Головна » Українська література

Світ тьми чи світ правди? (за навчальною темою „Стоїть в селі Суботові…”)

Мета: повторити  життєвий і творчий шлях Т.Шевченка; визначити ідейно-тематичне спрямування його твору; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; сприяти вихованню патріотизму, любові до своєї країни, віру в її майбутнє, активну громадянську позицію, естетичний смак.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: портрет Т.Шевченка, ілюстративний матеріал, дидактична картка (літературна вікторина), комп’ютер, мультимедійний проектор, відеоролик, презентація.

Епіграф:

«…Шевченка голос /В країні нашій вільній не змовкає /І він шукатиме в безсмертному народі»

Антанас Венцлоу

Шевченко могутнім закликом будить гноблених усього світу.

Француз Стебер

Методи, форми, прийоми роботи на уроці: відеоряд,  «Асоціативний рядок», метод «Мікрофон», «Вибери сам»

Клас: 9

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

 гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вчитель:

Доброго дня. Я рада вітати вас на уроці.

Ви – молоді, завзяті та кмітливі. Ви – сповненні сил та енергії. Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ, відкриваєте світу себе. Ви хочете все осягнути, все зрозуміти і щоб вас зрозуміли. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви – молоді. Усе життя для вас попереду. Уже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідальні за нього. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на уроці. Отож запрошую вас до співпраці.

II. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:

 - Урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте спрогнозувати:

- Якими ви себе бачите на уроці? (розумними, допитливими, творчими)

ІІI. Актуалізація опорних знань

Вчитель:

Літературна вікторина «Хто швидше?»

1. Рік народження поета. (1814 р.)

2. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

3. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)

4. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

5. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

6. Як звати батька Тараса? (Григорій)

7. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

8. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

9. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

10. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)

11. Художник, який познайомив Т. Шевченка з Брюлловим. (Іван Сошенко)

12. Як звали Тарасових братів? (Йосип і Микита)

13. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

14. Жанр «Тополі»? (балада)

15. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)

16.Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)

17. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)

18.  Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

19. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)

20. Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

21. Продовжити: «Поховайте та вставайте...» (Кайдани порвіте...)

22. Прізвище майстра малярних справ, у якого вчився Шевченко. (Ширяєв)

23. Імена Тарасових сестер. (Катерина, Марія, Ярина)

24. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Як відомо, генії належать людству, проте кожен з них є сином свого народу. Тому з роками образ Т.Г.Шевченка величніше і яскравіше постає перед усім світом, а його творчість перетворюється з національного надбання на світове. Свого часу академік О.Білецький пророче сказав, що для мільйонів людей у всьому світі Шевченко "відкрив" Україну з її вільнолюбивим народом. Він глибше за всіх пізнав українську дійсність, художньо осмислив її найважливіші історичні проблеми, показав характерні типи українського народу в усій їхній національній, соціальній і психологічній своєрідності

Робота з епіграфами (Слайд № 2)

«…Шевченка голос /В країні нашій вільній не змовкає /І він шукатиме в безсмертному народі» (Антанас Венцлоу)

«Шевченко могутнім закликом будить гноблених усього світу»  (Француз Стебер)

Робота над змістом твору

I.  Прослуховування твору (аудіокнига) або перегляд відеоряду ( пісня «Суботів» (1960, гурт "Кому вниз”)

II. Враження від твору:

Чи сподобався вам твір?
Що не сподобалось?
Що видалось шокуючим?
Що є незрозумілим?

III.Завдання випереджального характеру (самостійна дослідницька робота учнів)

Вчитель: Для того, щоб краще зрозуміти твір, послухаймо повідомлення учнів

Виступ географа (Слайд № 3)

Су́ботів – село в Чигиринському районі Черкаської області.

Село розташоване на правому березі ріки Тясмин (притока Дніпра) та його допливі, річечці Субі (Суботка) за 7 км від районного центру міста Чигирина, за 21 км від річкового порту Адамівка та за 38 км від залізничної станції Фундукліївка.

Назва «Суботів» за однією з версій, походить від невгасимого вогнища з дубових дров, що палало перед святом Перуна («суботка»). За іншою – від «суводь», тобто місця, де стікаються води (в конкретному випадку – річки Суба та Тясмин).

Виступ першого історика (Слайд № 4-5)

Перша письмова згадка про Суботів належить до початку XVII століття: він, як хутір, був власністю дрібного шляхтича, козацького сотника Михайла Хмельницького. За часів Михайла Хмельницького тут був дерев'яний двір.

Після його загибелі у 1620 його син Богдан Хмельницький по 1648 збудував у Суботові палац-фортецю, яка стала однією з його резиденцій (1664), згодом зруйнованою поляками.

За Богдана Хмельницького Суботів став значним осередком культури: у гетьмана була велика бібліотека. Чималий інтерес становили тут будівлі і архітектура –  у Суботові, як і в Чигирині, був будинок гетьмана, а поряд будинки козацької старшини. Проте після смерті Богдана Хмельницького Суботів втратив своє значення.        

Богданова церква з руїнами його будинку.

Виступ другого історика (Слайд № 6-7)

«Особиста біографія Хмельницького настільки ж убога на реалії і безсумнівні факти, наскільки багата на леґенди»

М. Грушевський

 

Портрет Хмельницького з Києво-Печерської лаври

Богда́н (Зиновій) Михайлович Хмельни́цький (27 грудня 1595 (6 січня 1596) – 27 липня (6 серпня) 1657) – український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, очільник Українського гетьманату (1648–1657). Реєстровий козак, військовий писар, з 1648 року – гетьман Війська Запорозького. Організатор повстання проти панування шляхти в Україні, яке переросло у Національно-визвольну війну українського народу проти Речі Посполитої. Засновник козацької держави – Війська Запорозького, більш відомої як Гетьманщина. Протягом свого гетьманування укладав союзи зі Швецією, Московською державою, Османською Портою.

Іллінська церква — місце поховання Богдана Хмельницького, 1657 р.

Пам'ятник Богдану Хмельницькому

Виступ мистецтвознавця (Слайд № 8)

Тарас Шевченко. «Богданова церква в Суботові». 1845. Папір, акварель.

Тарас Шевченко. Богданові руїни у Суботові. 1845. Папір, акварель.

IV. Бесіда

1.     Де відбуваються події у творі? (в селі Суботові)

2.     Який час описаний автором в поезії? (минулий та майбутній)

3.     Чи звинувачує у вірші  Т.Шевченко Богдана Хмельницького? (Так, відверто звинувачує "Занапастив єси вбогу сироту Украйну". Однак неправильно було б твердити, що поет оцінює негативно возз'єднання України з Росією, а в зв'язку з цим і Богдана Хмельницького, який здійснив цей акт. Шевченко тут якраз говорить про добрі наміри Богдана Хмельницького здійснити хорошу справу, "щоб москаль добром і лихом з козаком ділився". І це викликало схвалення поетом. "Мир душі твоїй, Богдане!"— говорить він.)

4. Які слова твору стали предметом загального осуду й глузування?

Так сміються ж з України

Стороннії люди!

5.     Що робили москалики з Україною?

6.     Як закінчує свій твір автор?  (Вірш Т. Г. Шевченка закінчується надзвичайно оптимістично – надією на повстання і визволення українських народних мас.)

Встане Україна.

І розвіє тьму неволі,

Світ правди засвітить,

І помоляться на волі

 

7. Що у творі символізує тьма і світ? (Слайд № 9)

Немає майбутнього

Безнадія

Зло

Добро

Віра

Майбуття

 

V. Паспорт твору

Ідейно-тематичний аналіз

Тема – трагічна минувшина України від часів союзу із загарбницькою Москвою, від гнітючої політики Петра І та Катерини II, коли викорінювалися залишки української свідомості, до безвольної німої й сліпої України часів Миколи І.

Ідея – викрити і затаврувати кріпосницьку і національно-колоніальну політику царизму в Україні.

Художні особливості

Антитеза: тьма-світло, воля-неволя

Метафора: встане Україна

Жанр

Громадянська лірика

Вчитель:

Отже, на відміну від загальноприйнятої думки про те, що Б. Хмельницький зробив добру справу, підписавши угоду з російським царем на Переяславській раді 1654 року, Шевченко вже тоді зрозумів: Україна потрапила ще в більшу кабалу. Богдан "молився, Щоб москаль добром і лихом 3 козаком ділився". Але не так сталося. Російський уряд не дотримався угоди, йому потрібні були лише гроші та нові території. Поет картає гетьмана, говорячи, що москалі з нього сміються, нікому навіть полагодити церкву, у якій він похований. Разом з тим вірить, що розвалиться та "церков-домовина", "і з-під неї Встане Україна. І розвіє тьму неволі. Світ правди засвітить..."

V. Підсумок уроку.Оцінювання учнів

«Мікрофон»:

Яким чином зміст даної поезії вплинув на вас? Над чим змусив замислитися?
У чому полягає актуальність цієї поезії на сучасному етапі?
Чи такими ви себе побачили на уроці?

Вчитель:

Ось і підійшов до завершення наш урок. Мені хотілося б, щоб він не пройшов даремно, і ви стали гідними доньками і синами Т.Г.Шевченка.

 

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

VI. Домашнє завдання

 «Вибери сам»

Достатній рівень:

Скласти тестові завдання за змістом твору

Високий рівень:

Написати невеликого листа Б.Хмельницькому, висловивши в ньому свою оцінку його діяльності.

 

Використані джерела

1. Білецький О. Поет трудового народу / О. Білецький // Тарас Шевченко. – Т.1. – К., 1961.

2. Дзюба І. Тарас Шевченко. Життя і творчість / Іван Дзюба. – Вид. 2. – К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2008. – С. 5, 6, 686-694.

3. Жемчужников Л. М. Спогади про Тараса Григоровича Шевченка, його смерть і похорони / Л.М.Жемчужников // Основа. – СПБ, 1861. -№3. – С. 19

4. Гуржій І. О. Тарас Шевченко про героїчне минуле України. – К., 1964. – 46 с.

5.Грабович Г. Шевченко як міфотворець: Семантика символів у творчості поета. – К.: Рад. письменник, 1991. – 212 с.

6. Огієнко І. Тарас Шевченко/ Упоряд. М. С. Тимошик. – К.: «Наша наука і наша культура», 2002. – 440 с. – («Рукописна спадщина». Т.2)

7. Національний музей Тараса Шевченка: [Альбом] / Упоряд.: Т. Андрущенко, С. Гальченко. – К.: Мистецтво, 2002. – 224 с.: іл.


Теги: Шевченко, Дуняшенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 916/151


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar