робота. Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами. …. вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов ………., а …… зоря сяяла ….. діамантами на ……. полотні неба. З ….. прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов …. хор зібрався на найкращий свій концерт.
15. Підсумок уроку, оцінювання учнів. - Як поезія Шевченка впливає на настрій? Що передано поетичним словом?
16. Домашнє завдання. Вивчити « Садок…». До слова «край» дібрати епітети.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |