Головна » Українська література

Т. Г. Шевченко „Садок вишневий коло хати”». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Г. Шевченка. Поетичні засоби мови

Мета: навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь; виховувати любов до батьківського дому.

Обладнання: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина», запис пісні у виконанні Н. Яремчука «Родина», запис співу солов`я.

                                            Зміст уроку

Перевірка домашнього завдання

А) Читання поезії « За сонцем хмарочка пливе…» напам`ять.

Б) Бесіда

- Що описує поет у творі? ( душевний стан героя )

- Через які образи автор передає душевний стан героя? ( сонце, хмарка, море, туман )

Висновок: автор непросто розказує про зміну душевного стану героя, він примушує нас, читачів, « побачити» тайну душі, змінюючи кольорову палітру.

Завдання. Відтворіть кольорову палітру вірша( червоний, синій, рожевий, сивий)

Учні коментують роботи.

Гра « Чарівна скринька»(повторення біографії Т. Шевченка)

    - Коли народився Шевченко?

    - У якому селі народився?

    - У якому селі минуло дитинство поета?

    - Чим захоплювався Тарас у дитинстві?

    - Чи був він допитливим? Доведіть.

    - Чому ім`я Катерина було подвійно дороге поетові?

    - Як звати батьків Тараса?

    - Скільки дітей було у сім`ї Тараса?

    - Як склалася доля Тараса після смерті батьків?

    - Де похований Шевченко?

    - Автором якої книги є Шевченко?

 

Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

    5. Підготовка до аналізу ліричного твору. Історія написання поезії.

       Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в

       Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській                                     

       археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій

  

      Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами –      кріпаками.

   1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

  Тут, у  казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, Заборона писати і малювати.

   Саме у тюрмі Шевченко написав  цикл із 13 поезій « У казематі». Однією з них і була поезія « Садок …» - шедевр світової пейзажної лірики.

 

 6. Читання поезії учителем ( звучить запис солов`я)

 7. Читання поезії учнями мовчки.

  - Спробуйте відчути, які настрої передано у творі.

 8.Аналіз поезії. Бесіда.

- Які настрої передано у творі? ( радість )

- Що зображено у поезії?

- Яку пору року зображено?

- Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля? Можливо, цю.( Звучить запис пісні « Родина» )

- Як поет описує родину?

- На якому фоні зображено вечерю родини? Чому коло хати? Що можна сказати про звичаї родини?

- Чи має проблеми ця селянська родина?

9. Перечитування поезії. Бесіда.

- Як автор творить образи у вірші? Які зорові ( садок вишневий ) і які слухові ( хрущі гудуть )?

- Якими словами передано лагідність?

 

10. Порівняльна характеристика поезії і картини « Селянська родина»

- Кого і що зображено на картині?

- Яким настроєм пройнята картина ( сум, печаль )

 

Коментар до картини «Селянська родина»

 На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.)    

 

11. Учні заповнюють таблицю. Зачитування робіт.

 

Поезія «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»

 

Висновок: природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

 

12. Для допитливих.

Учитель: ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.

 

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

                              Присняться діточки мені,

                              Веселая присниться мати,

                              Давнє колишній та ясний,

                              Та присниться сон мені!.. І ти!..

 

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося.

 

13. З теорії літератури.

  - Для створення художніх образів автори використовують засоби художньої виразності. Які?

- Що таке порівняння?

- Що таке епітет?

 

14. Самостійна робота.

Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами.

…. вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов ………., а …… зоря сяяла ….. діамантами на ……. полотні неба. З ….. прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов …. хор зібрався на найкращий свій концерт.

 

15. Підсумок уроку, оцінювання учнів.

- Як поезія Шевченка впливає на настрій? Що передано поетичним словом?

 

16. Домашнє завдання.

   Вивчити « Садок…». До слова «край» дібрати епітети.


Теги: Ступак Т.А., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 507/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar